Joi,
20.11.2025
Parțial Noros
Acum
14°C

Fabricile Sibiului înainte de 1918. „Încercările de a se înființa fabrici în afara industriei ușoare se loveau de concurența austriacă”

Fabricile Sibiului înainte de 1918. „Încercările de a se înființa fabrici în afara industriei ușoare se loveau de concurența austriacă”

Preocuparea Sibiului de a-și crea o industrie care să ducă la dezvoltarea orașului și a regiunii a fost o temă actuală în diferite etape istorice. Astăzi, în Sibiu activează câteva nume mari din industria grea, cu cifre de afaceri de zeci de milioane de euro. Înainte de Unirea din anul 1918 însă, Sibiul a avut un număr de peste 30 de fabrici și ateliere care compuneau industria locală. Majoritatea funcționau în domeniile industriei ușoare – alimentară, textilă etc. Încercările de a dezvolta o industrie grea s-au lăsat mai greu îndeplinite.

„Încă din cele două decenii premergătoare revoluției de la 1848, proprietarii manufacturilor, negustorii, chiar și marii stăpâni de moșii cu idei liberale susțineau dezvoltarea industrială, cu ajutorul capitalului. În ziarele săsești se putea citi: „Industria este cuvântul de ordine al secolului nostru”. Dezvoltarea industrială devenise o cerință imperioasă. Mașina trebuia să înzecească productivitatea forței de muncă”, se menționează în cartea „Sibiul și ținutul în lumina istoriei”, Vol. II, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1990.

Autorii cărții, Nicolae I. Nistor (fost director al Arhivelor Naționale din Sibiu în perioada 1964 – 1991) și Mircea N. Marinescu-Frăsinei, descriu în volumul care se găsește la Biblioteca ASTRA cum a evoluat industria în Sibiu mai cu seamă după 1848, precum și în ce mod s-au manifestat începuturile industriei grele.

„În acest spirit, fabrica de zahăr din Sibiu de la jumătatea secolului trecut importa mașini din Anglia, iar fabrica de hârtie din Orlat își procurase și ea o mașină de măcinat zdrențe, de peste hotare. Vechile manufacturi angajau tot mai mulți muncitori salariați, dezvoltându-și producția. Revoluția de la 1848, desființând iobăgia și înlăturând privilegiile, creează condițiile așezării industriei pe baze capitaliste. Restricțiile create de dependența față de Austria și ultimele rămășițe ale relațiilor feudale încetineau dezvoltarea industrială, dar nu o puteau opri. Este adevărat însă, că de o dezvoltare impetuoasă a industriei grele nu putea fi vorba în veacul trecut. S-au dezvoltat mai cu seamă ramurile industriei ușoare, alimentare, textilă și mai puțin a metalurgiei prelucrătoare. Încercările de a se înființa fabrici în afara industriei ușoare, se loveau de concurența austriacă.

Industria textilă, cu contribuția unor capitaluri tot mai mari, se afirmă în Sibiu și în Cisnădie, folosind lână, produs local, în bună parte și din Principate. Torcătoria din Dumbrava-Sibiului (1868) avea aspect de fabrică. Începuturile industriei metalurgice le aflăm în anul 1855, când ia ființă fabrica de construcții de fier Fabritius și apoi fabrica Rieger din Sibiu în ființată în 1868, care se profilează pe producția de unelte și mașini agricole. O dezvoltare remarcabilă are loc în industria pielăriei din Sibiu, începând din anul 1880. La expoziția Camerei de Comerț din Cluj, organizată între 26 august și 6 septembrie 1886, au participat 17 firme industriale din Sibiu, ale căror produse au fost apreciate”.

Aceștia credeau că industria mare sibiană s-a dezvoltat relativ lent din diferite motive: „restricții a ținutului de teritoriile românești de peste munți”; „piața transilvană era invadată de produsele austriece, care concurau pe cele locale”; „războiul vamal (18886-1891) dintre Austro-Ungaria și România”.

Nistor și Marinescu-Frăsinei precizează în volumul amintit că după încetarea războiului vamal „industria sibiană se mai înviorează”, amintind și că la acest lucru au contribuit darea în folosință a noilor artere de comunicații, cu referire la căile ferate Sibiu-Copșa Mare, Sibiu-Avrig, Sibiu-Cisnădie, Avrig-Făgăraș, Turnu Roșu – Cîineni și Sibiu-Vinț. Totuși, „concentrarea politică, financiară și economică în Budapesta (...) a frânat și uneori ruinat industria locală”.

„«Industria mare» a fost, în continuare până la Unire, o preocupare și a unor economiști români, care aduceau deseori în discuție problema condițiilor cerute de crearea și dezvoltarea unei mari industrii românești cu capital autohton, inițiativele rămânând mai mult la nivelul micii industrii cu diversitatea ei de forme. Lipsa unor centre urbane românești, în spațiul sibian, a fost și ea o cauză a redusei inițiative românești în marea industrie. Majoritatea capitalurilor investite în industrie de fabrică sibiană au aparținut, înaintea anului 1918, patronilor germani, care au avut posibilități financiare și de credit mai mari (...) De asemenea, relațiile economice ale patronilor sași cu capitalul străin, austriac sau german, cointeresat, se închegau mult mai ușor decât cu patronii români, puțini la număr și neinițiați”, se mai arată în volumul amintit.

Autorii au întocmit și o listă cu fabricile care activau în Sibiu înainte de Unirea din 1918:

ÎNTREPRINDERI INDUSTRIALE, înființate până în 1918

Nr. Denumirea întreprinderii Numele proprietarului Adresa Anul înființării
1 Fabrica de lumânări și săpun Soietate anonimă str. Turnului 27 1840
2 Fabrica de beton Socetatea anonimă str. Turnului 27 1840
3 Fabrica de lumânări și săpun Gustav Meltzer str. Gușteriței 25 1848
4 Fabrica de salam și conserve Alfred Dahinton str. Valea Mare 13-15 1850
5 Fabrica pentru construcții de fier Frații Fabritius str. Rusciorului 2 1855
6 Fabrica de spirt Ludwig Fronius str. Rosenfeld 23 1860
7 Fabrica de lichior Ludwig Fronius str. Rosenfeld 23 1863
8 Fabrica de postav Scholtze și Preissler str. Dumbrava 10 1863
9 Fabrica de mașini Andrei Rieger Piața Cetății 1868
10 Fabrica de trăsuri și caroserii Carol Weindel și fiii str. Șaguna 19 1870
11 Fabrica de tricotaje N. Vogelsang str. Cîmpului 7 1876
12 Fabrica pentru case de fier G. Moess str. Trbunei 3 1878
13 Fabrica de țesătorie și apretură Asociația postăvarilor str. Șaguna 22 1878
14 Fabrica de tricotaje F.W. Henper și K.F. Scherer str. Tîrgul Fînului10 1880
15 Fabrica de mașini agricole și căldări Carol F. Wachsmann str. Plopilor 3 1883
16 Atelier de caroserie Datky Iosif și fiii str. Trei Stejari 20 1886
17 Fabrica de bere Trei Stejari Societate anonimă str. Trei Stejari 11 1888
18 Fabrica de piele Artenie Brașoveanu str. Valea Mare 3-5 1889
19 Fabrica de cherestea Mersing und Lessel Sibiu 1889
20 Fabrica de pielărie Ferentz și Hientz str. Zidarilor 1-6 1889
21 Fabrica de conservat cafea „Lica” Carol Albrecht str. Rosenfeld 25 1890
22 Tăietorie de lemne Societate anonimă Piața Gării 1892
23 Fabrica de piele S. Zacharias str. Ocnei 29 1894
24 Fabrica de cîntare Victor Hess str. Zidarilor 9 1896
25 Atelier de mașini și unelte Carol Waltschner str. Rosmarin 13 1902
26 Industria alimentară „Lica” Carol Albrecht str. Rosenfeld 25 1905
27 Fabrica de paste făinoase Iacob Uhl și fiii str. Șaguna 13-17 1906
28 Fabrica de postav Gromen și Herbert str. Abatorului 3 1907
29 Întreprinderea Tramvaie Electrice Soc. pe acțiuni str. Trei Stejari 1905
30 Fabrica de cărămizi Gustav Binder str. Tîrgului 15 1907
31 Fabrica de cherestea Producția Forestieră SA str. Lazareth 3 1906
32 Atelier mecanic Fritz Lör str. Tîrgul Vinului 5 1911
33 Atelier tîmplărie Wilhelm Klein str. Nouă 26 1913

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 8443

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

2 comentarii

Transilvania

Acum 2 ani

Cu aproximativ 676.000 km², cât avea după anexarea Bosniei și Herțegovinei, Austro-Ungaria era în 1908 al doilea stat ca întindere al Europei (după Imperiul Rus), iar cu cele 52,8 milioane de locuitori (1914) era al treilea stat european ca populație (după Imperiul Rus și după Imperiul German). Teritoriul său cuprindea în cele din urmă teritorii ale următoarelor state contemporane: Austria, Ungaria, Cehia (cu excepția regiunii Hlučín), Slovacia, Slovenia, Croația, Bosnia și Herțegovina, precum și părți care aparțin azi României (Transilvania, cea mai mare parte a Banatului, partea estică a Crișanei, partea estică a Sătmarului, partea sudică a Maramureșului, sudul Bucovinei), Muntenegrului (localitățile litorale), Poloniei (vestul Galiției), Ucrainei (estul Galiției, nordul Maramureșului și nordul Bucovinei), Italiei (Trentino-Tirolul de Sud și o parte a regiunii Friuli-Veneția Giulia) și Serbiei (Voivodina).
Raspunde

Auditorul

Acum 2 ani

@Transilvania-Cel putin 15 etnii/popoare diferite tinute sub mantia 'protectoare' a imperiului.Cand mai multi marinari de diferite etnii populeaza aceaisi corabie sfarsitul e unul singur,naufragiul. On topic-Din analiza numelor se vede clar cine impartea 'cartile valoroase' si cine era harazit muncilor brute..Nu este vorba de lipsa de initiativa ci pur si simplu de excludere a romanilor din tot ce insemna accesul la o producere de profit cat mai mare.Si pentru asta meritam sa ridicam statui lui baronache si mult mai tarziu, inutilului nostru Werner...Ce bine era cand era imperiul,traiam bine daca taceam,faceam rascoala si muream tare rau si greu!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus