Vineri,
12.09.2025
Light Intensity Drizzle
Acum
18°C

Cum se comporta "solutia-minune" pentru deszapezirea drumurilor

Acum câteva zile, conducerea Drumurilor Naționale Sibiu anunța utilizarea unei ”soluții-minune” de deszăpezire a drumurilor, mai ieftină și mai eficientă decât sarea sau clorura de calciu sau magneziu. Turnul Sfatului vă prezintă mai multe detalii despre soluția ecologică, ieftină și eficientă.

Atica TZ-1 se numește soluția produsă la Vâlcea. ”Este un produs lichid din gama celor utilizate la deszăpezirea drumurilor, prevenirea înghețului și menținerea carosabilului. Produsul nu este toxic și nu afectează mediul înconjurător. Are remanență, nu înfundă rețeaua de canalizare precum materialele clasice folosite (sarea sau nisipul) și se poate folosi până la -32 de grade Celsius”, se arată în prezentarea făcută produsului relativ recent lansat pe piață. Soluția românească poate fi folosită atât pe carosabil umed, cât și uscat, fiind recomandat atât pentru topirea zăpezii, cât și pentru prevenirea înghețului.

”Pentru că este vorba de un produs nou, reacția pieței este una precaută. Asta până este testat prima dată. Clienții noștri apreciază faptul că această soluție nu corodează asfaltul, fapt luat în considerare mai ales pe străzile și drumurile noi, care sunt în garanție. În plus, nu este nici toxic, prin urmare panseluțele plantate toamna pe spațiile verzi din apropierea străzilor nu au de suferit de pe urma unor astfel de soluții”, susține unul din distribuitorii sibieni ai soluției amintite.

Costuri de deszăpezire

Atica TZ-1 a fost folosită iarna trecută pentru deszăpezirea orașului Cisnădie, a orașului Hunedoara, dar și pentru Transfăgărășan. ”Aici este potrivită o astfel de soluție deoarece avem de-a face cu o zonă protejată, iar sarea afectează în mod evident plantele de pe marginea drumurilor”, arată administratorii drumurilor de munte. ”Este și cea mai ieftină soluție pe care o folosim. Nu a fost folosită până acum pentru că este o metodă nouă și acum a fost introdusă”, a explicat Liviu Crețu, directorul secției Drumuri Naționale Sibiu.

Testele celor care produc Atica susțin că ”soluția-minune” este mult mai ieftină decât clasicele metode de deszăpezire, cu amestec de sare și nisip sau cu clorură de calciu. Pentru a demonstra acest lucru, a fost ales scenariul unei ninsori abundente pe un drum cu două benzi, de șapte metri lățime. ”Soluția lichidă de deszăpezire Atica TZ-1 se împrăștie o dată la șase ore, cu acțiune până la -32 de grade Celsius. Pentru condițiile de mai sus se consumă circa 200 de kilograme/km. Costul materialului pentru deszăpezire este de 64 de euro/km”, se arată în calculele producătorilor, care arată că mașinile de împrăștiat materialul sunt identice. Prin urmare, consumul de combustibil este același, indiferent de materialul de deszăpezire folosit.

În cazul clorurii de calciu, aceasta ar trebui împrăștiată o dată la patru ore, la un cost al materialului de 125,4 euro/km. În fine, ”clasicul” amestec sare-nisip este cel mai scump: 220 de euro/km, în condițiile în care trebuie împrăștiat o dată la trei ore.

”În cazul clorurii de calciu sau al amestecului de sare și nisip nu s-a mai luat în calcul consumul de carburant pentru a doua trecere, cheltuielile cu întreținerea parapeților și a semnelor de circulație ca urmare a coroziunii produse”, mai arată distribuitorii.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

geo

Acum 11 ani

Daca toate acele caracteristici sunt reale + costurile, atunci trebuie sa fii rau intentionat sau sa fii determinat de alte intentii sa nu apelezi la aceasta solutie.
Raspunde

neica

Acum 11 ani

Mai fratilor daca compozitia se numeste SARE si NISIP sa fie asa nu mai dati pe drumuri cu PIETRIS ca ne facem masinile varza .Chiar pe nimeni nu intereseaza ce fac astea de la drumuri cu noi?Chiar nimeni nu are in atributiile de serviciu sa verifice GRANULATIA materialului anti-derapant?E o bataie de joc mai ales daca ai norocul sa prinzi in fata tape tronsonul de drum EUROPEN, APOLD-CRISTIAN o masina care imprastie materialul anti-derapant la LOPATA direct pe capote masini.
Raspunde

sofer

Acum 11 ani

Din pacate, materialul antiderapant este folosit si la sablarea masinilor.Citi dintre voi ati gasit lovituri micute pe masina(partea stinga)? Nu stiati de unde au aparut ? Uite unul dintre motive : ***www.youtube.com/watch?v=HrKU9y47qPA
Raspunde

ovwytGvjRI4

Acum 11 ani

Please put your us our and and compare life insurance bestlifeinsurpolicy.com answers others’, subject insider companies, heliomeds.com 10mg generic levitra sensitive comment here, suggestions health insurance riverside comparehealthinsur.com health insurance online ask and and send the obcjteions there… people relevant information the management about down questions, key
Raspunde

STQOF5t16

Acum 11 ani

The war to bring reason and fairness to the pricing and administration of auto insurance will be hard-fought. No QuotesChimp expects the entrenched and powerful forces of the insurance es�tablishment to surrender their immense power easily. In fact, it will take years of energetic consumer activism to stop the pricing abuses of the auto insurance industry.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus