Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
20°C

Lucian Salcudean. Directorul 007

Conduce al șaptelea magazin deschis de Obi în România, cel de la Sibiu. A primit ”indicativul” RO 007, după ce, cu câteva luni în urmă, deschidea un nou magazin al aceluiași brand în Ploiești. Numele Lucian Sălcudean mai are, însă, o altă rezonanță și pentru cititorii de presă: la începutul carierei, el a fost jurnalist la Tribuna.

Reporter: Prima întrebare pornește de la profesia dumneavoastră de bază: cea de jurnalist. Cât de grea/ușoară a fost despărțirea de această meserie?

Lucian Sălcudean: N-a fost ușor, desigur. Am fost jurnalist în presa de tranziție. (Fie vorba între noi, nu sunt convins că tranziția s-a încheiat). Am amintiri vii, cu oameni, mai ales, care mi-au fost aproape, cu muncă multă, cu nopți nedormite, cu reușite și eșecuri deopotrivă, cu momente de grație care au ramas întipărite pe hârtie și care-mi sunt foarte dragi. Interviul cu Larry Hagman este unul dintre ele. Eram o mână de tineri cu cu multă energie și mult entuziasm. Știam că dacă ne mobilizăm putem muta și munții din loc.

R.: Nostalgii?

L.S.: Dacă mă uit înapoi știu că mi-e dor de nebunia unei vârste pe care am trăit-o așa cum mi-am dorit și a unei profesii care era, pentru generația mea, inedită, romantică și plină de pasiune.

R.: Care a fost motivul pentru care ați decis să schimbați profesia?

L.S.: În primul rând au fost motive de ordin financiar și, implicit, familial. Când ai familie simți nevoia unei siguranțe și stabilități financiare. În timp, am descoperit că pot face și altceva, că pot performa într-un domeniu cu totul nou. Retail-ul a fost o  provocare și o competiție cu mine însumi. Am avut enorm de învățat, de la noțiuni elementare de marketing și management până la proceduri specifice și tehnici avansate de leadership. Experiența se câștigă prin muncă, iar ca director de magazin, rezultatele muncii mele nu se rezumă doar la cifre, ele exprimă standardele și valorile pe care le transmit angajaților, precum și  raporturile în interiorul organizației. Să conduci o echipă înseamnă, înainte de toate, să fii aproape de oameni, să-i cunoști, să-i asculți, să știi să-i motivezi și  să le valorifici potențialul.

R.: Mai ales cu această criză care a cuprins inevitabil și România, multe voci au discutat despre faptul că ”ne-am vândut țara” și am rămas, mai mult, doar o piață de desfacere. Lucrați tocmai în domeniul retailului. Prin urmare, v-aș întreba cât de mult aprobați/dezaprobați astfel de opinii?

L.S.: După 90, au intrat în circulație o sumedenie de expresii care, în scurt timp, s-au clișeizat. La fel s-a întâmplat și cu ”ne-am vândut țara”. În lumea retail-ului si a marilor distribuitori, aproape întregul business este exclusiv local și acest lucru este valabil si pentru firma OBI, care, trebuie sa reamintesc, este numărul unu în DIY în Europa centrala și de est. Începând cu colaboratorii noștri, care sunt români și nu străini, cu furnizorii produselor pe care le vindem, care, de asemena, sunt în proportie de 80% din România; furnizorii de servicii, începând cu firma de curățenie, până la furnizorii de energie electrică, tot firme românești și nu străine – aceste câteva exemple arată că activitatea noastră este în cea mai mare parte locală.

R.: Comparativ cu profesia de jurnalist, cea de membru în executivul unei companii multinaționale cât de mult timp vă ocupă și care sunt satisfacțiile?

L.S.: Mi-e greu să fac o comparație. Aș simplifica prea mult lucrurile... Ambele profesii sunt cronofage și ambele îți pot oferi satisfacții uriașe. Pentru mine personal, dacă e să privesc retrospectiv, jurnalismul a însemnat un stadiu semnificativ și preparator totodată pentru ceea ce fac acum. În retail, poți avea rezultate palpabile, ești promovat și recompensat pecuniar în funcție de aceste rezultate. Gestionarea afacerii la OBI este supusă unor standarde foarte elevate. În acest climat și în organizația noastră este relativ ușor să implementezi, cum a fost cazul meu, propriul dinamism, capacitatea și dorința de a excela în acest domeniu.

Dacă ești un manager creativ ai libertatea de a propune strategii proprii de eficientizare. Apoi ai șansa de a-i ajuta pe alții să crească profesional. Una dintre marile satisfacții o ai atunci când reușești să creezi, la serviciu, un mediu plăcut în care oamenii să muncească în condiții decente și să se simtă apreciați pentru ceea ce fac.  De asemenea, pentru mine o sursă constantă  de satisfacție o reprezintă  feed-back-urile zilnice ale clienților. Măsura succesului nostru crește cu fiecare client mulțumit.

R.: Cât de ușor este să ”deschizi” un mare magazin? Care sunt cele mai mari probleme: oamenii, sistemul din România...?

L.S.: Succesul unei noi deschideri de magazin niciodată nu depinde de un singur om. Chiar dacă am fost și eu o persoană importantă la această deschidere, am făcut și fac parte dintr-o echipă nu numai locală, ci compusă și din colegi din toată România și din Europa. OBI este o firmă multinațională care are 556 de magazine în Europa, iar toate procesele care țin de o nouă mare deschidere, cum a fost și cea de la Sibiu, sunt deja standardizate. Desigur, au fost două luni de muncă intensă, dacă vreți, chiar de sacrificii și trebuie să le mulțumim și familiilor noastre pentru că ne-au înțeles și ne-au susținut în această perioadă.

Aș dori să folosesc și acest prilej pentru a le mulțumi nu numai tuturor colaboratorilor mei de aici, din Sibiu, ci și celorlalți colegi care, direct sau indirect, au contribuit la realizarea acestui magazin după planul și în timpul stabilit.

Deschiderea Obi a fost un eveniment pentru foarte mulți sibieni. Cel puțin așa arată graficul vânzărilor noastre din 26 august încoace.

R.: Din iunie ați revenit la Sibiu. Vă rog, dacă se poate, să-l comparați cu celelalte orașe în care ați mai lucrat.

L.S.: Sunt extrem de mândru ca sunt în Sibiu, pentru cî sunt sibian. Este orașul meu. Totuși, faptul că astăzi sunt directorul acestui minunat magazin, că sunt în măsură să conduc magazinul și pe toți angajații săi, se datorează experienței acumulate în anii precedenți, în diferite orașe din țară. Pot să spun că am avut norocul să colaborez cu mulți colegi cărora le-am oferit mult din experiența mea, dar care mi-au oferit și ei la râdul lor, foarte mult.

R.: Inevitabil, e o întrebare la modă: sunt semne că își va reveni, la anul, probabil, economia mioritică sau, mai bine spus, nivelul de trai al majorității românilor?

L.S.: Nu sunt în măsură să fac previziuni în acest sens. E treaba finanțiștilor și a economiștilor de carieră. Vă pot spune doar că eu sunt încrezător că a doua jumătate a anului 2011 va fi mai bună decât perioada pe care o trăim acum. Spun asta gândindu-mă la planul Obi de dezvoltare în România și la investițiile pe care compania le face.

Frânturi de CV

Lucian Sălcudean este căsătorit, are doi copii şi este absolvent al Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu, promoția 1996. Timpul liber şi-l petrece alături de familie și de prietenii apropiați.  Hobby – grădinăritul și amenajările interioare pe care le experimentează în propria casă. În experienţa sa, pe lângă perioada Obi, mai apare şi cea de parte a executivului Metro Sibiu, dar a lucrat şi alături de cei de la Praktiker România.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

10 comentarii

Mihai

Acum 13 ani

Lucian Salcudean. O mare pierdere pentru Praktiker, un real castig pentru OBI. Rar mi s-a intamplat sa ma simt atat de bine si de bagat in seama intr-un magazin din Romania. Felicitari pentru ceea ce ati facut la Sibiu.
Raspunde

Cristi G

Acum 13 ani

O enorma pierdere pentru Praktiker. (Praktiker Baia Mare) Mult succes Domnule Salcudean.
Raspunde

Alin

Acum 12 ani

Raspunde

Alin

Acum 12 ani

Daca vreti sa fiti tratati asa cum trebuie mergeti la Obi. Arata extraordinar si la cum se poarta angajatii cu tine, te face sa uiti de criza. Se poate si la noi. Toata admiratia pentru Lucian si echipa lui (am inteles ca toti sunt din Praktiker!!!). Cum ati reusit voi cei de la Praktiker sa-i pierdeti ? Bafta.
Raspunde

Ionut

Acum 12 ani

Salutari
Raspunde

M

Acum 12 ani

Raspunde

M

Acum 12 ani

Alin ai avut dreptate ! Am fost de curand in OBI! E super! Va recomand sa mergeti. Gasiti tot ce vreti si nu te ignora. Mai mult decat atat sefii de raion stau de vorba cu tine si iti explica tot ce vrei sa stii. In plus au niste reduceri bestiale. Mi-am cumparat un karcher super pret. In Ambient iti dau cu flit cand vrei sa vorbesti cu angajatul important si in Baumax ai senzatia ca vorbesti singur. Obi m-ai castigat de client!!!!!!!!
Raspunde

andrei

Acum 11 ani

Superba prezentarea Obi din piata mare. Felicitari!
Raspunde

Maria

Acum 11 ani

Felicitari echipei de conducere OBI Sibiu. Nu credeam ca voi gasi atata amabilitate undeva in Romania. Va recomand cu caldura un astfel de magazin.
Raspunde

mosu

Acum 11 ani

cunosc omul Salcudean din studentia lui , deosebit si un caracter fain , succes in viata si in familie sanatate multa ,despre deziderate ca pana acuma
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus