Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
20°C

Aeroportul Sibiu va fi, iarasi, nou-nout la finele lui 2014

 

Consiliul Judeţean Sibiu a lansat licitaţia pentru angajarea unei firme care să proiecteze lucrările pentru remedierea alunecărilor de teren de la Aeroport. Potrivit calculelor, lucrările propriu-zise ar trebui să se încheie la finele anului 2014. Despre valoarea acestora, datele nu sunt, deocamdată, clar stabilite. Proiectarea ar urma să coste aproximativ 220.000 de euro, iar lucrările propriu-zise de reabilitare ar trebui să fie mai clar aproximate după finalizarea proiectului. Deocamdată, singura sumă oficială, este de 15 milioane de euro.
 
Peste 220.000 de euro, inclusiv TVA, este valoarea aproximată de reprezentanţii Consiliului Judeţean Sibiu pentru contractul de proiectare a lucrărilor de remediere necesare la pista Aeroportului internaţional Sibiu. Licitaţia lansată are programată deschiderea ofertelor pe 1 august. După desemnarea firmei câştigătoare, aceasta are la dispoziţie două luni şi jumătate pentru întocmirea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie şi pentru obţinerea tuturor avizelor necesare. Alte două luni şi jumătate sunt rezervate întocmirii proiectului tehnic, a detaliilor de execuţie şi a documentaţiei pentru autorizaţia de construcţie şi pentru obţinerea avizelor necesare acestor etape. În următoarele două săptămâni, CJ Sibiu aşteaptă de la firma de proiectare întocmirea documentaţiei de atribuire pentru procedura de execuţie a remedierilor. În următoarele 56,5 luni din restul contractului, Consiliul Judeţean Sibiu aşteaptă de la firma câştigătoare acordarea de asistenţă tehnică până la recepţia finală, recepţie programată să aibă loc la doi ani de la încheierea lucrărilor.
 
„Suflă şi în iaurt”
 
După problemele apărute la pista aeroportului, la noua licitaţie organizată de Consiliul Judeţean Sibiu condiţiile sunt cât se poate de restrictive. Pe lângă cerinţele specifice unei astfel de licitaţii (cifră de afaceri, declaraţii etc), documentaţia de atribuire include drept cerinţă obligatorie minimă dovada realizării în ultimii trei ani a unui contract similar de proiectare a unei platforme pentru pistă de aeroport, a unor ramblee înalte pentru drumuri sau căi ferate sau pentru stabilizarea unor astfel de ramblee.
De asemenea, CJ Sibiu solicită din partea firmelor aspirante la o astfel de lucrare încheierea unor asigurări de răspundere profesională „pentru acoperirea prejudiciilor produse prin deficienţe sau omisiuni de proiectare (...). Această asigurare se va face pentru o valoare/eveniment de minim 1.000.000 euro, cu un număr nelimitat de evenimente”, se mai arată între cerinţele obligatorii. Poliţa de asigurare va trebui încheiată în maxim 10 zile de la semnarea contractului de proiectare.
 
Nu preţul e cel mai important
 
În stabilirea ofertei câştigătoare, Consiliul Judeţean Sibiu a stabilit că va fi desemnată câştigătoare cea mai valoroasă ofertă din punct de vedere tehnic. Preţul ofertei va conta în proporţie de 30% în stabilirea ofertei câştigătoare.
 
Noi împrumuturi
 
Pentru achitarea contractului de proiectare a cărui atribuire tocmai a fost scoasă la licitaţie, CJ Sibiu are la dispoziţie, în momentul de faţă, cele mai bine de 1,3 milioane de euro obţinute prin executarea scrisorii de garanţie depusă de primul constructor al pistei, Max Boegl. Însă, în cadrul procesului deschis de CJ Sibiu pentru recuperarea prejudiciului, lucrările de reabilitare sunt calculate la o valoare de 15 milioane de euro. „Cam şapte – opt milioane de euro sperăm să coste lucrările de refacere, totuşi”, susţin surse din CJ Sibiu. Însă firmei de proiectare i se solicită şi identificarea surselor de finanţare pentru lucrările de remediere. „Sursele de finanţare ale investiţiei se constituie în conformitate cu legislaţia în vigoare şi constau în fonduri proprii, credite bancare, bugetul local, credite externe”, se arată în documentaţia de licitaţie pentru angajarea unei firme de proiectare.
 
Lucrări sub trafic
 
Firmei care va proiecta lucrările de remediere a defecţiunilor apărute i se solicită să gândească planul de lucrări astfel încât acesta să poată fi executat fără a închide traficul aerian. Totodată, lucrările de proiectare solicitate trebuie să includă şi lucrările de refacere a elementelor afectate de alunecările de teren: instalaţia de balizaj, instalaţia ILS (de ghidare a aeronavelor în condiţii de vizibilitate redusă), drumul perimetral, reproiectarea gardului perimetral pentru zona afectată şi plantarea de arbuşti.
 
Variante de proiectare
 
În cadrul proiectului „Extindere şi modernizare Aeroport Sibiu”, a cărui execuţie a început
în 2006 şi a fost finalizată în 2009, a fost reconstruită şi pista. Scopul proiectului a fost reprezentat de necesitatea eficientizării Aeroportului prin crearea posibilităţii de operare a aeronavelor de tip BOEING 737-800. Unul din obiective a fost acela de prelungire a pistei spre vest, lucru care a necesitat realizarea unor lucrări majore de terasamente în profil mixt şi în rambleu cu înălţime mare. Alunecările menţionate mai sus s-au produs la acest rambleu.
Proiectul de refacere a lucrărilor solicitat în urma licitaţiei lansată de CJ Sibiu va trebui să ţină cont de expertiza comandată după alunecările de teren din vara lui 2010.
 
 
 
Variante de reabilitare a pistei Aeroportului
 
Varianta 1
- separarea zonei de platformă realizată în profil mixt sau rambleu (de la km 0+000 spre
aval) de restul aeroportului din punct de vedere al sistemului de drenaj;
- proiectarea şi realizarea unui sistem de drenaj complex de suprafaţă şi de adâncime care
să colecteze şi să conducă apele din precipitaţii, gravitaţional către râul Cibin;
- îmbunătăţirea capacităţii portante a terenului de fundare a platformei prin utilizarea
piloţilor de var nehidratat, ciment şi nisip;
- proiectarea şi realizarea unor lucrări discontinue de sprijinire succesive amplasate
începând din aval în zona de reful către amonte pe tronsoane începând de la marginile
zonei instabile către axul pistei aeroportului;
- realizarea unui pinten “de picior” din geocelule sau gabioane umplute cu balast sau piatră
spartă compactată;
- înlocuirea prin excavare şi transport a umpluturilor argiloase existente cu material
granular;
- refacerea infrastructurii şi suprastructurii pistei aeroportului;
- complementar se vor realiza lucrările aferente viabilizării funcţionării pistei.
 
Varianta 2
- proiectarea şi realizarea unui “sistem rigid” alcătuit dintr-o dală rezemată pe piloţi de
diametru mare încastrată în roca de bază (pod îngropat) construită din stratul de marnă;
- pentru menţinerea în echilibru a rambleului existent din aval de pistă se vor proiecta şi
realiza următoarele categorii de lucrări:
- lucrări de sprijinire discontinuă în zona de reful a alunecării de teren,
- lucrări de drenaj
- modelarea geometriei taluzului existent pentru obţinerea unor suprafeţe continue
prin utilizarea materialelor geosintetice,
- stabilizarea de suprafaţă a taluzului cu plantaţii hidrofile.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

7 comentarii

Bogdan

Acum 12 ani

Ar face bine sa atraga cat mai multe companii aeriene la Sibiu.Fie si ele low-cost.
Raspunde

taxa de aeroport

Acum 12 ani

Am inteles ca la Sibiu taxa de aeroport este cea mai mare comparativ cu oricare aeroport din Europa. Este adevarat? Daca asa este care-i explicatia. Noi stim ca numarul de pasageri este mic iar unele companii, mai ales cele low-cost, evita acest aeroport
Raspunde

un sibian

Acum 12 ani

sunt taxe mari pentru ca aeroportul e condus de neprofesionisti care sunt foarte preocuparti sa se imbrace in costum si sa se dea cu parfum precum stiti voi cine...nici acum n-au fost in stare sa darame vechea cladire a aeroportului care e o rusine pentru oras...si iesirea din parcare putea fi gandita altfel, etc. etc.
Raspunde

callas

Acum 12 ani

deci se cauta ca proiectant \"o scroafa care da lapte si se oua\" ( eine Vollmilchsau die Eier legt), ce are proiectarea cu finantarea? Asigurarea care se cere acum este obligatorie in Europa si o au cu siguranta si toate firmele germane care au participat la proiectare, consulting si executia aeroportului, numai ca CJ nu a stiut sa se adreseze unde trebuie.
Raspunde

un sas

Acum 12 ani

foarte buna parerea lui bogdan asfel in aceste conditi circula oameni care aduna banii cu furca ca primarul iohanis
Raspunde

un calator

Acum 12 ani

un aieroport de cacat facut pentru cei bogatii
Raspunde

@un calator

Acum 12 ani

tu calatoresti cu caruta dupa cum scrii
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus