Marţi,
31.01.2023
Innorat
Acum
-0°C

Profesorii despre Evaluarea Națională: subiectele au fost generoase, ușor de rezolvat

Profesorii despre Evaluarea Națională: subiectele au fost generoase, ușor de rezolvat

Peste 2.400 de elevi au participat astăzi, 22 iunie, la prima probă a examenului de Evaluare Națională, cea la  Limba și literatura Română. De asemenea, peste 130 de elevi din cei înscriși nu s-au prezentat la examen. Potrivit profesorilor de română din Sibiu, subiectele au fost cu un grad de dificultate mediu și, cu un pic de atenție, ar fi putut fi rezolvate de elevi. Proba s-a desfășurat fără incidente.

 2.582 de absolvenți ai clasei a VIII-a au fost înscriși pentru a susține prima probă scrisă a examenului de  Evaluare  Națională  (sesiunea 7 iunie - 4 iulie 2021). Dintre aceștia, astăzi, 22 iunie, au fost prezenți în sala de examen 2.444 candidați. 138 nu s-au prezentat la examen. Potrivit informațiilor primate de la reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Sibiu nu au existat candidați eliminați pentru tentativă de fraudă.

Subiectul și baremul de corectare pentru proba de Limba și literatura română vor fi publicate de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, pe site-ul subiecte.edu.ro, după ora 15.00.

Subiecte accesibile, cu grad de dificultate mediu

 Inspectorul pentru Limba și literatura română, prof. Ioana Negrea a vorbit pentru Turnul Sfatului despre subiectele date astăzi la Evaluarea Națională.

„Subiectele care s-au dat astăzi la proba scrisă pentru Limba și literatura română au pornit de la două texte generoase. Primul, un text literar, al doilea un text non literar, un articol de ziar cu tipar textual descriptiv. În ambele cazuri, cele două texte au fost suport pentru răspunsul elevilor. Primul are ca și competență generală înțelegerea de text. Și anume, pentru subiectul a)1, 2, 3, 4, 5 și 6 avem competența generală receptarea textului scris pe diverse tipuri. Subiectul 1, în mare, se referă la capacitatea candidaților de a înțelege textele suport. Asta la punctul a). În ceea ce privește dificultatea, aceasta este medie, foarte ușor și într-un timp relativ scurt se putea răspunde, raportând răspunsul, desigur, fie la textul 1, fie la textul 2, în funcție de sistemul din broșură. În ceea ce privește punctul b), partea de limbă și comunicare a subiectului nr. I, evaluează competențele generale trei, folosirea achizițiilor privind structuri morfo-sintactice complexe ale limbii române literare.

În ceea ce privește subiectul al doilea, acesta solicită candidaților redactarea unei compuneri narative pornind de la faptul că, în această compunere, trebuie să prezinte o situație neprevăzută din timpul jocului inserând o secvență descriptivă și una dialogală. Este clar că se pornește fie de la textul I, fie de la textul II. Este un eseu liber, pentru că trebuie să-și imagineze că participă la un joc alături de colegi în curtea școlii, desigur valorificând în subsidiar textele suport primite. În această compunere se evaluează capacitatea candidaților de a redacta un text, prin care să-și exprime un punct de vedere argumentat pe diverse teme și să valorifice gândirea logică și desigur gândirea analogică. Acestea sunt cele două subiecte: subiectul 1 cu punctul a) și b), unul înțelegere de text, valorificarea celor două texte prin nouă întrebări și partea de limbă și comunicare, cu șapte întrebări, iar subiectul al doilea este un eseu liber, compunere nativă, pornind de la tema „un joc alături de colegi în curtea școlii”. Au fost subiecte generoase, ușor de rezolvat cu atenție și concentrare și cu mult calm, pe parcursul celor două ore pe care le-au avut la dispoziție elevii pentru a le rezolva”, spune inspectorul.

Inspectorul pentru Limba și literatura română se arată încrezătoare în felul în care absolvenții sibieni de clasa a VIII-a au rezolvat aceste subiecte, cu atât mai mult cu cât, spune ea, a fost în multe inspecții la orele on line și mare parte dintre profesori au predat ritmic programa. Ioana Negrea speră ca rezultatele de la Evaluarea Națională să ne situeze pe primele zece locuri între județele din țară.

„Eu am foarte multă încredere că absolvenții noștri de clasa a VIII-a au reușit să rezolve subiectele, pentru că, pe parcursul anului școlar, și aici nu pot să fac referire decât pe baza inspecțiilor pe care le-am realizat în mediul virtual de predare, chiar multe inspecții am făcut în acest an și cu excepțiile care confirmă regula, marea majoritate a colegilor mei pe care eu i-am asistat la ore au parcurs ritmic programa pentru clasa a VIII-a. Încrederea mea se bazează, de asemenea, pe faptul că mulți dintre colegi au parcurs formările în cadrul proiectului CRED și să știți că lucrul acesta s-a văzut în felul în care au gestionat nu conținuturile, pentru că este mult mai important să-i înveți pe copii să învețe, să-și dezvolte acele competențe de înțelegere de text și de valorificare a achizițiilor gramaticale și la nivel morfo-sintactic. Eu am încredere, dar nu mă pot pronunța decât din perspectiva unei persoane care a văzut un eșantion de profesori care au predat programa în ultimul an. Să sperăm că vom fi în primele zece județe din țară după afișarea rezultatelor”, mai spune Ioana Negrea.

Alexandra Tischer, profesor de română și director al Colegiului Național „Octavian Goga”, din Sibiu, spune că subiectele au fost accesibile, iar elevii care s-au pregătit pentru acest examen le-au putut rezolva fără probleme.

„Subiectele au fost accesibile, părere pe care au împărtășit-o, de altfel, de la prima lectură, și elevii noștri. Textele-suport au fost adecvate vârstei, ceea ce e lăudabil, iar cerințele au putut fi rezolvate de un elev cu competențe de comunicare și culturale medii, fără să pună probleme de vreun fel celor avizați, de nota maximă. Ceea ce a fost la fel de important a fost modul concis de formulare a cerințelor, demers care a necesitat atenție şi răspunsuri punctuale, dar acestea au fost exersate deja prin testele de antrenament puse din timp la dispoziția profesorilor. Cu siguranță, la Colegiul Național Octavian Goga, rezultatele vor fi bune și foarte bune!”, spune Alexandra Tischer.

Joi urmează proba la matematică

Joi, 24.06.2021, la nivelul județului Sibiu, elevii vor susține proba scrisă la Matematică, în 79 centre de examen.

Primele rezultate vor fi afișate marți, 29 iunie, până la ora 14:00. Contestațiile pot fi depuse atât în format fizic, cât și electronic, în zilele de 29 iunie (în intervalul orar 16:00 - 19:00) și 30 iunie (în intervalul orar 8:00 - 12:00). În acest caz, al depunerii contestațiilor, candidații completează, semnează și depun/transmit electronic și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.

Rezultatele finale vor fi anunțate duminică, 4 iulie.

 

Tabel de competențe: ce se evaluează pe fiecare subiect

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

1 comentarii

Miron Florea

Acum 1 an

S-a dat de comentat un fragment dintr-un Tik-Tok din cate am auzit
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus