Vineri,
07.10.2022
Cer Senin
Acum
4°C

Referendum de constructii

În Stuttgart, toamna trecută lumea a fost chemată la referendum. De ceva timp s-a dezbătut o chestiune arzătoare, care i-a împărţit pe localnici în două tabere adverse, aparent ireconciliabile. S-au făcut talk-show-ri, s-au scris articole la ziar, cu aduc argumente pro şi contra – toată tevatura care se face, în orice parte a lumii, cu ocazia unui chestiuni care nu poate fi rezolvată decât prin referendum.

La ei, ca la noi... Cu câteva diferenţe : una dintre ele ar fi aceea a limbajului. Corect, politicos, decent.  Mai puţin colorat, e drept, fără expresii plastice de tip “javră ordinară“ sau “v-aţi găsit beleaua“ -  limbajul argotic de acest tip e folosit în România atât la vârful dezbaterilor parlamentare, (inclusive cele televizate) , cât şi prin Ferentari, de unde a apărut iniţial, şi unde ar fi trebuit să rămână…

Altă diferenţă ar fi aceea a participării populaţiei. Nu sunt aşteptaţi la vot mai mult de 50% dintre cetăţenii cu drept de vot, dar referendumul se consider valid dacă cei care votează în ziua aceea spun DA sau NU la întrebarea de pe formularul de vot.

Iar cea mai mare diferenţă o constituie subiectul referendumului, care nu ţine de politică, de suspendarea vreunui preşedinte sau de plagiatul vreunui ministru (la ei, Zu Guttenberg a plecat de bună voie şi silit doar de propria onoare…).

A fost vorba de un referendum de construcţii : construirea unui nou tronson de metrou. “Stuttgart 21“ e un proiect pe care municipalitatea vrea să-l implementeze iar o mare parte a societăţii civile – asociaţii studenţeşti, istorici, ecologişti – se opune acestui plan, din diferite motive, mai mult sau mai puţin întemeiate. Dezbaterea durează de vreo doi ani, lucrările sunt deja începute, treaba e ecomplicată şi –pe cale de consecinţă- s-a a juns la referendum, adică la votul direct al oamenilor asupra chestiunii în cauză. Sigur că, de regulă, atât la ei cât şi la noi, votul asupra oportunităţii vreunei construcţii importante este al Consiliului Local, dar sunt cazuri excepţionale în care se ajunge la referendum local. În Ulm, o dezbatere publică similară –construirea unui tronson nou de metrou plus o parcare subterană pe sub (sau pe lângă) centrul vechi, plus o nouă clădire a Primăriei-  toată discuţia a durat opt ani şi a fost nevoie de două referendumuri, din câte ne povestea fostul arhitect-şef al oraşului la o conferinţă cu arhitecţii sibieni.

În România nu s-a făcut niciodată, din câte ştiu eu, vreo asemenea consultare directă  pe probleme de construcţii, patrimoniu, mediu – fie că vorbim de Delta Dunării sau Roşia Montană. Politicienii români sunt preocupaţi obsesiv de minarea poziţiilor adversarilor politici (adversarii de azi, partenerii de ieri-alaltăieri). N-am auzit opinii ferme de DA sau NU referitoare la Hala Matache Măcelaru, sau la Cathedral Plaza,  în Bucureşti, sau la minele de aur din Apuseni, sau la Dracula Park de pe lângă Sighişoara. Or fi aşa de ne-importante chestiunile astea, încât să nu merite un referendum… ?!

Oraşele sunt alcătuite din construcţii care sunt utilizate de oameni. Guvernarea actuală –centrală sau locală- are o durată de patru ani, viaţa unei construcţii importante este mult mai lungă. S-au luat decizii catastrofale în trecutul ceauşist (demolarea cartierului Uranus şi construirea Casei Poporului, de pildă), dar şi în trecutul recent - apariţia multor  blocuri în cartiere de case (vezi opinia Vioricăi din Clejani), sau apariţia unor mastodonţi ieşiţi din scara urbană, un exemplu la Sibiu fiind complexul de birouri zis “la Dioda” (vezi opinia oricărui se duce la Finanţe şi n-are unde să-şi lase maşina în parcare…). 

Cred că oraşele noastre ar trebui să se dezvolte mult mai echilibrat, iar deciziile majore referitoare la construcţii ar trebui luate prin referendum local, măcar o dată la patru ani...!

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Comentarii

3 comentarii

cadrilater

Acum 10 ani

nu prea sunteti informat despre ce e vorba la Stuttgart, este vorba de o gara noua subterana de tranzit, cea veche e monument istoric sta deasupra si e de capat, iar lumea a fost contra pentru ca costurile au crescut de la 1,3 miliarde de euro la ca. 4 miliarde, este afectat si parcul cu copaci vechi al orasului/castelului, unde vor creste blocuri cu locuinte de lux, cu toate ca timpul de calatorie se scurteaza cu doar 23 de minute. Cu toate ca prim-ministrul al landului e un verde care a fost de la inceput contra proiectului, s-a supus majoritatii si acum trebuie sa-l accepte. daca s-ar face referendum pentru constructii importante in Romania , circul ar fi si mai mare decat la Basescu, educatia democratica lipseste cu desavarsire, argumentele, logica, nu au nici o valoare in fata multimii de babe si mosi dezlantuiti si in prag de apoplexie.
Raspunde

rosu

Acum 10 ani

Referendumul din Stuttgart a fost facut prea tarziu. Chiar daca cetatenii s-ar fi pronuntat impotriva constructiei, ea tot s-ar fi construit. Si acolo locuitorii Stuttgart-ului au fost mintiti, mai ales din partea \"verzilor\", care au castigat alegerile si acum construiesc gara imptriva careia au protestat.......
Raspunde

una pt. vlad

Acum 10 ani

Ar fi frumos dk ai scrie mai bine despre cladirile din Sibiu, intr-un limbaj accesibil tuturor.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus