Miercuri,
23.06.2021
Cer Senin
Acum
22°C

1,1 miliarde de euro: a fost scoasă la licitație continuarea autostrăzii Sibiu – Pitești, de la Boița la Cornetu

1,1 miliarde de euro: a fost scoasă la licitație continuarea autostrăzii Sibiu – Pitești, de la Boița la Cornetu

Finalul lunii ianuarie 2021 este termenul limită de depunere a candidaturilor de către constructorii interesați pentru proiectarea și construirea a 31,33 de km de autostradă, în continuarea celei aflată acum în lucrări între Sibiu și Boița. Mai bine de șapte ani ar fi necesari pentru darea în circulație a acestui tronson.

Tronsonul de autostradă scos marți la licitație de către Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere include atât secțiunea doi a autostrăzii Sibiu – Pitești, Boița – Cornetu (județul Vâlcea), cu o lungime de 30,35 de km, cât și un rest de executat din secțiunea întâi. Acest rest are o lungime de 0,98 de km și nu a mai fost inclus în contractul aflat în derulare cu Porr Construct deoarece reprezintă un ”apendice” care nu poate fi folosit decât odată cu darea în circulație a secțiunii 2. 

Împărțirea pe sectoare a lotului de autostradă scos la licitație 

Sector 1 = km 13+170 - km 14+150 (pana la Viaductul peste Valea Mare în zona km 14+179);

Sector 2 = km 14+150 - km 17+670 (inclusiv tunelurile Boița 1 și Boița 2);

Sector 3 = km 17+670 - km 19+150 inclusiv racordul rutier al autostrăzii în zona km 18-19 la DN 7 (in zona km 297) care conține drumul de legătură și sensul giratoriu la DN 7;

Sector 4 = km 19+150 – km 44+500

Sursa: modelul de contract scos la licitație

2029 - 2030?

5,268 de miliarde de lei, fără TVA, (aproximativ 1,08 miliarde de euro) este bugetul alocat proiectării și execuției celor 31,33 km de autostradă scoși acum la licitație. Autostradă care, conform datelor din documentația de atribuire, ar putea fi dată în circulație în jurul anului 2030. 

Asta în contextul în care, în cursul anului viitor, ar urma procedurile complexe de atribuire a contractului (proceduri care includ mai multe etape). Apoi, potrivit caietului de sarcini, durata maximă a proiectării ar urma să fie de doi ani, după care durata maximă a execuției lucrărilor are un termen limită impus la 64 de luni (cinci ani și patru luni). În fine, garanția solicitată pentru lucrări este solicitată a fi de minimi cinci ani.

Un proiect ”variabil”

Selecția viitorului constructor al noului tronson de autostradă va fi făcută în mai multe etape. În 29 ianuarie 2021 a fost fixat termenul limită de depunere a candidaturilor. Aceste candidaturi vor fi evaluate până cel mai târziu pe 26 februarie 2021, după care urmează fixat un nou termen al procedurii, pentru depunerea ofertelor din partea constructorilor care au trecut de prima etapă.

După cum se arată în documentația dată publicității de către CNAIR, decizia unei atribuiri în două etape ține de volumul mare de solicitări de clarificări care este estimat de pe acum a fi transmis.

În plus, viitoarea autostradă scoasă la licitație are o documentație care poate fi modificată în viitorul apropiat, modificată astfel încât volumul de lucrări să fie mai mare. Tocmai de aceea, CNAIR a alocat un buget de 633,4 milioane de lei (15% din valoarea estimată a contractului) pentru presupusele noi servicii și lucrări care vor apărea.

Iar printre lucrările care pot apărea, enumerate de CNAIR în documentația de atribuire, sunt, de exemplu, cele de prelungire a lucrărilor de artă (poduri, pasaje, viaducte) astfel încât să fie înlocuite rambleele înalte (ramblee – acele lucrări din pământ, pietriș și piatră spartă prin care se ridică terenul la nivelul necesar construirii autostrăzii). Aproape 20 de poduri și viaducte pot fi prelungite, în opinia CNAIR, cu lungimi cuprinse între 20 și 140 de metri (lungime totală de 965 de metri), pentru a fi evitată construirea de ramblee.

În primăvara lui 2018, când CNAIR publica primul anunț de intenție referitor la tronsonul de autostradă în discuție, printre lucrările necesare erau enumerate nouă tuneluri cu o lungime totală de 4,95 km, 51 de lucrări de artă și alte structuri cu o lungime de 10,9 km și consolidări de versanți pe o lungime de aproximativ 14 km.

Toate scoase la licitație, un singur lot în lucrări, unul în proiectare

Din cele cinci secțiuni ale autostrăzii Sibiu – Pitești, singura pe care se desfășoară lucrări este cea dintre Sibiu și Boița, cu o lungime de 13,17 km și un termen de finalizare stabilit pentru luna mai a anului 2023. Lucrările au un avans peste cel estimat prin grafic, astfel încât se estimează că circulația poate fi deschisă pe acest tronson din anul 2022.

În primăvara acestui an, în mai, CNAIR a semnat contractul pentru proiectarea și execuția celor 30,35 de km din ”celălalt capăt” al autostrăzii, cel dintre Curtea de Argeș și Pitești (secțiunea cinci a autostrăzii). Cu o valoare de 356 de milioane de euro, contractul semnat cu italienii de la Astaldi este încă în faza de proiectare a lucrărilor, fază care are termen-limită luna mai a anului 2021. După recepția proiectului și emiterea ordinului de începere a lucrărilor cei de la Astaldi vor avea un termen de patru ani să finalizeze lucrările.

Pentru secțiunea 4 a autostrăzii, cea dintre Curtea de Argeș și Tigveni (9,68 km), licitația a fost lansată din vara anului 2019, cele 14 oferte depuse fiind încă în evaluare. CNAIR speră să finalizeze evaluarea ofertelor cel târziu în luna ianuarie a anului 2021.

Secțiunea 3 a autostrăzii, cuprinsă între Cornetu și Tigveni are o lungime de 37,4 km și o valoare estimată la peste 5,8 miliarde de lei, fără TVA. Licitația pentru atribuirea proiectării și execuției a trecut de prima etapă, cea a depunerii dosarelor de candidatură, acum acestea fiind în evaluare. Nu mai puțin de 21 de constructori și companii sunt interesați de acest tronson.

Foto principală: viaductul de la Tălmaciu al autostrăzii Sibiu - Boița. Sursa: captură din filmele realizate de Ioan Adrian Giga

Vizualizari: 2386

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus