Vineri,
29.03.2024
Innorat
Acum
13°C

Ce mai poate sta intre sibieni si autostrada: ploaia | Galerie FOTO

Dacă zilele de toamnă vor fi din cale afară de ploioase, șansele ca sibienii să ocolească Cristianul pe autostradă până la Săliște devin zero. Altfel, în condiții meteo normale, până pe 15 noiembrie așternerea asfaltului pe cei 16 km de autostradă ar urma să se încheie, iar la începutul lui decembrie circulația ar urma să fie deschisă în continuarea centurii Sibiului cu profil de autostradă.  În fiecare zi ”bună de lucru”, pe lotul patru al autostrăzii Orăștie – Sibiu se așterne asfaltul de uzură pe câte 1,2 km de cale.
 
Punctul critic al lucrărilor pe cei 16,61 km de autostradă – cât măsoară lotul IV – a fost depășit. Este vorba de stabilizarea dealului situat între Cristian și tunelul construit la Săcel. Aici a fost nevoie de mutarea unui volum de pământ aproximat la 380.000 de mc, din care până acum au fost cărați aproximativ 360,000 de mc de pământ. Ca termen de comparație, din tunelul construit în hula Săcelului, constructorii de la Euroconstruct Trading 98 – Astaldi au  scos aproximativ 50.000 de mc de pământ. ”În acel deal au fost turnați pereți mulați cu o lungime de un kilometru și la adâncimi de 24, 20 și 16 metri”, amintește Sorin Scarlat, directorul adjunct al asocierii de constructori angajați să construiască autostrada între Sibiu și Săliște (în dreptul localității Amnaș).
 
Săpăturile în dealul care o lua la vale vor mai dura aproximativ două săptămâni. Înainte și după această porțiune se lucrează și la umpluturile de pământ. ”Către sfârșitul lunii octombrie cred că vom așterne și asfaltul”, estimează Sorin Scarlat despre porțiunea de 300 de metri de autostradă, pentru care a fost nevoie de ample lucrări de consolidare.
 
Deasupra zonei derulare, pe dealul consolidat este întinsă acum o plasă densă, ce are rolul de a împiedica apa să provoace eroziuni. În timp, plasa de culoare roșie acum va fi acoperită de vegetație.
 
Încă nu s-au terminat exproprierile
 
Potrivit contractului inițial de execuție, autostrada ar fi trebuit finalizată până în aprilie anul acesta. Alunecările de teren care au apărut după demararea lucrărilor au împins termenul de execuție cu mai multe luni peste cel stabilit inițial. Cu toate acestea, nici măcar acum problema exproprierilor nu este rezolvată în totalitate. Acesta este motivul pentru care, la viitorul nod rutier din capătul centurii ocolitoare a Sibiului, lucrările la bretelele de ”coborâre/urcare de pe/pe” autostradă nu au început în partea Șura Mică. ”Exproprierile vor fi rezolvate în curând, astfel încât vom putea finaliza și acest nod rutier tot pe parcursul acestui an”, adaugă Sorin Scarlat.
 
Chiar dacă circulația va fi deschisă în cursul acestui an, echipele de constructori vor mai avea lucrări de efectuat. Printre acestea se numără și Centrul de control și comandă, proiectat în capătul dinspre Săliște al lotului IV. Pe tot traseul autostrăzii Nădlac – Constanța sunt proiectate trei astfel de centre de control și comandă.
 
1,25 km de cale așternută pe zi
 
Mai bine de 500 de muncitori lucrează acum în două schimburi pe șantierul lotului IV, mai mulți decât în vară. ”Acum au început lucrările care necesită mai multă forță de muncă”, explică Sorin Scarlat. Până la finele săptămânii trecute, din cei 16,61 km de autostradă cât măsoară lotul IV, constructorii au așternut inclusiv stratul de uzură pe cinci kilometri, iar lungimea parapeților instalați depășea trei kilometri. În cursul unei zile pline de lucru, pe șantier poate fi așternut stratul de uzură al asfaltului pe o lungime de 1,25 km de cale (care are o lățime de 13 metri). Constructorii autostrăzii se laudă cu faptul că folosesc singurul buncăr de stocare al asfaltului din România: o mașinărie imensă, în care este turnat asfaltul adus de basculante pentru a fi omogenizat din nou după transportul de la stația de asfaltare și adus la temperatura potrivită pentru a fi așternut. O astfel de ”mașinărie” costă 380.000 de euro.
 
Tunelul e ”gol”
 
Galeria artificială din hula Săcelului va fi asfaltată în aproximativ două săptămâni. În prezent, muncitorii lucrează la finisarea pereților. Viaductul mic (cel dintre dealul cu alunecări și tunel) este deja asfaltat, în timp ce lucrările de asfaltare a viaductului mare (cel dinspre Săcel) au început la finele săptămânii trecute. ”În două zile fără ploaie viaductul este asfaltat”, arată constructorii.
 
De unde până unde?
 
Din decembrie anul acesta, dacă ploile nu vor pune probleme serioase autostrada va asigura legătura între Sibiu și Săliște, unde a fost deja creat un nod rutier în dreptul satului Amnaș. De la acest nod rutier, ieșirea în DN1 va fi făcută în dreptul orașului Săliște (actuala intrare dinspre DN1 către oraș).
 
Mai departe, de la Amnaș la Cunța (județul Alba) lucrările de ridicare a celor 22 de km de autostradă sunt extrem de întârziate. Lotul a fost atribuit spre execuție companiei italiene Impregilo. Între timp, din cauza amplelor alunecări de teren în ambele capete ale viaductului ridicat la Aciliu, lucrările au fost oprite. Abia din a doua parte a acestei veri, italienii de la Impregilo au reapărut cu muncitori pe șantier. Între timp, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a aprobat soluția tehnică necesară a fi implementată în capătul dinspre Sibiu al viaductului de la Aciliu: este vorba de construirea unui tunel cu o lungime de mai bine de 200 de metri. Întârzierile și lucrările suplimentare de executat au dus la prelungirea lucrărilor până către finalul anului viitor. Pesimiștii susțin, însă, că nu este exclus ca deschiderea circulației pe acest lot (lotul III al autostrăzii Orăștie – Sibiu) să fie făcută abia în 2015.
 
De la Cunța (unde este proiectat rutier) și până dincolo de Sebeș (adică inclusiv centura ocolitoare a municipiului Sebeș) lucrările pe cei aproape 20 de km de autostradă sunt executate de asocierea Straco Grup SRL  - Studio Corona. Și pe acest lot deschiderea lucrărilor în cursul acestui an (adică în decembrie) poate fi anulată de o toamnă extrem de ploioasă. Lotul cu numărul I, de la Orăștie la Sebeș, măsoară mai bine de 24 de km și va fi primul deschis circulației, cel târziu în cursul lunii noiembrie. Aici, lucrările sunt executate de Strabag.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

EU

Acum 10 ani

ESTE BINE SI ASA RAU!!!!
Raspunde

un sibian

Acum 10 ani

mda? si cat o sa tina tigania asta de autostrada pana la prima runda de reparatii capitale??
Raspunde

un sas

Acum 10 ani

Acum ploaia ii de vina toata vara nu sa lucrat mai nimic toti care au condus tara in ultimii 23 de ani is vinovati dar poporul roman nu stie sa reactioneze.
Raspunde

miki spaga

Acum 10 ani

bine ca vara nu s-a lucrat sau au tras de timp... si acum , vezi doamne , ploaia s-ar putea sa ii tina in loc...
Raspunde

Silviu

Acum 10 ani

Eu zic sa nu ne mai lamentam atat pentru ca de lucrat s-a lucrat. Nu in ritmul in care ar fi trebuit dar s-a lucrat pentru ca daca nu, nu se ajungea in stadiul asta. Nu a fost un tronson de autostrada ft usor.
Raspunde

Vu de l\'Etranger

Acum 10 ani

Reportage complet, pertinent, objectif, magnifiquement bien illustré par de très belles photos.
Raspunde

VG

Acum 10 ani

Atunci când au câştigat licitaţiile constructorii nu ştiau că trebuie mutaţi nuşctiucâţi metri cubi de pământ? Când au luat banul gros, nu ştiau de alunecările de teren? Când s-au apucat să dea termene fanteziste nu aflaseră că toamna mai şi plouă? Explicaţii naive pentru amărâţii de votanţi USL, slabi de înger şi fără dinţi în gură!
Raspunde

Alex

Acum 10 ani

O sa fie cel mai frumos tronson de autostrada din tara si asta cat de curand. Dar sa speram ca stratul de asfalt nu va avea aceeasi soarta ca cel de pe centura. Ar fi trebuit sa fie deja in constructie si benzinariile dar de astea nu se aude nimica.
Raspunde

@8alex

Acum 10 ani

Normal ca o sa fie cel mai frumos tronson din tara! Doar e langa sibiu ; cel mai frumos oras din tara cu cei mai harnici oameni din tara ,cu cel mai mare pib din tara,cele mai mari exporturi din tara, un oras care tine toata tara in spate si care o sa devina curand buricul romaniei pe plan sportiv
Raspunde

@9

Acum 10 ani

Felicitari iasovene, in sfarsit ai scris cel mai frumos lucru pe care ti-l putea kk mintea. Bravo ba, ai un os.
Raspunde

@

Acum 10 ani

Ba da invidia din voi afara,incepeti sa faceti clabuci si spume la gura,a-ti schimbat-o pe persiflari si luatul in deridere,cameleoni brontozaurieni, ce minti hide pote sa ascunda tara asta.
Raspunde

@10

Acum 10 ani

Gresesti bai omule..toti brasovenii ar vrea sa se termine cat mai repede si cati mai multi km de autostrada..ca o sa il foloseasca toti .. Si nu numai in Sibiu si in Hunedoara..si in Timis ..doar sa il termine naibii o data. Daca ma intrebi pe mine in judetul Sibiu inca se circula ok pe DN...dar la Sebes e groaznic ..asa ca ma rog macar acolo sa il termine
Raspunde

@12

Acum 10 ani

Brasovenii ar vrea autostrada pana la comarnic, aia e vitala. Ca sa mearga 2-3 la sparanghel in germania sau dupa rable nu e un capat de lume sa pierzi 6 ore pana la granita. Sebesul e ultima reduta! Si apoi va fi ok.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus