Șantierele numeroase care au afectat străzile din Sibiu i-au determinat pe unii dintre șoferii sibieni să solicite daune din partea societăților de asigurări cu care au încheiate contracte. Acestea, la rândul lor, se îndreaptă împotriva administratorilor drumurilor, respectiv împotriva Primăriei Sibiu, ca să-și recupereze banii. Chiar dacă pentru mecanicii din service-uri, este evident că multe dintre mașini suferă din cauza străzilor săpate, nu același lucru se întâmplă și în instanță.
Procedura este greoaie, iar cele mai multe dintre procese se termină după doi-trei ani, cu soluții favorabile pentru reprezentanții municipalității. Ca să aveți o minimă șansă odată procesul început, avocații recomandă să aveți cât mai multe probe la dosarul de daune – inclusiv fotografii ale drumului pe care vi s-a stricat mașina.
Instanța îi dă dreptate Primăriei
În 2012 și 2013, municipalitatea a fost chemată în instanță în 27 de procese care au drept obiect recuperarea daunelor cauzate autovehiculelor de starea drumurilor. “Dintre acestea, 21 de procese sunt pe rol, patru sunt câştigate de Municipiul Sibiu şi Consiliul Local Sibiu, iar două au fost pierdute și sunt, acum, în faza de recurs declarat de Municipiul Sibiu şi Consiliul Local Sibiu”, descrie purtătorul de cuvânt al Primăriei, Mirela Gligore.
În unul dintre dosarele pierdute, Consiliul Local Sibiu a fost obligat la plata sumei de 1.835,44 lei, 75,44 lei taxă de timbru şi 1.760 lei onorariu expert. În cadrul celui de-al doilea proces pierdut, Consiliul Local a fost obligat la plata sumei de 245,23 lei despăgubiri şi însumând 1.987,02 lei cheltuieli de judecată. Sumele nu au fost, deocamdată, achitate, pentru că procesele se află în faza de recurs.
Societăţile de asigurări care au acţionat Municipiul Sibiu şi Consiliul Local Sibiu în judecată sunt Omniasig, Uniqa Asigurări, Asirom și Generali România. Nicio persoană fizică nu s-a încumetat să intre într-un proces cu Primăria Sibiu, într-o speță privind starea drumurilor.
“Procesele se câștigă foarte greu”
Deși susțin că numărul de autovehicule avariate din cauza stării drumurilor este mult mai mare, societățile de asigurări deschid relative puține litigii cu acest obiect. Agenții de asigurări susțin că procesele durează mult și se câștigă greu. “Se câștigă foarte greu un asemenea proces. Instanța se mișcă greu, ajungem la o soluție abia după doi ani de la producerea avariilor. E adevărat că nu toate dosarele sunt la fel, iar unele se câștigă, altele nu. Dar probabil circulați și dumneavoastră cu autoturismul, vedeți care e situația. Se circulă foarte greu, iar instituțiile care se ocupă de asta nu conlucrează. Primăria, cu cei de la Apă, cu cei de la Gaz, nu se înțeleg. Unde nu există dialog, nu există nici consens. Iar șoferii nu vin la noi deloc încântați. Vă dați seama, să îți faci un dosar de daune pentru că ți-ai stricat mașina pe drumuri nu e la fel de simplu cum e cel în urma unui accident, unde lucrurile sunt mult mai clare. Noi mergem totuși în instanță, pentru că, pe viitor, poate aceste acțiuni vor influența mersul lucrurilor, poate se va schimba ceva”, a declarat, pentru Turnul Sfatului, unul dintre agenții de asigurări de la Biroul Daune din cadrul filialei sibiene a Omniasig.
E nevoie de probe solide
Avocații sibieni îi sfătuiesc pe toți cei care se încumetă să înceapă un astfel de proces să se înarmeze cu cât mai multe probe. “Procesele se câștigă, într-adevăr, destul de greu, pentru că probatoriul este destul de greoi. Ajută și fotografiile la fața locului, dar și procesul-verbal constatator, de la Poliție. Atâta tot că polițiștii nu sunt obligați să mai vină la fața locului, dacă nu este vorba despre un accident. Însă acest proces verbal ajută foarte mult la dosar. Actele și înscrisurile oficiale au o greutate mult mai mare”, explică avocatul Ioan Todoran, din cadrul Baroului Sibiu.
Este nevoie, obligatoriu, și de o expertiză tehnică a autovehiculului și nu ar strica să solicitați și o constatare din partea inspectorilor de la Protecția Consumatorilor. Dacă aveți martori care să vă susțină cauza, vă sporiți șansele de a convinge instanța. Probele, cumulate, pot convinge instanța că dauna trebuie imputată administratorului drumului, care nu a întreținut corespunzător starea acestuia. Aici pot interveni, însă, noi detalii legislative care să vină în ajutorul municipalității: juriștii se pot prevala de o prevedere din Codul Rutier, care stipulează că șoferii trebuie “să adapteze viteza la condițiile de carosabil”, dar și de faptul că multe dintre străzi sunt săpate de societățile de utilități (cum sunt E.On Gaz), iar întreținerea acestora, până la finalizarea contractului, intră în atribuțiile acestora.
Ce vor șoferii?
Mulți dintre șoferii sibieni își exprimă nemulțumirile față de starea drumurilor din Sibiu. Chiar dacă unii dintre ei înțeleg că infrastructura trebuie reparată și întreținută – inclusiv rețelele de utilități –, întrebarea de pe buzele tuturor este de ce lucrările nu se corelează, iar străzile rămân mult timp destupate, după intervenții. O soluție, respinsă de primarul Klaus Johannis, ar fi interzicerea a traficului pe străzile aflate în lucru, pe perioada lucrărilor. “Eu cred că sibienii preferă să circule așa, decât să fie închise străzile”, a declarat primarul Sibiului, într-o conferință de presă.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Consiliul Local , Primăria Sibiu , Turnul Sfatului , Klaus Johannis , Generali România , Baroului Sibiu , Consiliul Local Sibiu , On Gaz Distribuție , Primăriei Sibiu , Ioan Todoran , Codul Rutier , Mirela Gligore , Municipiul Sibiu , Protecţia Consumatorilor Sibiu , Biroul Daune , Uniqa Asigurari
Vizualizari: 623
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Eu
Acum 3 ore
Sibian
Acum 3 ore
Barosanu
Acum 4 ore
PETRICA
Acum 4 ore
Sibiu.adrian