O imagine total diferită de cea a ”lungitului” șantier al centurii ocolitoare a Sibiului. Este vorba de șantierul celui mai avansat lot al autostrăzii Sibiu – Orăștie, cel cuprins între ieșirea din Sibiu și Săliște, cu o lungime de peste 16 km. Câteva sute de metri de autostradă suspendată pe tăblier metalic, un prim tunel pentru autostradă pentru care sunt mutați 300.000 de mc de pământ și câțiva kilometri de terasament pregătit pentru asfaltare sunt imaginile de pe șantierul lotului patru al autostrăzii amintite, cu zece luni înainte de termenul prevăzut pentru finalizare, aprilie 2013.
Odată trecută campania electorală pentru alegerile locale, odată schimbat guvernul, șantierul autostrăzii Sibiu – Orăștie nu a mai reprezentat un punct de ”atracție” pentru politicieni. Chiar și fără intervenția acestora, pe șantier se lucrează de la șapte dimineața la șapte seara, cu o pauză de la prânz până la 13:00. În viitorul apropiat, pentru a evita căldurile de peste zi, programul de lucru se va prelungi, în două schimburi, până la zece seara, cu o pauză mai lungă în miezul zilei.
În momentul de față, pentru cei 16,2 km de autostradă, cât măsoară lotul cu numărul 4, cuprins între Sibiu și Săliște, lucrează 520 de oameni. 400 dintre aceștia sunt muncitorii aflați efectiv pe șantier. ”Dacă vedeți pe anumite zone că nu se lucrează, trebuie să știți că și noi lucrăm pe tronsoane. După ce finalizăm un tronson la nivel de balast sau primul strat de asfalt ne mutăm pe un alt tronson. Lucrăm eșalonat”, explică reprezentanții șantierului.
Mai bine de o treime din lucrări, finalizate
La finele lunii mai, stadiul lucrărilor era de 36% din total, noul procent aferent finelor lunii iunie urmând a fi calculat în cursul zilelor următoare. ”Este un stadiu fizic corect, în conformitate cu graficul de lucrări”, spune Sorin Scarlat, directorul adjunct al șantierului unde a fost angajată asocierea Astaldi - Euroconstruct Trading - Astlarom. ”Probleme nu mai sunt, nu ar mai fi ce să ne împiedice în afară de eventualele capricii ale vremii”, adaugă Sorin Scarlat.
În prezent, cel mai mult se lucrează la viaductele și tunelul din dealul care desparte Cristianul de Săcel. Zona de lucrări de artă și de galerii va avea o lungime de aproximativ trei km. Pentru un ritm mai rapid de lucru, a fost adoptată soluția unor tăbliere metalice, de o parte și de alta a viitorului tunel care va străpunge Dealul Săcelului pe o lungime de 340 de metri. ”Această zonă a galeriei acoperite este «centrul nervos», ca să spun așa, al întregului șantier”, descrie Scarlat. Aici, lucrările mai complexe vor dura până în primăvara anului viitor.
Primul tunel de autostradă
Pentru tunel, lucrările necesare implică defrișările de pădure, excavația a 300.000 de mc de pământ, realizarea pereților mulați, construirea plăcii superioare a galeriei și amplasarea hidroizolației, iar apoi partea de dotări în interior: sistemul rutier, iluminat, ventilație. Pentru fiecare sens va fi construită câte o galerie separată. ”Nu va fi singura galerie artificială de pe această autostradă, dar noi ne vom mândri că am construit-o pe prima”, spune Sorin Scarlat.
Lucrările la relocarea utilităților de gaz au început, cele de telefonie au fost finalizate, iar relocarea rețelelor de înaltă tensiune va începe în următoarele săptămâni.
Prima porțiune pe care va fi turnat asfaltul
”Inițial am programat primele asfaltări pentru luna mai. Ploile din acea perioadă au amânat, însă, acele lucrări, astfel că ne-am orientat înspre viaducte și amenajarea terasamentelor. Înainte de a pune asfaltul, trebuie pus balastul stabilizat care nu poate fi turnat în orice condiții”. Așternerea primul strat de asfalt va începe în următoarele săptămâni pe aproximativ zece kilometri, între centura Sibiului și porțiunea paralelă cu centrul comunei Cristian. În zilele următoare va fi finalizat și primul pod de pe autostradă, cel construit peste Valea Salciei.
În zona actualului sens giratoriu de la capătul centurii ocolitoare a Sibiului va fi construit și un nod rutier, care va permite descărcarea traficului atât înspre Sibiu, cât și înspre Șura Mică, precum și întoarcerea de pe un sens de mers al autostrăzii, pe celălalt. Aici va mai fi construit un pod pentru șoferii care vor circula pe relația Sibiu – Șura Mică.
Construcția autostrăzii va modifica și traseul a două drumuri județene existente: cel înspre Amnaș și cel înspre Rusciori. În cazul ambele situații, vor fi amenajate noi porțiuni de drum, drepte, în locul celor actuale, pline de curbe. Totodată, la Săliște, alături de un nod rutier va fi amenajat și unul din cele două centre de întreținere și coordonare a autostrăzii Sibiu – Orăștie, autostradă cu o lungime totală de aproximativ 40 de km. ”Vom termina la timp”, asigură Sorin Scarlat. Valoarea totală a lucrărilor lotului patru este de 484 de milioane de lei.
Contraexemplul Sibiu – Mediaș
Dacă pe șantierul autostrăzii lucrările se încadrează în grafic, nu același lucru se poate spune despre reabilitarea drumului național Sibiu – Mediaș – Sighișoara. În ultima vreme, ritmul lucrărilor a crescut pe șantierul care se desfășoară sub trafic. Este însă puțin probabil ca cele șase luni de întârziere să fie recuperate până în februarie anul viitor, perioada în care a fost fixat termenul inițial de finalizare a lucrărilor.
Deocamdată, echipele celor de la Strabag, antreprenorul general al lucrării, lucrează doar la reabilitarea drumurilor din afara localităților tranzitate de DN14, cu excepția șantierelor deschise la podurile de pe traseu. Surse din rândul echipei de constructori susțin că, în localități, lucrările la DN14 vor începe abia anul viitor. În plus, speranțele primarului din Mediaș, Teodor Neamțu, se pare că nu mai au temei: în proiectul de reabilitare a DN14 nu mai sunt cuprinse și străzile de tranzit din municipiul de pe Târnava Mare.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Morvoveață
Acum 1 oră
Timotei Popovici
Acum 1 oră
Porr
Acum 1 oră
@
Acum 1 oră
Barosanu