Marţi,
26.01.2021
Innorat
Acum
1°C

Directorii de partid nu pierd niciodata!

2005. Directorii instituţiilor descentralizate din Sibiu erau schimbaţi pe capete. Cei care deţinuseră funcţii de conducere sub guvernarea PSD trebuiau să lase locul liber celor agreaţi de Alianţa D.A. Nu toate schimbările de şefi au fost făcute, însă, cu cap şi, mai ales, legal. Dovadă stă procesul pe care fostul director al Taberelor Sibiu, Ştefan Firu, l-a câştigat în detrimentul Autorităţii Naţionale pentru Tineret. Instanţa a hotărât şi repunerea lui Firu într-o funcţie din cadrul Direcţiei Judeţene de Tineret şi plata salariilor pe care ar fi trebuit să le primească. Nimeni nu şi-a arogat responsabilitatea pentru daunele care au fost plătite directorului Firu din banii publici. Un alt caz este cel al fostului deputat PSD, Gheorghe Suditu, care şi el a câştigat un proces similar cu Direcţia Muncii.

2008. După trei ani, se reia povestea. Unii directori numiţi de PNL sunt schimbaţi din funcţie. În locul lor sunt aduşi directori PD-L sau PSD, în baza parteneriatului din noul guvern. La Agenţia Judeţeană pentru Formare Profesională, noua Direcţie a Muncii, revine Gheorghe Suditu, cel care a câştigat procesul în urmă cu trei ani. Cel destituit, Mircea Creţu, dă în judecată şi este aproape să câştige procesul după ce Curtea Constituţională decide neconstituţionalitatea actului prin care a fost demis.

2010. Gheorghe Suditu este şi el schimbat din funcţie. În locul său este numit Ionuţ Hămbăşan , membru PD-L. Actul de schimbare este contestat de Gheorghe Suditu, şi ne întoarcem practic la situaţia din 2005. Mai intervine o problemă. În fruntea acestei instituţii s-ar putea să avem trei directori. Unul numit de partid şi doi numiţi prin decizii judecătoreşti. Bineînţeles că salariile trebuiesc plătite. Pentru toţi trei, chiar şi pentru perioada în care au fost demişi.

Pentru a scăpa de probleme, Guvernul României are în pregătire un proiect de lege care prevede înlocuirea şefilor de servicii deconcentrate la fiecare schimbare de guvern, motivându-se că şi acestea sunt posturi politice, chiar dacă persoanele care ocupă funcţiile au dat concurs. Potrivit noului act, înlocuirile ar urma să aibă loc odată la doi sau patru ani, în funcţie de schimbarea guvernului. „Există deficienţe în legislaţia în domeniu, cunoaşteţi consecinţele extrem de serioase legate de declararea ca şi neconstituţională a două ordonanţe aflate în legislaţia actuală, cu consecinţe extrem de severe. Am fi vrut să vă rugăm tare mult să fiţi de acord cu aprobarea procedurii de urgenţă", a solicitat şeful Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul, Valentin Iliescu.

Până la pregătirea noului act, toţi directorii de decocentrate au primit o informare prin care sunt înştiinţaţi să urmează să le fie încheiat contractul de muncă. „Am primit hârtia, nu ştiu ce se va întâmpla din martie. Probabil voi fi tot eu numit, dacă nu voi avea concurenţă în partid”, spune unul din directorii sibieni.

Prin acest act, şefii serviciilor deconcentrate revin la statutul de funcţionari publici şi pot ocupa în continuare funcţiile, temporar, în baza unui aviz al ANFP, dacă au cinci ani vechime în administraţie şi studii de specialitate, urmând ca după şase luni să dea concurs pentru ocuparea definitivă a postului. Condiţiile impuse în cadrul acestei prime evaluări sunt, printre altele, vechimea de minimum cinci ani în administraţie publică şi studiile de specialitate. Ulterior, va fi organizat un concurs, tot de ANFP, în baza căruia vor fi numiţi definitiv în funcţie. "Se pune accentul pe dimensiunea de funcţionar public a celui care exercită acte de putere publică, potrivit Legii 188 privind statutul funcţionarilor publici. Cel care exercită acte de putere publică prin avizul ANFP este promovat în funcţie de conducere cu caracter temporar, până la organizarea concursului. Promovarea se face dacă sunt îndeplinite condiţii de vechime şi studii, printre altele", a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean.

Curtea Constituţională (CCR) a decis, în 3 decembrie 2009, că prevederi din OUG 105/2009 cu privire la serviciile deconcentratele contravin Constituţiei, în condiţiile în care actul normativ a preluat integral conţinutul din vechea OUG 37/2009, declarată de asemenea neconstituţională, în 7 octombrie 2009. Curtea Constituţională a argumentat că OUG 37 contravine Legii fundamentale deoarece exprimă o "tendinţă de politizare" a serviciilor deconcentrate şi încalcă normele privind adoptarea Ordonanţelor de Urgenţă - mai exact normele privind domeniile care pot fi reglementate prin OUG.
Mii de directori ai serviciilor deconcentrate - precum ANAF, Garda Financiară, inspecţiile sanitar-veterinare - au fost demişi la nivel naţional în luna aprilie 2009, în baza OUG 37.

Numeroase procese intentate de foşti directori numiţi de PNL, pe vremea guvernului Tăriceanu sau de PSD din timpul guvernării PSD – PD-L se află pe rol. „Încă nu s-au terminat procesele intentate de directorii destituiţi abuziv. Dosarele au ajuns la Curtea de Apel Alba Iulia, unde se va demonstra prin decizia Curţii Constituţionale că Ordonanţa 37 prin care au fost destituiţi nu este consituţională. În mod normal, ar trebui să se revoce ordinul, iar aceşti oameni să revină în funcţie. Unii solicită şi diferenţa salarială până în momentul în care au fost schimbaţi. Acum, modul cum vor gestiona situaţia guvernanţii depinde doar de ei, fie îi repun în funcţie şi renunţă la directorii puşi de PD-L, fie găsesc poziţii similare în instituţii”, explică avocatul Andrei Zavatin.

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

amploaiatu

Acum 10 ani

Vai de noi, daca vor fi schimbati la doi sau patru ani. Pai nici nu apuca sa priceapa ce se intampla si trebuie sa plece. Aruncam tara in haos ? Nici un proiect nu va mai fi terminat ca lumea.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus