ACTUALIZARE
Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat miercuri că proiectul de lege privind reorganizarea administrativ-teritorială a României apărut în media nu este nici oficial, nici asumat de către Guvern, el arătând că varianta oficială este doar cea coordonată de MDRAP. "Guvernul nu îşi asumă niciun fel de variate care circulă pe internet sau pe diverse surse. Cel apărut azi nu este proiect de lege, este un document care nu are nicio legătură cu proiectul oficial de regionalizare şi descentralizare al Guvernului României, prroces care este coordonat de ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice", a spus Dragnea, citat de Mediafax.
El a spus că a înţeles că acest document apărut miercuri este elaborat de "un domn director de la o agenţie de dezvoltare regională de undeva din Banat" şi a susţinut că urmează să apară o inflaţie de "aşa-zise proiecte de regionalizare".
"Probabil că sunt unii oameni care vor să-şi facă imagine pe ideea de regionalizare. Este un demers care nu ajută procesul în sine", a spus Dragnea.
El a subliniat faptul că proiectul oficial de regionalizare şi descentralizare al Guvernului va fi prezentat după ce vor fi finalizate toate discuţiile cu toate mediile politice, sociale, academice, ONG-uri, respectiv după ce vor fi finalizate dezbaterile la nivel local, în judeţe, în regiunile de dezvoltare actuală şi după ce se va finaliza tot pachetul de proiecte de acte normative şi cadrul instituţional necesar pentru regionalizare şi descentralizare.
"Cine vorbeşte de regionalizare fără să vorbească de descentralizare înseamnă că ori este glumeţ, ori nu înţelege despre ce e vorba, ori pur şi simplu vrea să iasă în faţă", a spus Dragnea.
Conducerea USL a definitivat proiectul de lege privind regionalizarea României. Conform acestuia, Sibiul urmează să facă parte din Regiunea Centru, iar reședința va fi în municipiul Alba Iulia. Legea urmează să fie discutată în cadrul USL şi apoi depusă la Parlament, pentru a fi adoptată.
Conform proiectului, România ar urmă să fie împărţită în opt regiuni, şapte care cuprind actualele judeţe din ţară, dar Bucureştiul şi Ilfovul împreună. Vor fi opt capitale de astfel de regiuni, alegerile se vor desfăşura o dată la patru ani, iar şeful regiunii, preşedintele va fi ales pentru un mandat de patru ani, prin vot uninominal.
Vor fi consilii regionale formate din 10-32 de consilieri, ajutat de doi vicepreşedinţi. Votul va fi direct pentru şefii de consilii judeţene, iar consilierii regionali vor fi aleşi pe liste.
Proiectul de lege:
LEGE
privind infiinţarea, organizarea şi funcţionarea regiunilor
CAPITOLUL I
Principii şi consideraţii generale
SECŢIUNEA I. Regiunile si autonomia regională
Art.1
Prezenta lege reglementează regimul general al autonomiei regionale, precum şi organizarea şi funcţionarea administraţiei publice regionale.
Art.2
(1) Conform Constituţiei teritoriul naţional al României este împărţit in 8 regiuni, iar fiecare regiune este formată din două sau mai multe judeţe, acestea din urmă având delimitarea teritorială existentă la data intrării in vigoare a prezentei legi.
(2) Cele 8 regiuni au următoarea denumire şi componenţă:
a) Regiunea Bucuresti-Ilfov: municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu reşedinţa in municipiul Bucureşti;
b) Regiunea Centru: judeţele Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures si Sibiu, cu reşedinţa in municipiul Alba Iulia ;
c) Regiunea Nord Est : judeţele Bacău, Botoşani, Neamţ, Iaşi, Suceava si Vaslui, cu reşedinţa in municipiul Piatra Neamţ ;
d) Regiunea Nord Vest : judeţele Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramureş, Satu Mare si Sălaj, cu reşedinţa in municipiul Cluj-Napoca ;
e) Regiunea Vest : judeţele Arad, Caras-Severin, Hunedoara si Timiş, cu reşedinţa in municipiul Timişoara;
f) Regiunea Sud Vest: judeţele Dolj, Olt, Vâlcea, Mehedinţi si Gorj, cu reşedinţa in municipiul Craiova;
g) Regiunea Sud: judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova si Teleorman, cu reşedinţa in municipiul Călăraşi ;
h) Regiunea Sud Est : judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Tulcea şi Vrancea, cu reşedinţa in municipiul Brăila.
(3) Delimitarea teritorială a regiunilor se stabileşte prin lege. Orice modificare a limitelor teritoriale ale acestora se poate efectua numai prin lege şi numai după consultarea prealabilă a cetăţenilor din unităţile administrativ-teritoriale respective prin referendum, care se organizează potrivit legii.
(4) Regiunile sunt unităţi administrativ-teritoriale în care se exercită autonomia regională şi în care se organizează şi funcţionează autorităţi ale administraţiei publice regionale.
(5) Localităţile de reşedinţă ale regiunilor prevăzute la alin.2 pot fi schimbate numai prin lege, la propunerea consiliului regional exprimată prin hotărâre a consiliului regional adoptată cu votul a ¾ din numărul de consilieri care constituie consiliul regional.
(6) Sediul consiliilor regionale este in situat in localităţile de reşedinţă ale regiunilor. Sediul consiliilor regionale poate fi schimbat in cadrul localităţii de reşedinţă prin hotărâre a consiliului regional adoptată cu votul a ¾ din numărul de consilieri care constituie consiliul regional. 2
Art.3
(1) Obiectivele prioritare pe care regiunea le urmăreşte sunt:
a) dreptul la muncă şi protecţia adecvată a demnităţii lucrătorilor, dreptul de a avea locuri de muncă sigure şi accesul la educaţie pe tot parcursul vieţii;
b) dreptul la pluralismul, surse libere de informare şi comunicare şi accesul la cultura atât ca o necesitate individuală, cât şi ca un principiu în comunitate;
c) dreptul la asistenţă medicală;
d) dreptul la un tratament egal între bărbaţi şi femei şi de îmbunătăţire a diferenţelor de gen în viaţa socială, culturală, economică, religioasă şi politică;
e) conservarea şi punerea în valoare a familiei;
f) promovarea ştiinţei şi libertatea cercetării ştiinţifice în cadrul limitelor de respect pentru fiinţele umane;
g) respectarea echilibrului ecologic, protecţia mediului şi a patrimoniului natural, conservarea biodiversităţii;
h) protejarea şi îmbunătăţirea patrimoniului istoric, artistic şi peisajului;
i) promovarea dezvoltării economice într-un context care favorizează inovarea,
cercetarea şi formarea ca factori ai competitivităţii, în conformitate cu principiile de coeziune socială şi dezvoltare durabilă;
j) consolidarea libertăţii publice şi private şi promovarea cooperării;
k) respingerea tuturor formelor de discriminare şi xenofobie;
l) recunoaşterea autonomiei comunităţilor locale, promovarea sistemului de autonomie, sporirea identităţi culturale, sociale şi economice pe întreg teritoriul regional, protecţia municipalitatilor mai mici şi a zonelor montane ;
m) dezvoltarea de relatii de buna vecinatate si promovarea cooperarii transfrontaliere si interregionale.
Art.4
(1) Administraţia publică în cadrul regiunii se organizează şi funcţionează în temeiul principiilor descentralizării, autonomiei regionale, subsidiarităţii, eligibilităţii autorităţilor administraţiei publice regionale, legalităţii şi al consultării cetăţenilor în soluţionarea problemelor regionale de interes deosebit.
(2) Aplicarea principiilor prevăzute la alin. (1) nu poate aduce atingere caracterului de stat naţional, unitar şi indivizibil al României.
Art. 5
(1) Regiunile sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridică deplină şi patrimoniu propriu.
(2) În justiţie, regiunile sunt reprezentate, de preşedintele consiliului regional, care stă în judecată ca reprezentant legal al regiunii şi nu în nume personal.
Art. 6
(1) Autorităţile administraţiei publice prin care se realizează autonomia regională sunt consiliile regionale ca autorităţi deliberative, şi preşedinţii consiliilor regionale, ca autorităţi executive.
(2) Consiliile regionale şi preşedinţii consiliilor regionale funcţionează ca autorităţi ale administraţiei publice regionale şi rezolvă treburile publice din regiune, în condiţiile legii.
Art. 7
(1) Prin autonomie regională se înţelege dreptul şi capacitatea efectivă a autorităţilor administraţiei publice regionale de a soluţiona şi de a gestiona, în numele şi în interesul colectivităţilor regionale pe care le reprezintă, treburile publice, cu 3 respectarea obiectivelor stabilite la art.3 şi în spiritul principiilor autonomiei locale, descentralizării şi subsidiarităţii.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu aduc atingere posibilităţii de a recurge la consultarea locuitorilor prin referendum sau prin orice altă formă de participare directă a cetăţenilor la treburile publice, în condiţiile legii.
(3) Prin colectivitate regională se înţelege totalitatea locuitorilor din unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Art. 8
(1) Autorităţile administraţiei publice regionale exercită, în condiţiile legii, competenţe exclusive, competenţe partajate şi competenţe delegate. Toate aceste domenii de competenţă constituie obiectul unei activităţi de planificare strategică - ca mijloc de identificare a obiectivelor anuale si multianuale, care se vor reflectă în Planul pentru dezvoltare regională.
(2) Autonomia regională conferă autorităţilor administraţiei publice regionale dreptul ca, în limitele legii, să aibă iniţiative în toate domeniile, cu excepţia celor care sunt date în mod expres în competenţa altor autorităţi publice.
Art. 9
(1) Raporturile dintre autorităţile administraţiei publice locale din comune, oraşe, municipii şi judeţe şi autorităţile administraţiei publice de la nivel regional se bazează pe principiile autonomiei, legalităţii, responsabilităţii, cooperării şi solidarităţii în rezolvarea problemelor întregii regiuni.
Art. 10
(1) În cadrul politicii economice naţionale, regiunile au dreptul la resurse financiare proprii, pe care autorităţile administraţiei publice regionale le stabilesc, le administrează şi le utilizează pentru îndeplinirea competenţelor şi atribuţiilor ce le revin, în condiţiile legii.
(2) Resursele financiare de care dispun autorităţile administraţiei publice regionale trebuie să fie corelate cu competenţele şi cu atribuţiile prevăzute de lege.
(3) În scopul asigurării autonomiei regionale, autorităţile administraţiei publice regionale au dreptul să instituie şi să perceapă impozite şi taxe regionale, să elaboreze şi să aprobe bugetele regiunilor, în condiţiile legii.
(4) In scopul promovării intereselor pe lângă instituţiile si organismele Uniunii Europene, regiunile au dreptul să infiinţeze şi să finanţeze structuri care să aibă
sediul si să isi desfăşoare activitatea in ţările membre ale Uniunii europene, acolo unde isi au sediul instituţiile si organismele europene.
(5) Pentru utilizarea eficientă a resurselor financiare necesare funcţionării structurilor prevăzute la alin.4, regiunile pot închiria sau cumpăra in ţările respective bunuri imobile sau mobile.
(6) Aplicabilitatea prevederilor alin.4-5 se face prin hotărâre a consiliului regional.
Art. 11
(1) În regiunile în care ponderea cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale este de peste 20% din numărul locuitorilor, autorităţile administraţiei publice regionale, instituţiile publice aflate în subordinea acestora, precum şi serviciile publice deconcentrate asigură folosirea, în raporturile cu aceştia, şi a limbii materne, în conformitate cu prevederile Constituţiei, ale prezentei legi şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte.4
SECŢIUNEA II. Autorităţile administraţiei publice regionale
Art. 12
(1) În fiecare regiune se constituie un consiliu regional, ca autoritate a administraţiei publice regionale. Consiliul regional este ales în condiţiile legii pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale si regionale.
(2) Consiliul regional este condus de un preşedinte, asimilat demnitarului, care nu are calitatea de consilier regional, fiind ales prin scrutin uninominal.
(3) Mandatul preşedintelui consiliului regional şi al consilierului regional este de 4 ani şi se exercită în condiţiile legii.
CAP. II
Consiliul regional
SECŢIUNEA I. Constituirea şi componenţa consiliului regional
Art. 13
(1) Consiliul regional este autoritatea administraţiei publice regionale, fiind compus din consilieri regionali, aleşi prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, de către persoanele cu drept de vot din regiunea respectivă, în condiţiile legii.
Art. 14
(1) Numărul membrilor fiecărui consiliu regional se stabileşte prin ordin al prefectulu in regiunii, în funcţie de numărul locuitorilor regiunii, raportat de Institutul Naţional de
Statistică la data de 1 ianuarie a anului în curs sau, după caz, la data de 1 iulie a
anului care precedă alegerile regionale, după cum urmează:
Numărul Numărul
locuitorilor regiunii consilierilor
───────────────────────────────────────────────
- până la 2.000.000 20
- între 2.000.001-2.500.000 24
- între 2.500.001-3.000.000 28
- peste 3.000.000 32
───────────────────────────────────────────────
(2) Consiliul regional ales în conformitate cu prevederile legii se completează cu
preşedintele consiliului regional, care are drept de vot şi conduce şedinţele acestuia.
(3) Candidaţii de pe lista fiecărei formaţiuni politice, dar care nu sunt declarati aleşi, au calitatea de consilieri regionali supleanţi si îi vor inlocui pe titularii cărora le încetează mandatul inainte de termen.
Art. 15
(1) Validarea alegerii preşedintelui consiliului regional se face în termen de 20 de zile de la data desfăşurării alegerilor, în camera de consiliu a Curţii de Apel pe raza cărei se află sediul consiliului regional, de către preşedintele curţii de apel sau înlocuitorul acestuia.
(2) Invalidarea alegerii preşedintelui consiliului regional se poate pronunţa dacă se constată încălcarea condiţiilor de eligibilitate sau dacă alegerea preşedintelui s-a 5 făcut prin fraudă electorală, constatată în condiţiile Legii privind alegerea autorităţilor administraţiei publice regionale.
(3) Hotărârea de validare sau invalidare a preşedintelui consiliului regional poate fi atacată de cei interesaţi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în termen de două zile de la aducerea la cunoştinţă publică, care se pronunţă în termen de două zile de la sesizare, hotărârea fiind definitivă şi irevocabilă.
(4) În caz de invalidare a alegerii preşedintelui consiliului regional sau demisie, Guvernul, la propunerea prefectului regional, va stabili data alegerilor. Acestea se organizează, în condiţiile legii, în termen de maximum 90 de zile de la data invalidării sau, după caz, de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti,ori de la data rămânerii definitive a cererii de demisie.
Art. 16
(1) Constituirea consiliilor regionale se face în termen de 3 zile de la data depunerii jurământului de către preşedintele consiliului regional. Convocarea consilierilor declaraţi aleşi pentru şedinţa de constituire se face de către preşedintele consiliului regional. La şedinţa de constituire pot participa prefectul regional sau un reprezentat al acestuia.
(2) Şedinţa este legal constituită dacă participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor regionali aleşi. Pot exista maxim 3 convocări.
(3) În situaţia în care consiliul regional nu se poate reuni nici la această ultimă convocare, din cauza absenţei fără motive temeinice a consilierilor, preşedintele consiliului regional va declara vacante, prin dispoziţie, locurile consilierilor aleşi care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări anterioare, urmând să fie completate cu supleanţi.
(4) Dacă locurile vacante nu pot fi completate cu supleanţi înscrişi pe listele de candidaţi respective, se va proceda la organizarea alegerilor pentru completarea locurilor vacante în termen de 30 de zile.
Art. 17
(1) Lucrările şedinţei de constituire sunt conduse de preşedintele consiliului regional.
(2) Pentru validarea mandatelor, consiliile regionale aleg prin vot deschis, dintre membrii lor, pe întreaga durată a mandatului, o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri aleşi care examinează legalitatea alegerii fiecărui consilier regional şi propune consiliului validarea sau invalidarea mandatelor.
(3) Comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier regional numai în cazul în care se constată încălcarea condiţiilor de eligibilitate sau dacă alegerea consilierului regional s-a făcut prin fraudă electorală dovedită.
(4) Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetică, cu votul deschis al majorităţii consilierilor regionali prezenţi la şedinţă. Persoana al cărei mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.
(5) Hotărârea de validare sau invalidare a mandatelor poate fi atacată de cei interesaţi la secţia de contencios administrativ a Curţii de Apel pe raza căreia se află localitatea unde este stabilit sediul regiunii, în termen de 5 zile.
(6) Instanţa de contencios administrativ se pronunţă în cel mult 30 de zile.
(7) Consiliul regional se declară legal constituit, dacă majoritatea consilierilor regionali validaţi au depus jurământul. Constituirea consiliului regional se constată prin hotărâre, adoptată cu votul majorităţii consilierilor regionali validaţi.
SECŢIUNEA II. Competenţele autorităţilor administraţiei publice regionale
Art.186
(1) Autorităţile administraţiei publice centrale şi regionale exercită următoarele tipuri de competenţe:
a) Competenţe exclusive ale statului;
b) Competenţe partajate (stat-regiune), în cazul în care ambele niveluri pot legifera, dar legile naţionale prevalează în caz de conflict;
c) Competenţele exclusive ale autorităţilor administraţiei publice regionale.
Art. 19
Competenţele exclusive ale statului vizează următoarele domenii: Constituţie; apărare; cetăţenie, imigraţie, emigraţie şi extrădare; finanţe şi sistem monetar; frontiere şi unităţi vamale; siguranţă naţională.
Art. 20
Competenţele partajate (stat – regiune) vizează următoarele domenii: relaţiile internaţionale (în special cu UE); comerţul exterior; educaţia primară şi secundară; reţele de transport (rutier, căi ferate, naval şi maritim, aerian) împreună cu infrastructurile aferente (porturile şi aeroporturile pentru uz civil); protecţie şi securitatea forţei de muncă; prevenirea dezastrelor.
Art. 21
(1) Competenţele exclusive ale autorităţilor administraţiei publice regionale includ următoarele domenii:
a) dezvoltarea regională;
b) planificarea regională;
c) pregătirea şi implementarea programelor co-finanţate din fondurile europene gestionate regional;
d) cooperarea între autorităţile administraţiei publice locale.
(2) Competenţele exclusive urmăresc asigurarea creşterii economice şi dezvoltării sociale echilibrate şi durabile a regiuni de dezvoltare, îmbunătăţirea competitivităţii şi reducerea decalajelor economice şi sociale existente între România şi statele membre ale Uniunii Europene.
(3) Domeniile vizate prin termenul de dezvoltarea regională prevăzut la lit. a) au legătură cu regiunea sau teritoriu, în cel mai larg sens al termenului şi acoperă:
a) dezvoltarea economică (infrastructură şi servicii suport pentru afaceri, atragerea si promovarea de investitii, comerţ, cercetare-dezvoltare-inovare, turism);
b) dezvoltarea urbană şi amenajarea teritoriului pentru proiecte si areale definite ca fiind de interes regional;
c) agricultura şi dezvoltare rurală;
d) transport (infrastructura regională şi cea de transport în comun);
e) educaţie universitară, vocaţională şi tehnică, precum şi pregătirea profesională;
f) sănătate (spitale şi asistenţă socială);
g) mediul înconjurător şi eficienţă energetică;
h) ocuparea forţei de muncă;
i) locuinţe şi managementul terenurilor;
j) cooperarea interregională.
(4) Competenţa de planificare regională prevăzută la lit. b) alin.1) presupune că pentru fiecare din domeniile descrise la aliniatul 4 se realizează planuri şi strategii ca mijloace de identificare a obiectivelor de dezvoltare anuale şi multianuale, care vor fi incluse în Planul pentru Dezvoltare Regională elaborat de Agenţia pentru
Dezvoltare Regională. 7
Art. 22
(1) Alături de competenţele exclusive, autorităţile administraţiei publice regionale pot îndeplini competenţe partajate şi competenţe delegate.
(2) Competenţele partajate presupun acele competenţe exercitate de către autorităţile administraţiei publice regionale împreună cu administraţia publică locală şi / sau centrală, cu o separare clară a finanţării şi a puterii de decizie pentru fiecare responsabil în parte.
(3) Competenţele delegate sunt acele competenţe atribuite prin lege autorităţilor administraţiei publice regionale, împreună cu resursele financiare, de către autorităţile publice centrale, pentru a le exercita în numele şi în limitele stabilite de către acestea.
(4) Competenţele partajate şi competenţele delegate vor fi stabilite în concret şi transferate prin acte normative distincte de la entităţile responsabile, impreună cu sursele de finanţare.
Art. 23
În vederea îndeplinirii competenţelor care îi revin (exclusive, partajate şi delegate), Consiliul Regional are următoarele funcţii:
a) aprobă, la propunerea preşedintelui consiliului regional, bugetul propriu al regiunii, virările de credite, contractarea şi/sau garantarea împrumuturilor, modul de utilizare a rezervei bugetare şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
b) stabileşte impozite şi taxe regionale, în condiţiile legii;
c) iniţiază, analizează şi aprobă programe de dezvoltare regională;
d) iniţiază, analizează si aprobă strategii de dezvoltare regională;
e) sprijină elaborarea în parteneriat a Planului Naţional de Dezvoltare;
f) iniţiază, analizează şi aprobă Planul pentru Dezvoltare Regională;
g) elaborează şi aprobă proiecte de dezvoltare regională, împreună cu organismele regionale specializate;
h) hotărăşte înfiinţarea sau reorganizarea de instituţii, servicii publice şi societăţi comerciale de interes regional, precum şi reorganizarea regiilor autonome de interes regional, în condiţiile legii. Sediul acestora poate fi stabilit in orice localitate componentă a regiunii;
i) aprobă criteriile, priorităţile, alocarea şi destinaţiile resurselor pentru dezvoltare regională;
j) atrage alte contribuţii financiare, în vederea realizării obiectivelor de dezvoltare regională;
k) coordonează şi sprijină dezvoltarea parteneriatelor regionale;
l) coordonează activităţile de mediatizare la nivel regional a politicilor şi obiectivelor de dezvoltare regională, a programelor regionale finanţate de Uniunea Europeană, precum şi pe cele privind utilizarea, la nivelul regiunii, a fondurilor, asigurând transparenţa şi informarea corectă, rapidă si în timp util.
m) indeplineşte funcţia de Autoritate de Management pentru Programele operaţionale cu finanţare a Uniunii Europene şi care sunt derulate la nivel regional;
Art. 24
(1) Pentru buna funcţionare a activităţilor de la nivel regional, Consiliul Regional îndeplineşte următoarele atribuţii: 8
a) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului regional, organigrama, statul de funcţii, regulamentul de organizare şi funcţionare ale aparatului de specialitate;
b) exercită, în numele regiunii, toate drepturile şi obligaţiile corespunzătoare participaţiilor deţinute la societăţi comerciale sau regii autonome, în condiţiile legii;
c) numeşte, sancţionează şi dispune suspendarea, modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă, în condiţiile legii, pentru conducătorii instituţiilor şi serviciilor publice de interes regional
d) aprobă statutul de organizare şi funcţionare a agenţiei pentru dezvoltare regională, precum şi organigrama acesteia;
e) aprobă statutul de organizare şi funcţionare a altor instituţiilor şi serviciilor publice de interes regional şi a societăţilor comerciale şi regiilor autonome de interes regional;
f) aprobă rapoartele de activitate semestriale întocmite de agenţiile pentru dezvoltare regională şi celelalte instituţii şi servicii publice de interes regional;
SECŢIUNEA III. Funcţionarea consiliului regional
Art. 25
(1) Consiliul regional se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război sau de catastrofă.
(2) Consiliul regional îşi exercită mandatul de la data constituirii până la data declarării ca legal constituit a consiliului nou-ales
(3) Consiliul regional se întruneşte în şedinţă ordinară în fiecare lună, la convocarea preşedintelui consiliului regional. Consiliul regional se poate întruni şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este necesar.
(4) Convocarea consiliului regional se face în scris, prin intermediul secretarului regiunii, cu cel puţin 5 zile înaintea şedinţelor ordinare sau cu cel mult 3 zile înaintea celor extraordinare.
(5) Şedinţele consiliului regional se pot desfăşura la sediul consiliului regional, ori in orice altă localitate componentă a regiunii.
Art. 26
(1) Şedinţele consiliului regional se desfăşoară legal în prezenţa majorităţii consilierilor regionali în funcţie.
(2) Prezenţa consilierilor regionali la şedinţă este obligatorie. Cazurile în care se consideră că absenţa este determinată de motive temeinice se vor stabili prin regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului regional.
(3) Şedinţele consiliului regional sunt conduse de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreşedintele desemnat în condiţiile regulamentului de organizare si funcţionare a consiliului regional.
Art. 27
(1) Proiectele de hotărâri pot fi propuse de consilierii regionali, de preşedintele consiliului regional, de vicepreşedinţii consiliului regional sau de cetăţeni.
(2) Hotărârile se semnează de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreşedintele consiliului regional care a condus şedinţa şi se contrasemnează de secretarul regiunii.
Art. 289
(1) Şedinţele consiliului regional sunt publice.
(2) Lucrările şedinţelor se desfăşoară în limba română. În consiliile regionale în care consilierii regionali aparţinând unei minorităţi naţionale reprezintă cel puţin o cincime din numărul total, la şedinţele de consiliu se poate folosi şi limba maternă. În aceste cazuri se va asigura, prin grija preşedintelui consiliului regional, traducerea în limba română. În toate cazurile, documentele şedinţelor de consiliu regional se întocmesc în limba română.
(3) Dezbaterile din şedinţele consiliului regional, precum şi modul în care şi-a exercitat votul fiecare consilier regional se consemnează într-un proces-verbal, semnat de preşedintele consiliului regional şi de secretarul unităţii administrativ-teritoriale.
(4) În termen de 3 zile de la terminarea şedinţei, secretarul unităţii administrativteritoriale afişează la sediul consiliului regional şi pe pagina de internet a unităţii administrativ-teritoriale o copie a procesului-verbal al şedinţei.
Art. 29
(1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, consiliul regional adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor prezenţi, în afară de cazurile în care legea sau regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului cere o altă majoritate.
(2) Se adoptă cu votul majorităţii consilierilor regionali în funcţie următoarele hotărâri ale consiliului regional:
a) hotărârile privind bugetul regional;
b) hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condiţiile legii;
c) hotărârile prin care se stabilesc impozite şi taxe regionale;
d) hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră
e) hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi publice, cu persoane juridice române sau străine.
(2) In fiecare an, odată cu aprobarea bugetului pe anul in curs, se vor întocmi şi aproba si proiectul de buget estimativ pentru următorii 3 ani.
(3) Dacă bugetul regional nu poate fi adoptat după două şedinţe consecutive, care vor avea loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea se va desfăşura pe baza bugetului prevăzut in bugetul estimativ multianual.
(4) Hotărârile privind patrimoniul se adoptă cu votul a două treimi din numărul total al consilierilor locali în funcţie.
(5) Consiliul regional stabileşte ca unele hotărâri să fie luate prin vot secret.
Procedurile de votare vor fi stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului regional.
Art. 30
(1) Secretarul unităţii administrativ-teritoriale nu va contrasemna hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală.
(2) Secretarul unităţii administrativ-teritoriale va comunica hotărârile consiliului regional prefectului regiunii de îndată, dar nu mai târziu de 10 zile lucrătoare de la data adoptării.
(3) Comunicarea, însoţită de eventualele obiecţii cu privire la legalitate, se face în scris de către secretar şi va fi înregistrată într-un registru special destinat acestui scop.
Art. 31
(1) Hotărârile cu caracter normativ devin obligatorii şi produc efecte de la data aducerii lor la cunoştinţă publică, iar cele individuale, de la data comunicării.
(2) Aducerea la cunoştinţă publică a hotărârilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefectul regiunii.10
(3) În regiunile în care cetăţenii aparţinând unei minorităţi naţionale au o pondere de peste 20% din numărul locuitorilor, hotărârile cu caracter normativ se aduc la cunoştinţă publică şi în limba maternă a cetăţenilor aparţinând minorităţii respective, iar cele cu caracter individual se comunică, la cerere, şi în limba maternă.
Art. 32
(1) În exercitarea mandatului, consilierii regionali sunt în serviciul colectivităţii regionale.
(2) Preşedintele consiliului regional este obligat ca, prin intermediul secretarului şi al aparatului de specialitate, să pună la dispoziţie consilierilor regionali, la cererea acestora, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare, informaţiile necesare în vederea îndeplinirii mandatului.
(3) Consilierii regionali sunt obligaţi ca, în îndeplinirea mandatului, să organizeze periodic întâlniri cu cetăţenii şi să acorde audienţe.
(4) Fiecare consilier regional, precum şi vicepreşedinţii consiliului regional, sunt obligaţi să prezinte un raport anual de
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri:
Înalta Curte ,
Regiunea Centru ,
Guvernului României ,
Uniunii Europene ,
Alba Iulia ,
Piatra Neamț ,
Institutul Naţional ,
Satu Mare ,
Regiunea Sud ,
Vicepremierul Liviu Dragnea ,
Uniunea Europeană Guvernului P ,
Dezvoltării Regionale ,
Planului Naţional ,
Administraţiei Publice ,
Dezvoltare Regională ,
Consiliul Regional ,
Regiunea Nord Est ,
Conform Constituţiei ,
Regiunea Nord Vest ,
Regiunea Sud Vest ,
Regiunea Vest ,
Regiunea Sud Est
Politic
Telefon:
0745 590 991
alin[at]turnulsfatului.ro
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
R
Acum 3 ore
Emil
Acum 3 ore
Newman
Acum 3 ore
Newman
Acum 3 ore
C