Fiecare localitate din viitoarea asociație va avea câte un vot. Greutatea fiecărui vot este diferită, rezultă din statutul propus pentru ”Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Metropolitan Sibiu”. Practic, nicio decizie importantă nu va putea fi luată fără acordul reprezentantului municipiului Sibiu. Acest statut va fi supus dezbaterii plenului Consiliului local Sibiu în prima zi a săptămânii viitoare.
Consiliul local Sibiu, în paralel cu consiliile altor nouă localități din împrejurimi (Cisnădie, Șelimbăr, Cristian, Șura Mică, Roșia, Șura Mare, Sadu, Poplaca și Ocna Sibiului) vor avea de aprobat, zilele acestea, actul constitutiv și statutul Asociației de dezvoltare intercomunitară (ADI) Transport Metropolitan Sibiu. O asociere care să armonizeze transportul public în comun în și între localitățile membre, discuție întoarsă pe toate părțile în discursul aleșilor locali de aproximativ un deceniu.
Inițial, organizarea unui sistem comun de transport public în zona metropolitană a Sibiului era promisă în cadrul unei asocieri metropolitane. Înființarea acestei asociații metropolitane a fost amânată în repetate rânduri, principalul motiv invocat fiind că legislația în vigoare este deficitară. Și acordă drept egal de vot tuturor localităților, indiferent de populație, buget etc. Fapt care nu convenea reprezentanților administrației Sibiului, care arătau că cele mai mari resurse din bugetul municipiului s-ar aloca și nu din cel al localităților învecinate.
În statutul propus pentru viitoarea asociație de transport metropolitan, votul tot egal pentru fiecare membru este. ”Fiecare asociat, prin reprezentantul său, are un vot egal în adunarea generală a Asociației”, se arată la articolul 21 al documentului supus aprobării. Dar în chestiunile importante, voturile au o greutate diferită, se arată în același statut. ”Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociației adoptate în exercitarea atribuțiilor cu privire la exercitarea mandatului acordat de asociați, prevăzute la art. 6 al.2 lit. f-g, art. 17 al. 2 lit a - h, j - l, al. 3, se iau în prezența tuturor asociaților și cu votul favorabil fie a cel puţin jumătate din numărul asociaților care însumează cel puțin două treimi din numărul total al populației tuturor asociaţilor, fie a cel puţin două treimi din numărul asociaţilor care însumează cel puţin jumătate din numărul total al populaţiei tuturor asociaţilor”, se arată la același articol din statut.
Ca urmare a acestui articol, nicio decizie importantă nu va putea fi luată fără acordul municipiului Sibiu. Și asta pentru că cele zece localități în discuție au o populație totală de 240.235 de locuitori (conform datelor Instituției Prefectului Sibiu, pe baza cărora se calculează acum incidența cazurilor de Covid-19). Iar cum în municipiul Sibiu locuiesc (conform acelorași date) 169.815 locuitori, asta înseamnă că votul reprezentantului acestei localități va însuma mai bine de două treimi din totalul populației (locuitorii Sibiului au o pondere de 70,68% din total). Prin urmare, indiferent de cum vor vota celelalte localități, decizia finală va fi luată în funcție de cum va vota reprezentantul municipiului Sibiu.
Chestiunile importante pentru care se va aplica această regulă sunt cele precum stabilirea taxelor și subvențiilor pe care fiecare localitate le va plăti pentru finanțarea serviciului de transport în comun, dar și aprobarea tarifelor pentru populația care va utiliza acest sistem de transport.
Populația din localitățile viitoarei asociații de transport
Sursa datelor: Instituția Prefectului Sibiu
Municipiul Sibiu |
169.815 |
Oraş Cisnădie |
25.725 |
Şelimbăr |
16.209 |
Roşia |
6.273 |
Şura Mare |
5.197 |
Cristian |
4.527 |
Ocna Sibiului |
4.338 |
Şura Mică |
3.642 |
Sadu |
2.712 |
Poplaca |
1.797 |
Total |
240.235 |
Tot în această categorie a hotărârilor importante care, în actuala configurație a populației, nu vor putea fi adoptate fără consimțământul reprezentantului municipiului Sibiu intră și cele de organizare internă: care sunt strategia și obiectivele asociației, aprobarea situațiilor financiare și descărcarea de gestiune, alegerea și revocarea membrilor consiliului director și a cenzorilor, organigrama asociației, aprobarea unor contracte peste o anumită sumă și modificarea actului constitutiv și a statutului asociației.
Tot de modul în care va vota reprezentantul municipiului Sibiu va depinde primirea de noi membri, aprobarea retragerii sau excluderea altor membri, precum și aprobarea cotizației anuale sau ”orice alte atribuții prevăzute în lege sau în statut”.
Concesiunea infrastructurii de transport (autobuze, stații etc) este o altă chestiune importantă a cărei adoptare va depinde de votul municipiului Sibiu.
În viitoarea asociație de transport vor putea intra și alte localități, cu condiția să aibă ”o legătură directă, fără a fi nevoită să tranziteze o altă localitate din afara ADI Transport Metropolitan Sibiu, cu una dintre unităţile administrativ teritoriale membre”. Pentru primirea de noi membri, votul trebuie adoptat în unanimitate.
”Asociaţia va asigura elaborarea şi aprobarea strategiei de dezvoltare a Serviciului de transport public local. Pe baza strategiei de dezvoltare vor fi stabilite investiţiile necesare atingerii obiectivelor prevăzute de această strategiei, prioritizarea acestora, precum şi planul de implementare şi analiza macro suportabilităţii. Planurile de investiţii vor fi actualizate periodic ţinând seama de strategia de dezvoltare”, se mai arată în statutul propus pentru viitoarea asociație.
Asociația va fi condusă de un Consiliu director, format din președintele asociației, care va fi și președintele Consiliului director, și încă patru membri, toți având un mandat de maxim patru ani (pe perioada mandatului primarilor). Cei care vor lucra zilnic ca angajați ai Asociației vor fi conduși de un director executiv numit de consiliul director.
Mai durează până vom avea transport metropolitan
Asociația de transport metropolitan va acționa total independent de o viitoare asociație metropolitană, se subliniază în raportul care însoțește proiectul de hotărâre care va fi dezbătut de consilierii locali ai Sibiului în ședința programată luni. Document în care se arată că până la funcționarea efectivă a unui sistem de transport metropolitan va mai trece timp.
”Nu în ultimul rând precizăm faptul că momentul înfiinţării ADI Transport Metropolitan Sibiu nu coincide cu momentul delegării gestiunii serviciul de transport local de călători în aria de competenţă a asociaţiei, urmând o serie de demersuri legale (publicarea anunţului în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, studiul de oportunitate pe noua arie de deservire, strategia de dezvoltare a serviciului de utilitate publică, regulamentul de transport, caietul de sarcini, etc.) incidente după constituirea acesteia. Ori pentru extinderea efectivă a rutelor de transport local de călători este importantă înfiinţarea, cu celeritate, a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară de transport public local - ADI Transport Metropolitan Sibiu”, se mai arată în raportul citat.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: statut , metropolitan , asociație , Sibiu , transport
Vizualizari: 3374
Ultimele comentarii
Acum 52 minute
Bitt Dannman
Acum 53 minute
Bitt Dannman
Acum 57 minute
Q
Acum 1 oră
R.
Acum 1 oră
Q