Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a elaborat măsurile de protecție necesare pentru Turnul spart, monumentul istoric medieval situat în preajma traseului viitoarei autostrăzi Sibiu-Pitești. Demararea efectivă a lucrărilor depinde de obținerea avizelor de la Direcția Județeană pentru Cultură Sibiu. Informația a fost transmisă printr-un răspuns la o interpelare a deputatului Raluca Turcan, care a solicitat lămuriri cu privire la soarta monumentului în contextul lucrărilor.
În interpelarea sa, deputatul a avertizat asupra pericolului la adresa monumentului, menționând că protejarea acestuia este la fel de importantă cu realizarea infrastructurii rutiere.
„Turnul Spart reprezintă o mărturie istorică valoroasă a vechilor fortificații din zona Sibiului și este un simbol identitar pentru comunitate. Fără măsuri de protecție adecvate, monumentul riscă să fie afectat ireversibil de lucrările de construcție a autostrăzii, ceea ce ar însemna o pierdere pentru patrimoniul cultural național. Protejarea Turnului Spart trebuie tratată cu aceeași seriozitate ca realizarea infrastructurii rutiere, cele două obiective nefiind în contradicție, ci complementare”, a transmis Raluca Turcan.
În răspunsul oficial semnat de ministrul Ciprian-Constantin Șerban, se menționează despre elementele de protecție pe care ministerul le are în vedere, care vizează stabilizarea și asigurarea „ruinei turnului” doar în timpul lucrărilor: „Ceea ce se păstrează în prezent din această fortificație constă în ruina turnului - aflată pe malul Oltului - şi o porţiune de zid păstrată la vest de DN 7, direct pe versant”.
Ministrul a precizat că protecția se va realiza printr-o structură mixtă de lemn și metal.
„Acest ansamblu nu este afectat de traseul autostrăzii Sibiu – Pitești. Zidul de piatră, aflat pe partea opusă a Turnului și care a înglobat în structura sa coasta versantului, va fi supratraversată parțial de un pod al autostrăzii. Pe perioada executării suprastructurii și infrastructurii podului se va amenaja, în jurul și deasupra zidului medieval, o structură mixtă din lemn și metal, dimensionată astfel încât să asigure protecția lui în cazul în care accidental, în timpul operațiilor specific de turnare a betonului, montare cofraje, montare grinzi prefabricate, vor ajunge în zonă fragmente de roci, bucăți de beton sau alte elemente dure.
De asemenea, în timpul execuției celorlalte elemente ale podului (fundații, elevații) se vor lua măsuri deosebite pentru limitarea vibrațiilor sau altor acțiuni care pot dăuna stabilității zidului. Structura de protecție a zidului medieval va avea doar caracter temporar, urmând ca după finalizarea lucrărilor aferente obiectivului de infrastructură rutieră să se procedeze la punerea în valoare a monumentului istoric de către autoritățile cu competență în domeniu”, se arată în răspunsul ministrului.
Referitor la stadiul documentației, ministerul a informat că „proiectul structurii de protecție cu caracter temporar este finalizat și urmează să fie trimis către Direcția Județeană pentru Cultură Sibiu, în vederea avizării”.
În ceea ce privește termenul estimat pentru începerea efectivă a măsurilor de protecție, oficialul estimează sfârșitul acestui an. „În funcție de procesul de avizare a proiectului structurii de protecție, estimăm că începerea lucrărilor va avea loc în acest an și durata acestora va fi de aproximativ două săptămâni”, a răspuns ministrul Ciprian-Constantin Șerban.
Pericol de inundare: „Îmbrăcarea într-o cuvă de beton”
Protejarea Turnului spart este un subiect ce a reaapărut în contextul proiectului lansat de Hidroelectrica pentru construirea a două noi hidrocentrale pe râul Olt, dintre care una la Lotrioara, în județul Sibiu. Lacul de acumulare al acesteia va duce la creșterea nivelului apei pe Valea Oltului, iar pentru protejarea Turnului spart de la Boița cei de la Hidroelectrica au în vedere „îmbrăcarea acestuia într-o cuvă de beton”, după cum se arată într-un caiet de sarcini.
Turnul spart de la Boița este monument istoric de importanță națională, iar conform legislației în materie, zona de protecție a acestuia are o rază de 200 de metri, fiind vorba de extravilanul unei zone rurale. Orice intervenție în interiorul acestei zone de protecție trebuie avizată de autorități. „În primul rând trebuie întocmită o documentație care să fie analizată în cadrul comisiei zonale pentru protecția monumentelor istorice. De aici, alături de un punct de vedere al Comisiei zonale, documentația este transmisă la Ministerul Culturii, având în vedere că Turnul spart de la Boița este un monument de importanță națională. Ministerul va emite avizul necesar, care va cuprinde și condițiile care vor trebui îndeplinite”, a arătat Dan Nanu, directorul executiv al Direcției pentru Cultură Sibiu, pentru Turnul Sfatului.
Citește mai multe, aici: Direcția pentru Cultură despre „îmbrăcarea într-o cuvă de beton” a Turnului spart de la Boița pentru a nu fi inundat: „Se pot găsi soluții”
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: protectia monumentului turnul , lucrari autostrada sibiu pites , turnul spart boita , Raluca Turcan , ministerul transporturilor
Vizualizari: 790


Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Cretu
Acum 5 ore
Slava Ucraina
Acum 6 ore
Nustiu
Acum 6 ore
Cretu
Acum 6 ore
@Ron