A început în 2003, la Aeroportul Băneasa, unde a fost comandant adjunct până în 2006. Apoi, director operațional la același aeroport, iar șase luni mai târziu a devenit director general. Până în 2009, toamna, când a ocupat iarăși postul de director operațional. Din aprilie anul acesta este pentru a doua oară directorul Aeroportului Băneasa și, între timp, a câștigat și concursul pentru postul de președinte al Consiliului de administrație al Aeroportului internațional Sibiu. Este vorba de Radu Gabriel Bondar, de 35 de ani, care zilele trecute a prezentat Planul de administrare a Aeroportului sibian pe următorii patru ani.
Prin noul plan de administrare, membrii CA și-au asumat o serie de obiective specifice, care vor trebui puse în aplicare alături de conducerea executivă. Printre obiectivele specifice enumerate sunt creșterea numărului de noi curse cu minim patru în primul an, tot cu minim patru în al doilea an de activitate, și câte o cursă nouă, cel puțin, în fiecare din anii trei și patru.
De acum într-un an ar urma să fie deja atribuit contractul pentru un terminal cargo, terminal care să fie pus în funcțiune în cel de-al doilea an de activitate al actualului consiliu de administrație. Printre obiectivele specifice se mai numără și reducerea cu câte 5% a subvențiilor anuale acordate de la bugetul județului. Aceste reduceri sunt asumate doar din anul trei și patru de activitate al CA. Am pornit de la aceste date în discuția cu noul președinte al CA.
"Vă uitaţi la Discovery?"
Reporter: De ce v-ați dorit să veniți în administrarea Aeroportului Sibiu. Știați despre el?
Radu Gabriel Bondar: Bineînțeles că știam, normal.
R.: Știați de bine? Întreb pentru că au fost acele probleme cu alunecările de teren.
R.G.B.: Acum, fiecare aeroport din România a avut la un moment dat probleme cu infrastructura...
R.: Dar nu după 70 de milioane de euro tocmai investiți... Ce știați concret?
R.G.B.: Că a dezvoltat un proiect de modernizare a infrastructurii, practic tot ceea ce și-ar fi dorit și celelalte aeroporturi. Asta știam.
R.: Ați venit aici cu gândul că se poate face treabă... cum?
R.G.B.: Eu am venit cu gândul că sunt suficient de tânăr să fac ceva și suficient de în vârstă să fi făcut ceva.
R.: Nu sunt cam îndrăznețe obiectivele, cu noile curse?
R.G.B.: Eu vă spun așa: dacă nu ne propunem nimic, abia atunci totul este realizabil.
R.: Dar dacă nu veți atinge obiectivele asumate, va trebui să renunțați la mandat.
R.G.B.: Mi-am asumat riscul acesta de la început, dar eu niciodată nu plec de la această premisă, că nu pot face ceva. Eu am venit aici știind, având convingerea că lucrurile acestea sunt realizabile și se pot face. Altfel nu aș fi semnat contractul, evident. Totul pare imposibil la prima vedere. Mă refer la orice situație.
R.: Vă referiți inclusiv la terminalul cargo? Sibiul nu pare chiar atât de dezvoltat economic...
R.G.B.: Vă uitați pe Discovery, nu (zâmbește)? Ei, și acolo sunt lucruri care par imposibile la prima vedere. Eu nu spun că suntem caz de Discovery, vă rog să nu interpretați în sensul ăsta, dar vreau să spun că judecând la scară largă, dacă nu crezi în lucrurile pe care le faci, cu siguranță nu ajungi să le faci.
Subvențiile nu au termen
R.: Sunteți, practic, angajatul nostru, al sibienilor...
R.G.B.:... în toate felurile sunt al sibienilor... (râde)
R.:... iar acum activitatea aeroportului trebuie subvenționată din banii sibienilor. Cât timp credeți că va mai trebui să fie susținută astfel activitatea aeroportului?
R.G.B.: Depinde cât de repede reușim să atragem acel nivel de trafic care să ne asigure o sustenabilitate financiară. Depinde.
R.: În 2008 sau 2009 a fost făcut un studiu de piață în ceea ce privește viitorul Aeroportului.
R.G.B.: Deci, haideți să vă spun. Studiile de piață din 2006 nu au mai fost valabile în 2007, odată cu intrarea în Uniunea Europeană. Au fost date peste cap toate, pentru că a fost un flux de trafic. Fără îndoială că ceea ce urmează este, într-o anumită măsură, predictibil. Dar, niciodată nu poți spune exact ceea ce poți face mâine, darmite că se va întâmpla ceva. Da, sunt studii de piață făcute, dar au un termen limitat de valabilitate, căci întotdeauna conjunctura se schimbă. A fost criza, cine a putut spune că se va produce atunci? Cei care au spus-o nu au fost luați în seamă atunci.
R.: Se face aeroport la Brașov... Sau, mă rog, deocamdată ei termină o pistă.
R.G.B.: Mă bucur că ați spus asta. Era exact răspunsul meu referitor la studiile de piață.
Despre cursele low-cost
R.: Cursele low-cost sunt modalitatea prin care veți mări traficul pe Aeroportul Sibiu?
R.G.B.: Cursele low-cost... Au așa, sunt stigmatizate, au un sens peiorativ... Să spunem doar cursele, da? Low-cost-ul e un model de business, atâta tot. A prins mai bine, deoarece operatorii de low-cost au o altfel de inițiativă decât ceilalți și o apetență mai mare la risc. Riscul de a intra pe piețe noi, despre acesta vorbim, nu despre altceva. Și atunci, da, dacă vorbim despre o inerție a altor operatori, de orice tip... În momentul în care te duci la unul și îi spui ”vino la mine”, acela se gândește de zece ori mai mult decât unul cu o apetență spre risc mai mică. Asta vreau să spun.
R.: Nu am vrut să dau vreo nuanță peiorativă. Dar asta e cartea pe care mizați, să atrageți operatori care riscă pe acest domeniu?
R.G.B.: În principiu, nu putem să le spunem tuturor chiar ceea ce vor să audă. Nu mă refer aici la discuția noastră, ci la negocierile cu operatorii. Unii mizează pe anumite elemente în funcție de profilul lor de business. Și ia în considerare - când face o evaluare de aeroport - doar criteriile cerute de modelul lui de afacere. Și atunci, înainte să vorbești cu un operator, te interesezi. Pentru că noi facem un fel de interviu cu operatorii, nu? Și îi prezentăm avantajele pe care știm că el le-ar prețui.
R.: Cum ar fi ajutoarele de stat disponibile la Sibiu...
R.G.B.: Ajutorul de stat este, într-adevăr, un avantaj. De aceea l-am și trecut în planul de administrare ca fiind un punct forte.
R.: De ce nu au ”funcționat” aceste ajutoare până acum? Căci au fost licitații de acordare a lor la care nici măcar nu au fost oferte depuse.
R.G.B.: Trebuie să încerci până reușești.
R.: Am auzit că Londra ar fi prima rută nou deschisă de la Sibiu.
R.G.B.: E posibil, da. Dar cu mine o să discutați doar lucrurile certe, eu nu vă voi spune lucruri pe care încă nu le-am făcut. Așa vom vorbi în viitor.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Aeroportului Sibiu , Radu Gabriel Bondar , Aeroportul Băneasa , Aeroportului Băneasa , Uniunea Europeană Guvernului P , Aeroportul Sibiu
Vizualizari: 901
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
@Barosanu
Acum 1 oră
@AndreiM fascistul de serviciu
Acum 1 oră
Periscop
Acum 2 ore
Emil
Acum 2 ore
Emil