Deoarece tonerele originale sunt considerate prea scumpe, mare parte din cele 945 de imprimante cumpărate recent pentru elevii școlilor din municipiul Sibiu și aflate încă în garanție devin obiecte de decor: școlile din oraș n-au bani de consumabile pentru acestea. În unele unități se fac trageri la sorți pentru a se alege imprimantele din care clase primesc tonere pentru a putea fi utilizate.
Situația imprimantelor achiziționate în septembrie 2024 din fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a fost adusă în discuție de către consilierul local Diana Mureșan (USR), în ședința ordinară a deliberativului local care a avut loc joi după-amiază.
„Au fost achiziționate 945 de imprimante cu aproximativ 2,8 milioane de lei, cu TVA, pentru aproape 50 de unități de învățământ din municipiu. Există o imprimantă la fiecare clasă. Nu discut oportunitatea, ci eficiența. Deoarece aceste echipamente sunt în garanție, școlile sunt obligate să folosească tonere originale, care sunt foarte costisitoare: peste 3.200 de lei, cu TVA, costă un toner. Adică mai mult decât prețul imprimantei în sine, care a fost de aproximativ 2.200 de lei, cu TVA”, și-a început Diana Mureșan interpelarea la adresa executivului local.

Diana Mureșan. Sursa foto: arhiva Turnul Sfatului
Într-un scenariu în care costurile cu tonerul unei imprimante sunt estimate la 850 de lei pe an, Diana Mureșan spune că se ajunge ca o școală să cheltuiască aproximativ 25.000 de lei pe an pentru astfel de consumabile. „Dacă ar trebui să se cumpere tonere pentru toate imprimantele, vorbim de costuri de peste trei milioane de lei. Oricum, discutând cu mai multe unități, unele școli s-au gândit să tragă la sorți pentru ce clase vor cumpăra tonere și pentru care nu. Costă prea mult”.
Cineva trebuie să fie de vină?
„În lipsa tonerelor, multe imprimante rămân bibelouri. Nu este clar dacă mai există vreo soluție de remediere, în condițiile în care costul de exploatare nu a fost avut în vedere de la început. Totuși, cea mai realistă variantă ar fi ca școlile să nu cumpere singure, ci să fie achiziții centralizate, pentru a negocia prețuri mai bune fără a afecta garanția echipamentelor și contractul de bază”, a mai spus Diana Mureșan.
De aici încolo, discuțiile au început să alunece pe panta găsirii unor responsabili pentru această situație. „Nu cred că fondurile europene trebuie atrase doar pentru a fi atrase. Foarte bine că au fost achiziționate (imprimantele – n.r.), dar poate nu era nevoie de atât de multe, iar acei bani îi foloseam pentru alte echipamente de care aveau nevoie școlile din Sibiu.
În primă fază, cel care i-a replicat a fost viceprimarul Mihai Onițiu, care are în subordine administrarea unităților de învățământ preuniversitar din Sibiu. „Ce vă pot spune, pentru că și eu am mers prin școli, prețul de reumplere al acestor cartușe este mult mai mic”, a spus viceprimarul. Replica lui a primit rapid o reacție care l-a readus pe viceprimar la tăcere. „Am văzut ofertele primite de primărie de la firma din Cluj care a furnizat aceste tonere. Vă pot citi aceste prețuri, nu am venit cu niște date care nu pot fi verificate”, a răspuns Diana Mureșan.

Primarul Astrid Fodor a apreciat că cei aflați în conducerea școlilor sunt vinovați de această situație. Sursa foto: arhiva TS
În discuție a intervenit și primarul Astrid Fodor, care a promis o analiză asupra situației și a arătat că necesarul de echipamente a fost stabilit de fiecare școală în parte (din fondurile atrase din PNRR au fost achiziționate și alte dotări, de la mobilier, la ecrane interactive, microscoape, tablete, licențe etc). „Achizițiile s-au făcut exact după ceea ce au cerut școlile. Mai multe nu vă pot spune”, a spus Astrid Fodor.
Diana Mureșan a insistat pe găsirea unor responsabili, mergând pe ideea că dacă cineva i-ar fi informat pe directorii de școli despre costurile consumabilelor, numărul echipamentelor achiziționate ar fi fost mai mic. Primarul Astrid Fodor a mutat responsabilitatea pe conducerea unităților de învățământ. „Școlile au un management care are responsabilități. Dacă aveau întrebări, se puteau adresa. De ce sunt manager? Am nevoie în fiecare clasă de imprimantă?”, a arătat Fodor.
Diana Mureșan: Dacă le-ar fi fost spus (directorilor de școli – n.r.) care sunt costurile și mă gândesc că poate nu solicitau atâtea.
Astrid Fodor: Asta e părerea dumneavoastră.
Finalul dialogului din ședința Consiliului local Sibiu, pe subiectul fondurilor insuficiente pentru tonere
Achiziții ca niciodată în ultimii 35 de ani
Imprimantele despre care s-a discutat în Consiliul local Sibiu au fost cumpărate din fonduri atrase din PNRR care ar trebui să contribuie la îmbunătățirea condițiilor de studiu pentru aproape 30.000 de elevi din 48 de școli.
Trei milioane de euro este bugetul din care, în cursul anului trecut, au fost achiziționate de la mobilier la materiale didactice pentru elevii orașului.
Citește mai multe despre acest subiect aici: Schimbarea la față a școlilor din municipiul Sibiu: Licitație de peste 3 milioane de euro pentru dotări, mobilier și echipamente
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: planul national redresare rezi , toner imprimante , Astrid Fodor , Consiliul Local , Diana Mureșan , scoli sibiu
Vizualizari: 3126


Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Moromete
Acum 1 oră
Nonick
Acum 1 oră
Zzz
Acum 2 ore
L
Acum 2 ore
@un cititor