Aeroportul Internațional Sibiu, va plăti o amendă în valoare de 30 de mii de lei Consiliul Național de Combatere a Discriminării (CNCD), în urma unei sesizări a unei persoane cu handicap, care se deplasează într-un scaun cu rotile. Cazul a ajuns până la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), iar judecătorii de aici au stabilit că aeroportul trebuia să informeze femeia care avea nevoie de lift de plata cerută de societatea care avea serviciile adiționale de urcare și coborâre cu ambulift (platforma cu care sunt urcați pasagerii în scaun cu rotile în avion)
ÎCCJ a stabilit, pe de altă parte, că această societate, Menzies Aviation România, care și ea a fost amendată inițial de CNCD, iar instanțele precedente au agreat amenda acordată, nu trebuie să achite amenda.
În plus, au decis judecătorii, această societate nu trebuie să achite cheltuielile de judecată. Tototdată, CNCD va achita cheltuielile de judecată ale companiei Menzies Aviation România.
Cum s-a ajuns aici: unei femei cu handicap i s-au cerut bani pentru liftul care a urcat-o și coborât-o de la avion
O femeie a cumpărat în urmă cu 3 ani un sejur în Turcia, în stațiunea Kusadasi, prin intermediul companiei Tramp Travel International, plecarea urmând a fi făcută de pe Aeropotul Sibiu, cu un avion Air București.
În aeroport i s-a comunicat faptul că trebuie să plătească servicii adiționale de urcare și coborâre cu ambulift (platforma cu care sunt urcați pasagerii în scaun cu rotile în avion) pe aeroporturile din Hurgada și Sibiu, servicii în valoare de 50 euro (pentru Sibiu) și 45 USD /38 euro (pentru Hurghada).
”Motivul care stă la baza acestei suprataxări este faptul că petenta prezintă o dizabilitate de ordin motric (având diagnosticul de paraplegie spastică completă), care o împiedică pe petentă să se deplaseze singură și o face dependentă de un scaun cu rotile.
Petenta menționează că a mai făcut călătorii lungi cu avionul (în Thailanda, Dubai, Italia, Germania și Egipt), în aceeași stare, imobilizată în scaunul cu rotile, și a beneficiat de fiecare dată de aceleași servicii la urcarea și coborârea din avion, dar fără să i se perceapă vreo taxă suplimentară.
În plus, în cursul unei conversații telefonice avute cu reprezentanți ai Aeroportului Internațional Sibiu, i s-a confirmat faptul că instituția nu percepe taxe suplimentare pentru îmbarcarea și debarcarea persoanelor cu handicap locomotor. Petenta consideră că perceperea acestei taxe constituie discriminare pe criteriul de handicap și îi îngrădește dreptul la libera circulație și dreptul de a părăsi țara și de a se întoarce în țară, precum și dreptul de acces la toate locurile și serviciile destinate”, se arată în documentul CNCD.
Aeroportul Sibiu s-a apărat atunci precizând că majoritatea aeroporturilor din România și din UE percep o taxă suplimentară (Taxa pentru pasageri cu mobilitate redusă - PMR) tuturor pasagerilor, indiferent de condițiile de mobilitate, pentru a acoperi costurile cu personalul și cu utilajele folosite la acordarea asistenței pasagerilor cu mobilitate redusă (PMR) .
”De ex., aeroporturile: București – Otopeni are taxa PMR de 0,32 euro/pasager, Timișoara are taxa PMR de 0,20 euro/pasager, Cluj – Napoca are taxa PMR de 0,20 euro/pasager.
Aeroportul Internațional Sibiu nu are în prezent această taxă PMR colectată de la toți pasagerii”, se precizează în document.
Autoritățile aeroportuare din Sibiu susțin că au eliminat din nomenclatorul de tarife această taxă în urma transferării serviciilor de rampă și asistență pasageri cu mobilitate redusă către agentul de handling (operațiuni la sol) Menzies.
”Angajații aeroportului Sibiu au informat pasagerii că aeroportul nu percepe taxe pentru asistența pasagerilor cu mobilitate redusă, probabil nefăcând referire și la faptul că acest serviciu se realizează de către Menzies și că nu știu politica de taxare a companiei dee handling”, se arată în document.
Persoana care a reclamat cazul susține însă că Aeroportul Internațional Sibiu ar fi trebuit să comunice dacă a transferat aceste servicii de rampă și asistență pasageri către compania de handling Menzies și dacă această companie percepe în prezent taxa suplimentară către toate companiile aeriene cu care are contract comercial încheiat pentru aceste servicii. Iar compania Menzies ar trebui să ofere lămuriri cu privire la această taxă percepută și facturată mai departe către companiile aeriene deservite de aceasta.CNCD consideră însă că fapta aeroportului reprezintă ”un comportament pasiv care, prin efectele pe care le-a generat, a defavorizat nejustificat petenta”.
Turnul Sfatului a solicitat în 2023, atunci când a apărut cazul la CNCD, un punct de vedere Aeroportului Sibiu, iar instituția a anunțat că a contestat decizia CNCD, neînțelegând de ce a fost amendată, atâta timp cât aeroportul a contractat către o altă societate acest tip de servicii.
”Aeroportul Internațional Sibiu a informat CNCD că nu poate fi autorul faptei discriminatorii ce face obiectul petiției și nu poate fi responsabil pentru faptul că petenta a plătit o taxă pentru servicii adiționale de urcare și coborâre cu ambulift pe Aeroportul Sibiu întrucât acesta a transferat serviciile de rampă și asistență pasageri, inclusiv a celor cu mobilitate redusă, către o terță parte nominalizată în cadrul dosarului. Astfel, clauzele contractuale și tarifele practicate de agentul de handling sunt negociate direct cu operatorii aerieni, aeroportul nefiind parte în aceste raporturi contractuale. În contextul celor prezentate, Aeroportul Internațional Sibiu a contestat în instanță Hotărârea nr. 99 din 22.02.2023 a CNCD”, precizează Aeroportul Sibiu.
Sursa foto: Captură video
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 11884
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Gil
Acum 1 oră
Eu
Acum 1 oră
Jhon
Acum 2 ore
Ghita de la Veteranii de Razboi
Acum 2 ore
Emil