Cu trenul sau mașina? Noii timpi ai CFR contestă supremația mașinii pe Valea Oltului, însă mizeria depășește orice așteptare

Săptămâna aceasta am lăsat mașina acasă și am testat noul mers al trenurilor pe Valea Oltului, intrat în vigoare de mai puțin de o lună.

Având în vedere coloanele nesfârșite de mașini înregistrate în perioada sărbătorilor pe DN 7, am vrut să văd cât de rapid ajungi de la Sibiu la Râmnicu Vâlcea cu trenul și înapoi, în ce condiții și cât costă. Am avut parte de două surprize.

Cine mai merge cu trenul?

Așa mă întrebam la ora 06:20 dimineața când am intrat în Stația CFR Sibiu și am constatat că, de fapt, foarte multă lume merge cu trenul. Gara era plină de călători care căutau căldura, afara fiind minus 4 grade Celsius.

gara sibiu

Din păcate, am avut parte de prima dezamăgire. Deși este un loc foarte aglomerat, nu era niciun polițist local sau orice om al legii, iar în gară unii călători se întindeau pur și simplu desculți pe jos să doarmă amețiți de alcool. Iar singurul coș de gunoi era plin, resturile pe care le puneau oamenii deasupra se prăbușea în avalanșă.

gunoi gara sibiu

Biletul mi l-am cumpărat online, a durat un minut, cu tot cu crearea unui cont și m-a costat 22 de lei pe sensul de mers.

Punctualitate și bun simț

Trenul R-E 2012 a fost punctual și odată urcat am constat că este curat, călduros și aerisit. Tapiseria scaunelor este foarte îngrijită, fără pete sau urme de uzură. Arată mult mai bine decât în multe autobuze Tursib. Pe vremuri, când puneai piciorul în tren te izbea un miros de mucegai și umezeală. Nu e cazul acum. Dimpotrivă, nu te înghesui cu nimeni, ai locul tău pe scaun și este liniște. Un alt clișeu pe seama CFR-ului este mersul cu ”nașul”. Controlorii din zilele noastre sunt oameni cu mult bun simț, vorbesc calm și politicos, și sunt foarte atenți să scaneze fiecare bilet în parte. Dacă ai dileme legate de timpii de sosire în anumite stații sau legături, abia așteaptă să stea de vorbă și să îți explice.

tren cfr

Nu înțelegeți totuși că o călătorie cu CFR-ul este o desfătare. Deși curate, multe din geamurile vagonului au crăpături de la pietrele aruncate în mers, nu există internet și nici prize sau port-uri USB pentru încărcarea telefoanelor. Am putut lucra pe drum pentru că am avut bateriile pline și internetul telefonului mobil, cu mici excepții prin tuneluri, calitatea conexiunii fiind foarte bună pe Valea Oltului.

Timpii și viteza

Știți senzația aceea când mergeți cu mașina în coloană și tot șirul se deplasează cu vreo 10-20 de km pe oră, astfel că pui automobil în treapta a doua de viteză și doar mai atingi din când în când accelerația? Un fel de ”du-te domol cu valul”. Cam așa merge trenul pe Valea Oltului. Din cauza restricțiilor impuse de calitatea proastă a infrastructurii feroviare trenul merge cu vreo 40-50 de km pe oră, am estimat eu privind pe geam. Doar până în Podu Olt și după Călimănești viteza crește simțitor. La dus călătoria Sibiu - Rm. Vâlcea a durat 2 ore și 40 de minute, iar la întoarcere, cu trenul R-E 2016 a durat 2 ore și 23 minute.

valea oltului din tren

Cu mașina aceeași distanță o străbați într-o zi obișnuită în mai puțin de două ore. Dacă prinzi lucrări la Boița – apropo, șantierul aici este doar înghețat pe perioada iernii și va fi reluat în martie – sau, Doamne ferește!, vreun accident, media de două ore și jumătate pe care o faci cu trenul pare chiar bună.

Prima concluzie

Avantajele observate de mine sunt altele. Ajungi la destinație odihnit, nu stai încordat două ore, nu te stresezi cu depășiri, nu ai emoții cu TIR-uri sau vitezomani. Dimpotrivă, poți mânca ceva, admiri peisajul, lucrezi pe laptop sau citești o carte. Din acest punct de vedere, o călătorie cu trenul pe Valea Oltului concurează cu succes cu drumul cu mașina și o recomand. O călătorie dus-întors costă 44 de lei, mai puțin de jumătate din prețul motorinei sau benzinei pe cei 200 de kilometri dus-întors.

Șocul deșeurilor

În luna ianuarie nici încălzirea globală nu poate ascunde mizeria de nedescris de pe Valea Oltului. Problema este următoarea: primăvara, vara și toamna vegetația excesivă de pe marginea drumului ascunde destul de bine gunoaiele. Pe timpul iernii însă, ies la iveală toate mizeriile aruncate de șoferii și călătorii care tranzitează unul dintre cele mai aglomerate tronsoane de drum din România.

dn 7 mizerii

Situația este cu adevărat tragică: Orice margine de drum care nu se vede după parapet, orice parcare, curbă sau popas, peste tot sunt râuri revărsate de gunoaie. Din tren sunt mult mai vizibile pentru că pe majoritatea traseului calea ferată dublează șoseaua. CNAIR are oameni care săptămânal curăță parcările, însă ce se ascunde la câțiva metri de parcare este dezgustător: PET-uri, cauciucuri auto, scutece, hârtie igienică, ambalaje, caserole, pungi din plastic, doze de suc și energizante... Nu trec zece metri fără să nu vezi gunoaie pe marginea drumului.

deșeuri valea oltului

Ca să nu vorbim doar la modul general, avem și exemple concrete. Spre exemplu tronsonul premergător șantierului de la Boița, unde astă vară s-au format kilometri de coloane de mașini. Oamenii au stat blocați în trafic, au fumat, mâncat, băut sau și-au făcut nevoile pe marginea DN 7. Acesta este adevărul.

La Racovița sunt panouri mari care atrag atenția oamenilor să nu arunce gunoaie. Iar de jur împrejur este plin de mizerii.

gunoaie balota

La intrare în Balota este o biserică și un cimitir ortodox, iar partea din spate, cea dinspre calea ferată este transformată în groapă de gunoi unde se aruncă tot, în special coroane funerare.

mizerii balota biserica

Cutuma este că prin toate satele pe unde trece trenul oamenii și-au pus curțile cu fundul la șine. Altfel spus, trenul le trece prin spatele casei, și tot ce nu mai le trebuie, de la gunoi de grajd până la resturile adunate prin bătătură sunt deversate peste gard, spre calea ferată.

Cel mai grav mi s-a părut la Câineni. Acolo cred că o mare parte din sat aduce gunoiul în mod intenționat pe malul Oltului, ca la primăvară când crește nivelul râului apa să spele tot. Sunt cantități mari de deșeuri aruncate aici, motiv pentru care am sesizat Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu Vâlcea.

A doua concluzie

Vegetația uscată dezvăluie o imagine dezolantă. În loc să vezi peisaje superbe cu râul Olt curgând învolburat printre munți, ape limpezi și versanți impunători, vezi brazde peste brazde de mizerii, o imensă groapă de gunoi pentru toți călătorii și localnicii. Din păcate.

gunoaie valea oltului

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

10 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Vali Racadau

Acum 1 an

O fi mizerie dar sa nu mai fim dezbinati ca popor si neam de dreapta credinta! Sa ne iubim frati romani si sa fim uniti in fata strainilor care ne vor raul si ne fura bogatile! Nimeni nu vrea sa arunce gunoaie dar nu au unde si oricum curata singuri. Poporul roman nu piere!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Anemona Hulub

Acum 1 an

Exact de-asta nu merge lumea cu trenul, ca sa nu vada saracia din partea dinspre Sibiu, si gunoaiele pe care le arunca saracii! Dupa ce treci de Valcea, spre frumoasa Craiova, lumea se schimba, nivelul de civilizatie se bogatie la fel. Vezi masini de neam, de multe zeci de mii de euro, porti vopsite in auriu sau argintiu iar oamenii sunt cu totul altfel: deschisi, primitori si curati, nu ca branzarii de stim noi unde...
Raspunde

Hermannstädter

Acum 1 an

Don't drink and drive!!!
Raspunde

2cents

Acum 1 an

"Tapiseria" -> Tapițeria
Raspunde

Marius

Acum 1 an

Acum cu bilet online ce poate fi luat si cu cateva minute inainte, scanare cod QR de pe telefon in tren, pe acest traseu spre VL/Craiova e incomparabil mai bine sa mergi cu "sageata". E prea periculos drumul de masina pe acolo si sansele de blocaj (si sa nu ajungi undeva "la timp") sunt cele mai mari.
Raspunde

Kukuruku

Acum 1 an

Pacat ca nu exista linie de tren intre Rm.Valcea si Pitesti (se ocoleste pe la Slatina). Asa se reducea mai mult traficul rutier.
Raspunde

Lucky Luke

Acum 1 an

Foarte bine punctat, sunt curios ce măsuri va lua Garda de mediu, suntem lipsiți de bun simț până în măduva oaselor.Manele și atât.
Raspunde

Kukuruku

Acum 1 an

Ce legatura au manelele?
Raspunde

Alex

Acum 1 an

Al mai inapoiat popor din Europa ..dar mandri pana in strafundu izmenelor nespalate si a dintilor cariati.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Kukuruku

Acum 1 an

Vedeti ca s-ar putea ca curtile sa existe dinaintea liniei de tren, satele alea sunt de sute de ani, nu de o suta si ceva, ca trenul. Asa ca oamenii nu si-au pus curtea cu fundul spre șine, ci șinele au aparut pe acolo. Si in gara ce sa faca politia locala? De cand e interzis sa te pui pe jos/dormi in gara si de cand e interzis sa fii beat intr-o gara, cat timp nu faci scandal? Care gara e proprietatea CFR, nu e parc sau trotuar, asa ca daca ei ii lasa sa stea acolo...mai mergeti prin garile din Vest, sa vedeti ce-i acolo in unele locuri. Terminati cu aroganta asta exagerata. Cat despre mizerii...nu se vad si de pe sosea? Nu stiu ce-i asa nou. Iar Oltul si muntii se pot admira in continuare, nu sunt totusi munti de gunoaie care sa-i acopere :))))
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus