Miercuri,
05.10.2022
Partial Noros
Acum
15°C

Romgaz. Licitatii aranjate. Update: Romgaz raspunde

După ani în care pe la toate colţurile apăreau „zvonuri” şi „discuţii” despre licitaţii cu dedicaţie şi aranjate la Romgaz, Turnul Sfatului a şi găsit prima persoană care să spună clar şi răspicat acest lucru. Plus alte câteva sesizări depuse în instanţă. Iar ca bonus la povestea cheltuirii banilor prin licitaţii publice, vă prezentăm, pe scurt, istoria fără de sfârşit dar cu mulţi bani a Muzeului Gazului Metan.
 
Reprezentanții companiei Romgaz au transmis pe adresa Turnul Sfatului un răspuns la cele sesizate. ” SNGN Romgaz SA –STTM Tg. Mureș apreciază că în organizarea celor două proceduri de licitație deschisă au fost respectate toate prevederile legale incidente în materie”, se arată în materialul transmis. Redăm mai jos răspunsul intregral, cu referire concretă la cele două licitații pentru închirierea de mijloace de transport, respectiv achiziționarea unor mijloace de transport persoane.




Mircea Istrate se ocupă de mai bine de 15 ani de macarale. Conduce una dintre cele mai importante companii din zonă care deţin astfel de utilaje. Geris Trans, firma pe care o deţine, are peste 20 de macarale. Cu acest parc a participat, anul trecut, la o parte din licitaţia Romgaz pentru închirierea de vehicule industriale cu şofer şi închiriere de autobuze şi autocare cu şofer. La vremea aceea – campania pentru prezidenţiale stârnea mari controverse – licitaţia a fost suspectată de politicienii din opoziţie ca fiind una prin care să fie finanţată „acţiunea autobuzul” a PDL, social-democraţii din Mediaş arătând şi valoarea mare a licitaţiei – peste 36 de milioane de lei. În fapt, suma era greşit anunţată de Romgaz – nu era vorba de 36 milioane de lei, ci undeva la 3,6 milioane de lei, fără TVA.
Oricum, licitaţia tot cu tămbălău s-a încheiat. „Toate licitaţiile de la Romgaz sunt de dinainte aranjate. În cazul acestei licitaţii, au dat drept de câştigători o firmă care are una sau două macarale”, spune Istrate. „Chichiţa” a stat în caietul de sarcini. „Au cerut un ISO nu mai ştiu de care, o prostie, făcută numai ca să ia banii românilor. Căci şi certificatele noastre de mediu, tot ceea ce cerea acel certificat ISO certificau. Dar, mă rog, am atacat la CNSC”. Surpriză, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor  a dat dreptate firmei lui Mircea Istrate. Doar că, mai departe, Romgaz a atacat la Curtea de Apel decizia CNSC. „Dacă se va judeca pe dreptate, ar trebui să câştig. Dacă nu, asta e. Am mai participat la astfel de licitaţii, doar că nu am depus contestaţie. Acum am făcut-o. Şi o să mai particip. Îmi iau toate certificatele care le pot trece prin cap şi tot mai particip”, spune Mircea Istrate. Despre atmosfera din Romgaz, Istrate spune că este una destul de crâncenă. ”Eu cunosc persoane din Romgaz care, când intru acolo, nici nu mă salută. Le este frică să arate că mă cunosc”.

Cine trebuie să câștige

Mircea Istrate se bate în instanță cu mori mari și vechi clienți ai Romgaz. Licitația pe care consideră că ar fi trebuit să o câștige și a contestat-o la CNSC a fost atribuită inițial de Romgaz firmei Rominsta. Din 25 de licitații publice câștigate în ultimele 16 luni de Rominsta, 23 sunt cu Romgaz și au o valoare de peste șase milioane de lei. Asociații acestei firme din județul Mureș sunt Nicolae Nicoară și Dumitru Nicolae Nicoară, tată și fiu. Cei doi au prins ”potul” cel mare în vara anului trecut, când au câștigat la Romgaz un contract de 16,66 de milioane de lei, prin intermediul firmei Via Oil Petroleum. Firmă asociată în acest contract cu Muri Benz Oil, companie deținută la rândul ei de Mircea Mureșan. Fost asociat cu Marcel Piteiu în cadrul firmei Matep. Marcel Piteiu este directorul general al Romgaz.


Caiete de sarcini cu dedicație

Madcom DLS Impex este o firmă din București, cu un parc auto de aproape 120 de microbuze și 25 de autocare. La începutul anului trecut a participat la o licitație organizată de Romgaz pentru ”furnizare mijloace de transport de 30 de locuri”. Evident, nu au câștigat, deoarece licitația era ”blocată” pe un singur producător. Reprezentanții DLS au solicitat prin intermediul Consiliului de Soluționare a Contestațiilor să intervină în procedura de licitație astfel încât să nu rămână în vigoare ”cerințele tehnice din noul Caiet de sarcini după interesele celor de la BMC Truck & Bus SA”. Demersul celor de la DLS nu a avut, însă, niciun succes. ”Noi nu am avut nimic cu licitația, cu procedura. Dar în caietul de sarcini erau niște prevederi care avantajau doar o companie. Am renunțat în cele din urmă la contestații”, spune Stelian Porojnicu, din partea Madcom DLS Impex.
Tot din gama ”caietelor cu dedicație” poate face parte și o altă licitație, organizată de Romgaz la finalul anului trecut, pentru achiziția de ”agregat de cimentare fisurare ACF 500 CP”. La licitație au participat și cei de la SC Petal SA din județul Vaslui, care au cerut instanței care judecă licitațiile să modifice condițiile din caietul de sarcini, mai precis ”s-a solicitat eliminarea din documentaţia de atribuire a cerinţei ca pompa triplex a agregatului, să poarte monograma API 7K”. Adică o ștanță care certifică un alt standard adus de prin alte părți, dar care poate fi găsit și în România sub altă denumire. În cazul celor de la Petal, CNSC a respins contestația.

Cei care nu cuvântă

Turnul Sfatului a încercat să ia legătura cu cât mai mulți participanți la licitațiile Romgaz. Unii dintre ei nu au vrut să discute. Cei mai mulți din această categorie, însă, aveau fie contracte în derulare cu marea companie din Mediaș, fie tocmai se pregăteau să participe la alte licitații. În fine, au existat și cei care nu au dorit să își dea numele. Dar care, în principiu, au mers pe aceeași idee – licitațiile de la Romgaz se cam ”aranjează”.

O idee utilă unora: muzeul fără de sfârșit

Una din cele mai de durată proiecte ale Romgaz, dar din afara obiectului principal de activitate, este cel al Muzeului Gazului Metan. Rumegat de mulți ani, proiectul a fost gândit a fi ridicat pe ruinele unei foste maternități, în Mediaș, pe strada Sibiului, la numărul 5. Inițial, Romgaz a angajat pentru ridicarea Muzeului o firmă de Satu Mare, Euras SRL. Suma de plătit acestora era de 7,9 milioane de lei și termenul de finalizare decembrie 2008. În toamna lui 2008, însă, contractul a fost prelungit și crescut cu un act adițional cu încă 2,5 milioane de lei. Au venit alegerile, s-au schimbat și șefii la Romgaz. Iar după venirea lui Piteiu, în vara lui 2009, pe proiectul a cărui valoare inițială era de 7,9 milioane de lei, apare firma Posada Med, deținută de membrul PDL Bogdan Pompiliu Adrian. Aceasta primește actul adițional la contractul nr. 20/03.04.2009, pentru Lucrări de modificare a clădirilor la Centrul de documentare, instruirea și perfecționare a personalului la Muzeul Gazului Metan. Căci, între timp, proiectul s-a modificat și a căpătat dimensiuni și valențe din ce în ce mai mari, urmând să includă săli de conferință, agenție de turism și cabinete medicale. În fine, pentru a scurta povestea, în următoarele opt luni, Posada Med mai primeşte două contracte de peste 4,1 milioane de lei. Pentru ce? Pentru lucrări suplimentare la Muzeul Gazului. Dar, asupra acestei poveşti, merită să revenim.

Răspunsul Romgaz


”În conformitate cu prevederile Planului de Achizitii al SNGN Romgaz SA Medias 2009 şi cu respectarea prevederilor legale în materie de achiziţii publice, autoritatea contractantă SNGN Romgaz SA-STTM Tg. Mures a organizat procedura de licitatie deschisa pentru atri buirea contractului de achizitie publica pentru serviciile de „ Inchirieri mijloace auto” cod CPV  60172000-4- „Inchirieri de autobuze si de autocare cu sofer”  si cod CPV 60182000-7 „Inchirieri de vehicule industriale cu sofer”.
    In data de 28.10.2009, SNGN Romgaz SA-STTM Tg. Mures a publicat in SEAP anuntul de paticipare nr. 89451, cu mentiunile: valoarea estimata a contractului: 36.000.000 lei, echivalentul a 8.500.000 euro, criteriul de atribuire: pretul cel mai scazut, data limita de depunere a ofertelor: 14.12.2009, ora 09.30, data deschiderii ofertelor 14.12.2009, ora 10.00.
    La deschiderea ofertelor in data de 14.12.2009, s-a constatat depunerea de oferta de catre 6 operatori economici, iar ulterior dupa analizarea si verificarea ofertelor s-a intocmit raportul de atribuire  nr. 13934/24.12.2009, in cuprinsul caruia comisia de evaluare a stabilit faptul ca oferta SC Geris Trans SRL este inacceptabila. Castigatorii desemnati au fost SC Rocada Serv SRL, SC Rominsta SRL si SC Bat SA.
    Ulterior, SC Geris Trans SRL a depus la sediul autoritatii contractante precum si la CNSC, contestatia nr. 422/31.12.2009.
    CNSC s-a pronuntat prin Decizia nr. 325/41C7/38/55/18.01.2010, a admis contestatia SC Geris Trans SRL si a dispus anularea raportului procedurii nr. 13934/24.12.2009.
Referitor la legalitatea si temeinicia Deciziei pronuntate de catre CNSC, autoritatea contractanta a apreciat ca se impune modificarea deciziei in tot, in sensul respingerii contestatiei  SC Geris Trans SRL, astfel incat a formulat plangere impotriva Deciziei CNSC nr.325/2010. Plangerea face obiectul dosarului nr.51/43/2010 al Curtii de Apel Tg. Mures, cu termen de judecata la data de 13.04.2010.
Motivele declararii ofertei SC Geris Trans SRL ca inacceptabila, precum si cele ale plangerii formulate de catre STTM Tg. Mures sunt:
1. Nerespectarea cerintei tehnice/profesionale privind Certificarea ISO 14001/2005. Autoritatea contractanta a solicitat indeplinirea acestei caracteristici prin prevederile documentatiei de atribuire. La deschiderea ofertelor, s-a constatat la oferta SC Geris Trans SRL, lipsa certificatului care sa ateste implementarea sistemului de management de mediu ISO 14001/2005.
Facem mentiunea ca, certificarile solicitate de autoritatea contractanta  se refera la standardele de protectie a mediului, pe care autoritatea contractanta le are implementate si are dreptul sa le solicite conform art. 188 alin 2 lit f “informatii privind masurile de protectie a mediului pe care operatorul economic le poate aplica in timpul indeplinirii contractului de servicii” .  
Referitor la standardele de protectie a mediului, in temeiul art 194 din OUG 34/2006, autoritatea contractanta are urmatoarele obligatii “In cazul in care solicita ca demonstrarea masurilor prevazute la art. 188 alin. (2) lit. f) si alin. (3) lit. e) sa se realizeze prin prezentarea unor certificate, emise de organisme independente, prin care se atesta faptul ca operatorul economic respecta anumite standarde de protectie a mediului, atunci autoritatea contractanta trebuie sa se raporteze:
    a) fie la Sistemul Comunitar de Management Ecologic si Audit (EMAS);
    b) fie la standarde de gestiune ecologica bazate pe seriile de standarde europene sau internationale in domeniu, certificate de organisme conforme cu legislatia comunitara ori cu standardele europene sau internationale privind certificarea.”
Solicitarea certificarii ISO 14001/2005 a fost facuta conform prevederilor legale, autoritatea contractanta prin cerintele din documentatia de atribuire “ certificare ISO – 14001/2005 sau echivalent” respectand atat prevederile art. 194, mentionat mai sus ( standardul ISO 14001/2005 fiind un standard de larga recunoastere internationala care contine cerinte obligatorii referitoare la respectarea legislatiei sau altor reglementari de mediu aplicabile si reprezinta standardul de referinta pentru implementarea unui sistem de managementul mediului propus de specialistii forului international de standardizare) cat si prevederile art. 196 din OUG 34/2006 actualizata, deoarece autoritatea contractanta a specificat ca accepta prezentarea unui echivalent.
Prezentarea unui alt document, cum ar fi autorizatia de mediu nu poate fi considerata a fi o respectare a cerintei tehnice impuse prin caietul de sarcini. Autorizatia de mediu este actul administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, prin care sunt stabilite condiţiile şi/sau parametrii de funcţionare ai unei activităţi existente sau ai unei activităţi noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului si este obligatorie la punerea în funcţiune a unei societati comerciale. Drept urmare, daca la infiintare o societate comerciala este obligata sa detina o autorizatie de mediu, certificarea ISO 14001/2005 este optionala, fiind emisa de un organism independent si confirma, in esenta, existenta unui sistem de managementul mediului implementat la nivelul societatii. Drept urmare, consideram ca cele 2 nu pot fi nici confundate nici nu se completeaza reciproc,

2. Nerespectarea cerintei tehnice/ profesionale constand in existenta cartilor de identitate a autovehiculelor si a listei categoriilor conducatorilor auto. Autoritatea contractanta a solicitat prin documentatia de atribuire prezentarea cartilor de identitate a autovehiculelor pentru care se depune o oferta, precum si o lista cu conducatorii auto si categoriile de permis auto ale acestora. La deschiderea ofertelor, in documentatia depusa de catre SC Geris Trans SRL nu au fost depuse nici unul dintre aceste doua documente, aspect consemnat in procesul verbal de deschidere semnat fara obiectiuni de catre reprezentantul imputernicit al ofertantului SC Geris Trans SRL.

3. Neindeplinirea cerintei tehnice privind experienta similara. Conform cerintelor caietului de sarcini, autoritatea contracatnta a solicitat indeplinirea in ultimii trei ani, a conditiei incheierii cel putin a unui contract a carui suma sa aiba valoarea solicitata prin documentatie. Aceasta cerinta se considera a fi indeplinita cu conditia ca experienta similara sa fie insotita de recomandarea din partea beneficiarului cu care ofertantul a derulat acea experienta similara. Din documentele depuse de catre SC Geris Trans SRL, s-a constatat faptul ca cele doua conditii nu au fost indeplinite simultan.

Fata de aceste considerente, invederate mai sus, autoritatea contractanta a respins oferta SC Geris Trans SRL ca fiind inacceptabila.

II. Referitor la procedura de achizitie < Mijloace de transport auto 30 locuri> , autoritatea contractanta SNGN Romgaz SA- STTM Tg. Mures a organizat in data de 16.06.2009 deschiderea procedurii de licitatie deschisa.
In data de 28.05.2009, SNGN Romgaz SA-STTM Tg. Mures a publicat in SEAP anuntul de paticipare nr. 78521, cu mentiunile: valoarea estimata a contractului: 800.000 lei, criteriul de atribuire :oferta cea mai avantajoasa d.p.d.v. economic, data limita de depunere a ofertelor: 16.06.2009, ora 09.30, data deschiderii ofertelor 16.06.2009, ora 10.00.
La deschidere au depus oferte in termenul legal, trei operatori economici, si anume SC Madcom Impex SRL, SC MHS Truck & Bus SRL Bucuresti si SC Aliat SRL Tg. Mures. In cadrul sedintei de deschidere, autoritatea contractanta a adus la cunostinta ofertantilor existenta unei contestatii depuse la CNSC de catre SC MHS Truck & Bus SRL Bucuresti cu privire la anumite cerinte din caietul de sarcini. Contestatia a fost respinsa de catre CNSC prin Decizia nr. 3.352/C8/3179/23.07.2009.
Fata de aspectele aratate mai sus, autoritatea contractanta SNGN Romgaz SA –STTM Tg. Mures apreciaza ca in organizarea celor doua proceduri de licitatie deschisa au fost respectate toate prevederile legale incidente in materie”, este răspunsul celor de la Romgaz. 

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

....din Medias

Acum 12 ani

Ai grija Traiane!!! ai dat copy paste la articol... ai uitat sa-l"aranjezi"....baietii de la ROMGAZ nu ar fi uitat!!!!
Raspunde

Gigi

Acum 12 ani

Cand se poate vizita Muzeul Gazului si care este programul de vizitare ?( A se vedea:firma Posada nu are capacitatea de a efectua lucrari, ea "castiga licitatiile" pe care apoi le da in antrepriza ;si uite asa Bogdan a facut avere, traiasca PDL; dar pe Piteiu cand-l aresteaza pt.toate aceste "afaceri murdare" ?Dar de fapt "cine"?,cand ei detin puterea acum, este lumea lor.
Raspunde

Reparatorul

Acum 12 ani

Ce vreti sa faceti cu cladirea de langa gara ?(fost sediu a Regiei de gaze) Sper ca nu sunteti "timpiti" sa o daramati, ca de distus ati distrus interioarele si s-a furat tot din ea.Aceasta cladire, este monument arhitectural !
Raspunde

miha

Acum 12 ani

cea mai mare hotie pe care nu o controleaza nimeni e la gaz metan se fac angajari cu pile se dau licitati cu pile se fura pe rpte cine ai mai poate opri se duce pe rapa tot ce a fost bun an tara asta au distruso haoti nu mai au rusine si nu le e frica de nimni si de nimic
Raspunde

fan gaz

Acum 12 ani

uniti-va si dati IGNORE toti gazului, adica un fel de greva foamei.........nu mai consumam de la voi...............
Raspunde

lulu

Acum 9 ani

cum sa dai ignore......
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus