Radu Szekely a declarat zilele trecute la o dezbatere organizată de Educație Privată că și-ar dori ca nota la purtare să fie eliminată din școlile din România. Fost secretar de stat și ex-consilier al ministrului Educației, Szekely a oferit pentru Educație Privată 9 argumente care îi susțin opinia.
„Eu cred că am avut întotdeauna 10 la purtare. Nu cred că mi-a spus nimeni vreodată exact de ce, dar mi se spunea des că sunt "cuminte". Că nu vorbesc neîntrebat. Că nu alerg pe coridoare. Că stau frumos în rând. Că am caietele și manualele ordonate. Că nu întârzii la școală. Că sunt tuns corect. Că am unghiile îngirjite. Că am hainele (uniforma, de fapt) călcate... Erau valori ale acelor timpuri, care trebuiau inoculate. Iar devierea de la norma timpurilor era pedepsită: ți se scădea notă la purtare, erai scos în fața careului, ți se lua (temporar) cravata de pionier. Acum pe ce și de ce mai dăm acel 10?”, a scris Szekely pe pagina sa de facebook.
Redăm mai jos cele nouă argumente oferite de aceasta:
- Nota la purtare este doar un instrument de pedeapsă, nu are rol predictiv sau de corecție a unor comportamente potențial problematice
- Nu are rol de evaluare formativă, nu este însoțită de un proces de consiliere a elevului și a familiei, proces care ar trebui să se bazeze pe o analiză a cauzelor care duc la un comportament problematic
- Nu descrie în nici un fel motivele care stau la baza acordării acelei note (nu există descriptori obiectivi)
- Este singura notă care “se scade”, adică punctul de pornire este greșit, pentru că evaluarea se centrează pe deficit, pornind de la ideea că există un comportament perfect, “de zece”, și unii sunt “mai răi”
- Absenteismul este evaluat prin scăderea notei la purtare, fără o analiză a factorilor care duc la absenteism
- Este folosită deseori ca amenințarea supremă în cazul în care elevul nu reacționează sau nu se comportă conform așteptărilor, deseori subiective, ale cadrului didactic
- Concentrarea pe deficit duce la excluziune, la stigmatizare, nu la o îmbunătățire a comportamentului (comportament care este oricum evaluat doar în școală, nu la modul general)
- Într-o eră în care ne concentrăm pe evaluarea competențelor, o notă care evaluează comportamentul sau prezența la școala nu își mai găsește locul
- Ar trebui înlocuită cu o caracterizare (narativă) a comportamentului și caracterului elevului, făcută în comun de consilieri școlari, diriginți, cadre didactice, care să fie utilizabilă pentru a corectă sau a potența anumite aspecte ale personalității elevului; o asemenea caracterizare, parte a unui portofoliu al elevului, ar fi mult mai utilă și la trecerea în ciclurile superioare de studii (admiterea la facultate) sau la angajare.
Citește și: Trei lucruri de care Radu Szekely este mândru după plecarea din Ministerul Educației
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 2087
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Prof. de Geografie
Acum 9 ore
@Hermannstadt
Acum 9 ore
Pastor Marginas
Acum 9 ore
Pastor Marginas
Acum 11 ore
X