Sâmbătă,
11.10.2025
Innorat
Acum
10°C

Zona metropolitană a Sibiului naște tensiuni: se face înainte, în paralel sau după o asociație de transport?

Zona metropolitană a Sibiului naște tensiuni: se face înainte, în paralel sau după o asociație de transport?

După două runde de discuții între administrațiile județului, municipiului Sibiu și comunelor din jurul acestuia, tensiunile își fac simțită apariția. Motivul: întâietatea dată unei asociații de transport, în locul zonei metropolitane Sibiu.

După o vară în care un grup comun al Consiliului Județean și Primăriei Sibiu a elaborat varianta unui statut de asociere în vederea înființării Zonei metropolitane Sibiu (alta decât cea înființată de câteva comune din jurul orașului), reprezentanții administrațiilor locale au început să aibă întâlniri de lucru pe acest subiect.

În cadrul primei întâlniri, primarul Sibiului, Astrid Fodor, a întrebat reprezentanții celorlalte primării care ar fi interesele urmărite prin operaționalizarea unei zone metropolitane, majoritatea răspunsurilor indicând chestiunea transportului interurban. Dar au fost amintite și proiecte metropolitane din zona turismului ori a siguranței cetățenilor (înființarea unui serviciu de poliție locală metropolitană, de exemplu).

Cea de-a doua întâlnire, care a avut loc la mijlocul acestei săptămâni, a mutat centrul de greutate al discuțiilor înspre o asociație de dezvoltare intercomunitară de transport. Una independentă de o zonă metropolitană, a cărei înființare să aștepte și eventualele modificări legislative la nivel național. Această – cel puțin aparentă – modificare de priorități a început să creeze nemulțumiri în rândul aleșilor. ”O asociere de transport o poți înființa până la Alba, n-are legătură cu o zonă metropolitană”. Tensiunile mocnesc fără ca unii dintre primari să își asume public nemulțumirile.

În paralel, cel mult

Turnul Sfatului a luat legătura cu mai mulți primari prezenți la discuții sau ai căror reprezentanți au participat la aceste discuții. ”Cele două proiecte ar trebui să meargă mână în mână, din punctul meu de vedere. Așa cum s-a discutat la prima ședință, chiar dacă legea referitoare la zonele metropolitane se va modifica, noi ne vom putea adapta din mers. Majoritatea primarilor au spus, într-adevăr, că principala problemă este transportul și atunci trebuie înființată o asociație și pentru acest lucru. Dar eu spun că nu trebuie amânată discuția despre zona metropolitană și înființarea acesteia”, arată Bucur Bogdan, primarul comunei Rășinari.

Mai categoric este Adrian Bibu, administratorul județului care, alături de Daniela Cîmpean și Astrid Fodor, și-a asumat proiectul zonei metropolitane în primăvara acestui an. ”Mă simt obligat să reafirm public hotărârea mea și a colegilor mei, atât a celor din Consiliul Județean, cât și din grupul PNL din Consiliul Local, de a realiza acest proiect. Înțeleg precauția necesară alegerii celei mai bune variante, însă rezolvarea problemelor - pe care în campania electorală se părea că le cunoaștem cu toții - trebuie să ne determine să fim mai eficienți”, afirmă Adrian Bibu. Din punctul lui de vedere există doar două variante de luat în calcul. ”Înființarea zonei metropolitane și, ulterior, a unei asociații de dezvoltare intercomunitară pentru transportul în comun sau înființarea ambelor în paralel  sunt singurele opțiuni cu care am să fiu de acord. Numai înființarea asociației de transport, cu argumentul că «măcar» rezolvăm această problemă echivalează, după părerea mea, cu o nouă amânare a zonei metropolitane, lucru nepermis. Sibiul nu mai poate pierde timp și trebuie să își asume un rol concret și corect în rezolvarea problemelor întregii zone”, mai afirmă Adrian Bibu.

”În paralel” vede mersul lucrurilor și Ioan David, primarul comunei Roșia. ”Ideea este în felul următor: cu siguranță vom porni cu ambele proiecte în paralel, dar termenul de înființare va fi diferit. ADI Transport se va finaliza mult mai repede decât zona metropolitană. Intenția noastră este să pornim în paralel, dar termenul de finalizare nu va fi același. Termenul de finalizare al asociației de transport va fi mult mai rapid, deoarece vom funcționa pe legislația în vigoare și este alt lucru, care se va concretiza și va fi funcțional în aproximativ 12 – 18 luni”, aproximează Ioan David.

Oricum, discuțiile mai au mulți pași până să indice variante concrete de funcționare. ”Primul lucru pe care să îl facem noi este un studiu, pentru a vedea nevoile și necesitățile fiecărei unități teritorial-administrative. De exemplu, referitor la comuna Roșia se va face un studiu de oportunitate și vedem exact nevoile comunei noastre, studiu de un de rezultă și cheltuielile comunei”, mai arată Ioan David.

Fodor: mai întâi transportul

Despre faptul că asociația de transport capătă prioritate vorbește clar Astrid Fodor, primarul Sibiului. Ea s-a arătat în mai multe rânduri neîncrezătoare în varianta unei zone metropolitane înființată conform actualei legislații, pe care o consideră lipsită de funcționalitate. Spune că primarii din jurul Sibiului susțin această abordare, fapt reieșit la întâlnirea din această săptămână. ”Plecând de la această necesitate stringentă de extindere a transportului local de călători în afara limitelor Sibiului, în întâlnirea care a avut loc în 29 septembrie a fost aprobată demararea, cu prioritate, a demersurilor pentru constituirea Asociației de Transport Metropolitan Sibiu, opt primari manifestându-și intenția directă de a adera la aceasta. Vreau să precizez faptul că, în cazul ADI Transport Metropolitan Sibiu există o legislație clară în vigoare, demersurile de constituire fiind deja reglementate până la nivel de statut și act constitutiv. În schimb, în cazul Zonei Metropolitane, legislația este lacunară, demersurile necesitând o analiză mai aprofundată, mai ales în privința drepturilor și a obligațiilor părților implicate. În paralel, vom continua și demersurile de constituire a Asociației Zona Metropolitană Sibiu, principale obiective propuse pentru aceasta de părțile participante la întâlnire fiind dezvoltarea urbanistică și turistică”, răspunde Astrid Fodor, primarul Sibiului, pentru Turnul Sfatului.

Următoarea întâlnire între reprezentanții administrațiilor din jurul Sibiului este programată pe data de 8 octombrie.

Sursa foto: Primăria Sibiu

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 5402

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

17 comentarii

Kratos

Acum 4 ani

Or sa faca un mare balmoș toti primarii si administratorii si presedintii lu peste prajit. Se tot discuta de atatia ani si nu se concretizeaza niciodata nimic. Suntem tara lui "vom face" si rareori a lui "am facut", mereu e de vina legislatia si procedurile, mereu e un bau-bau superior care nu vrea, nene, sa ii lase pe acesti carmuitori potenti sa isi exercite infinita lor capacitate. Cumva Oradea exista in afara acestei tari si acolo se fac lucruri aparent imposibile, in rest nu se poate. Mai bine taceti din gura.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Mircea

Acum 4 ani

Nu prea inteleg care e faza cu Oradea. Sigur arata frumos dar poate nu stiti ca proprietarii din centrul istoric trebuie sa plateasca cca. 10.000 de E (peste 60.000) de lei/apartament in urmatorii 10 ani pentru renovarile facute cu forta de maretul primar azi sef de judet.
Raspunde

S

Acum 4 ani

foarte bine! daca te numesti proprietar, ai si anumite obligatii! Nu doar incasatul chiriei, tara de rentieri trantori ce sunteti !
Raspunde

Corbul

Acum 4 ani

Înseamnă că nu prea înțelegi nici de ce o murit femeia aceea pe Bălcescu. Probabil ești printre cei care consideră că dacă le plouă în casă ar trebui să vină Primăria să le repare acoperișul. Realitatea este simplă - Nu îți permiți să îngrijești o astfel de proprietate, te muți.
Raspunde

Gigi kent

Acum 4 ani

@Mircea te-ai cam invatat cu mocangeala. Daca la noi la Sibiu s-a facut prin diferite fonduri renovarea cladirilor acum multi ani, nu inseamna ca a fost si corect sa se procedeze asa. Cei care nu locuiesc in centru nu au beneficiat de nici un ajutor pt renovarea cladirilor. Mi se pare mai corect cum au facut la Oradea. In centru nu ar trebui sa locuiasca toti asistatii sociali sau batrani care stau cu banii la saltea. In centru trebuie sa vina oamenii cu bani sau firme care sigur isi permit 10.000 de Euro pt o renovare. Iar primaria ar trebui sa puna un impozit pe masura ca sa-i forteze pe cei care nu-si permit sa se mute mai la periferie unde impozitul ar trebui sa fie 0, nu in centrul orasului!!! Sunt curios daca in 15-20 de ani cand o sa trebuiasca refacute fatadele in Sibiu daca tot asa pe moca o sa le faca primaria. Noi astia care nu locuim in centru suntem mai negrii sau cum?
Raspunde

Sibian100%

Acum 4 ani

Bai Gigi Mărășești,sunt 30 de ani de când locuințele s-au cumpărat de actualii proprietari.Schimbarea proprietarilor este un proces natural care are loc în timp,Sibiul este singurul oraș din România unde putorile de la primărie nu accesează fonduri de reabilitare a clădirilor precum în alte orașe.
Raspunde

Poplacean

Acum 4 ani

putori?putin spus
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Saveta Vidrighin

Acum 4 ani

Nu inteleg motivul pentru care o metropola europeana, bogata, cu bunastare si bogatie ca Sibiul trebuie sa se asocieze cu niste catune! Jos labele după Sibiu și mergeti sa capusati alte orase! Noi nu avem nevoie de zona metropolitana si nici de vaccin!
Raspunde

IOAN

Acum 4 ani

Mai bine mergeti la Brasov ca aveți ce invata.Brasovul are la ora actuala 20 linii de transport ala RATB in toata zona limitrofa orasului.Acolo nu a mai fost necesara infiintarea unei asociatii de transport.Luati exemplul lor mai putine vorbe si mai multe fapte concrete.
Raspunde

Brasov

Acum 4 ani

Habar n-ai ce vorbesti. Transportul intercomunitar in Brasov funcționează pe baza de ADI Transport; la fel ca peste tot zona metropolitana e si la ei pentru bla-bla-uri. Da doua click-uri si documenteaza-te.
Raspunde

Nr 3

Acum 4 ani

Daca faci ADi nu-ti mai trebuie si ADI tranport. Aceste “instituti”” fara functionari publici sunt necesare ca sa aiba loc de munca unii declarati “nefunctionari” de ANI. Ca inca duntem stat de drept si pana la urma legea ii dovedeste. Un refugiu ptr cei corupti de politicieni.
Raspunde

Max rasinareanul

Acum 4 ani

In concluzie, pana la data prezentei, primarul din Rasinari e cel mai gospodar. Este singura comuna cu transport public asigurat de primarie. Bineinteles la un pret accesibil si in conditii foarte bune. Eu l-as propune presedinte al viitoarei asociatii de transport metropolitan. Bravo !

Raspunde

Un sibian

Acum 4 ani

au 2 autobuze vechi care strecoara ulei si motorina...si da e vorba de astea cumparate recent nu de junghiurile alea galbene!!!
Raspunde

Peștele de la cap se…

Acum 4 ani

Ca să faci ceva mare trebuie multă muncă, alergare, nopți nedormite, etc. În Primăria Sibiu nu văd niciunul care să știe că fără sacrificiu/altruism nu se poate realiza ceva important. Calul care trage cel mai tare trebuie să fie Primarul; o vedeți pe Astrid Fodor în stare?…
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Auto Busu

Acum 4 ani

Clar ca Asociatia Zona Metropolitana trebuie facuta mai întâi, și abia după aia asociația de transport. Asta fiindcă în Zona Metropolitană se stabilește, conform legii, numărul de voturi la decizia proiectelor și împărțirea sumelor investite. Invers, dacă se face mai întâi asociația de transport, acolo comunele și satele își vor asocia votul, iar Sibiul cu un singur vot va fi obligat să le facă transport (nerentabil și subvenționat) pe banii sibienilor. Mai trebuie și un pic de gândire, nu vă mai repeziți ca rațele la muci ...
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Costel

Acum 4 ani

Înțeleg ca mândrilor orășeni sibieni le e teamă că subvenționează transportul prostimii de la sate către locurile de muncă din oraș, dar pe de altă parte le convine ca vin țăranii sa muncească, sa aducă firmele bani la bugetul local pe spinarea lor.
Raspunde

Nadia Licurici

Acum 4 ani

Hai ma... iar nu se inteleg astia la impartit borcanele cu zacuscă ? Faceti odata zona aia zoster metropolitana, trepanatilor, ca ne apuca anul 3000 cu voi, asa. Oameni mici si sterpi la cap...capete de gumă.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus