Vineri,
27.01.2023
Ceata
Acum
-1°C

Record in materie: prejudiciu de patru milioane dupa o lucrare de trei milioane

Într-o zi de vineri, din noiembrie 2007, fostul primar al comunei Brădeni, Aurel Dobre, semnează un contract de puțin peste trei milioane de lei, fără TVA, pentru realizarea rețelei de canalizare în satele Brădeni și Retiș. Lucrarea trebuia terminată în primăvara anului 2009. Nu a fost terminată nici în ziua de azi. În schimb, cei de la Curtea de Conturi au sesizat Procuratura, după ce au calculat că din contractul de trei milioane de lei au fost create prejudicii de aproape patru milioane de lei.

Contractul a fost atribuit prin procedură de licitație publică firmei brașovene Vectra Service, pe 16 noiembrie 2007. Valoarea licitată de cei de la Vectra nu a fost mult sub cea estimată inițial. 3,06 milioane de lei au cerut constructorii brașoveni pentru a realiza, în 16 luni, lucrarea estimată înaintea licitației la 3,1 milioane de lei. Sumele nu includ și TVA, iar fondurile urmau a fi alocate din bugetul local, care – la rându-i – urma să fie alimentat cu banii necesari de Guvernul României.
Acum, în 2014, lucrarea este la un stadiu de cel mult 80%, șantierul fiind demult părăsit. Cei de la Vectra Service nu au mai terminat lucrarea, subcontractând-o, pe rând, mai multor firme. Care, neplătite, au plecat cum au venit. La finele lui 2011, chiar înainte de Crăciun, Guvernul mai alocă niște bani comunei Brădeni. Al cărei primar, Aurel Dobre, din teamă de a nu pierde banii alocați (dacă nu erau cheltuiți până la finele anului, aceștia trebuiau returnați bugetului de stat), ”găsește” o firmă dintr-o comună apropiată, căreia îi transferă în cont toți banii, sub promisiunea – spune primarul - că din aceste fonduri va fi terminată lucrarea. Ceea ce, evident, nu s-a întâmplat.
Între timp, Camera de Conturi a venit în control, în urma căruia a descoperit prejudicii importante. Primarul a contestat în instanță raportul, dar a pierdut. Cei de la Camera de Conturi au sesizat procurorii.
”Prejudiciul estimat: 3.979.667 lei. Data sesizării: 06.06.2013. Unitatea de parchet unde se află dosarul: Parchetul de pe lângă Judecătoria Sibiu”, se arată acum, într-un document citat de pesurse.ro.
Am vrut să vedem de unde vine prejudiciul produs într-o comună care, la ultimul recensământ număra 1.441 de locuitori. Cu tot cu copii și în toate cele trei sate aparținătoare (Brădeni, Retiș și Țeline).

”Eu? Eu, nu...”

Aurel Dobre (PSD) a pierdut postul de primar al comunei Brădeni în urma alegerilor din vara lui 2012. Noul primar este Liviu Modoi (PP-DD), devenit cunoscut mai ales datorită inițiativei de a oferi bani celor care își vopsesc casele în mov (culoarea partidului pe care îl reprezintă). Liviu Modoi spune că nu prea știe mare lucru referitor la prejudiciul calculat de Camera de Conturi,
”E în legătură cu canalizarea... încă nu știm. Sunt ceva probleme, da. Nu știu ce consideră cei de la Curtea de Conturi, încă nu se știe nimica. E vorba de canalizare, acuma, să vedem ce... nu știu nici dânșii, acum se cercetează. Eu nu îmi fac griji, pentru că nu am fost eu... E fostul primar. N-am nicio vină”, reușim să ”scoatem” de la Modoi.
Cam în aceeași cheie se desfășoară discuția și cu Mircea Șchiopotă, cel care a fost viceprimar în vremea ”șantierului de la canalizare”. ”Nu cunosc. Puțin știu. Eu m-am ocupat de treburile gospodăriei în comună, nu de canalizare. Nici nu mai știu când s-au terminat lucrările... Dacă aveam o documentație în față, să vă spun... acum eu sunt în hotar, nici nu prea am semnal”, scurtează fostul viceprimar discuția.

Aurel Dobre: ”e problemă”

Pentru fostul primar, Aurel Dobre, prejudiciul de aproape patru milioane de lei, dintr-o lucrare de trei milioane, este un lucru imposibil de explicat. ”O fi penalitățile, căci e demult povestea”. Pentru fostul primar, problemele apărute în lucrarea de introducere a canalizării se împart în două. Prima direcție este cea în care este vizată Vectra Service SRL, firmă intrată în insolvență din toamna anului trecut.
”Problema este că au scos garanția din bancă, fără acordul nostru. Cum au făcut, cum nu au făcut, dar au scos garanția aceasta. Vreo 120.000 de lei, dacă mai țin eu bine minte”, spune Dobre despre garanția de bună execuție.
El reface, pe scurt, și modul în care s-a derulat șantierul. ”Lucrările nu au fost terminate. Problema e că cei de la Vectra au subînchiriat lucrările unei firme din Moldova. Și aceia au tot lungit treaba. Eu le-am prelungit cu doi ani contractul și nimic nu au făcut, ne-au tot aburit. Că azi, că mâine, aduceau câte o firmă, nu o plăteau și plecau oamenii. Și uite așa”, concluzionează acum Aurel Dobre.

Cadoul de Crăciun: 230.000 de lei în plus. Buni și nu prea

Cel mai interesant episod relatat de Dobre este cel legat de banii alocați de Executiv în iarna lui 2011. ”Era înainte de Crăciun, am cerut bani de la Guvern să putem termina lucrarea. Cei de la Vectra au realizat o stației de epurare care nu a mai fost plătită și ne-au dat în judecată. Ni s-au dat bani de la Guvern, repartizați prin Consiliul Județean și am plătit acea stație de epurare. Dar ne-au mai rămas 230.000 de lei”, amintește Dobre. Potrivit normelor în vigoare, dacă sumele alocate de Guvern într-un an nu sunt cheltuite până la 31 decembrie, banii se întorc în bugetul de stat. În aceste condiții, Dobre spune că a luat degrabă o decizie,
”Cu cei 230.000 de lei am făcut un contract cu Karin Alp SRL. Și a venit patronul de acolo, să facem ceva, că aveam banii înainte de Crăciun. Și a venit că ne termină lucrarea, că aia, că ailaltă... Am făcut ședință de Consiliu, mă rog, și i-am dat banii, să nu îi pierdem și el să termine lucrarea. Și a făcut ce a făcut și nu a terminat nici el. Și aici e cel mai mare prejudiciu”, susține primarul.
Situația dubioasă povestită de el pare ca o târguială în Piața Cibin. ”Ne-a tot aburit (legat de conducerea Karin Alp SRL). A făcut ceva, dar puțin. «Dă-ne banii înapoi», i-am spus. «Luna ce vine, luna ce vine» și nu a mai venit. Aici e problema”.
Aurel Dobre nu poate rata șansa de a-l ataca și pe actualul edil. Care, susține Dobre, ar trebui să termine el canalizarea de unde a rezultat imensul prejudiciu. ”Primarul actual, pe care îl avem acuma, nici nu vrea să audă. Eu am făcut un raport cu ceea ce s-a executat, dar el nici nu vrea să audă. Să termine el lucrarea, că el este primar. Și să arate la cetățeni că el este în stare... dar nici nu vrea să audă așa ceva, nu vrea să facă nimic. Nici nu vine la Primărie, decât când vrea”.

”Tocmai ieri am fost la procuror”

SC Karin Alp SRL a fost înființată în noiembrie 2009 de către Petre Alion, care acum administrează societatea cu sediul social în comuna Alma, de lângă Dumbrăveni. Potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor, societatea al cărei obiect principal este ”comerțul cu ridicata al altor mașini și echipamente” a înregistrat în anul 2011 venituri totale 944.000 de lei, duble față de anul anterior. În 2012, numărul mediu de angajați al societății căreia i-a fost încredințată finalizarea lucrărilor de canalizare din Brădeni și Retiș a fost de cinci.
Contactat de Turnul Sfatului, Petre Alion a declarat că nu poate spune multe despre situația de la Brădeni, având în vedere că tocmai a dat declarații procurorilor. Ceea ce lasă de înțeles Alion este faptul că, de fapt, și firma lui a realizat lucrări care nu au mai fost plătite. ”Eu am fost ieri unde trebuie și am cam clarificat lucrurile. Nu e chiar așa cum spune domnul Dobre. Lucrurile sunt mult mai complicate. Sunt și sume de încasat foarte mari. Dar s-a lămurit totul în cursul zilei de ieri. Nu o să vă dau detalii, fiind o anchetă în curs, dar atenție, că nu e așa cum spune Dobre, mă mir cum și-a permis să spună asta. El v-a spus doar jumătate, nu și cealaltă jumătate, cu lucrări finalizate și tot ceea ce trebuie, dar neplătite. În măsura în care pot, în viitor, o să dau detalii”, a declarat Petre Alion.

Foto: Google Maps

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

Situaţia din Blăjel este mult mai gravă

Acum 8 ani

După aproape 2 ani de la alegerile locale, Consiliul Local din Blăjel funcţionează ILEGAL, întrucât „majoritatea” din consiliu refuză să valideze doi consilieri locali, în contradicţie cu votul cetăţenilor şi împotriva dispoziţiilor a trei hotărâri judecătoreşti, definitive şi irevocabile!!! Având o majoritate ilegală în consiliu, primarul Roman Toader – „baron local” cu susţinere politică consistentă – îşi „permite” să facă absolut orice: 1. Proiectul de alimentare cu apă în satul Blăjel a fost finalizat, DOAR pe HÂRTIE, la sfârşitul anului trecut. Nu funcţionează pentru că fântânile forate cu 500.000 lei nu sunt viabile! Întârziere: 5 ani! Prejudiciu: 3 milioane lei! Dosar penal la D.N.A. 2. Proiectul de canalizare în satele Blăjel şi Păucea (fonduri europene de 2,5 milioane EURO) trebuia finalizat de 2 ani! Amendă dată deja de autoritatea contractantă în valoare de 160.000 lei! În plus: deturnare de fonduri! Dosar penal la D.N.A. 3. Angajări ilegale sesizate de A.N.F.P. confirmate de Parchet şi Tribunalul Bucureşti! 4. Sporuri ilegal acordate sesizate de Curtea de Conturi şi confirmate de Tribunalul Sibiu! 5. Primar sancţionat de către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării! 6. Nepunerea în aplicare a unor hotărâri judecătoreşti irevocabile! Dosar penal. 7. Edil prins de jandarmi dând mită electorală! Dosar penal. 8. Sancţiune a A.N.R.M.A.P. pentru încălcarea legislaţiei specifice achiziţiilor publice! 9. Primarul a încercat să inducă în eroare organele judiciare. Dosar penal. 10. Fraudarea subvenţiilor agricole. Direcţia Antifraudă A.P.I.A. Bucureşti a demarat procedura de recuperare a prejudiciului. Vă stăm la dispoziţie pentru detalii! Ion Roman - consilier local Marius Mărginean - consilier local nevalidat abuziv
Raspunde

udrea

Acum 8 ani

si la Selimbar este grav cand conducere minte si duce in eroare pe cei care trebuie sa ii puna in posesie. Art. 1. – Terenurile de orice fel, indiferent de destinaţie, de titlul pe baza căruia sunt deţinute sau de domeniul public ori privat din care fac parte, constituie fondul funciar al României. Raportul Curţii de Conturi pe anul 2011 în ceea ce priveşte Primăria Şelimbăr constată abateri financiar-contabile de peste 27 milioane lei şi prejudicii de 405.000 lei. În schimb, o abatere contabilă de peste 24 de milioane lei a fost creată de faptul că primăria nu a evaluat şi a înregistrat în contabilitate opt terenuri de construcţie şi nouă terenuri cu păşuni. Alte apropae trei milioane au fost abateri create de neînregistrarea în evidenţa contabilă a unor „bunuri de natura investiţiilor finalizate şi recepţionate. În plus, nu a calculat şi încasat de la Apă Canal majorări de întârziere pentru neachitarea la termen unui teren pe care societatea l-a cumpărat. Art. 110 Incalcarea prevederilor art. 9 alin. (5) lit. c) si ale art. 10, prin declararea unor suprafete de teren mai mici decat suprafetele pe care le detin sau nedeclararea unor suprafete de teren, detinute efectiv, constituie infractiune de fals in declaratii si se pedepseste potrivit prevederilor art. 292 din Codul penal. Astfel păgubiţii au fost prostiţi că terenul pe care l-au avut în posesie până la naţionalizare a fost retrocedat localnicilor din Şelimbăr şi satele aparţinătoare (Bungard, Mohu, Veştem), aceştia având prioritate la reconstituirea dreptului de proprietate. Ca să fie convingători, escrocii din primărie se mai şi plângeau că nici măcar nu a ajuns pământul pentru toţi, cererile fiind mai mari decât suprafaţa reală existentă. Mai mult, victimele trebuiau să rămână cu impresia că li s-a făcut un hatâr cu terenul de pe coclauri cu care „s-au pricopsit”, câteva loturi dispersate şi aruncate la mama-dracului. Dar, uite aşa, noroc cu funcţionarii Primăriei Şelimbăr şi cu domnul primar, bieţii de ei, care s-au chinuit şi s-au dat de-a dreptul peste cap ca să le dea pământul cuveni, 1. Unde se afla cele 8 terenuri de constructii si ce suprafata de teren insumeaza impreuna. 2. In ce an, aceste 8 terenuri sunt trecute din extravilan in intravilan. 3. In ce localitati sunt aceste 9 terenuri de pasune si ce suprafata de teren insumeaza impreuna. 4. ce suprafata de teren si la ce pret a cumparat pe mp. S.C. APA-CANAL S.A. in baza contractului 643/22.01.2009. 5. Ce suprafata de teren insumeaza parcul industrial al Localitati Selimbar. 6. Ce suprafata de teren si la ce pret a cumparat S.C. Transilvania in anul 2003 din proprietatea privata a loc. Selimbar. 7. De unde au avut teren in anul 2008 pentru cartierul tineretului,oare se poate numi mita electorala 8. daca a avut atatea terenuri, de ce au mai cereut de la domenile statului teren pentru retrocedari???? Oare doar sa aiba cu ce sa prosteasca pe cei care urma sa puna in posesie ca si in cazul GLADCĂ Ana
Raspunde

siby

Acum 8 ani

Puteti sintetiza totul intr-un singur cuvant: ROMANIA!!!! Tara unde este posibil orice...dar tara tuturor posibilitatilor este USA!
Raspunde

Atitudine

Acum 8 ani

Institutiile statului trebuie deparazitate! Trebuie ca fiecare dintre noi sa contribuim, cu ceea ce putem, la schimbarea in bine a situatiei!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus