Luni,
18.08.2025
Parțial Noros
Acum
17°C

Soferii sunt nemultumiti de drumuri? Judecatorii nu acuza Primaria

Șantierele numeroase care au afectat străzile din Sibiu i-au determinat pe unii dintre șoferii sibieni să solicite daune din partea societăților de asigurări cu care au încheiate contracte. Acestea, la rândul lor, se îndreaptă împotriva administratorilor drumurilor, respectiv împotriva Primăriei Sibiu, ca să-și recupereze banii. Chiar dacă pentru mecanicii din service-uri, este evident că multe dintre mașini suferă din cauza străzilor săpate, nu același lucru se întâmplă și în instanță.

Procedura este greoaie, iar cele mai multe dintre procese se termină după doi-trei ani, cu soluții favorabile pentru reprezentanții municipalității. Ca să aveți o minimă șansă odată procesul început, avocații recomandă să aveți cât mai multe probe la dosarul de daune – inclusiv fotografii ale drumului pe care vi s-a stricat mașina.

Instanța îi dă dreptate Primăriei

În 2012 și 2013, municipalitatea a fost chemată în instanță în 27 de procese care au drept obiect recuperarea daunelor cauzate autovehiculelor de starea drumurilor. “Dintre acestea, 21 de procese sunt pe rol, patru sunt câştigate de Municipiul Sibiu şi Consiliul Local Sibiu, iar două au fost pierdute și sunt, acum, în faza de recurs declarat de Municipiul Sibiu şi Consiliul Local Sibiu”, descrie purtătorul de cuvânt al Primăriei, Mirela Gligore.

În unul dintre dosarele pierdute, Consiliul Local Sibiu a fost obligat la plata sumei de 1.835,44 lei, 75,44 lei taxă de timbru şi 1.760 lei onorariu expert. În cadrul celui de-al doilea proces pierdut, Consiliul Local a fost obligat la plata sumei de 245,23 lei despăgubiri şi însumând 1.987,02 lei cheltuieli de judecată. Sumele nu au fost, deocamdată, achitate, pentru că procesele se află în faza de recurs.

Societăţile de asigurări care au acţionat Municipiul Sibiu şi Consiliul Local Sibiu în judecată sunt Omniasig, Uniqa Asigurări, Asirom și Generali România. Nicio persoană fizică nu s-a încumetat să intre într-un proces cu Primăria Sibiu, într-o speță privind starea drumurilor.

“Procesele se câștigă foarte greu”

Deși susțin că numărul de autovehicule avariate din cauza stării drumurilor este mult mai mare, societățile de asigurări deschid relative puține litigii cu acest obiect. Agenții de asigurări susțin că procesele durează mult și se câștigă greu. “Se câștigă foarte greu un asemenea proces. Instanța se mișcă greu, ajungem la o soluție abia după doi ani de la producerea avariilor. E adevărat că nu toate dosarele sunt la fel, iar unele se câștigă, altele nu. Dar probabil circulați și dumneavoastră cu autoturismul, vedeți care e situația. Se circulă foarte greu, iar instituțiile care se ocupă de asta nu conlucrează. Primăria, cu cei de la Apă, cu cei de la Gaz, nu se înțeleg. Unde nu există dialog, nu există nici consens. Iar șoferii nu vin la noi deloc încântați. Vă dați seama, să îți faci un dosar de daune pentru că ți-ai stricat mașina pe drumuri nu e la fel de simplu cum e cel în urma unui accident, unde lucrurile sunt mult mai clare. Noi mergem totuși în instanță, pentru că, pe viitor, poate aceste acțiuni vor influența mersul lucrurilor, poate se va schimba ceva”, a declarat, pentru Turnul Sfatului, unul dintre agenții de asigurări de la Biroul Daune din cadrul filialei sibiene a Omniasig.

E nevoie de probe solide

Avocații sibieni îi sfătuiesc pe toți cei care se încumetă să înceapă un astfel de proces să se înarmeze cu cât mai multe probe. “Procesele se câștigă, într-adevăr, destul de greu, pentru că probatoriul este destul de greoi. Ajută și fotografiile la fața locului, dar și procesul-verbal constatator, de la Poliție. Atâta tot că polițiștii nu sunt obligați să mai vină la fața locului, dacă nu este vorba despre un accident. Însă acest proces verbal ajută foarte mult la dosar. Actele și înscrisurile oficiale au o greutate mult mai mare”, explică avocatul Ioan Todoran, din cadrul Baroului Sibiu.

Este nevoie, obligatoriu, și de o expertiză tehnică a autovehiculului și nu ar strica să solicitați și o constatare din partea inspectorilor de la Protecția Consumatorilor. Dacă aveți martori care să vă susțină cauza, vă sporiți șansele de a convinge instanța. Probele, cumulate, pot convinge instanța că dauna trebuie imputată administratorului drumului, care nu a întreținut corespunzător starea acestuia. Aici pot interveni, însă, noi detalii legislative care să vină în ajutorul municipalității: juriștii se pot prevala de o prevedere din Codul Rutier, care stipulează că șoferii trebuie “să adapteze viteza la condițiile de carosabil”, dar și de faptul că multe dintre străzi sunt săpate de societățile de utilități (cum sunt E.On Gaz), iar întreținerea acestora, până la finalizarea contractului, intră în atribuțiile acestora.

Ce vor șoferii?

Mulți dintre șoferii sibieni își exprimă nemulțumirile față de starea drumurilor din Sibiu. Chiar dacă unii dintre ei înțeleg că infrastructura trebuie reparată și întreținută – inclusiv rețelele de utilități –, întrebarea de pe buzele tuturor este de ce lucrările nu se corelează, iar străzile rămân mult timp destupate, după intervenții. O soluție, respinsă de primarul Klaus Johannis, ar fi interzicerea a traficului pe străzile aflate în lucru, pe perioada lucrărilor. “Eu cred că sibienii preferă să circule așa, decât să fie închise străzile”, a declarat primarul Sibiului, într-o conferință de presă.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

10 comentarii

alex

Acum 11 ani

Ce glumet e dl Johannis... ar trebui inchise 80% din strazi din sibiu. S-a inceput lucrul total neorganizat, o bataie de joc.
Raspunde

bormasina

Acum 11 ani

pai sarpe la sarpe tine , ce vrei sa cistije amaritu procesu cu hiraii
Raspunde

grecuţ

Acum 11 ani

Eu zic sa il mai alegem cel putin inca un mandat.... Isi bate joc de noi, cel putin in ceea ce priveste drumurile, atat din punct de vedere a distrugerii carosabilului, cat si din punct de vedere a \"fluidizarii\" traficului prin introducerea sensurilor unice. E o lepra.....Poate pana la urma il leaga astia de la DNA....
Raspunde

joseph

Acum 11 ani

Băi, tu pe cine dracu crezi că mai păcăleşti, se vede de la o poştă că eşti unul şi acelaşi, indiferent că-ţi zici grecuţ, am o capră...
Raspunde

voi vota cu 2 miini pe johannis

Acum 11 ani

bai tu si alti postaci rau voitori si circotasi nu ati votat niciodata cu johannis ,voi faceti parte din aia 7 -8 procente care va deranjaza ca ce a realizat johannis in 4 mandate papagali aia de vreti voi s-a va fie primari nu faceau in 50 de mandate ,va doare tareevolutia sibiului circotasilor si ofticosilor ,bai daca te dai sibian nu vezi ce strazi tia tras pina si in cimitir a modernizat aleile ,mai are prin padurile din juru sibiului pe unde umblati voi astia disperati de performantele lui johannis ,focalizati numai santierele nefinalizate ,mai ducetiva si pe alea gata si nu putine numai in mandatul al 5 intrun an vreo 40 de strazi perfecte ,dar voi nu vedeti padurea de copaci
Raspunde

ce vor sibienii

Acum 11 ani

nu ne putem ascunde mereu in spatele acestor \"sibieni\"- ce vor ei se vede la vot. cum se organizeaza un santier pe domeniul public e reglementat de legislatie, nu de dorintele presupuse ale sibienilor. si va rog, nu uitati ca nu sunt doar sibienii afectati de aceste santiere, Sibiul nefiind un oras inchis, enclavizat, nu-i asa? ne place sa ne laudam cu numarul mare de turisti, dar asta numai cand e de bine. Mai corect (si necesar) ar fi sa se respecte legea si normele pentru ca daca eu fac un santier la Sibiu si vine inspectia de la primarie sa ma amendeze ca nu am respectat reglementarile in vigoare nu cred ca scap de amenda daca afirm ca sibienii prefera sa vada santierul meu asa cum este si nu asa cum prevede legea.
Raspunde

un sibian

Acum 11 ani

e o adevarata afacere aici... vine primaria, face drumul nou, ca in palma, vin cei de la gaz, canal sau te miri tu ce porcarie, trag niste santuri pe strazile noi, pe motiv ca nu au avut fonduri sa schimbe reteaua de pe strada respectiva inainte sa se asfalteze, si imediat dupa ce se asfalteaza strada apar fondurile in mod miraculos. Se apuca doreii de spart, lasa asa cateva saptamani bune fara sa mai faca nimic, mai lucreaza de ochii lumii 2-3 zile pe luna, se astupa santurile cu pamant (nebatatorit, bineinteles...), se asteapta 2-3 ploi sa spele pamantu din sant, si asa ramane pana se trezeste primaria sa asfalteze. cand se asfalteaza se pune asfaltul direct peste pamant, apar alte denivelar cand se lasa asfaltul pentru ca nu are aceeasi fundatie ca si restul, iar noi ne plimbam cu rablele pe valurile din asfalt. Nu se pot sincroniza firmele de utilitati cu primaria? Eu cred ca nu vor. Tineti minte ce verdict a primit EON Gaz de curand impotriva conditiilor impuse de primaria Sibiu pentru repararea strazilor? Bineinteles ca nici inaintea sentintei judecatoresti nu respectau conditiile impuse de primarie. Propun sa tragem in tzeapa cativa directorasi de la EON, sa vedem daca pot sa sincronizeze lucrarile cu planurile primariei dupa aceea.
Raspunde

rosu

Acum 11 ani

Lasati, bai, ca la Brasov e mai rau!
Raspunde

Eu, sibianul

Acum 11 ani

Ai aparut, joseph, ca imi era dor de tine si ceilalti pupincuristi de serviciu... sunteti de groaza... se circula aproape ca in Afganistan, dar voi il votati pe johannis cu doua maini - cum scrie boul ala mai sus - , sunt sensuri giratorii abia date in folosinta sau chiar inca nu, dar in care un autobuz sau alt autovehicul mai mare nu poate intra, etc, etc... m-am plictisit de idioti... hai pa...
Raspunde

joseph

Acum 11 ani

Stapane Klaus, cand sa vin pe Balea ca sa-ti lustruiesc pantofii si sa-ti fac un sugiuc?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus