Duminică,
19.05.2024
Cer Senin
Acum
9°C

În acest an se împlinesc 100 de ani de când Biserica Ortodoxă Română a adoptat calendarul îndreptat. Cum au explicat această decizie sibienilor reprezentanții Mitropoliei Ardealului

În acest an se împlinesc 100 de ani de când Biserica Ortodoxă Română a adoptat calendarul îndreptat. Cum au explicat această decizie sibienilor reprezentanții Mitropoliei Ardealului

În 1924, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a adoptat calendarul îndreptat; astfel, 1 octombrie devenea 14 octombrie 1924. România, ca stat, a adoptat acest calendar îndreptat (corectat astronomic) cu 5 ani mai devreme, în 1919. „Calendarul pe care sfântul Sinod l-a introdus dela 1 Octomvrie 1924, nu e cel romano-catolic, ci tot vechiul nostru calendar Iulian al sfintei noastre biserici ortodoxe de răsărit, îndreptat în privinţa socotirii timpului mult mai bine, decât calendarul zis gregorian”, explicau reprezentanții Mitropoliei Ardealului în publicația sa anuală „Calendarul Bunului Creștin” (1923-1949), succesoarea „Calendar”-ului (1852-1922) - publicație înființată de Andrei Șaguna - și predecesoarea culegerilor „Almanahul creștin ortodox” (1950-1952) și „Îndrumătorul bisericesc” (1953 - prezent).

În ediția din 1925 a „Calendarului Bunului Creștin” (pagina 113), în secțiunea „Luați și citiți!”, a fost publicat un articol cu privire la decizia Sfântului Sinod al BOR prin care noul calendar (sau calendarul îndreptat/corectat) a fost adoptat și de către Biserică. Articolul se numește „Calendarul îndreptat de sf. Sinod al bisericii ortodoxe române” și pornește de la discuțiile care au existat în acea perioadă în societate în care „o parte dintre credincioşii noştri dela sate şi oraşe, auzind de schimbarea calendarului, a crezut că ortodocşii români s’ar fi dat în legea papistăşiei”.

„Dar nu-i aşa. Nici românii ortodocşi, nici alţi ortodocşi (ca sârbii, grecii, bulgarii şi ruşii) n’au primit calendarul gregorian, ci au făcut o îndreptare în calendarul lor iulian. Astfel calendarul bisericii răsăritului devine mai bun şi decât calendarul gregorian sau al bisericii apusului”, asigură autorii publicației tipărite la Sibiu de Mitropolia Ardealului.

Iată cum au explicat reprezentanții Bisericii sibienilor decizia adoptată acum 100 de ani:

„(...) Calendarul răsăritean este foarte vechi. In anul 1925 se împlinesc 1600 de ani, de când sfinţii părinţi ai bisericii, adunaţi în soborul dela Niceea (anul 325 după Hristos) au hotărât să primească calendarul acesta pentru toată biserica creştină, care pe atunci încă nu se despărţise în răsăriteană şi apuseană.

Calendarul acesta nu fusese alcătuit de creştin, ci de învăţatul păgân Sosighene, (cu 46 ani înainte de naşterea Mântuitorului), la porunca lui Iuliu Cesar. În cinstea lui Iuliu Cesar, calendarului i s’a zis calendarul iulian.

Sosighene a căutat să potrivească anul din calendarul său după anul soarelui. Ştim că timpul, care îi trebue pământului să se rotească odată în jurul soarelui, se cheamă anul soarelui.

Timpul acesta de un an, învăţatul Sosighene l-a socotit de 365 zile şi 6 ceasuri; — dar, socoteala aceasta era greşită, căci s’a dovedit mai târziu, că anul soarelui este numai de 365 zile, 5 ceasuri, 48 minute şi 48 secunde. Deci, anul din calendarul iulian eră prea lung, şi an de an rămâneâ înapoia anului ceresc cu câte 11 minute şi 12 secunde. La început aceasta nu s’a simţit; dar în anul 1582, adecă după 1257 de ani dela soborul din Niceea, s’a băgat de seamă că rămăsese calendarul cu 10 zile în urma soarelui. Greşala aceasta a calendarului, creştinii dela apus au îndreptat-o, când după 5 Octomvrie au socotit 15 Octomvrie 1582.

Calendarul nou, l-a primit întâi biserica romano-catolică; luteranii 1 au primit cu vre-o 170 de ani în urma catolicilor; ear biserica noastră ortodoxă nu l-a primit, pentrucă erau deosebiri prea mari la socotirea zilei sfintelor Paşti şi la pomenirea sfinţilor din fiecare zi.

Dar dela 1582 şi până astăzi, vreme de 300 ani, calendarul nostru răsăritean a mai rămas înapoi încă cu trei zile, încât astăzi deosebirea eră de 13 zile.

Astfel, dela o vreme biserica noastră a trebuit să se gândească la schimbarea calendarului; s’a făcut deci o înţelegere între toate bisericile ortodoxe ale răsăritului, şi cu Patriarhia din Constantinopol, şi, în urma înţelegerii acesteia, sf. Sinod din Bucureşti, a hotărât următoarele:

1. Ziua de Marţi, 1 Octomvrie vechi 1924 se socoteşte 14 Octomvrie, sărbându-se atunci şi sf. Paraschiva, care de altfel eră să se sărbeze la 27 Octomvrie după calendarul cel nou;

2. Tot în ziua aceasta s’a făcut pomenirea tuturor sfinţilor din zilele dela 1 până la 13 Octomvrie şi s’au cetit şi evangheliile din Duminecile de 5 şi 12 Octomvrie;

3. Toate sărbătorile, care se sărbează la o zi hotărâtă a lunii, rămân Ia ziua aceea, dar după calendarul îndreptat. Astfel sf. Dimitrie se sărbează la 26 Octomvrie, sf. Arhangheli Mihail şi Oavril la 8 Noemvrie, Intrarea în biserică a Maicei Domnului Ia 21 Noemvrie, sf. Nicolae Ia 6 Decemvrie, dar toate după calendarul îndreptat. Crăciunul îl vom avea la 25 Decemvrie, deodată cu apusenii, ear anul nou la 1 lanuar, împreună cu apusenii;

4. Sf. Paşti însă nu Ie vom avea odată cu apusenii, ci ele se vor socoti după Păscălia bisericii noastre;

5. Pomenirea sfinţilor din fiecare zi rămâne neschimbată şi tot neschimbate rămân toate rânduielile bisericeşti.

Aşa fiind, calendarul pe care sfântul Sinod l-a întrodus dela 1 Octomvrie 1924, nu e cel romano-catolic, ci tot vechiul nostru calendar Iulian al sfintei noastre biserici ortodoxe de răsărit, îndreptat în privinţa socotirii timpului mult mai bine, decât calendarul zis gregorian.

Din cauza aceasta, clerul şi poporul ţării şi al bisericii noastre ortodoxe-române să primească neşovăind calendarul îndreptat de sf. Sinod; căci rânduelile de credinţă şi de ritual nu s’au schimbat întru nimic, ci au rămas tot cele stabilite de sf. Părinţi şi de soboarele bisericii ortodoxe de răsărit.

Scrisoarea de lămurire despre calendar, dată de sf. Sinod în 1924, este subscrisă de toţi mitropoliţii şi episcopii ţării, capii bisericii noastre, şi deci tot poporul român să primească cu încredere calendarul îndreptat, fără grijă că s’ar abate dela legea noastră strămoşească”.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

1 comentarii

Cornel Sibianul

Acum 1 săptămână

Ion Surdu și stimați cititori, Dacă nu știați, calendarul gregorian ( pe stil nou) este în vigoare în Transilvania, Crișana și Maramureș din 1591 . În vechiul Regat, calendarul gregorian a fost adoptat abia în anul 1919.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus