Duminică,
14.08.2022
Partial Noros
Acum
23°C

Radu David: cel mai tanar pilot din CNR

Radu David are 17 ani de zile, sibian get-beget și elev al Colegiului Național „Gheorghe Lazăr”. De când se știe, viața sa a fost sinonimă curselor automobilistice. Încet, încet, Radu a câștigat experiență și notorietate, iar acum este cunoscut drept cel mai tânăr pilot din Campionatul Național de Raliuri. Privind înapoi, poți trage o singură concluzie: sibianul a progresat de la an la an. Nici nu avea cum să fie altfel, pentru că, dacă stai de vorbă cu el, îl și vezi cum emană ambiție și seriozitate. Practic, de pe la șase ani, când a început „să vadă unele lucruri”, Radu respiră prin și pentru cursele de raliuri. Nu a avut nevoie de niciun imbold, pentru că locuiește foarte aproape de traseul din cartierul Ștrand. Astfel, nestingherită, pasiunea s-a instalat în inima copilului, care își lua tatăl de mână și pornea spre circuit. Pentru că îi era imposibil să se instaleze la volanul unei mașini, la nouă ani a început să practice karing, la Palatul Copiilor. Cu eforturile părinților, și-a cumpărat un kart, iar la primul concurs a și reușit să aibă performanțe - un loc doi la un concurs interjudețean, câștigat după foarte puține antrenamente. Acela a fost primul său pas înspre raliuri. Însă, mărturisește că s-a oprit, pentru că a simțit că era timpul să treacă la mașină. „Am prins momentul să trec la mașină, am și făcut-o!”, rememorează Radu David. 

 
Face echipă cu familia
 
Pe când avea 12 ani, când alți copii încă mai așteaptă jucării, părinții i-au cumpărat prima mașină. Un Golf II, pe care apoi, împreună cu tatăl său l-a modificat dintr-o mașină de serie într-una de concurs. Marius David, tatăl lui Radu, nu e de meserie mecanic auto, însă, de voie, de nevoie, a trebuit să se adapteze, transformându-se rapid în cel care îi oferea pilotului Radu asistența tehnică la competiții. După multe antrenamente, la 13 ani în sfârșit a debutat. Ardea de nerăbdare! La 15 ani a venit și prima victorie de etapă. Nu i-a fost ușor, mai ales că toți ceilalți competitori aveau mașini mai bune. „Eu eram , dar am tras foarte tare în fața unor adversari puternici, cu mașini bune, și am reușit să câștig. A fost de vis, probabil cea mai memorabilă victorie a mea”, își aduce aminte sibianul, în timp ce chipul i se luminează a încântare. 
Premiile și locurile pe podium au continuat să apară, moment în care, împreună cu familia, a decis că e timpul să înlocuiască mașina cea veche cu un Renault Clio II, din 2002. Dotat corespunzător, Radu David n-a mai ratat, în 2011, pe când avea doar 16 ani, titlul de campion național la juniori, la Campionatul Național de Slalom Paralel. Însă, pentru că se afla pe o pantă ascendentă, Radu a făcut pasul spre competițiile majore. L-a ajutat și faptul că îl cunoscuse pe Claudiu David înainte să participe la raliuri. Încă de când era copil, Radu era fan înfocat al pilotului de campionat național și mondial, așa că și-a luat inima în dinți și l-a contactat pe acesta. I-a scris un email și, surpriză, a primit răspuns. „Mi-a răspuns, și de atunci am devenit foarte apropiați”, subliniază Radu, care vede drept firească tranziția Mihaelei Beldie din copilotul lui Claudiu David în însoțitoarea sa permanentă. De altfel, când vine vorba despre idoli, pentru Radu David primele două locuri sunt ocupate de Sebastien Loeb, campion mondial de nouă ori, și, la mică distanță, Claudiu David. 
 
Pilot. Fără carnet
 
2012 a fost pentru Radu unul de acumulare, presărat însă și cu probleme de natură tehnică. Din punct de vedere automobilistic, sibianul a crescut, iar la câteva zile după ce a împlinit 17 ani a și debutat în cadrul Cupei Dacia. „Abia atunci poți să te numești pilot”, gândește Radu, care în cele trei competiții interne la care a participat anul acesta s-a confruntat cu același impedimentul major: lipsa carnetului. Dacă pe probele speciale a putut să concureze, chiar dacă nu are permis de conducere, înainte de competiție, la recunoașteri, a trebuit să stea în dreapta. „E dificil să te urci pentru prima oară la volan, pe probele speciale, iar apoi să mai și mergi repede. E foarte important să conduci la recunoașteri. Încă nu se poate, dar norocul meu e că îl am pe Claudiu aproape, care îmi împărtășește din experiența lui. Compensăm pe cât posibil lipsa aceasta a carnetului”, spune zâmbind Radu, care deja numără lunile care au mai rămas până când va da pentru permis. Că îl va obține, nici nu mai încape îndoială. Însă, cum va fi șoferul Radu David? „Calm”, se repede Radu, până să se termine întrebarea. „La curse, clar, se merge repede. În schimb, pe stradă, mă văd calm, un șofer liniștit. Probabil că de la curse am învățat să fiu mereu atent la ce se întâmplă în jurul meu, iar asta sigur îmi va fi de folos în fiecare zi. În rest, viteza de la curse nu o să se regăsească pe stradă, cu siguranță! Voi ști să fiu atent la pericole și, în plus, voi fi pregătit pentru capriciile vremii sau pentru condiții mai grele de trafic”, subliniază Radu David, cel mai tânăr sibian din lumea motorsportului.
 
credit foto: Rares Fetean

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Comentarii

1 comentarii

cip

Acum 7 ani

Bravo tinere
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus