Joi,
22.05.2025
Parțial Noros
Acum
20°C

Guvernul incearca dezvoltarea Sibiului pe creditele constructorilor

În lipsă de bani, autoritățile centrale au demarat proiectul de dezvoltare a județului Sibiu cerând constructorilor, prin licitație, vină ei, mai întâi, cu banii de finanțare a reabilitărilor de drumuri, apă, canal sau creșe.

”Pe praful acesta” constructorii sibieni încearcă să participe și ei la aceste licitații, căutând bănci sau fonduri de investiții care să vină alături de ei cu finanțările necesare. Unii constructori sunt sceptici, în timp ce alții speră ca acest proiect să ducă la scoaterea României din criză.
Până acum, din Programul național de dezvoltare, au fost scoase la licitație reabilitarea a 210 km de drumuri județene, comunale și străzi din câteva orașe, plus ridicarea a opt creșe-grădinițe, din care trei în municipiul Sibiu.
Ambele licitații au un element comun: finanțarea acestor lucrări va trebui asigurată de către constructorii desemnați, urmând ca în următorii opt ani de la finalizarea lucrărilor, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului (MDRT) să plătească lucrările și costurile împrumuturilor. În caietul de sarcini al licitațiilor este prevăzut ca maxim al costurilor de finanțare 35% din valoarea contractului. Spre exemplu, în cazul celor opt creșe-grădinițe, valoarea maximă a contractului poate fi de 8,6 milioane de lei, fără TVA, din care costul finanțării nu poate să depășească 3,01 milioane de lei, tot fără TVA.

Guvernul trebuie să câștige încrederea băncilor

Mircea Bulboacă, președintele Grupului Con-A, spune că este interesat de aceste lucrări. Evident, există și cel puțin un ”dar...”. ”Niciun grup de construcții nu dispune de atâția bani pentru a finanța astfel de lucrări. Trebuie să mergi cu un partener, cu o bancă sau un fond de investiții. Dar acești parteneri trebuie să fie siguri de faptul că își vor primi banii. Or, acești bani trebuie prinși în bugetele anuale pe care și le construiește statul, iar bugetele sunt întocmite de puterea politică. Iar azi este o conducere politică, iar în anul viitor pot fi alții. Aici este problema. Vorbind deschis, statul este și azi dator către o parte din cetățenii acestei țări, datorii pe care le recunoaște, dar pe care nu poate să le plătească. Dacă riscă și astfel de proiecte astfel de situații?”, se întreabă Mircea Bulboacă. Președinte al uneia dintre cele mai mari firme de construcții din Transilvania, Bulboacă poartă o serie de discuții cu potențiali parteneri finanțatori ai lucrărilor scoase la licitație de MDRT, alături de care caută să găsească în stat un partener de încredere. ”Părerea mea este că în România sunt bani. Băncile au bani, dar nu mai au pe cine credita. Este nevoie de o lege clară, care să creeze o siguranță celui care aduce finanțarea că și-o va recupera, inclusiv profitul aferent”.

O șansă de ieșire din criză

Ioan Tușinean, manager al grupului Construcții SA – Sinecon SRL, are în derulare o serie de contracte câștigate la diferite instituții bugetare. Pentru el, acest program – dacă va fi dus la îndeplinire – poate duce la relansarea domeniului construcțiilor din România. ”De doi ani urmăresc acest program național de dezvoltare, cu 10.000 de km de drumuri în toată țara, cu apă, canalizare și creșe. Acum văd că se fac noi pași, iar firma Construcții SA este caută parteneri pentru a participa la aceste licitații. Căutăm parteneri și pe partea de proiectare și pe cea de execuție, deoarece condițiile de eligibilitate sunt extrem de dificile și puține firme românești, singure, le pot îndeplini. Nu sunt entuziasmat față de această nouă soluție, cea de credit-furnizor. Dar este o modalitate care sper să funcționeze, în sensul că astfel de licitații nu cred că mai pot fi câștigate de firme de apartament care doar să toace banii. Iar dacă acest proiect va fi dus la îndeplinire, pentru firmele de construcții poate însemna ieșirea din criză”, crede Tușinean. El speră că niciun guvern viitor nu va fi ”atât de tembel” încât odată demarate, astfel de lucrări să fie întrerupte. ”De drumuri, de apă și canalizare este nevoie în această țară. Nu cred că odată pornit un astfel de proiect, un guvern viitor îl va opri”.

Unde ar trebui să apară noile lucrări

În cadrul licitației de săptămâna trecută, sunt cerute proiectarea și execuția a opt creșe-grădinițe în județul Sibiu: trei în municipiul Sibiu (două pentru câte trei grupe de copii și una pentru o singură grupă) și câte o creșă/grădiniță cu câte două grupe în Mediaș, Avrig, Cisnădie, Săliște și Tălmaciu.
Terenurile pentru aceste investiții sunt puse la dispoziție de administrațiile locale. Primăria Sibiu a pus la dispoziția MDRT un teren de 963 mp situat în Sibiu, str. Prof Aurel Popa F.N., alți 1.500 de mp în zona Reşiţa , lângă cele 18 blocuri de locuinţe situate pe str. Reşiţa, iar cele te-al treilea teren este tot de 1.500 de mp, pe str. Constructorilor nr.17, în curtea Grădiniţei nr.36.
Cât privește reabilitările de drumuri, valoarea aproximată a contractului (inclusiv costurile de finanțare) este de 256,98 de milioane de lei, fără TVA, bani din care, în următorii trei ani, ar trebui reabilitate patru drumuri din județul Sibiu și 173 de km de străzi din câteva zeci de localități ale județului.

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

alexandra27SB

Acum 13 ani

HELLO ZIARISTU\' str prof aurel popa este in STRAND II , nu resita .:))) stiti jurnalistica cum stiti sibiul
Raspunde

2

Acum 13 ani

Astia de la gradinita au legatura cu ce ati scris voi?
Raspunde

callas

Acum 13 ani

nici o banca nu va risca sa-si dea banii pe o solutie atat de \"originala\" intr-un stat in criza cronica de bani, condus de o shleahta de amatori care azi e maine nu mai e, niste legi care se schimba peste noapte, cu niste constructori care pot da faliment inainte de terminarea lucrarilor, etc. Cinstit ar fi ca statul sa recunoasca ca e falimentar, sa lase lucrarile necesare sa fie facute de catre particulari si apoi sa le inchirieze de la ei, respectiv sa le lase taxa de folosinta.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus