180,1 milioane de lei este suma plătită constructorului, proiectanților și consultanților de către sibieni pentru a li se prelungi pista aeroportului. Banii sunt plătiți, deși lucrările sunt proaste și foarte proaste.
Turnul Sfatului a arătat în edițiile trecute care au fost motivele pentru care dealul ridicat pentru prelungirea pistei aeroportului sibian s-a prăbușit în noaptea de 22 spre 23 august 2010, producând pagube însemnate și dezvăluind, indirect, o serie de lucrări de proastă calitate executate înainte.
În articolul de față vom arăta, pornind de la expertiza realizată de trei profesori universitari, cum toate companiile angajate să presteze anumite servicii ”și-au băgat picioarele în ea lucrare”, după ce s-au văzut cu sacii în căruță.
Tasări la rambleul 09. Tasări la rambleul 09. Se aude?
27 mai 2009. Zi de veselie, deoarece se semnează procesul verbal la terminarea lucrărilor pentru extinderea și modernizarea aeroportului sibian. Veselia n-a fost umbrită de faptul că încă de atunci, la inspecția vizuală se constată ”tasarea rambleului în zona de sud-vest și mărirea rosturilor de dilatație a unor plăci betonate până la 50 mm”. Ca măsuri, în același proces verbal se propune să se urmărească ”permanent comportamentul în timp al rambleului în zona de sud-vest, prin montarea de martori și fixarea de puncte fixe de către executant. Toate deficiențele constatate în urma monitorizării vor fi îndepărtate de executant în perioada de garanție. Trimestrial, se vor efectua măsurători, care prin comparație cu rezultatele măsurătorilor precedente vor identifica eventualele deficiențe ale lucrărilor de pământ”.
În aceeași zi a semnării procesului verbal la terminarea lucrărilor, mai apare o dispoziție de șantier, pe care își pun semnătura atât proiectanții, cât și constructorul, consultanța și beneficiarii. Prin această dispoziție este prevăzută ca măsură suplimentară ”realizarea unor șlițuri în versant pe înălțimea stratului drenant de la baza rambleului până la stratul de geotextil. Șlițurile cu o lățime de 100 de cm și umplute cu material drenant trebuiau executate până la data de 30 iunie 2009, din 15 în 15 metri, asigurându-se astfel o mai bună scurgere a apei în rigola de la baza rambleului. Lucrările propuse nu au fost executate niciodată”.
Cum nu au făcut nimic
Că nu au făcut nimic s-a văzut cinci luni mai târziu: în octombrie 2009, în raportul lunar al celor de la Dornier Consulting se menționează că la rambleul de la prag 09, la treapta de jos, este un ebulment cu o lățime și o înălțime de câte doi metri. ”Acest ebulment a reprezentat primul semnal de alarmă foarte periculos pentru stabilitatea de ansamblu a rambleului prag 09”, arată, acum, specialiștii. Nimic nu s-a făcut alte opt luni: în iunie 2010, dirigintele de șantier sesizează administrația aeroportului că au apărut fisuri în drumul dinspre capătul vestic al pistei. Mai trece încă o lună până să vină și o comisie din partea asocierii de proiectanți Iptana – Obermeyer. Comisia constată că se apropie de un dezastru și ”apreciază necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru evacuarea apei de pe platforma pragului 09 și, de asemenea, pentru stoparea eroziunilor de taluz produse de exfiltrațiile de apă”. Mai trec încă aproape două săptămâni și apar și constructorii cu o notă în care își exprimă punctul de vedere asupra iminentei prăbușiri. ”Față de aspectele menționate, constructorul Max Boegl reproșează consultanței Dornier Consulting că nu a intervenit”. Mai trece o săptămână, iar cei de la Consiliul Județean semnalează proiectanților că, în urma ploilor torențiale, crăpăturile de la rambleul 09 au crescut. După încă o săptămână, proiectanții revin pe șantier și iar constată crăpături, alunecări locale, exfiltrații de apă din taluz. Peste două zile este transmisă o nouă listă cu măsurile minimale de urgență care sunt necesare pentru încetinirea fenomenului de instabilitate. ”Aceste măsuri nu au fost puse în practică niciodată”. Peste alte cinci zile dealul construit în capătul vestic al pistei o ia la vale. Ceea ce face și astăzi.
Cât a costat prelungirea pistei?
Costurile de execuţie lucrări inginerie civilă (antreprenor Max Bogl) – 168.049.380,20 lei
Costuri consultanţă (Dornier Consulting) – 5.760.330,91 lei din care neachitat 161.513,25 lei
Costuri proiectare (IPTANA și Obermeyer) – 6.542.210,87 lei, din care neachitat 87.600,00 lei
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 571
Ultimele comentarii
Acum 11 ore
Mora
Acum 11 ore
Muresan
Acum 11 ore
@Amn 114
Acum 11 ore
Kiki Riki
Acum 12 ore
Frikirikimiki