Miercuri,
25.05.2022
Acum
0°C

Problema alunecarilor de teren: Cunoscuta din 2008!

Ultimele evenimente de la Aeroportul Sibiu arată în cel mai clar mod posibil cum problemele ignorate atunci când apar, conduc la situaţii incredibile. O porţiune de 80 de metri din terenul aeroportului s-a surpat din cauza infiltraţiilor apei pluviale. Este deja o ştire veche. Ce nu se ştie, este faptul că infiltrările de apă erau cunoscute încă din anul 2008. Existau atunci nişte fisuri în teren, ignorate însă de toată lumea. În plus, la DNA Alba există un dosar care vizează problemele de la Aeroportul Sibiu.

Problemele de la acea porţiune de teren au fost aduse la cunoştinţă conducerii Consiliului Judeţean, de către directorul Aeroportului Sibiu, Augustin Sava, însă nu s-a luat nicio decizie, iar adresa s-a pierdut pe undeva prin sertare. “Chiar s-a mers la faţa locului, s-a făcut o adresă, însă de atunci nu s-a mai întâmplat nimic”, spun surse apropiate RA Aeroportul Sibiu.  Alunecarea s-a produs pe rambleul înspre Cristian, în zona drumului perimetral, distrugând acest drum pe o porţiune de aproximativ 80 m, limitând astfel accesul auto în zona perimetrală a aeroportului. Cel mai grav însă este că din cauza acestei alunecări de terenu, nu mai poate fi folosit sistemul automat prin care aterizau şi decolau avioanele. “În continuare, aducerea la aterizare a avioanelor va fi făcută din turnul de control prin alte mijloace radio-tehnice. Sistemul de aterizare automat este afectat prin faptul că avioanele în zbor nu vor mai primi semnale de la el şi vor veni, să spunem, manual, la aterizare, cu ajutorul altor echipamente”, spune directorul Augustin Sava.

În mai multe şedinţe ale Comisiei de recepţie a Aeroportului Sibiu s-a discutat problemele privind acumulările de apă din teren. Mai mult, în şedinţa din 21 aprilie 2009, însuşi preşedintele comisiei dă citire listei de probleme găsite la o simplă inspectare a zonei: “Preşedintele de Comisiei de Recepţie sesizează faptul că la inspecţia vizuală a lucrărilor au fost sesizate cumulări de apă, în partea de nord, la ambele capete ale pistei au fost constatate acumulări de apă, tasarea rambleului în zona de sud-est şi mărirea rosturilor de dilatare a unor plăci betonate până la 50 mm.”

La următoarea şedinţă se dă citire unui alt document, la fel de important: adresa oficială emisă de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română în data de 15 aprilie 2009. “Dintre aceste obiecţiuni, unele pot afecta siguranţa în exploatare a Aeroportului Sibiu, cum ar fi: în partea de nord la ambele capete ale pistei s-au constatat acumulări de apă, formate în urma precipitaţiilor. S-a constatat de asemenea prezenţa apei în canalele de vizitare ale instalaţiilor electrice. Este necesar să se ia măsuri urgent de amenajare prin drenaje corespunzătoare conform proiectului tehnic de execuţie”, se scrie în raport. După şedinţă, se face rapid o listă de probleme, care este transmisă constructorului. Sesizările reclamate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română nu au mai fost discutate niciodată de Comisia de recepţie.

Interesant este şi felul în care s-au produs modificări în structura Consiliului de Administraţie al aeroportului. Conform hotărârii de guvern, prin care aeroporturile trec în subordinea consiliilor judeţene, consiliile de administraţie trebuiau să aibă o anumită formă din care nu puteau lipsi specialiştii din interiorul aeroportului. Totuşi, din 19.09.2007, trei specialişti s-au retras din Consiliul de Administraţie: George Plăiaşu, Directorul Tehnic al Aeroportului, Gheorghe Velicu, Directorul Operaţional şi Mircea Lunca, şef Serviciu Securitate. Culmea, cei trei, plus directorul Augustin Sava s-au opus în câteva rânduri la lucrările propuse la aeroport de către constructor şi proiectant.

Nici Comisia de recepţia a Aeroportului nu a rămas fără modificări. Iniţial, acesta a fost condus de preşedintele Consiliului Judeţean, Martin Botesch. După o perioadă însă, acesta s-a retras lăsându-I loc vicepreşedintelui Constantin Şovăilă. “Bottesch s-a retras pentru că a ştiut că sunt problem şi a lăsat o mână slabă”, spune fostul consilier judeţean, Corneliu Bucur.

La ultima şedinţă de Consiliu Judeţean, consilierii au fost învăţaţi de directorul adjunct al eroportului să vorbească mai puţin. “Pe undeva a vut dreptate. Până la urmă nu a fost afectată pista de aeroportului şi dacă tot discutăm de problem risăm ca anumite companii să se retragă de la Sibiu. Şi ştim cât de important este să avem cât mai multe zboruri din Sibiu”, a declarat consilierul PSD, Ioan Terea, după şedinţa de joi a Consiliului Judeţean.

Aeroportul Sibiu a fost modernizat, realizându-se un nou terminal, prelungirea pistei, un nou turn de control şi o parcare. Costul lucrărilor s-a ridicat la aproximativ 70 de milioane de euro, bani proveniţi de la autorităţile locale, de la bugetul statului şi dintr-un credit contractat la BERD.

"Să ne dăm cu toţii mâna"

“Aeroportul Sibiu are pus în operă un proiect de drenare pluvial al terenului în bazinul de retenţie şi, mai departe, în râul Cibin şi nu a fost vorba de o perforare a straturilor de argilă. S-au mai efectuat drenaje care să rezolve problema acumulărilor, din păcate insuficiente, şi la această dată se pune în operă drenajul, care să rezolve definitiv problema acumulărilor de apă. (…) Cablurile de balizaj sunt în apă, dar există garanţia dată de către constructor / proiectant / consultant, că aceste cabluri au capacitatea să funcţioneze în apă (…) Comunitatea sibiană poate fi mândră de realizarea acestui obiectiv, dar observăm că mai nou, toată lumea se pricepe nu numai la fotbal şi politică ci şi la aviaţie. În încheiere, fac un apel tuturor celor implicaţi, să oprim acest proces de distrugere şi mai degrabă să încercam cu toţii să ne dăm mâna şi să construim în permanenţă pentru viitor”, directorul Aeroportului Sibiu, Augustin Sava, iulie 2010.

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

cadrilater

Acum 11 ani

daca se constata ca greselile sunt fie din consultanta, fie din proiectare, executie, adica unde au fost implicate firme germane, acestea sunt prin lege obligate sa aiba o asigurare pentru astfel de cazuri, ( Berufshaftpflicht-versicherung) suma de asigurare fiind in functie de marimea lucrarilor, dar nu mai mica de cateva milioane de euro. Polita de asigurare ar trebui sa fie la CJ ca beneficiar al lucrarilor, cazul trebuie anuntat imediat societatii de asigurare, chiar daca nu e inca clar cine e devina.
Raspunde

x

Acum 11 ani

Asta inseamna sa fie pusi in functii importante Adrian Popa de la Tursib care este mai mult decat un badaran incompetent si acest directoras Sava.Lista mai poate continua!!!
Raspunde

turistul

Acum 11 ani

exaxt ce se va intempla si cu centura
Raspunde

y

Acum 11 ani

si cum am mai zis ...de ce sa facem un lucru bun cand putem petecii unul mai vechi? Pe bani mai multi bineanteles...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus