Duminică,
02.10.2022
Parțial Noros
Acum
14°C

Presedintele Aeroportului despre prima cursa low-cost, inspre Londra: "E posibil, da"

A început în 2003, la Aeroportul Băneasa, unde a fost comandant adjunct până în 2006. Apoi, director operațional la același aeroport, iar șase luni mai târziu a devenit director general. Până în 2009, toamna, când a ocupat iarăși postul de director operațional. Din aprilie anul acesta este pentru a doua oară directorul Aeroportului Băneasa și, între timp, a câștigat și concursul pentru postul de președinte al Consiliului de administrație al Aeroportului internațional Sibiu. Este vorba de Radu Gabriel Bondar, de 35 de ani, care zilele trecute a prezentat Planul de administrare a Aeroportului sibian pe următorii patru ani.

Prin noul plan de administrare, membrii CA și-au asumat o serie de obiective specifice, care vor trebui puse în aplicare alături de conducerea executivă. Printre obiectivele specifice enumerate sunt creșterea numărului de noi curse cu minim patru în primul an, tot cu minim patru în al doilea an de activitate, și câte o cursă nouă, cel puțin, în fiecare din anii trei și patru.

De acum într-un an ar urma să fie deja atribuit contractul pentru un terminal cargo, terminal care să fie pus în funcțiune în cel de-al doilea an de activitate al actualului consiliu de administrație. Printre obiectivele specifice se mai numără și reducerea cu câte 5% a subvențiilor anuale acordate de la bugetul județului. Aceste reduceri sunt asumate doar din anul trei și patru de activitate al CA. Am pornit de la aceste date în discuția cu noul președinte al CA.

"Vă uitaţi la Discovery?"

Reporter: De ce v-ați dorit să veniți în administrarea Aeroportului Sibiu. Știați despre el?

Radu Gabriel Bondar: Bineînțeles că știam, normal.

R.: Știați de bine? Întreb pentru că au fost acele probleme cu alunecările de teren.

R.G.B.: Acum, fiecare aeroport din România a avut la un moment dat probleme cu infrastructura...

R.: Dar nu după 70 de milioane de euro tocmai investiți... Ce știați concret?

R.G.B.: Că a dezvoltat un proiect de modernizare a infrastructurii, practic tot ceea ce și-ar fi dorit și celelalte aeroporturi. Asta știam.

R.: Ați venit aici cu gândul că se poate face treabă... cum?

R.G.B.: Eu am venit cu gândul că sunt suficient de tânăr să fac ceva și suficient de în vârstă să fi făcut ceva.

R.: Nu sunt cam îndrăznețe obiectivele, cu noile curse?

R.G.B.: Eu vă spun așa: dacă nu ne propunem nimic, abia atunci totul este realizabil.

R.: Dar dacă nu veți atinge obiectivele asumate, va trebui să renunțați la mandat.

R.G.B.: Mi-am asumat riscul acesta de la început, dar eu niciodată nu plec de la această premisă, că nu pot face ceva. Eu am venit aici știind, având convingerea că lucrurile acestea sunt realizabile și se pot face. Altfel nu aș fi semnat contractul, evident. Totul pare imposibil la prima vedere. Mă refer la orice situație.

R.: Vă referiți inclusiv la terminalul cargo? Sibiul nu pare chiar atât de dezvoltat economic...

R.G.B.: Vă uitați pe Discovery, nu (zâmbește)? Ei, și acolo sunt lucruri care par imposibile la prima vedere. Eu nu spun că suntem caz de Discovery, vă rog să nu interpretați în sensul ăsta, dar vreau să spun că judecând la scară largă, dacă nu crezi în lucrurile pe care le faci, cu siguranță nu ajungi să le faci.

Subvențiile nu au termen

R.: Sunteți, practic, angajatul nostru, al sibienilor...

R.G.B.:... în toate felurile sunt al sibienilor... (râde)

R.:... iar acum activitatea aeroportului trebuie subvenționată din banii sibienilor. Cât timp credeți că va mai trebui să fie susținută astfel activitatea aeroportului?

R.G.B.: Depinde cât de repede reușim să atragem acel nivel de trafic care să ne asigure o sustenabilitate financiară. Depinde.

R.: În 2008 sau 2009 a fost făcut un studiu de piață în ceea ce privește viitorul Aeroportului.

R.G.B.: Deci, haideți să vă spun. Studiile de piață din 2006 nu au mai fost valabile în 2007, odată cu intrarea în Uniunea Europeană. Au fost date peste cap toate, pentru că a fost un flux de trafic. Fără îndoială că ceea ce urmează este, într-o anumită măsură, predictibil. Dar, niciodată nu poți spune exact ceea ce poți face mâine, darmite că se va întâmpla ceva. Da, sunt studii de piață făcute, dar au un termen limitat de valabilitate, căci întotdeauna conjunctura se schimbă. A fost criza, cine a putut spune că se va produce atunci? Cei care au spus-o nu au fost luați în seamă atunci.

R.: Se face aeroport la Brașov... Sau, mă rog, deocamdată ei termină o pistă.

R.G.B.: Mă bucur că ați spus asta. Era exact răspunsul meu referitor la studiile de piață.

Despre cursele low-cost

R.: Cursele low-cost sunt modalitatea prin care veți mări traficul pe Aeroportul Sibiu?

R.G.B.: Cursele low-cost... Au așa, sunt stigmatizate, au un sens peiorativ... Să spunem doar cursele, da? Low-cost-ul e un model de business, atâta tot. A prins mai bine, deoarece operatorii de low-cost au o altfel de inițiativă decât ceilalți și o apetență mai mare la risc. Riscul de a intra pe piețe noi, despre acesta vorbim, nu despre altceva. Și atunci, da, dacă vorbim despre o inerție a altor operatori, de orice tip... În momentul în care te duci la unul și îi spui ”vino la mine”, acela se gândește de zece ori mai mult decât unul cu o apetență spre risc mai mică. Asta vreau să spun.

R.: Nu am vrut să dau vreo nuanță peiorativă. Dar asta e cartea pe care mizați, să atrageți operatori care riscă pe acest domeniu?

R.G.B.: În principiu, nu putem să le spunem tuturor chiar ceea ce vor să audă. Nu mă refer aici la discuția noastră, ci la negocierile cu operatorii. Unii mizează pe anumite elemente în funcție de profilul lor de business. Și ia în considerare - când face o evaluare de aeroport - doar criteriile cerute de modelul lui de afacere. Și atunci, înainte să vorbești cu un operator, te interesezi. Pentru că noi facem un fel de interviu cu operatorii, nu? Și îi prezentăm avantajele pe care știm că el le-ar prețui.

R.: Cum ar fi ajutoarele de stat disponibile la Sibiu...

R.G.B.: Ajutorul de stat este, într-adevăr, un avantaj. De aceea l-am și trecut în planul de administrare ca fiind un punct forte.

R.: De ce nu au ”funcționat” aceste ajutoare până acum? Căci au fost licitații de acordare a lor la care nici măcar nu au fost oferte depuse.

R.G.B.: Trebuie să încerci până reușești.

R.: Am auzit că Londra ar fi prima rută nou deschisă de la Sibiu.

R.G.B.: E posibil, da. Dar cu mine o să discutați doar lucrurile certe, eu nu vă voi spune lucruri pe care încă nu le-am făcut. Așa vom vorbi în viitor.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

x

Acum 8 ani

Mult succes! Stie ce face. :-)
Raspunde

sibian

Acum 8 ani

a vorbit foarte frumos.Ma bucur ca este tanar si are idei marete.
Raspunde

Asd

Acum 8 ani

Asteptam cu interes prima cursa pe marte
Raspunde

karla

Acum 8 ani

Londa Color? :)))))
Raspunde

@4

Acum 8 ani

Mie mi-a placut reporterul...a vorbit frumos..si nu s-a stapanit sa nu pomeneasca despre pista de la Brasov
Raspunde

Dan

Acum 8 ani

Sa vedem si asta, ca o singura data am reusit sa zbor la Londra si o data de la Londra cu tzeparii ordinari de la Bleah Air :( Dar cam toti au plecat. Lauda, Ryan , Easy ...nu a mai ramas decit Wizz ul, care respins de Ionasis s-a dus la Tg Mures si sigur NU se intoarce la Sibiu
Raspunde

un sibian

Acum 8 ani

teoretic suna frumos...hai sa vedem rezultatele...daca sunt bune n-o sa mia fie nevoie de interviuri...si nici sa sponsorizam aeroportul
Raspunde

alt sibian

Acum 8 ani

Prietene esti numit politic ! Nu ne mai aburti atata ca o sa faci si tu ce au facut turcii la Plevna ! Mai degraba trebuie platit creditul la banca austriaca cu o dobanda enorma ( oare de ce ?) ca alta sursa de finantare mai convenabila nu am gasit ,nu ?
Raspunde

italian

Acum 8 ani

Din pacate, mi se pare ca a vorbit fara sa spuna aproape nimic. Sper sa gresesc, dar daca asa sunt premisele...
Raspunde

AUGUSTUS

Acum 8 ani

SI ce director general ve ti numi tot politic sau un profesionist din aviatie nu ca la Timisoara sa va ingroape aeroportul.
Raspunde

AUGUSTUS

Acum 8 ani

E adevarat ca aeroportul a ramas fara director general, cel ce a castigat alegerile renuntand la post? ce se intampla in acest caz? este adevarat ca aerogara este mai \"scurta\" cu cateva zeci de metri fata de ce a fost proiectat si aprobat? cand avem un plan de management aprobat si un calendar al actiunilor? intra aeroportul in 2014 cu aceeasi situatie neclara?
Raspunde

KT

Acum 8 ani

Bai, Cristi! Despre ce vorbim aici (in Romania)? Oameni care stiu si pot sa faca chiar sunt lasati sa faca. Ma indoiesc 100%, chiar ma-ndoi.
Raspunde

andrei

Acum 8 ani

Mie mi se pare de bun simt. Are trecut in contractul de management deschiderea a noi 4 destinatii pe an, din punctul meu de vedere e super, trebuie sa-i dam credit, nu sa sarim din prima pe el. Asa ca lasati-l in pace un an de zile sa-si vada de obiective si daca nu se tine de ele, atunci sa vina altul, ce e asa greu ? Specialistii lui Peste !
Raspunde

SnbJas2BbE

Acum 8 ani

Occasionally QuotesChimp are by maintaining peaceful unethical. Dead loss to show an issue substance to the underwriting judgement of the insurance provider might again be reasons for lack of rewards, because an insurance policy is a deal of extreme good-faith. For instance, knowing that the forest-fire is proceeding toward your home, you-can't telephone home insurance broker, get an understanding for prompt protection (notice &#3 4;Where Does Protection Start?&#3 4; underneath), and anticipate to get rewards when your home burns up down. That simply wouldn't be cricket.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus