La fel ca şi în cazul centurii Sibiului cu profil de autostradă, nici termenul pentru autostrada Sibiu – Orăştie – Deva nu va putea fi respectat. Similitudinile se opresc, însă, aici: toţi constructorii muncesc încă serios, caută noi soluţii şi nu îşi propun întârzieri mai mari de șapte luni, incomparabile cu cei patru ani de întârziere la centura Sibiului. Mai nou, însă, s-au înteţit alunecările de teren, iar pentru rezolvarea unuia din cele trei astfel de "puncte fierbinţi", constructorii propun amenajarea unui nou tunel, în afara celui de la Săcel. Soluţii există, dar problemele se rezumă la bani: va suplimenta sau nu Uniunea Europeană bugetele deja alocate?
Autostrada Sibiu – Orăștie va avea 82 de km, a fost împărțită în patru loturi, iar constructorii angajați să proiecteze și execute cele patru tronsoane ale autostrăzii din iunie 2011 aveau termen de finalizare aprilie 2013. Săptămâna trecută, reprezentanții antreprenorilor generali au anunțat că nu pot respecta aceste termene, invocând motive obiective. Cele mai îndepărtate noi termene asumate promit sibienilor că vor ajunge în mai puțin de o oră la Orăștie din noiembrie anul viitor. ”Să nu dăm termene lunare pe fiecare tronson. Consider că sfârşitul sezonului de lucru, să spun noiembrie 2013, vom avea funcţional Deva – Sibiu”, spune Gabriel Teodorescu, directorul general al Consitrans, societatea care supervizează lucrările autostrăzii Sibiu – Orăștie.
Un nou tunel pe autostradă
Principalele probleme invocate de constructori în a susține prelungirea termenelor contractuale sunt alunecările de teren, care, susțin ei, nu au fost prevăzute înainte de atribuirea contractelor. Italienii de la Impregilio, care lucrează la lotul III al autostrăzii (județul Alba – Săliște, aprox.) spun că au două astfel de probleme majore, tocmai de o parte și de alta a celei mai impresionante lucrări, viaductul de un kilometru de la Aciliu.
”Problemele sunt în ambele capete ale viaductului. Cea majoră este dezvoltată, să-i spunem, la intrare pe viaduct, dinspre Orăştie spre Sibiu. Este mai masivă în sensul că problemele sunt pe o lungime mai mare. Iar cealaltă este la capătul opus, înspre Sibiu, unde constructorul a propus drept soluţie tehnică un tunel, care ar avea avantaje şi din punctul de vedere al exproprierilor şi a tăierilor mai reduse de material forestier. În schimb, sunt costuri pe care antreprenorul nu şi le poate asuma singur, în această valoare angajată la început, de proiectare şi execuţie”, a declarat, pentru Turnul Sfatului, Gabriel Teodorescu.
În așteptarea europenilor
Potrivit lui, valoarea exactă a noilor lucrări nu poate fi estimată. Soluțiile tehnice nu sunt încă definitivate și mai este nevoie și de acordul CNADNR. Sigur, însă, este faptul că va fi nevoie de o suplimentare de fonduri.
Tot de fonduri suplimentare va fi nevoie și pentru consolidarea dealului ce precede ”viaductul mic” de la intrarea în tunelul prevăzut în dealul Săcelului (lotul IV). ”Şi acolo sunt soluţii de consolidare destul de importante. Antreprenorul a avut prevăzut iniţial în ofertă o sumă de bani pentru consolidări de versanţi, având în vedere caracteristicile zonei. A început deja să lucreze folosind acea sumă de bani cu alte soluţii decât cele estimate în cadrul ofertei. Suma nu acoperă integral lucrările ce vor fi dezvoltate. Sperăm la un mic ajutor din partea Statului Român, dar şi a Uniunii Europene pentru finanţarea lucrărilor”, mai spune Gabriel Teodorescu.
De sume suplimentare a fost nevoie de la Uniunea Europeană și pentru finalizarea centurii ocolitoare a Sibiului. Respectiva centură a fost finanțată prin programul ISPA, iar autostrada Sibiu-Orăștie primește același procent de 85% cofinanțare, dar prin intermediul Programului Operațional Sectorial Transport.
Locuitorii din Cristian spun că sunt izolați
La prezentarea stadiului lucrărilor la viitoarea autostradă a participat și primarul comunei Cristian, Ioan Seuchea. Acesta s-a plâns de faptul că, odată ridicată autostrada, locuitorii din Cristian nu mai au acces la 550 de ha de pădure, 110 ha de vie și 260 de ha de pășune. ”Trecerile pe sub autostradă nu satisfac nevoile locuitorilor”, s-a plâns Seuchea. Constructorii nu i-au adus însă, vești bune. Trecerea pe sub autostradă, lată de patru metri și înaltă de cinci metri, va rămâne singura cale de acces la amintitele terenuri. ”Probabil că oamenii s-au speriat puțin și de lungimea subtraversării. E de 70 de metri. Dar tractoarele și utilajele încap”, susțin reprezentanții constructorilor.
Avantajele urmărite cu autostrada Sibiu – Orăştie
- reducerea numărului accidentelor cu aproximativ 20%
- reducerea timpului de călătorie între Orăştie şi Sibiu cu 15 minute, echivalentul a aproximativ 11% din durata călătoriei
Orăştie - Sibiu, cifre şi date
Lotul I
- 24,11 km, valoare 551 mil. lei, fără TVA
- antreprenor general: Strabag SRL
- patru poduri peste cursuri de apă, patru poduri peste căi de comunicaţie terestre, 7 subtraversări, 2 noduri rutiere (Orăştie şi Sebeş), un spaţiu de servicii, un centru de întreţinere, parcare inteligentă la Sebeş
- termen nou estimat pentru finalizare: vara lui 2013
Lotul II
- 19,74 km, valoare 377,78 mil. lei fără TVA
- antreprenor general: asocierea Straco Grup SRL (România) – Studio Corona
- 13 poduri, trei pasaje pe autostradă, un viaduct, un tunel peste CF, trei noduri rutiere (Lancrăm, Sebeş, Cunţa), un spaţiu de servicii
- termen nou estimat pentru finalizare: septembrie 2013
Lotul III
- 22,11 km, valoare 604,7 mil. lei fără TVA
- antreprenor general: Impregilo SpA
- trei poduri peste cursuri de apă, trei pasaje peste căi de comunicaţie, un viaduct (cel de un km de la Aciliu), un nod rutier (Apoldu de Jos), un spaţiu de parcare şi servicii
- termen nou estimat pentru finalizare: noiembrie 2013
Lotul IV
- 16,61 km, valoare 484,83 mil. lei fără TVA
- antreprenor general: asocierea Astaldi SpA – Euro Construct Trading 98 SRL (România) – Astalrom SA
- şase pasaje, două poduri, două noduri rutiere (Sălişte, Sibiu vest), tunel (dealul Săcel), un spaţiu de servicii, un centru de întreţinere şi monitorizare
- termen nou estimat pentru finalizare: noiembrie 2013
Notă: județul Sibiu este traversat de loturile III și IV
Sursa: Consitrans
Credit foto: Flaviu Boerescu
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Uniunii Europene , Studio Corona , Salini Impregilo Sp , Turnul Sfatului , Asocierea Straco Grup , Uniunea Europeană Guvernului P , Astaldi Sp , Euro Construct Trading , autostrada Sibiu - Pitești , Statului Român , Gabriel Teodorescu , Ioan Seuchea , Flaviu Boerescu
Vizualizari: 980
Ultimele comentarii
Acum 58 minute
Ban Cher
Acum 1 oră
Sibian
Acum 1 oră
Ovidiu
Acum 1 oră
Cetatean
Acum 1 oră
Ion Iliescu (RIP)