Duminică,
19.05.2024
Cer Senin
Acum
18°C

Cat ati platit pentru o lucrare proasta? 180 de milioane de lei

180,1 milioane de lei este suma plătită constructorului, proiectanților și consultanților de către sibieni pentru a li se prelungi pista aeroportului. Banii sunt plătiți, deși lucrările sunt proaste și foarte proaste.

Turnul Sfatului a arătat în edițiile trecute care au fost motivele pentru care dealul ridicat pentru prelungirea pistei aeroportului sibian s-a prăbușit în noaptea de 22 spre 23 august 2010, producând pagube însemnate și dezvăluind, indirect, o serie de lucrări de proastă calitate executate înainte.
În articolul de față vom arăta, pornind de la expertiza realizată de trei profesori universitari, cum toate companiile angajate să presteze anumite servicii ”și-au băgat picioarele în ea lucrare”, după ce s-au văzut cu sacii în căruță.

Tasări la rambleul 09. Tasări la rambleul 09. Se aude?

27 mai 2009. Zi de veselie, deoarece se semnează procesul verbal la terminarea lucrărilor pentru extinderea și modernizarea aeroportului sibian. Veselia n-a fost umbrită de faptul că încă de atunci, la inspecția vizuală se constată ”tasarea rambleului în zona de sud-vest și mărirea rosturilor de dilatație a unor plăci betonate până la 50 mm”. Ca măsuri, în același proces verbal se propune să se urmărească ”permanent comportamentul în timp al rambleului în zona de sud-vest, prin montarea de martori și fixarea de puncte fixe de către executant. Toate deficiențele constatate în urma monitorizării vor fi îndepărtate de executant în perioada de garanție. Trimestrial, se vor efectua măsurători, care prin comparație cu rezultatele măsurătorilor precedente vor identifica eventualele deficiențe ale lucrărilor de pământ”.
În aceeași zi a semnării procesului verbal la terminarea lucrărilor, mai apare o dispoziție de șantier, pe care își pun semnătura atât proiectanții, cât și constructorul, consultanța și beneficiarii. Prin această dispoziție este prevăzută ca măsură suplimentară ”realizarea unor șlițuri în versant pe înălțimea stratului drenant de la baza rambleului până la stratul de geotextil. Șlițurile cu o lățime de 100 de cm și umplute cu material drenant trebuiau executate până la data de 30 iunie 2009, din 15 în 15 metri, asigurându-se astfel o mai bună scurgere a apei în rigola de la baza rambleului. Lucrările propuse nu au fost executate niciodată”.

Cum nu au făcut nimic

Că nu au făcut nimic s-a văzut cinci luni mai târziu: în octombrie 2009, în raportul lunar al celor de la Dornier Consulting se menționează că la rambleul de la prag 09, la treapta de jos, este un ebulment cu  o lățime și o înălțime de câte doi metri. ”Acest ebulment a reprezentat primul semnal de alarmă foarte periculos pentru stabilitatea de ansamblu a rambleului prag 09”, arată, acum, specialiștii. Nimic nu s-a făcut alte opt luni: în iunie 2010, dirigintele de șantier sesizează administrația aeroportului că au apărut fisuri în drumul dinspre capătul vestic al pistei. Mai trece încă o lună până să vină și o comisie din partea asocierii de proiectanți Iptana – Obermeyer. Comisia constată că se apropie de un dezastru și ”apreciază necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru evacuarea apei de pe platforma pragului 09 și, de asemenea, pentru stoparea eroziunilor de taluz produse de exfiltrațiile de apă”. Mai trec încă aproape două săptămâni și apar și constructorii cu o notă în care își exprimă punctul de vedere asupra iminentei prăbușiri. ”Față de aspectele menționate, constructorul Max Boegl reproșează consultanței Dornier Consulting că nu a intervenit”. Mai trece o săptămână, iar cei de la Consiliul Județean semnalează proiectanților că, în urma ploilor torențiale, crăpăturile de la rambleul 09 au crescut. După încă o săptămână, proiectanții revin pe șantier și iar constată crăpături, alunecări locale, exfiltrații de apă din taluz. Peste două zile este transmisă o nouă listă cu măsurile minimale de urgență care sunt necesare pentru încetinirea fenomenului de instabilitate. ”Aceste măsuri nu au fost puse în practică niciodată”. Peste alte cinci zile dealul construit în capătul vestic al pistei o ia la vale. Ceea ce face și astăzi.


Cât a costat prelungirea pistei?
Costurile de execuţie lucrări inginerie civilă (antreprenor Max Bogl) – 168.049.380,20 lei
Costuri consultanţă (Dornier Consulting) – 5.760.330,91 lei din care neachitat 161.513,25 lei
Costuri proiectare (IPTANA și Obermeyer) – 6.542.210,87 lei, din care neachitat 87.600,00 lei

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

liu

Acum 10 ani

parnaie la toti
Raspunde

beci

Acum 10 ani

ba apucate de reparat si nu mai tot bate cimpi ,vrei s-a aburesti lumea prin incompetenta ta dai vina pe orce numai s-a pari ca tu esti interesat de a face aeroportu sibiu viabil date deoparte si numai fraieri lumea ,esti o piedica in dezvoltarea judetului ,tot areti capatu la pista chema firma care a executat lucrarea si cu o sub zidire ai rezolvat problema ,date de acolo si voi bai consilieri unitiva si datil jos s-au nu vedeti ca lucra impotriva sibiului si judetului
Raspunde

@ beci

Acum 10 ani

Iar ai aparut sas corcit si agramat? Exact sasii tai la care le faci zilnic propaganda (Bottesch si Iohannis) sunt vinovati de jaful facut de firmele germane de rahat si daunele cauzate de lucrarile de mantuiala! Pe bani publici si-au tras sasii sibieni aeroport doar pentru ei cu singurele curse doar in Germania si Austria. Ce aeroport \"internationala\" este asta? Sa plateasca vinovatii! Doar romanii delapidatori sunt \"apti\" de puscarie, sasii infractori au scutire \"internationala\"? Bottesch este trimis in judecata de catre DNA, dar votacii sibieni nu trebuie sa afle asta!
Raspunde

uhu

Acum 10 ani

bai husane tu ai fost tot timpu impotriva aeroportului ,tarane apucate de marile proiecte ,johannis in 2 ani din noul mandat a modernizat 100 de strazi + canalizari ,si acum se apuca si de noul corp de spital de piediatrie ,tu un 2 ani si jumatate nu ai reusit s-a vopsesti nici gardu spitalului judetean lucrare lasata de BOTEHSS in finalizare ,apucate vizatoru sibiului de ,noul spital regional si fa ce trebuie ca nu teau pus sibieni de la tara s-a tot cauti nod in papura ,apucate de licitati ca 2 ani au trecut mai ai 2 si pa si pu vei fi un nimeni ,ba eu sunt sas cit esti tu bulgar ,dar spre deosebire de tine vad lucrurile in realitate ,analfabet cu diploma ,apucate de marile proiecte ca nuti mai are nimeni grija ,activistule ,tiai numit toate neamurile la bani publici ,mai esti si tupeist comunistule
Raspunde

Eu, sibianul

Acum 10 ani

Johannis-sens-giratoriu a facut cu strazile exact ce a facut si cu aeroportul: lucrari de mantuiala - si multe care nu au alt rost decat de a sifona bani de la buget - , pe multi bani publici, cu firme care numai ele castiga licitatiile... se cam strange latul...
Raspunde

Gramatica, mama masii

Acum 10 ani

Articolul paleste in comparatie cu comentariile. Indiferent de pro sau contra, nu prea ati dat pe la scoala, asa-i?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus