Șantierul centurii ocolitoare a Sibiului a fost un subiect care a populat aproape fiecare ediție tipărită a ziarului Turnul Sfatului. Am urmărit îndeaproape mersul lucrărilor care, prin vară, nu păreau deloc la a duce către o inaugurare a traficului în acest an. Din fericire, ne-am înșelat, parțial.
La începutul anului, pe 17 ianuarie, Turnul Sfatului deschide ediția cu titlul ”Centura Sibiului, dată în folosință anul acesta”. Fostul prefect, Constantin Trihenea, lăuda articolul, iar patronul Vectra Service, proaspătă câștigătoare a licitației pentru secțiunea a doua, se angaja că termină lucrarea până în octombrie, cu șapte luni înainte de termenul prevăzut în contract.
Veștile bune preconizate la început de an de Turnul Sfatului încep să intre la apă, la propriu. Primăvara extrem de ploioasă dădea însă mari bătăi de cap constructorilor – cei de la Vectra Service erau nevoiți să stea mai mult, în timp ce MAx Boegl și Gieger au fost nevoiți să ”are” pe anumite porțiuni, la propriu, pentru a grăbi uscarea stratul de balast. Tot în aprilie, se înregistrează o premieră: prefectul Trihenea îi admonestează pe constructorii secțiunii întâi în fața presei. Ulterior, s-a speculat că această ieșire a fostului prefect i-a adus o serie de reproșuri, ”pe line de partid”. La jumătatea lui aprilie, termenul asumat pentru deschiderea lucrărilor era octombrie 2010.
Joc de glezne cu centura
Gâlceava noilor termene de finalizare avansate de autorități, lasă în ceață o altă poveste: cea a exproprierilor. În grabă și având alături și persoane din Direcția de agricultură, unele terenuri expropriate au fost schimbate din terenuri agricole în unele de construcții. Scopul evident este acela de a convinge autoritățile statului, în instanță, că despăgubirile trebuie să fie mult mai generoase.
La finele lunii aprilie, un articol publicat de Turnul Sfatului dă foc reprezentanților PD-L. Este vorba de un material care, după cum s-a dovedit ulterior, a fost întemeiat: șeful șantierului secțiunii întâi, Ferenc Bereczki, a dispărut. Nicio autoritate nu declara nimic oficial, în afara celor de la PD-L, care s-au simțit din cine știe ce motive cu musca pe căciulă și au emis un comunicat de presă în care acuza Turnul Sfatului de dezinformare și ” practici care să pună în lumină defavorabilă actuala guvernare”. Pentru cei care nu au mai urmărit firul epic, directorul adjunct al asocierii Max Boegl – Geiger, Ferenc Bereczki, nici nu s-a mai întors pe șantierul de la Sibiu, alăturându-se celor de la Strabag. După alte ploi care încurcă mersul lucrurilor, la începutul lui mai, pe șantierul centurii se și organizează un protest ad-hoc al proprietarilor de mașini închiriate. Protestul care s-a stins în aceeași a fost alimentat de ”informațiile” unora dintre transportatori, potrivit cărora doar o parte din firme își și încasează facturile emise.
Promisiuni de campanie
Cu o vară ploioasă și lucrări al căror ritm nu era din cele mai fericite, la jumătatea anului, prefectul Trihenea încearcă o ”bombă”: centura Sibiului va fi deschisă la finele lui iulie, pe porțiunea Veștem – DN14. O promisiune fără substrat, după cum declarau oficialii centurii chiar în timp ce fostul prefect lansa astfel de ipoteze. La câteva zile după, reprezentantul firmei Geiger anunță la televizor că au apărut multe probleme legate de porțiunile preluate de la Todini.
Și tot subiectul centurii duce la ruptura ”definitivă” din punctul de vedere al senatorului Ion Ariton. Președintele PD-L Sibiu a anunțat că nu va mai da nicio declarație pentru Turnul Sfatului. Motivul: un editorial în care scria că Ariton își comandă singur articole în cel mai titrat cotidian al județului, articole despre vizite inexistente pe centură.
Ghici cine face afaceri pe centură?
La începutul lui august, Turnul Sfatului dezvăluie și celelalte legături ale lui Constantin Trihenea cu șantierul centurii ocolitoare a Sibiului. În afară de vizitele în calitate de prefect, Trihenea mai avea o calitate: aceea de asociat în cadrul unei firme (Conelt) care a primit lucrări în subantrepriză. Atât pe secțiunea întâi, cât și pe cea de-a doua secțiune (unde valorile au fost, însă, mici). Premierul Emil Boc vine după trei săptămâni la Sibiu, la finele lui august, și rostește o frază memorabilă, care s-a dovedit plină de adevăr. ”Sibienii să-şi facă poze cu traficul greu prin Sibiu, pentru că nu îl vor mai avea pentru o perioadă foarte lungă de aici înainte”. Tot atunci, Emil Boc lansează și ultimul termen pentru darea în folosință a centurii: decembrie 2010. Întrebat de față cu Trihenea și despre afacerile pe care firma familiei prefectului le derulează pe șantier, premierul a răspuns franc: ”cei care sunt abilitați de lege să verifice”.
Emoții până în ultima clipă
Întârzierile mari de pe perioada verii, înregistrate mai ales la secțiunea întâi dau mari emoții: oficial, termenul se respectă. Neoficial, oficialii își puneau speranța în vremea bună: dacă toamna va fi ploioasă, centura nu va fi terminată în 2010, recunoaște și Johannis, un vizitatori zilnic al lucrărilor de pe șantier.
Ca de început de toamnă, Turnul Sfatului descoperă la începutul lui septembrie cum marile tunuri de pe centură se fac la vedere: lucrări de peste un milion de euro au fost atribuite direct firmei Electromontaj Carpați, firmă apropiată PSD, lucrările vizând relocarea unor rețele de înaltă tensiune. Acest contract a fost atribuit la solicitarea directă a Companiei de drumuri, după cum a descoperit Turnul Sfatului în documentele emise de Transelectrica.
Semne că cei de la CNADNR au mare încredere că va fi terminată ocolitoarea în cursul lui 2010 apar după ce este lansată licitația pentru deszăpezirea viitoarei centuri, licitație lansată încă din august.
Emoțiile se prelungesc și dincolo de jumătatea lui octombrie, moment în care constructorii de pe secțiunea întâi a centurii recunosc că două săptămâni de vreme rea ar compromite total șansele ca traficul să mai fie deschis în cursul acestui an.
Dumnezeu a ținut cu sibienii, iar lucrările au avansat rapid. Prea rapid pe anumite locuri, astfel că la ultimul pod, cel cu numărul 17, zidurile de sprijin au început să crape. Oficialii susțin că nu e nicio problemă: fisurile rezistă.
Istorie recentă
Descălecatul lui Nicolas Cage pentru filmările continuarea peliculei Ghost Rider mută din nou atenția publică de la mersul lucrărilor. La jumătatea lui noiembrie, Turnul Sfatului primește și confirmarea oficială, că deschiderea traficului va fi făcută ”în jurul lui 1 decembrie”. Restul, e de dată recentă. Avem centură!
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Centura Sibiului , Ion Ariton , Emil Boc , Ferenc Bereczki , Turnul Sfatului , Premierul Emil Boc , Max Boegl , Vectra Service , Constantin Trihenea , Ghost Rider , Nicolas Cage , Electromontaj Carpaţi
Vizualizari: 746
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Q
Acum 2 ore
Newman
Acum 3 ore
Ron
Acum 4 ore
Eu
Acum 4 ore
Emil