Managerii spitalelor din Sibiu vor fi evaluați mai strict începând cu anul viitor. Consiliul Județean Sibiu propune aprobarea unui nou regulament de organizare și desfășurare a evaluării activității managerilor unităților sanitare publice aflate în subordinea instituției. Aceștia vor fi demiși în cazul unui rezultat „nesatisfăcător” la evaluare, vor primi zero puncte dacă nu vor executa minim 70% din bugetul alocat, dar vor putea cheltui mai mulți bani pentru salarii și sporuri. Totodată, în raportul de evaluare au fost incluși indicatori suplimentari, de calitate, care vor fi urmăriți de autorități, dar și doi indicatori de integritate. În schimb, a fost exclusă evaluarea pe secție, rămânând doar cea generală, pe spital.
Spitalul Clinic Județean de Urgență Sibiu, Spitalul de Pneumoftiziologie Sibiu (TBC) și Spitalul Clinic de Psihiatrie „Dr. Gheorghe Preda” Sibiu sunt instituțiile medicale din subordinea Consiliului județean, iar managerii acestora intră sub incidența noului regulament.
În prezent, managerii spitalelor subordonate CJ Sibiu sunt evaluați conform „Regulamentului de organizare și desfășurare a evaluării activității managerilor unităților sanitare publice aflate în subordinea Consiliului Județean Sibiu”, aprobat în 2015. Documentul prevede că evaluarea activității șefilor celor trei instituții, pentru anul calendaristic precedent, se face până la data de 30 aprilie a anului următor. Totodată, în document este stipulat că sunt evaluați managerii care au contractul de management în perioada de valabilitate și au condus unitatea sanitară publică respectivă pe o perioadă de cel puțin 6 luni în anul evaluat.
Documentul conține indicatorii analizați în cadrul evaluării, precum și punctajele acordate în funcție de gradul de realizare, asumați prin contractul de management, și se referă la indicatori de management al resurselor umane, indicatori de utilizare a serviciilor, indicatori economico-financiari și indicatori de calitate, precum și la patru criterii generale de management.
Modificările, impuse de minister
Aprobarea unui nou regulament pentru managerii spitalelor din Sibiu este impusă de ministrul Sănătății, care, în martie 2023, a emis un ordin în acest sens. Cele mai semnificative dintre modificările cerute de ministru vizează criteriile de performanță în baza cărora se efectuează evaluarea anuală a activității managerului spitalului public. Trebuie precizat însă, că ordinul din 2023 menține în vigoare metodologia din 2022, astfel că reprezentanții CJ Sibiu spun că au solicitat ministerului explicații suplimentare.
Explicațiile cu privire la modalitatea de calcul al noilor indicatori de performanță au venit la mijlocul lunii august 2023, după cum se menționează în raportul de specialitate la proiectul de hotărâre inclus pe ordinea de zi a ședinței CJ Sibiu programate pentru 22 decembrie.
Ce prevede noul regulament al evaluării managerilor de spitale
Conform regulamentului din 2015, activitatea managerilor celor trei spitale județene era evaluată după 17 indicatori (patru de management al resurselor umane, patru de utilizare serviciilor, cinci economico-financiari și patru de calitate), dar și după patru criterii generale de management.
Conform noului regulament propus spre aprobare, activitatea acestora va fi evaluată după 23 de indicatori (trei de management al resurselor umane, patru de utilizare a serviciilor, cinci economico-financiari, nouă indicatori de calitate și doi indicatori de integritate).
Viitorul regulament propune ca managerii să fie evaluați în timpul mandatului, o dată pe an, iar evaluarea să se facă tot până pe 30 aprilie. Comisia care va analiza activitatea acestora este compusă dintr-un președinte, patru membri și un secretariat din una sau două persoane și va fi numită printr-o dispoziție a președintelui CJ Sibiu. Până acum, comisia era propusă de președinte și numită prin hotărâre a CJ.
Managerii vor primi la final unul din următoarele patru calificative: „foarte bine”, „bine”, „satisfăcător” sau „nesatisfăcător”.
Conform noului regulament, „contractul de management se menține, în perioada de valabilitate a acestuia, pentru managerii spitalelor publice care au obținut calificativele Foarte bine, Bine și Satisfăcător”, iar pentru managerii care au obținut calificativul „Satisfăcător” de două ori în cursul derulării unui mandat „contractul de management al acestora încetează înainte de termen”. Totodată, managerul care s-a ales cu nota „nesatisfăcător” este demis înainte de încetarea contractului.
Până acum, în cazul în care, în urma evaluării, era îndeplinită condiția pentru a se acorda calificativul „Nesatisfăcător”, dar nerealizarea indicatorilor asumați nu este imputabilă managerului, atunci se acordă calificativul „Satisfăcător”.
Evaluarea pe secții, exclusă
Una dintre modificările vizibile aduse regulamentului este excluderea evaluării pe secții. Astfel, indicatorii de utilizare a serviciilor vor fi evaluați pe viitor în baza rezultatelor obținute la nivel de spital, fiind exclusă din regulamentul vechi și evaluarea pe secții. Este vorba despre indicatorii care evaluează durata medie de spitalizare, rata de utilizare a paturilor, dar și indicele de complexitate al cazurilor.
Același lucru se va întâmpla și în cazul indicatorului economico-financiar „costul mediu/zi de spitalizare”, dar și în cazul indicatorilor de calitate „rata mortalității intraspitalicești” și „rata infecțiilor asociate asistenței medicale (nosocomiale)”.
Cheltuieli mai mari pentru personal
Modificări importante sunt prevăzute pentru indicatorii economici și financiari. Spre exemplu, odată cu adoptarea noului regulament, managerii sunt obligați să cheltuie mai mult pentru personalul spitalelor pentru a obține un punctaj mai mare la evaluare. Conform grilei, pentru a evalua procentul cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor spitalului, managerii vor primi un punctaj mai mare cu cât gradul de realizare a indicatorului va fi mai mare decât cel asumat prin contractul de management. Adică dacă vor cheltui mai mult.
Spre exemplu, pentru realizarea a 50% din cheltuielile asumate nu se va acorda niciun punct (față de 30% în regulamentul actual), în timp ce punctaj maxim (5 puncte) va primi managerul care va aloca pentru personal între 91% și 100% din ceea ce și-a asumat (față de 71%-100% în regulamentul actual).
În ceea ce privește execuția bugetară, și aici managerii sunt îndemnați să aibă un grad de realizare mai mare - minim 70% din indicatorii asumați (față de minim 40% în regulamentul actual).
Indicatorii de calitate - accent pe evitarea infecțiilor
În lista indicatorilor de calitate un accent mare se pune pe controlul infecțiilor asociate asistenței medicale sau, mai bine zis, managerii sunt obligați să acorde mai multă atenție acestui aspect.
Astfel, spre deosebire de regulamentul actual, în noul document au fost incluși mai mulți indicatori care vor fi luați în calcul la evaluarea activității managerului de spital. Este vorba despre:
- Rata mortalității intraspitalicești pe total spital;
- Rata infecțiilor asociate asistenței medicale pe total spital;
- Sancțiuni / Măsuri de remediere dispuse în urma acțiunilor de inspecție a măsurilor igienico-sanitare, activităților de sterilizare și dezinfecție în spital;
- Numărul mediu de consultații/ medic în ambulatoriu;
- Rata de screening pentru germeni cu risc epidemic (enterobacterii rezistente la carbapenem, enterococi rezistenți la vancomicină, enterobacterii producătoare de betalactamaze cu spectru extins) la pacienții internați în secțiile ATI, oncologie, hematologie;
- Realizarea anuală a unui studiu de prevalență de moment a infecțiilor asociate asistenței medicale și a consumului de antibiotice pe baza metodologiei elaborate de Institutul National de Sănătate Publică;
- Rata de conformitate cu administrarea unei doze unice de antibiotic în profilaxia antibiotică perioperatorie constatată la studiul de prevalență de moment;
- Sistem de comunicare cu aparținătorii/reprezentanții legali ai pacienților, procedurat și implementat;
- Sistem de evaluare a gradului de satisfacție a pacienților, procedura și implementat.
Totuși, din noua redacție a regulamentului sunt excluși indicatorii care analizează „indicele de concordanță între diagnosticul la internare și diagnosticul la externare” și „numărul de reclamații/plângeri ale pacienților”.
Mai multă integritate în spitale
Nu în ultimul rând este de menționat că prin noul regulament se cere managerilor celor trei spitale să aibă grijă de integritatea angajaților săi. Mai exact, aceștia vor fi verificați care e proporția angajaților spitalelor care au fost instruiți prin intermediul programelor de formare profesională pe tema conflictelor de interese și a incompatibilităților, respectiv care e gradul de realizare a măsurilor preventive pentru limitarea conflictelor de interese și a incompatibilităților. Printre măsurile impuse este și funcționarea Consiliului etic în cadrul spitalelor.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: regulament manageri spitale si , regulament spitale sibiu , manageri spitale sibiu , evaluare manageri spitale
Vizualizari: 2642
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Gigi
Acum 1 oră
Jeg de sas
Acum 1 oră
Gelu
Acum 2 ore
Aci Duțu
Acum 2 ore
Kokos