Cu mai bine de o lună înainte ca o porțiune de 80 de metri de la capătul pistei Aeroportul Sibiu să o ia la vale, autoritățile județene erau sesizate asupra iminenței unei astfel de situații. Iarba necosită a împiedicat, însă, un studiu mai amănunțit. Acestea stau scrise în documentele oficiale transmise ziarului Turnul Sfatului, documente din care rezultă că investiția de 70 de milioane de euro pare să fie o continuă înlănțuire de probleme. În noaptea dintre 21 și 22 august anul acesta, alunecările de teren de la capătul noii piste a Aeroportului Internațional Sibiu au făcut inutilizabil sistemul de ghidare a aeronavelor pe timp de ceață. Pe o lungime de 80 de metri, pământul a luat cu el și o porțiune de drum. Toată această posibilă situație a fost sesizată, însă, încă din 22 iulie şi discutată încă din aprilie anul trecut. Pentru a urmări reacția celor implicați în proiectul de modernizare a Aeroportului Sibiu, Turnul Sfatului a solicitat copii după corespondența purtată între beneficiarul lucrărilo, Consiliul Județean, proiectant (Iptana și Obermeyer), executant (Max Boegl) și consultant (Dornier Consulting). Concluziile le poate trage fiecare.
Înainte... a fost iarba
Conducerea Aeroportului Internațional Sibiu a semnalat în 22 iulie 2010 o serie de surpări ale terenului în zona botezată drept ILS09, adică locul unde a fost instalat sistemul de ghidaj al aeronavelor în condiții de vizibilitate redusă. Pe 2 august, cei de la Max Boegl au răspuns în scris că ei nu au nicio vină pentru acele semne de instabilitate ale terenului. Au mai trecut alte două săptămâni pentru ca cei de la Dornier Consulting să emită un punct de vedere. ”Recomandăm contactarea și contractarea unui expert independent. Scopul contractării imediate ar fi constatarea la fața locului dacă tasarea și surparea zonei de la rambleu reprezintă sau nu un pericol iminent. Vă rugăm să luați în considerare faptul că notificările de deficiențe trebuie transmise numai decât atât Antreprenorului, cât și Proiectantului general”, semna în atenția CJ Sibiu, Thomas Beihl, manager de proiect din partea Dornier. Președintele Martin Bottesch solicită pe 16 august o discuție cu reprezentanții Iptana, catalogând în scris situația drept una ”urgentă”. Cei de la Iptana reacționează rapid, vin la fața locului pe 17 august și, două zile mai târziu, transmit Consiliului Județean Sibiu o adresă prin care cer o serie de măsuri minimale urgente necesare pentru încetinirea progresării fenomenului de instabilitate. Pe scurt, ar fi fost nevoie de șase drenuri de câte 50 de metri lungime, un dren paralel cu drumul perimetral precum și o serie de cămine de vizitare. Cei de la Obermeyer sunt și mai detaliați, doar că nu pot fi exacți din cauza ierbii necosite. În adresa lor ei constată ”o posibilă rupere a rambleului marcată de prezența pragului de circa 50 de cm apărut pe suprafața rambleului la sud vest de PDS. (...) pe o lungime asemănătoare cu lungimea pragului a apărut vegetație (trestie) caracteristică zonelor umede. În cazul în care avem de-a face cu o astfel de rupere se pare că intersecția între suprafața de rupere și rambleu este marcată de pragul de pe suprafața rambleului și de linia de vegetație (trestie). Alte semne ce argumentează un astfel de scenariu nu sunt vizibile deocamdată, dar ele ar putea fi ascunse datorită vegetației abundente necosite”, se arată în nota celor de la Obermeyer. Și ei solicită, în calitate de proiectanți, măsuri imediate, cele mai importante fiind cele pentru captarea și drenarea apelor acumulate în zonă. Totodată, ei solicită ”mutarea de urgență a instalației pentru ILS (cea de ghidaj în condiții de vizibilitate redusp – n.r.) situată între prag și marginea rambleului”. În moc, cei de la Obermeyer i-au în calcul o rupere de teren.
După... au continuat tot discuţiile
Toate discuţiile şi constatările, propunerile de cercetare şi de luare a unor măsuri urgente s-au dovedit tardive. În noaptea de 21 spre 22 august, terenul a luat-o la vale. La trei zile după, Iptana cere în scris preşedintelui CJ Sibiu, Martin Bottesch, măsuri imediate. „Punerea sub semnul întrebării a unor aspecte din adresa IPTANA, datorită modificării situaţiei la baza versantului, nu constituie un motiv pentru întârzierea intervenţiei ci, dimpotrivă ar fi trebuit să începeţi deja lucrarea la drenarea propusă, urmând ca aspectele financiare să fie rezolvate pe parcurs cu aducerea la zi a preţurilor ofertate iniţial. În această fază Soluţia propusă este provizorie pentru scoaterea urgentă a apei din zona adiacentă zonei alunecate pentru împiedicarea micşorării caracteristicilor mecanice ale materialului folosit în umplutură. (...) Nu este recomandată pierderea timpului”, semnează directorul general al asocierii Iptana - Obermeyer, Cornel Martincu. Totodată, cei doi proiectanţi generali dau şi o primă concluzie. „Rezultă în mod evident că principala cauză a declanşării alunecării de teren o reprezintă acumularea apei puviale în zona rambleului, după o perioadă de ploi abundente, pe fondul unei funcţionări necorespunzătoare a sistemului de colectare şi evacuare a apelor pluviale. Mai sunt încă vizibile şi active izvoare de apă la partea superioară a rambleului în zona rigolelor de colectare, deşi nu a plouat în ultimele zile”.
Max Boegl, tupeu maxim
La două zile după alunecările de teren, cei de la Max Boegl au emis o adresă către CJ Sibiu în care se spală pe mâini de responsabilităţi. „Toate etapele de execuţie au fost efectuate în strictă conformitate cu proiectul, metodologia de execuţie şi sub supravegherea Consultantului. Nu a fost permisă trecerea la executarea stratului superior fără certificarea corectitudinii execuţiei din punct de vedere constructivca/calitativ a stratului precedent. Încă de la începerea lucrării am semnalat, în cazul unor lucrări de umpluturi de asemenea amploare, existenţa tasărilor în timp atât ale umpluturii, cât şi ale terenului pe care s-a executat construcţia. Din aceste motive resubliniem faptul că situaţia existentă nu a fost generată de execuţia lucrărilor şi excludem ca remedierea ei să fie considerată ca fiind obligaţia noastră pe perioada de garanţie”. Cu toate acestea, reprezentanții Max Boegl își ”declară disponibilitatea” pentru a semna un nou contract, în care ei să fie angajați să refacă stricăciunile. Drept urmare, cinci zile mai târziu și trimit o ofertă de preț pe adresa CJ Sibiu. Prețul cerut de Max Boegl nu a mai fost, însă, transmis în copie ziarului Turnul Sfatului.
Lucrările ar fi trebuit să înceapă pe 20 septembrie
După adrese purtate timp de trei săptămâni, CJ Sibiu, în calitate de beneficiar al lucrărilor, trimite prima notificare către proiectant, executant şi consultant pe 14 septembrie. „În mod cert, beneficiarul nu este vinovat de producerea acestei deplasări de teren. Vă notificăm că sunteţi, atât Proiectantul, cât şi Executantul solidar răspunzători în faţa Beneficiarului de efectuarea, pe costurile proprii, a lucrărilor de consolidare şi de acoperire a prejudiciului produs”. Reprezetanţii CJ Sibiu fac apel şi la o discuţie pe tema tasării terenului în zonă purtată încă din aprilie anul trecut. Atunci, Max Boegl transmitea CJ Sibiu un punct de vedere potrivit căruia „tasarea pământului ... este normală, urmând a se diminua şi înceta în timp, zona menţionată stabilizându-se”. Mai mult, cei de la Max Boegl se angajau că „în funcţie de evoluţiile tasării vor fi luate măsurile ce se impun pentru corectarea efectelor produse”. În notificarea emisă de CJ Sibiu, scrie negru pe alb că la Aeroport ar fi trebuit să se lucreze până acum. „În cazul în care până la data de 20 septembrie nu veţi începe lucrările de execuţie a acestor măsuri urgente, vă notificăm că vom solicita executarea garanţiilor de bună execuţie constituite şi vom demara procedurile de realizare a măsurilor urgente cu alte societăţi specializate”. Până la sfârşitul lui septembrie, însă, în afară de firma care face foraje în zonă pentru a studia situaţia, nicio lucrare nu a fost executată în zona alunecărilor de teren.
Noul termen: 15 – 20 octombrie
Cu 30.000 de euro, CJ Sibiu a comandat o expertiză asupra lucrărilor executate în zona afectată. Expertiza ar urma să fie gata între 15 și 20 octombrie. ”Atunci se va stabili vinovatului”. Noua pistă a Aeroportului a fost dată în folosință în luna iunie 2008.
foto: Ovidiu Sopa, www.sibiul.ro
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Aeroportului Sibiu , Turnul Sfatului , Consiliului Județean Sibiu , Dornier Consulting , Max Boegl , Consiliul Județean , Ovidiu Sopa , Aeroportul Sibiu , Martin Bottesch , Cornel Martincu , Preşedintele Martin Bottesch , Thomas Beihl
Vizualizari: 646
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Aci Duțu
Acum 10 ore
John S
Acum 10 ore
Emil
Acum 12 ore
Nustiu
Acum 12 ore
Leonard