Luni,
18.08.2025
Parțial Noros
Acum
22°C

Constructorii pregatesc asfaltul pentru autostrada catre Saliste | Foto

O imagine total diferită de cea a ”lungitului” șantier al centurii ocolitoare a Sibiului. Este vorba de șantierul celui mai avansat lot al autostrăzii Sibiu – Orăștie, cel cuprins între ieșirea din Sibiu și Săliște, cu o lungime de peste 16 km. Câteva sute de metri de autostradă suspendată pe tăblier metalic, un prim tunel pentru autostradă pentru care sunt mutați 300.000 de mc de pământ și câțiva kilometri de terasament pregătit pentru asfaltare sunt imaginile de pe șantierul lotului patru al autostrăzii amintite, cu zece luni înainte de termenul prevăzut pentru finalizare, aprilie 2013.

 
Odată trecută campania electorală pentru alegerile locale, odată schimbat guvernul, șantierul autostrăzii Sibiu – Orăștie nu a mai reprezentat un punct de ”atracție” pentru politicieni. Chiar și fără intervenția acestora, pe șantier se lucrează de la șapte dimineața la șapte seara, cu o pauză de la prânz până la 13:00. În viitorul apropiat, pentru a evita căldurile de peste zi, programul de lucru se va prelungi, în două schimburi, până la zece seara, cu o pauză mai lungă în miezul zilei.
În momentul de față, pentru cei 16,2 km de autostradă, cât măsoară lotul cu numărul 4, cuprins între Sibiu și Săliște, lucrează 520 de oameni. 400 dintre aceștia sunt muncitorii aflați efectiv pe șantier. ”Dacă vedeți pe anumite zone că nu se lucrează, trebuie să știți că și noi lucrăm pe tronsoane. După ce finalizăm un tronson la nivel de balast sau primul strat de asfalt ne mutăm pe un alt tronson. Lucrăm eșalonat”, explică reprezentanții șantierului.
 
Mai bine de o treime din lucrări, finalizate
 
La finele lunii mai, stadiul lucrărilor era de 36% din total, noul procent aferent finelor lunii iunie urmând a fi calculat în cursul zilelor următoare. ”Este un stadiu fizic corect, în conformitate cu graficul de lucrări”, spune Sorin Scarlat, directorul adjunct al șantierului unde a fost angajată asocierea Astaldi - Euroconstruct Trading - Astlarom. ”Probleme nu mai sunt, nu ar mai fi ce să ne împiedice în afară de eventualele capricii ale vremii”, adaugă Sorin Scarlat.
În prezent, cel mai mult se lucrează la viaductele și tunelul din dealul care desparte Cristianul de Săcel. Zona de lucrări de artă și de galerii va avea o lungime de aproximativ trei km. Pentru un ritm mai rapid de lucru, a fost adoptată soluția unor tăbliere metalice, de o parte și de alta a viitorului tunel care va străpunge Dealul Săcelului pe o lungime de 340 de metri. ”Această zonă a galeriei acoperite este «centrul nervos», ca să spun așa, al întregului șantier”, descrie Scarlat. Aici, lucrările mai complexe vor dura până în primăvara anului viitor.
 
Primul tunel de autostradă
 
Pentru tunel, lucrările necesare implică defrișările de pădure, excavația a 300.000 de mc de pământ, realizarea pereților mulați, construirea plăcii superioare a galeriei și amplasarea hidroizolației, iar apoi partea de dotări în interior: sistemul rutier, iluminat, ventilație. Pentru fiecare sens va fi construită câte o galerie separată. ”Nu va fi singura galerie artificială de pe această autostradă, dar noi ne vom mândri că am construit-o pe prima”, spune Sorin Scarlat. 
Lucrările la relocarea utilităților de gaz au început, cele de telefonie au fost finalizate, iar relocarea rețelelor de înaltă tensiune va începe în următoarele săptămâni.
 
Prima porțiune pe care va fi turnat asfaltul 
 
”Inițial am programat primele asfaltări pentru luna mai. Ploile din acea perioadă au amânat, însă, acele lucrări, astfel că ne-am orientat înspre viaducte și amenajarea terasamentelor. Înainte de a pune asfaltul, trebuie pus balastul stabilizat care nu poate fi turnat în orice condiții”. Așternerea primul strat de asfalt va începe în următoarele săptămâni pe aproximativ zece kilometri, între centura Sibiului și porțiunea paralelă cu centrul comunei Cristian. În zilele următoare va fi finalizat și primul pod de pe autostradă, cel construit peste Valea Salciei.
În zona actualului sens giratoriu de la capătul centurii ocolitoare a Sibiului va fi construit și un nod rutier, care va permite descărcarea traficului atât înspre Sibiu, cât și înspre Șura Mică, precum și întoarcerea de pe un sens de mers al autostrăzii, pe celălalt. Aici va mai fi construit un pod pentru șoferii care vor circula pe relația Sibiu – Șura Mică.
Construcția autostrăzii va modifica și traseul a două drumuri județene existente: cel înspre Amnaș și cel înspre Rusciori. În cazul ambele situații, vor fi amenajate noi porțiuni de drum, drepte, în locul celor actuale, pline de curbe. Totodată, la Săliște, alături de un nod rutier va fi amenajat și unul din cele două centre de întreținere și coordonare a autostrăzii Sibiu – Orăștie, autostradă cu o lungime totală de aproximativ 40 de km. ”Vom termina la timp”, asigură Sorin Scarlat. Valoarea totală a lucrărilor lotului patru este de 484 de milioane de lei.
 
Contraexemplul Sibiu – Mediaș
 
Dacă pe șantierul autostrăzii lucrările se încadrează în grafic, nu același lucru se poate spune despre reabilitarea drumului național Sibiu – Mediaș – Sighișoara. În ultima vreme, ritmul lucrărilor a crescut pe șantierul care se desfășoară sub trafic. Este însă puțin probabil ca cele șase luni de întârziere să fie recuperate până în februarie anul viitor, perioada în care a fost fixat termenul inițial de finalizare a lucrărilor.
Deocamdată, echipele celor de la Strabag, antreprenorul general al lucrării, lucrează doar la reabilitarea drumurilor din afara localităților tranzitate de DN14, cu excepția șantierelor deschise la podurile de pe traseu. Surse din rândul echipei de constructori susțin că, în localități, lucrările la DN14 vor începe abia anul viitor. În plus, speranțele primarului din Mediaș, Teodor Neamțu, se pare că nu mai au temei: în proiectul de reabilitare a DN14 nu mai sunt cuprinse și străzile de tranzit din municipiul de pe Târnava Mare.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

20 comentarii

Odin

Acum 13 ani

Ma scuzati ca sunt sceptic dar treaba merge prea bine ca sa fie o stire din Romania! In vremuri politice asa tulburi un proiect de asa anvergura sa mearga bine e ceva nemaipomenit in tarisoara asta. Sper sa gresesc si sa fie totul asa cum e prezentat in articol!
Raspunde

Alex

Acum 13 ani

imaginile vorbesc
Raspunde

Sibian

Acum 13 ani

@Odin....Mergi personal la fata locului si o sa te convingi....singura mea nemultumire este mizeria care o fac masinile lor pe drumul national, ies in sosea pline de namol pe roti si pamant, nu sunt acoperite si mai si p[ierd o gramada de pamanat pe asfalt....arata horror. Macar sa faca si sa termine cat mai repede, mai rabdam un an daca e asa.
Raspunde

K.Samuel

Acum 13 ani

@Odin: A 7-a tara ca dimensiune din UE nu este o tarisoara!
Raspunde

Soare

Acum 13 ani

Am trecut ieri, duminica, spre Deva si lucrau pe toate tronsoanele, nu mi-a venit sa cred, mai erau si 35 de grade.
Raspunde

Termene~

Acum 13 ani

Termenul de aprilie 2013 nu este un basm!!! Astaldi trage tare la termen pentru a lua fata celorlalte firme prezete pe santier.
Raspunde

PB

Acum 13 ani

La Rijeka (fosta Jugoslavie) am strabatut un tunel de autostrada lung de 10 KM...
Raspunde

dvd

Acum 13 ani

pare ca ne convertim spre munca ! ar fi foarte bine sa mai lasam lenea sa muncim si sa facem politica mai putin// sa speram ca vom circula pe o autostrada reala la noi in tara
Raspunde

buluc

Acum 13 ani

sunt foarte incantat sa vad ca treaba se misca bine in continuare in judet! @dvd ai mare dreptate!
Raspunde

Bibi

Acum 13 ani

Cand citesc articolul acesta se zbarleste pielea pe mine.Nu pot sa cred ca in tara aste se mai intampla si asa ceva.Am trecut si eu prin zona zilele acestea si pot sa confirm ca se trage tare
Raspunde

AB

Acum 13 ani

Se trage din greu.Bravo lor.
Raspunde

Marsa

Acum 13 ani

De de aia mici si negri de la uzina Marsa nu se spune nimic, lucreaza saracii ca negrii de mai bine de 8 luni de zile la tablierul metalic pentru pod.
Raspunde

X

Acum 13 ani

Sunt convins ca la final o sa vina idiotii de la USL sa be arate ce au realizat ei... desi meritul lot ar fi doar ca nu s-au amestecat. Cel putin nu pana acum, ca daca or sa o faca o sa mai dureze cativa ani
Raspunde

Y

Acum 13 ani

X - bine punctat. Poate lumea isi va da seama cine vrea sa faca ceva si cine doar vorbeste. Cand stai de taclale, nu ai timp sa si faci. Si reciproc. Pacat ca romanii vor doar sa li se vorbeasca frumos.
Raspunde

J

Acum 13 ani

Nu cumva sunt 80 km, in loc de 40 cat scrie aicea?
Raspunde

lilu

Acum 13 ani

in sfarist se pare ca vom avea ceva autostrazi macar sa putem ajunge in granita intr-o maniera specifica cu secolul in care traim. noroc cu finantarea europeana si cu presiunea care au facut-o occidentalii sa construim dracu o autostrada in viata asta. suntem insa o natie mizerabila incapabila sa facem ceva doar daca avem un stapan care da cu biciul. sper sa fim asimilati de alte popoare si sa disparem ca natie.
Raspunde

dvd

Acum 13 ani

x nr13 ynr 14 j nr 15 si lilu nr 16 sa stiti urmatorul lucru ,tot ce se construieste in tara asta este un bun national nu stie nimeni dupa un nr de ani ce partid sa implicat s-au ce partid a terminat lucrarea, da dle lilu fara un conducator puternic si cinstit sa dea cu biciul in noi nu se mai poate cat despre asimilare este o nerozie a unui cap bolnav s-au poate f.sovin
Raspunde

eu

Acum 13 ani

director adjunct fara vesta si casca.......ce exemplu!!!! nu cumva e de la euroconstruct?
Raspunde

CLAUDIU R

Acum 13 ani

Se munceste din greu acolo si vad ca mai toata lumea recunoaste. Cu mici exceptii... Trebuie sa fim cinstiti si sa recunoastem ca oamenii aceia nu mai au familie, nu au timp sa isi traiasca viata! Trebuie apreciati si recunoscuti. Oameni buni bon courage!
Raspunde

Maimuta

Acum 13 ani

Se mai lucreaza, dar cit va mai dura fara sa primeasca banii promisi !!! Din 5 iulie, nu s-a mai primit nici un euro de la Bruxells !!! Si deocamdata, nici un semn de mai bine...! Acolo am ajuns, din pacate, cu sau fara presedinte ! Ambitia de a scapa de dosare, ba pe unul, ba pe altul ! Pentru citiva borfasi, plateste tot poporul ! Asta o fi democratia ce ne-am dorit-o cu totii, mai stii ...?!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus