Vineri,
10.07.2020
Cer Senin
Acum
27°C

Rătăciți prin licitații. Chiar și în an electoral

28 Iunie 2020 12:58

Rătăciți prin licitații. Chiar și în an electoral

Nouă luni a durat evaluarea singurei oferte depusă pentru realizarea studiului de prefezabilitate pentru un viitor Centru de conferințe și spectacole în centrul Sibiului. Acel Centru pentru care întocmirea planului urbanistic zonal a fost demarată acum șapte ani și care nici acum nu e gata, deoarece așteaptă după alte acte care tot dinspre administrație trebuie să emane.

Într-adevăr, e o lucrare de pionierat la nivel național. Dar după șapte ani de discuții și trei ani de la adoptarea notei conceptuale în Consiliul local, să consumi încă aproape un an (dacă luăm în calcul data de la care a fost lansată) pentru licitația necesară prefezabilității nu este deloc expresia performanței.

Pentru atribuirea contractului de modernizare a stadionului municipal (iarăși o lucrare foarte mare pentru administrația acestui oraș), patru luni de verificare a celor două oferte depuse n-au fost îndeajuns. Alte trei luni au fost adăugate zilele trecute pentru această etapă de verificare a actelor, în cadrul unei proceduri lansată din decembrie 2019. Să tot fie. Doar e vorba de proiectul la care lucrările parțiale au început șchiop din 2018, iar etapele în care a fost împărțit proiectul s-au tot înmulțit. 

Mai bine de un an a rătăcit prin licitații și proiectarea tehnică a primei parcări subterane a orașului, propusă sub piața 1 Decembrie 1918 (piața Gării), în timp ce pentru parcarea subterană de sub piața Cibin, lucrurile o iau de la capăt: parcarea nu se mai face sub-, ci suprateran, deci noi licitații vor fi lansate. Și nici cu ”suprateranul” lucrurile nu se desfășoară mai repede: din luna februarie sunt în evaluare cele trei oferte depuse pentru proiectarea și execuția parcării supraterane din Hipodrom, dar contractul licitat încă din decembrie 2019 tot nu are semnături.

Tot trei oferte - și tot din februarie - sunt în evaluare și pentru proiectul sistemului de bike-sharing, parcul propus pentru cartierul Tilișca a fost scos din nou la licitație (de data aceasta pentru proiectare și execuție) după alte trei licitații pentru proiectare eșuate, iar pe același drum pare să o ia și ”Centrul multifuncțional de pe str. Oțelarilor”, scos la licitație pentru a doua oară.

Licitațiile Primăriei Sibiu sunt târâite pe perioade de multe luni și chiar ani nu numai pe partea de investiții, ci și pe cea de funcționare. Acolo unde te-ai aștepta ca lucrurile să aibă o inerție cât se poate de naturală. Sibiul e în al treilea an în care măturatul și deszăpezitul se fac în baza unor contracte încredințate prin negociere directă. Trei licitații pentru atribuirea acestor lucrări au fost anulate până acum, iar cea de-a patra – lansată în luna august 2019 – e, în continuare, în evaluări. Termenul asumat de funcționarii Primăriei pentru finalizarea evaluării celor patru oferte depuse din octombrie 2019 pentru măturatul și deszăpezitul orașului expiră pe 6 august 2020. Dar dacă avem în vedere exemplul Stadionului, nimic nu e sigur. Să aloci un an de zile pentru atribuirea contractului de măturat și deszăpezit al străzilor pare ireal.

Evident, poate părea că ”ăsta e ritmul de funcționare al lucrurilor în țara noastră”. Doar că ăsta e ritmul la care s-a ajuns să se lucreze în Primăria Sibiu. Doar două exemple: administrația din Cluj-Napoca a cumpărat noi autobuze pentru oraș (Mercedes Benz) într-o licitație în care de la deschiderea ofertelor și până la semnarea contractului au trecut 69 de zile, cu tot cu contestații. O procedură aproape identică a desfășurat și Sibiul: doar că de la deschiderea ofertelor și până la semnarea contractului au trecut 457 de zile (autobuzele cumpărate fiind marca BMC). Ori, mai aproape: Consiliul Județean Sibiu a lansat în decembrie anul trecut licitația pentru proiectarea și modernizarea la trei benzi a DJ 106C, în dreptul cartierului Arhitecților până la podul peste Seviș, lucrare estimată la peste 15 milioane de lei. În 22 ianuarie 2020 au fost deschise cele două oferte depuse, iar pe 12 februarie contractul a fost semnat.

Chiar și în an electoral, dezvoltarea și funcționarea Sibiului par boicotate de funcționarii din subordinea primarului Astrid Fodor. Funcționari ale căror salarii sunt în multe cazuri peste cele din domeniul privat, ale căror zile de vineri se încheie la prânz, iar tichetele de masă, de vacanțe și alte stimulente inexistente în zona privată fac parte din normalitate. Deși răsplata muncii lor a revenit la niveluri decente de doi ani, performanța funcționarilor din primăria celui mai mare oraș al județului s-a rătăcit prin licitații. 

Evident, fiind și în an electoral, ar fi de așteptat ca primarul Astrid Fodor să regleze și elimine aceste disfuncționalități. Să aloce resurse și personal în direcțiile Investiții și Tehnică, dacă oamenii de aici nu reușesc să țină pasul. Să optimizeze resursa umană, dacă aceasta nu face performanță (până la venirea lui Astrid Fodor, cele două direcții mai sus amintite formau, de fapt, o singură direcție). Să explice ”absurdul sistemului românesc”, dacă din cauza Autorității naționale de achiziții publice ori a legislației specifice lucrurile merg atât de greoi. Distanța dintre dezvoltarea infrastructurii Sibiului și cea din alte orașe ale României crește de la an la an. Dacă Sibiul își dorește un ritm mai scăzut de dezvoltare (căci există și astfel de curente de opinie) să spună acest lucru.

Fiind an electoral, ar fi de așteptat ca Adrian Bibu (candidatul PNL la Primăria Sibiu și și consilier local) să marșeze pe acest subiect care, direct sau indirect, influențează modul de viață al fiecărui locuitor ori vizitator al acestui oraș. La fel, mă așteptam ca acest subiect să fie disecat și de Raul Apostoiu, inginerul cu care cei de la USR PLUS speră să câștige Primăria Sibiu aducând ”o altfel de politică”, deocamdată vizibilă doar prin faptul că se dă cu bicicleta. Vorbim, totuși, de un an electoral care ar trebui să genereze dezbateri sincere în urma cărora orașul și locuitorii acestuia să câștige, nu doar să aibă asigurat un primar și un consiliu local.

Doar că astfel de subiecte sunt tehnice și e aproape imposibil să fie încadrate în sloganuri electorale, iar contracandidații lui Astrid Fodor sunt încă în faza de creștere a notorietății. Prin urmare, pierderile generate de proceduri îndelungate și adesea repetate rămân în continuare subiecte de ronțăit parțial și superficial la câte o șuetă în Piața Mică.

Fără tăgadă, succesul unui proiect depinde de seriozitatea și profesionalismul cu care îi este pregătită faza de implementare. Însă imaginea șantierului părăsit al Liceului de Artă care din primăvară ar fi trebuit inaugurat și care acum nu mai are niciun constructor, caznele de la Lacul lui Binder unde de luni întregi sibienii ar fi trebuit să învețe ”wake-boarding”, dar șansele ca investiția să mai fie finalizată anul acesta par tot mai subțiri, legenda în care s-a transformat ”aqua-park-ul” care a fost pentru a treia oară ”mutat” doar din hârtii ori multiplele prelungiri de termene de la Baia Populară sunt dovada faptului că, la Sibiu, zecile de luni petrecute în analize și licitații nu ascund o aplecare ieșită din tipare pentru pregătirea proiectelor acestui oraș. Pentru absolut fiecare dintre exemplele de mai sus pot fi găsite explicații punctuale, justificări. Detalii care, însă, nu ar face decât să amplifice senzația unei ”imposibile misiuni”.

Fără ca astfel de situații să fie în vreun fel decontate de cei responsabili indiferent de poziția pe care aceștia o ocupă, dezvoltarea publică a orașului Sibiu se rezumă, în majoritatea facturilor achitate în continuare, tot numai la așternerea de asfalt pe străzi și pe trotuare. Și nici asta cu un ritm care ”să îți ia ochii”: din 2015 se tot vorbește despre asfaltarea kilometrului de drum care leagă Turnișorul de Ștrand, mai multe licitații au tot fost organizate până acum, iar lucrarea tot nu a început: din 3 martie 2020 funcționarii Primăriei tot lucrează la evaluarea tehnică și financiară a celor patru oferte depuse. ”Atâta s-a putut”.

Vizualizari: 2814

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Marcel Ioan

Acum 1 săptămână

Oh, da... Cred ca s-a zis tot ce trebuia zis. Nici macar coada nu o mai tin sus sibienii, cu atat mai putin pieptul in fata. Un oras in debandada completa. Aia cu lipsa de viziune a administratiei e deja prea finut spus. Lipsa de interes 100%, non-stop, fara oprire, fara pauza; durere in fund...
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Erlkonig Von Erle

Acum 1 săptămână

dacă nu-ți place, la ce-ai vinț? Meri înapoi, la vale
Raspunde

Mihai T

Acum 1 săptămână

Absolut corect. Cam toate proiectele treneaza de ani de zile. Comparat cu Clujul, sau Oradea.... e jale mare. Pe langa tot ce e mentionat in articol, mai e de spus si despre centura sud care e vesnic scoasa din raft si apoi uitata, mizeria din oras, drumurile care incet incet se "valuresc" peste tot si nu se intervine, mult promisa renovare pe Calea Dumbravii (cu sens unic...in continuare) , etc. In afara de niste asfaltari timide printre blocuri, eu nu vad nicio realizare a doamnei Fodor. E pacat ca lumea o va vota din inertie, USR nu au candidat vizibil, PNL-ul e in blat cu FDGR si de PSD...ce sa mai zic... ?
Raspunde

Cetatean Sibian

Acum 1 săptămână

Nu se poate mai mult trebuie sa fim resemnati, cu asa gloata de incompetenti nu este de mirare. In Primarie s-a ajuns la un slugarnicism de mai mare jena, oameni mici care se prefac a fi mari si mai grav chiar cred asta. Sesizarile de tot felul este singura chestiune care chiar ii doare, in rest Dumnezeu cu mila (Vai vai sa nu auda doamna, vai vai ce zice doamna si tot asa vai vai vai
Raspunde

Jianu Incu

Acum 1 săptămână

Bravo! Cel mai bun articol din TS in ultimi 5 ani

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus