Marţi,
18.05.2021
Innorat
Acum
13°C

Constructorii autostrazii: Alunecari? Mai facem un tunel!

La fel ca şi în cazul centurii Sibiului cu profil de autostradă, nici termenul pentru autostrada Sibiu – Orăştie – Deva nu va putea fi respectat. Similitudinile se opresc, însă, aici: toţi constructorii muncesc încă serios, caută noi soluţii şi nu îşi propun întârzieri mai mari de șapte luni, incomparabile cu cei patru ani de întârziere la centura Sibiului. Mai nou, însă, s-au înteţit alunecările de teren, iar pentru rezolvarea unuia din cele trei astfel de "puncte fierbinţi", constructorii propun amenajarea unui nou tunel, în afara celui de la Săcel. Soluţii există, dar problemele se rezumă la bani: va suplimenta sau nu Uniunea Europeană bugetele deja alocate?

Autostrada Sibiu – Orăștie va avea 82 de km, a fost împărțită în patru loturi, iar constructorii angajați să proiecteze și execute cele patru tronsoane ale autostrăzii din iunie 2011 aveau termen de finalizare aprilie 2013. Săptămâna trecută, reprezentanții antreprenorilor generali au anunțat că nu pot respecta aceste termene, invocând motive obiective. Cele mai îndepărtate noi termene asumate promit sibienilor că vor ajunge în mai puțin de o oră la Orăștie din noiembrie anul viitor. ”Să nu dăm termene lunare pe fiecare tronson. Consider că sfârşitul sezonului de lucru, să spun noiembrie 2013, vom avea funcţional Deva – Sibiu”, spune Gabriel Teodorescu, directorul general al Consitrans, societatea care supervizează lucrările autostrăzii Sibiu – Orăștie.

Un nou tunel pe autostradă

Principalele probleme invocate de constructori în a susține prelungirea termenelor contractuale sunt alunecările de teren, care, susțin ei, nu au fost prevăzute înainte de atribuirea contractelor. Italienii de la Impregilio, care lucrează la lotul III al autostrăzii (județul Alba – Săliște, aprox.) spun că au două astfel de probleme majore, tocmai de o parte și de alta a celei mai impresionante lucrări, viaductul de un kilometru de la Aciliu.

”Problemele sunt în ambele capete ale viaductului. Cea majoră este dezvoltată, să-i spunem, la intrare pe viaduct, dinspre Orăştie spre Sibiu. Este mai masivă în sensul că problemele sunt pe o lungime mai mare. Iar cealaltă este la capătul opus, înspre Sibiu, unde constructorul a propus drept soluţie tehnică un tunel, care ar avea avantaje şi din punctul de vedere al exproprierilor şi a tăierilor mai reduse de material forestier. În schimb, sunt costuri pe care antreprenorul nu şi le poate asuma singur, în această valoare angajată la început, de proiectare şi execuţie”, a declarat, pentru Turnul Sfatului, Gabriel Teodorescu.

În așteptarea europenilor

Potrivit lui, valoarea exactă a noilor lucrări nu poate fi estimată. Soluțiile tehnice nu sunt încă definitivate și mai este nevoie și de acordul CNADNR. Sigur, însă, este faptul că va fi nevoie de o suplimentare de fonduri.

Tot de fonduri suplimentare va fi nevoie și pentru consolidarea dealului ce precede ”viaductul mic” de la intrarea în tunelul prevăzut în dealul Săcelului (lotul IV). ”Şi acolo sunt soluţii de consolidare destul de importante. Antreprenorul a avut prevăzut iniţial în ofertă o sumă de bani pentru consolidări de versanţi, având în vedere caracteristicile zonei. A început deja să lucreze folosind acea sumă de bani cu alte soluţii decât cele estimate în cadrul ofertei. Suma nu acoperă integral lucrările ce vor fi dezvoltate. Sperăm la un mic ajutor din partea Statului Român, dar şi a Uniunii Europene pentru finanţarea lucrărilor”, mai spune Gabriel Teodorescu.

De sume suplimentare a fost nevoie de la Uniunea Europeană și pentru finalizarea centurii ocolitoare a Sibiului. Respectiva centură a fost finanțată prin programul ISPA, iar autostrada Sibiu-Orăștie primește același procent de 85% cofinanțare, dar prin intermediul Programului Operațional Sectorial Transport.

Locuitorii din Cristian spun că sunt izolați

La prezentarea stadiului lucrărilor la viitoarea autostradă a participat și primarul comunei Cristian, Ioan Seuchea. Acesta s-a plâns de faptul că, odată ridicată autostrada, locuitorii din Cristian nu mai au acces la 550 de ha de pădure, 110 ha de vie și 260 de ha de pășune. ”Trecerile pe sub autostradă nu satisfac nevoile locuitorilor”, s-a plâns Seuchea. Constructorii nu i-au adus însă, vești bune. Trecerea pe sub autostradă, lată de patru metri și înaltă de cinci metri, va rămâne singura cale de acces la amintitele terenuri. ”Probabil că oamenii s-au speriat puțin și de lungimea subtraversării. E de 70 de metri. Dar tractoarele și utilajele încap”, susțin reprezentanții constructorilor.

Avantajele urmărite cu autostrada Sibiu – Orăştie

- reducerea numărului accidentelor cu aproximativ 20%

- reducerea timpului de călătorie între Orăştie şi Sibiu cu 15 minute, echivalentul a aproximativ 11% din durata călătoriei

 

Orăştie - Sibiu, cifre şi date

Lotul I

- 24,11 km, valoare 551 mil. lei, fără TVA

- antreprenor general: Strabag SRL

- patru poduri peste cursuri de apă, patru poduri peste căi de comunicaţie terestre, 7 subtraversări, 2 noduri rutiere (Orăştie şi Sebeş), un spaţiu de servicii, un centru de întreţinere, parcare inteligentă la Sebeş

- termen nou estimat pentru finalizare: vara lui 2013

Lotul II

- 19,74 km, valoare 377,78 mil. lei fără TVA

- antreprenor general: asocierea Straco Grup SRL (România) – Studio Corona

- 13 poduri, trei pasaje pe autostradă, un viaduct, un tunel peste CF, trei noduri rutiere (Lancrăm, Sebeş, Cunţa), un spaţiu de servicii

- termen nou estimat pentru finalizare: septembrie 2013

Lotul III

- 22,11 km, valoare 604,7 mil. lei fără TVA

- antreprenor general: Impregilo SpA

- trei poduri peste cursuri de apă, trei pasaje peste căi de comunicaţie, un viaduct (cel de un km de la Aciliu), un nod rutier (Apoldu de Jos), un spaţiu de parcare şi servicii

- termen nou estimat pentru finalizare: noiembrie 2013

Lotul IV

- 16,61 km, valoare 484,83 mil. lei fără TVA

- antreprenor general: asocierea Astaldi SpA – Euro Construct Trading 98 SRL (România) – Astalrom SA

- şase pasaje, două poduri, două noduri rutiere (Sălişte, Sibiu vest), tunel (dealul Săcel), un spaţiu de servicii, un centru de întreţinere şi monitorizare

- termen nou estimat pentru finalizare: noiembrie 2013

Notă: județul Sibiu este traversat de loturile III și IV

Sursa: Consitrans

 

Credit foto: Flaviu Boerescu

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

sibian umblat pe DN1

Acum 8 ani

Citez: \"Lotul II...., un viaduct, un tunel peste CF, trei noduri rutiere (Lancrăm, Sebeş, Cunţa),...\" Cred că Traian Deleanu s-a exprimat greşit. Este vorba de micul tunel de cale ferată deasupra căruia va trece A1 în apropiere de Băile Miercurea(vezi pe filmul A1 Sebes-Sibiu -- 19 octombrie 2012 (partea I) postat pe yt de Eurocoptertigre la data de 21.10.2011 fragmentul dintre min. 06:12 şi 06:25). Traiane ai grijă cum te exprimi căci rişti să te faci de râs!
Raspunde

un sibian

Acum 8 ani

ar fi interesante niste poze cu exact zona unde au loc alunecarile de teren...cu adevarat terenul e foarte dificil...totusi o poza ar eleimina orice suspiciune...
Raspunde

un sibian

Acum 8 ani

citez din cele scrise mai sus...\"reducerea timpului de călătorie între Orăştie şi Sibiu cu 15 minute\" daca se va reduce doar 15 min mai bine nu mai cheltuiti banii...
Raspunde

Alt sibian

Acum 8 ani

Aici poti vedea o ppoza de la Aciliu: ***imageshack.us/a/img217/1452/26dscf3489.jpg Alternativ: ***www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1386302&page=607
Raspunde

geologu\'

Acum 8 ani

orice student la geologie sau un pasionat de geomorfologie fara studii ar fi putut spune cu exactitate care sunt zonele cu aluncecari de teren...nu trebuiau studii de milioane ca sa vezi ca la aciliu/saliste aluneca terenul si asta nu de ieri de azi...o firma care primeste 20 milioane de eur pentru o lucrare de ce nu are un geolog care sa-i spuna ca o sa cada pamantul? de ce trebuie suplimentate sumele? numai in romania sunt alunecari de teren? in austria/elvetia, nordul italiei, franta- nu? nici macar n-as mai publica articole cu ce mint hotii aia de la sosele...
Raspunde

Cineva

Acum 8 ani

Cine a declarat ca reducerea timpului de călătorie intre Orăștie și Sibiu va fi doar de 15 minute, nu a circulat niciodată pe acest tronson. Cu autostrada cei 84 de km se vor parcurge în 40 de minute, fără autostrada va las sa aflați .......
Raspunde

rosu

Acum 8 ani

Fericiti vor fi locuitorii din Sebes, Miercurea, Apold, Sacel si Cristian. Pe ei nu-i intereseaza timpul economisit de grabitii strazii, ei vor scapa de circulatia infernala din localitatile lor.
Raspunde

@ alt sibian

Acum 8 ani

multumesc pentru poze...urata treaba...din pacate cam asta e terenul in toata zona...
Raspunde

constructor

Acum 8 ani

ptr @geologu\' Tu ai vazut studiile care s-au facut ? Ai vazut alunecarile ? Sau vorbesti asa, ca sa te dai \"expert\" ? ca e plina societatea de d\'astia ca tine ...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus