Miercuri,
07.12.2022
Parțial Noros
Acum
3°C

Mic ghid de tratat gropile Sibiului

Vrrrrrum, prr, prr, tronc, prr, prr, tronc, prr, prr, tronc. Dacă eram la radio, v-aţi fi prins demult despre ce e vorba. Despre gropile Sibiului.

Povestea e simplă. România, ca aproape toate ţările din lumea asta, se bucură de patru anotimpuri. În două plouă, într-unul ninge, într-unul e cald. Asta de când lumea şi pământul. Din cauza alternanţei acestor păcătoase anotimpurile, mecanicii noştri sunt cei mai fericiţi oameni din lume. Singurii pe care nu-i atinge criza. Dacă prin absurd de mâine n-am mai avea iarnă, trei sferturi din mecanici s-ar trezi disponibilizaţi, că n-ar mai avea nimic de lucru. Dar spre bucuria lor, iarna vine în fiecare an, ninge în fiecare an, iar fiecare fulg în plus înseamnă apariţia unei noi gropi. În căutarea unui răspuns la dilema craterelor eram ferm convins că pot da vina fără probleme pe sarea şi clorura care se aruncă pe străzi la deszăpezire. Eram cu discursul pregătit. Dar nu, e mult mai simplu. „Alternanţa temperaturilor scăzute cu cele foarte ridicate şi îmbătrânirea stratului de uzură duce la apariţia gropilor. La acest aspect se adaugă şi îmbătrânirea stratului de uzură”, spun reprezentanţii Primăriei Sibiu. Potrivit legii, stas-urile pentru drumuri dau o garanţie de 2 ani. Ceea ce înseamnă că aproape toate străzile din oraşul Sibiu sunt ieşite din garanţie, deci nu mai pot fi refăcute pe banii constructorilor. Nema garanţie Drumurile din municipiul Sibiu sunt date în administrarea societăţii Drumuri şi Prestări în Construcţii, DPC cum o ştim cu toţii. Care răspunde pentru întreţinerea lor. După singura zăpadă căzută anul acesta, majoritatea străzilor intens circulate au început să semene cu Luna. Cratere în care ti-e teamă că o să cazi spre centrul pământului au răsărit ca ciupercile după ploaie. Angajaţii primăriei au făcut deja un recensământ al gropilor şi a trimis comandă de plombare către DPC. Dar vremea încă nu permite lucrările. Lista străzilor e lungă şi probabil o bănuim cu toţii. Străzile Avrig, Calea Dumnbrăvii, Lungă, Milea, Semaforului, Turnului, Malului, Ştefan cel Mare, Principatele Unite, Macaralei, Ocnei, Râului, Oţelarilor, Octavian Goga, av. Ilie Măcelaru, Bd. Victoriei şi Calea Poplăcii sunt locurile în care se poate aseleniza liniştit. Din păcate, pentru că plombările sunt doar lucrări provizorii, DPC nu poate oferi garanţie. Ceea ce înseamnă că dacă o groapă se astupă de 20 de ori o să o plătim de 20 de ori. „Pentru reabilitarea străzilor din municipiu s-au cheltuit bani mulţi de-a lungul timpului. Încercăm să dăm sibienilor străzi cu carosabil care să permită un trafic decent”, mai spun reprezentanţii primăriei. Şi acum ce ne facem? Să presupunem că avem un accident. Dăm cu maşina într-o groapă şi se rupe planetara. Teoretic, repet, teoretic, pentru acest accident am putea fi despăgubiţi. Să vedem cum. Potrivit Codului Rutier, „viteza de deplasare trebuie adaptată în funcţie de starea carosabilului”. Ceea ce oferă acoperirea perfectă responsabilului drumului. „Dacă dădeaţi în groapă doar cu 10 la oră nu v-aţi fi rupt planetara. Îmi pare rău, asta este”. Cea mai simplă variantă ar fi asigurarea Casco. Dar de la începutul anului, orice daună ne va costa pe viitor şi mult, foarte mult. Şi nimănui nu-i convine să plătească o asigurare dublă sau triplă pentru o groapă. Judecata cu administratorul drumului ar fi prima variantă. „Un asemenea proces poate fi câştigat doar în situaţia în care actele de constatare sunt beton. În primul rând, trebuie bine identificat locul în care s-a produs incidentul. O poză făcută cu telefonul nu are nicio relevanţă. E nevoie de martori, iar cei mai buni ar fi inspectorii Protecţiei Consumatorilor. Procesul lor verbal e un act foarte folositor în instanţă. Apoi ar fi extrem de util un proces verbal de constatare a daunei făcut de poliţie. Însă cea mai importantă dovadă este expertiza fără de care şansele sunt minime. Expertiza spune exact dacă producerea unei asemenea daune este posibilă, în condiţiile respective”, spune unul dintre avocaţii Baroului Sibiu. O altă variantă ar fi Fondul de Protecţie al Victimelor Străzii. Vorbim de un fond comun al societăţilor de asigurare care se pune la dispoziţia şoferilor afectaţi de incidente care nu ţin de ei, cum ar fi maşinile zgâriate în parcare sau, de ce nu, gropile din carosabil. „Din acest fond s-ar putea obţine despăgubiri pentru asemenea cazuri însă eu nu ştiu pe nimeni care să fi primit bani din acest fond. Oricum, cred că este absolut necesară o expertiză din partea unui service autorizat care să emită factură pentru repararea daunelor suferite”, spune directorul firmei de asigurări GT Broker. Societăţile de asigurări şi-au încercat norocul cu administraţia locală şi cu DPC. Dar fără succes. Din 2007 şi până acum, administratorii drumurilor au fost chemaţi în judecată de 17 ori. De 3 ori în 2007, de 12 ori în 2008 şi de 2 ori în 2009. „Până în prezent nu a fost pierdut nici un proces de acest gen, prin urmare nu au fost platite despăgubiri”, se arată într-un raport al Serviciului Juridic din cadrul Primăriei. Prin urmare, mergeţi încet, cu atenţie, ocoliţi gropile, ţineţi tot timpul ochii cât cepele. Că şanse să vedeţi înapoi banii de reparaţii sunt aproape nule.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Bogdan Brylynski

de Bogdan Brylynski

Editor
Telefon:
0722 227 297

Comentarii

1 comentarii

jan

Acum 12 ani

marele sasalau sa faca o plimbare, dar cu masina personala sau pe jos, pe str. odessa ,margaretelor, campului,caragiale,tiglarilor,honterus, paltinis !!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus