Luni,
07.10.2024
Cer Senin
Acum
8°C

Se intorc sasii. Saptamana Haferland in Saschiz, Crit, Rupea, Viscri...

Cel mai mare eveniment cultural din România dedicat promovării tradițiilor săseşti, începe mâine și se va derula pe parcursul a zece zile, perioadă în care sunt asteptați câteva mii de saşi întorşi acasă şi turişti dornici să descopere un ţinut cu totul special. Aflat la cea de-a doua ediție, evenimentul are loc în perioada 15 - 24 august 2014, în aria geografică ce include localitățile Saschiz, Criț, Rupea, Viscri, Fișer, Meșendorf și Roadeș, cunoscută sub denumirea de Țara Ovăzului/ Haferland. Fiecare localitate inclusă în programul evenimentului va avea o zi în care se vor desfășura activităti specifice regiunii.
Ziua în care sunt așteptați cei mai mulți turiști, sâmbătă, 16 august, este dedicată satului Criț. Programul se va întinde pe parcursul întregii zile și va include: inaugurarea Casei Kraus pe locul fostei case parohiale, un concert de orgă în cadrul bisericii fortificate, plimbări cu balonul cu aer cald și un bal tradițional săsesc, cu participarea trupei Amazonas Express.
Turiștii care vizitează regiunea pe parcursul celor 10 zile pot participa la concerte, slujbe religioase, picnicuri, drumeții prin pădure și trasee cu bicicleta, precum și la alte activități de petrecere a timpului liber.  Ediția de anul acesta se desfășoară sub înaltul patronaj al lui Dr. Günter Krings - Secretar de Stat în Ministerul de Interne în Germania și Membru în Bundestag, al lui Dr. Bernd Fabritius – Președinte al Federației Mondiale a Sașilor și Membru în Bundestag și al lui Ovidiu Victor Ganţ - Deputat în Parlamentul României din partea Forumului Democrat al Germanilor din România (FDGR).
Inițiatorii evenimentului, Fundația Michael Schmidt, împreună cu Fundația Peter Maffay / Tabaluga, susținute de Fundația Adept, Fundația Mihai Eminescu Trust și Consiliul Local Bunești, își propun să sprijine activ conservarea moștenirii culturale a sașilor, inclusiv promovarea turistică a acestei zone.  
Fundația Michael Schmidt are ca scop principal conservarea patrimoniului cultural săsesc, precum și dezvoltarea de proiecte educaționale pentru promovarea limbii germane în România. Fundația a fost înființată în 2010, iar, până în acest moment, a implementat numeroase proiecte în Țara Ovăzului și nu numai. 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

27 comentarii

david

Acum 10 ani

foarte,f. frumos.
Raspunde

fredy

Acum 10 ani

bun venit la voi acasa ,daca var bate gindul s-a si ramineti este un lucru benefic ,prin priceperea si comportamentu vostru ati aduce belsugu zonelor de unde va prigonit propaganda stalinista ,vau vindut comunisti ca pe sclavi ,sunt curios ce s-a intimplat cu bani luati pe voi cred ca nu si -au tras fosti comunisti -securisti trusturi de presa si conturi in bancile elvetiene si altele necontolabile
Raspunde

pt. fredy

Acum 10 ani

Nu i-a vandut nimeni ca pe sclavi! Ei voiau sa plece. Unii dintre ei ar fi dat orice numai sa plece \"sus\". Iar cand au ajuns acolo si-au dat seama ca nu-i chiar asa cum se asteptau... Nimeni nu i-a primit cu bratele deschise...
Raspunde

@fredy

Acum 10 ani

Si inca ceva Fredy: Sibiul e doar casa lor?!
Raspunde

joseph

Acum 10 ani

3,4. Securist mincinos, probabil beneficiar al exodului săsesc, în ciuda dovezilor irefutabile că securitatea a încasat bani grei de pe urma sașilor, ei fiind plătiți odată de către statul federal, există și un film pe chestia asta cu un anume avocat german care achita o sumă forfetară per capita, și apoi plătindu-se ei înșiși, cu peșcheșuri înfundate în buzunarele securiștilor, cu casele lăsate vouă, securiștilor și politrucilor, pentru care au primit mai nimic, tu vii și susții aberațiile tale scabroase? Cine te mai crede, flașneta propagandistică? Au plecat pentru că i-ați alungat voi comuniștilor, tot așa cum, dacă ar fi avut posibilitatea, ar fi plecat treisferturi dintre români, ați fi rămas voi, comuniști găunoși, putori ordinare și profitori abjecți, dar nu i-ați lăsat să plece, de frică că nu mai avea cine să vă care în spinare. Iar Sibiul, nu, nu e numai casa lor, e și a ungurilor și românilor și țiganilor, dar numai a celor vrednici, a voastră, celor care băloșiți pe-aici, în niciun caz.
Raspunde

ger

Acum 10 ani

Subscriu la ...joseph !
Raspunde

pt. Joseph

Acum 10 ani

Sigur ca tara a primit bani pt. sasi si am inteles ca tot statul german platea si pt. evreii care plecau in Israel. Crezi ca numai matale citesti? Eu n-am avut nimic cu securitatea si nici n-am castigat de pe urma plecarii sasilor. Vreau sa spun ca fiind sibian am cunoscut multi sasi care ar fi dat orice numai sa se vada plecati, desi aici n-o duceau rau deloc. Toti vroiau sa plece \"sus\". Li s-a implinit dorinta, dar multi au regretat plecarea. In alta ordine de idei, pt. ca sunteti un ins citit, mai stiti in ce secol au fost colonizati sasii in zona Sibiului si cu ce scop? Matale care subsrii la Joseph, stii lucrurile astea din ce-ai imvatat sau iei de bun orice zice onor forumistul?
Raspunde

gustav

Acum 10 ani

@5 subscriu,acesta este adevarul.
Raspunde

joseph

Acum 10 ani

7, Au fost mai multe valuri de colonizare începând cu sec XII. Scopul era același pentru care romanii au colonizat Dacia. Discursul meu e unul declamativ și nu unul personal, în sensul că dacă nu faci parte din categoria aia de oameni care au beneficiat de pe urma plecării sașilor, nu trebuie să te simți jignit, dar acei oameni despre care vorbesc eu există și sunt o plagă socială. Sigur că și-au dorit să plece, realitatea românească de după război nu li se potrivea.
Raspunde

gogu

Acum 10 ani

Nu li s-au potrivit nici romanilor sistemul stalinist si colectivizarea, dar asta a fost. Comunismul a fost un experiment care si-a dovedit ineficienta avand in vedere ca oamenii nu sunt toti la fel si, mai ales, nu sunt roboti. Eu nu ma refer la exodul sasilor de dupa razboi, pt. ca atunci cei mai multi au luat drumul URSS, fiind deportati in lagarea de munca. ma refer la perioada 80-90 cand s-a intetit migratia sasilor, desi majoritatea aveau case bune, locuri de munca, la fel, traiau cat de cat mai bine decat media populatiei Dar a fost dorinta lor sa plece. Au lasat totul ca sa poata pleca... Si vai cat au regretat unii dintre ei!
Raspunde

michael

Acum 10 ani

mereu am spus ca dupa revolutie romanii din zona noastra si nu numai au pierdut doua lucruri foarte importante : demnitatea si ... sasii care au fost model in societate ptr toti ! este un adevar iar cei mai \"vechi\" dintre noi isi aduc aminte de vorba aceea care era des intalnita : \" randuiala ca la sasi \" ! cred ca asta spune tot...
Raspunde

gogu

Acum 10 ani

Da, dar sa nu uitam spiritul de clan al sasilor. Pana la Unirea de la 1918, niciun roman, oricati bani ar fi avut nu putea cumpara o casa in centru. Cand a deschis Floasiu magazinul, toti sasii au ramas cu gura cascata! Floasiu a studiat comertul la Viena, nimeni n-a putut sa-l fenteze...
Raspunde

:)))

Acum 10 ani

sa fim seriosi @12.gogu ! erau multi proprietari de case si magazine romani/vlahi in centrul sibiului, brasovului, clujului etc inca de la inceputul sec. 19. sunt si sasii oameni ca toti ceilalti. hai sa ne punem si in locul celuilant ! daca in comunitatea ta, cam la fel si putin schimbata in ultimele secole te-ai trezi treptat cu proprietari care nu-s \'\'de-ai tai\'\', sa zicem tigani, evrei, francezi, brazilieni etc, ai ramane la fel gura casca....ce este deranant e mania unor romani de a implanta catedrale ortodoxe exact in centrul vechiului oras saxon. in cluj n-au reusit dar a reusit Funar o monstruozitate pe Eroilor in anii 90. in Sb au vrut neaparat in orasul sasesc, in Iosefin nu le suferea :) oare de ce? sa-si arate dominatia?
Raspunde

nicu

Acum 10 ani

In asta consta multiculturalitatea si toleranta Sibiului, nu ca sa implantat catedrala ortodoxa in mijlocul orasului saxon.Cum se explica prezenta catedralei unguresti in acelasi centru,de ce nu pui problema asa si dupa cite stiu inaintea catedralei ortodoxe era o biserica greceasca.Catedrala ortodoxa intregeste aspectul arhitectural al str. Mitropoliei si ce oras din lume se poate lauda ca in perimetrul a 3-4 sute de metri au 4 catedrale de confesiuni diferite si o biserica toate mari si foarte frumoase.Si iti mai spun ceva la constructia Sibiului au contribuit si romanii, chiar daca meseriasi principali au fost sasii.
Raspunde

:)))

Acum 10 ani

mutate inapoi in sud unde inca prinde pregatirea/educatia 48-89 ;)
Raspunde

@14

Acum 10 ani

Da, dl. Nicu. Ganditi-va ca Muzeul Asociatiunii Astra unde e acum sediul vechi al Bibliotecii Astra a fost ridicat cu donatii de la romani. Ca or fi fost sau nu masoni, asta nu mai conteaza. Conteaza rezultatul initiativei lor.
Raspunde

Georg

Acum 10 ani

Trista poveste a ultimilor sasi din Transilvania. Fabula lui Hans despre iezenul fugarit de vulpe___ (de Ruxandra Hurezean HotNews.ro Vineri, 7 noiembrie 2008, 10:18)____ De ce nu a reusit Romania sa umple golul lasat de sasi nici dupa 20 de ani? Si acum satele sasesti din Transilvania sint aproape goale. Casele, cindva dichisite, stau sa cada, iar din curtile sobre ale nemtilor de altadata, se aude astazi vorbindu-se tiganeste. Daca strabati Podisul Transilvaniei la ceas de toamna, cautind radacinile natiilor care i-au format cultura si civilizatia acestui tinut, pe nemti nu o sa-i mai gasesti. Johann Schaas din Richis, unul dintre ultimii sasi din Transilvania, spune intr-o fabula istoria intreaga a unei etnii fugarite din Romania, asa cum vulpea l-a fugarit pe iezen._____ Am descoperit cu greu ultimii sasi din Richis, o familie care a plecat in Germania si s-a intors. Si alta care nu a plecat niciodata, desi toate neamurile din singele ei sint dincolo. Nu mai prea au cu cine vorbi limba lor, dar nici timp de vorbit nu prea au.___ Johann Schaas din Richis cultiva pamintul singur: il ara, il seamana si culege roadele. De la el cumpara vecinii cartofi cu un leu kilogramul. Johanna ii cintareste in curte, in pune in plasa, vorbeste putin, ia banii si-i pune in sort. Hans si Johanna sint batrini, au miinile batatorite, sint uscativi, inalti, cu fete luminoase, ochi inteligenti. Amindoi trebaluiesc continuu pe linga casa. Johanna pune gogonele pe iarna, face laturile pentru cei doi porci, in timp ce Johann povesteste despre plecarea fratilor lui in Germania.____ De ce au plecat sasii de la noi?______ „Am sa va spun de ce au plecat sasii. Am sa va spun o fabula. Imi pare rau ca aflati acest adevar de la mine. Nu mai am mult de trait. Trebuia sa spun cuiva ce gindesc de multa vreme. Nu stiu cine de pe lumea asta nu putea rabda sa afle ca eu exist, dar daca ati ajuns aici inseamna ca trebuia sa se intimple. __ Asadar, pe dealuri traiesc un iezen si o vulpe. Iezenul are picioare scurte si groase, maninca doar ierburi si fructe, nu e carnivor. El sapa bine vizuinile. Vulpea are picioare subtiri si iuti, alearga repede, e vinatoare, are miros bun, dar nu sapa. In fiecare primavara iezenul isi face o vizuina. __ Vulpea se teme de el. Se uita de departe, iar dimineata, se duce, pe furis, si-si face nevoile la gura vizuinii. Iezenului ii miroase, dar nu are ce sa faca. Vulpea se duce si a doua dimineata si face treaba urita. Si a treia. Pina cind, iezenul nu mai poate suporta mirosul si pleaca. Paraseste vizuina. Ii ramine vulpii. Vulpea este istoria, doamna, istoria care a facut la usa sasilor multe dimineti la rind.“_____ Diminetile vulpii_____ „In al doilea razboi mondial, sasii nostri au fost trimisi in Crimeea sa lupte. Asta a fost prima dimineata. S-a facut ceva intelegere cu statul german si au inceput sa-i trimita in concedii acasa. Cum ii trimiteau, ii incorporau in armata germana, in trupele SS. A doua dimineata. __ Pe altii, bolnavi sau raniti ii trimiteau direct in Germania, de la ei au inceput sasii sa mai afle despre rudele de acolo. Dar armata germana le tatua grupa sanguina pe mina. Dupa ce s-au intors armele, sasii erau recunoscuti dupa insemnul de pe brat si considerati colaborationisti. A treia dimineata! ___ In 45, 46 si 47, sasii, pe motiv ca erau considerati colaborationisti au fost complet expropriati. Le-a fost confiscat totul, si paminturile, si animalele, totul! Doar femeile le-au mai ramas. Asta a fost a patra dimineata in care iezenul a suferit. ___ Au venit comunistii si sasii care, trebuie sa stiti, fusesera primii europeni improprietariti, (tocmai pentru ca li s-au dat paminturi au venit in Transilvania), nu mai aveau ce pretuiau ei foarte mult: proprietatile lor! In perioada comunista am muncit in constructii la IAS Medias, am mincat salam cu soia ca toata lumea. A venit revolutia si democratia. S-au dat paminturile inapoi, cele cu care se intrase in CAP. ___ Dar sasilor le fusesera confiscate proprietatile cu alt decret, inainte de infiintarea CAP-urilor. Cazul lor nu se incadra in lege! A cita dimineata? Iezenul nu a mai putut rabda. A plecat lasind casa lui de-o viata, porcii in cotete, gainile in voia sortii. A plecat.”______ Tractorul lui Hans_____ Cind ies dimineata in poarta casei, nu mai recunosc lumea. Ma intorc si ma urc pe tractorul meu, plec si muncesc. Muncesc pina cad de oboseala. Imi plac paminturile. Eu am avut noroc. Ai mei nu au intabulat pamintul inainte de `45 si nu le-a fost confiscat, apoi or intrat cu el in CAP si l-am putut recupera. Sase hectare. Le muncesc cu tractorul meu. Il vedeti? E un Ferguson! Aproape ca e facut de miinile mele. ___ S-a intimplat ca, dupa `90, nemtii au zis ca ne dau ajutoare daca facem asociatie. Eu nu vreau sa mai aud de asociatie si nu fac! Dar altii fac. La ei vin de toate, vin si trei tractorase, superbe! Eu ma duc si-l vad pe cel de fata. Zic, e minunat! Nu mai pot dupa el! Il cer, nu mi se da, e al asociatiei! Ma duc la Medias si-l cer, nu si nu!___ Ma duc la Bucuresti si-l cer. Nu se poate! Intre timp, tractorasul sta in sopron, nu-l foloseste nimeni.Celelalte disparusera cu totul. Al meu ajunge fara roti, fara volan, fara multe. Il vizitez aproape in fiecare zi. Tractorasul tot mai prapadit. ___ La un moment dat nu mai au loc de el si-l scot din sopron afara, in ploaie. Curgea o strasina pe el. Trec anii, ma tot duc sa-l vad, doar gitul i se mai vedea din pamint. Imi venea sa pling de mila lui! Ce pacat imi spuneam, au trecut 10 ani si rugineste acolo, iar eu as fi putut munci pamintul cu el! ___ Intr-o zi, la conducerea Asociatiei vine un neamt destept. Afla de insistentele mele, ma cheama, imi da delegatie sa iau tractorul si-l iau. Il aduc acasa: era terminat. L-am refacut bucatica cu bucatica. Cit mi-l dorisem! El e camaradul meu. Cu el vorbesc nemteste, ma intelege…“.___ Hans stie istorie, stie cum s-a facut reforma lutherana, cine era regele Geza sau cu cine a fost coleg la scoala Honterus. Hans este un mecanic pasionat. Are si o inventie, dar despre ea vrea sa pastreze tacerea… Hans nu este nici al Germaniei nici al Romaniei. Hans este un om care s-a eliberat de istorie. Un iezen care a sfidat vulpea.______ De ce nu a plecat si iezenul Johann_____ „Sint citeva motive. Dar am sa va spun concentrat. Cunosc Germania. Am doi copii, amindoi cu rostul lor acolo. Am multe rude. Am fost in vizita la ei. Acolo au descoperit ca am cancer. Am hotarit, dupa operatie, in `93, ca vreau sa vin acasa la mine, la Richis. __ Nu are rost sa va spun mai multe: cred ca astazi sint in viata pentru ca traiesc unde m-am nascut, intre dealurile astea grozave, pe paminturile mele, aici. Nu vreau sa spun cuvinte mari. Mai multe intelegeti domniile voastre si singuri.”___ • In 9 noiembrie, acum 19 ani cadea zidul Berlinului. Spre lumea libera au plecat puhoaie, nu doar nemtii din fosta RDG, ci si cei ramasi de multa vreme in lagarul comunist. Exodul sasilor a inceput in anii \'80 si a culminat imediat dupa ’89, cind satele din Transilvania au ramas pustii.___ • La recensămîntul din 1910, saşii din România au atins numărul de 800.000, în 1930 au mai rămas 633.488 (4,44% din populația țării), iar după recensămîntul din 1992 s-a constatat că numărul acestora s-a redus la 119.462 (0,52%). La ultimul recensămînt din primăvara anului 2002, peste 60.000 de locuitori ai României s-au mai declarat încă, de naţionalitate germană (saşi, şvabi şi zipzeri)._______ Nota: Hans nu a stiut numele romanesc al animalului, insa, in incercarea de a se face inteles, a zis la un moment dat cuvantul Dachs (viezure), dar poate fi vorba, dupa sonoritatea cuvantului (iezen), despre Wissel (castor). S-ar putea ca, in defintiv, sa se fi gandit la castor, dar a vorbit de viezure. Numai Hans stie ce o fi iezenul.___ ***www.hotnews.ro/stiri-esential-5077721-trista-poveste-ultimilor-sasi-din-transilvania-fabula-lui-hans-despre-iezenul-fugarit-vulpe.htm […….] ***art-historia.blogspot.de/2009/02/trista-poveste-ultimilor-sasi-din.html
Raspunde

Georg

Acum 10 ani

FABULA de mai sus:____ [...]Asadar, pe dealuri traiesc un iezen si o vulpe. Iezenul are picioare scurte si groase, maninca doar ierburi si fructe, nu e carnivor. El sapa bine vizuinile. Vulpea are picioare subtiri si iuti, alearga repede, e vinatoare, are miros bun, dar nu sapa. In fiecare primavara iezenul isi face o vizuina. __ Vulpea se teme de el. Se uita de departe, iar dimineata, se duce, pe furis, si-si face nevoile la gura vizuinii. Iezenului ii miroase, dar nu are ce sa faca. Vulpea se duce si a doua dimineata si face treaba urita. Si a treia. Pina cind, iezenul nu mai poate suporta mirosul si pleaca. Paraseste vizuina. Ii ramine vulpii. Vulpea este istoria, doamna, istoria care a facut la usa sasilor multe dimineti la rind[...]___***www.hotnews.ro/stiri-esential-5077721-trista-poveste-ultimilor-sasi-din-transilvania-fabula-lui-hans-despre-iezenul-fugarit-vulpe.htm […….] ***art-historia.blogspot.de/2009/02/trista-poveste-ultimilor-sasi-din.html
Raspunde

Diana

Acum 10 ani

Cred ca avem ce invata ascultandu-l pe Johann Schaas din Richis. Pareri pro si contra vor fi intotdeauna, dar sa luam frumosul! Sa terminam cu mizeriile si acuzatiile inutile.
Raspunde

joseph

Acum 10 ani

Care frumos, Diana?
Raspunde

@15

Acum 10 ani

Vreau sa te intreb ,la cine sa ma intorc in sud, ca eu sunt din mosi stramosi de aici.Si plus de asta am avut o gramada de prieteni sasi,da nici unu nu mi-o zis niciodata ceea ce spui tu,Plus ca stiu de la bunicii mei care au trait si in imperiu despre relatiile dintre romani si sasi la vremea aceea.Ca mai erau frictiuni in ceea ce priveste diferentele de cultura nu zice nimeni,da niciodata n-au degenerat si comunitatile isi respectau cultura.Si-ti mai spun ceva,romanii sibieni sau inteles mult mai bine cu sasii spre deosebire de romanii din alte zone ale tarii care n-au experienta convietuirii cu alta cultura.Si inca ceva,sasii n-au emigrat din cauza romanilor sibieni.Ia centrul la rind si vezi din ce zone ale tarii sunt cei care il populeaza si-ti garantez ca sunt foarte putini spre deloc romani sibieni bastinasi.
Raspunde

@joseph

Acum 10 ani

Esti cumva Johannis sau mana cu care se sterge la K?
Raspunde

@ georg

Acum 10 ani

Dragul meu Georg. Iiti doresc din suflet SANATATE . Desi ai scris mult, am avut rabdare sa citesc tot. Multumesc!
Raspunde

joseph

Acum 10 ani

22,23 Amice, ești idiot. Deși ai avut răbdare să citești tot, n-ai înțeles nimic.
Raspunde

@24

Acum 10 ani

Du bist auch ein Voll Idiot:))))))))))
Raspunde

marginean

Acum 10 ani

ce frumos, traditia in epoca globalizarii e din ce in ce mai valoroasa, chiar daca ei au plecat demult, faptul ca se organizeaza astfel de festivaluri e dovada ca nu au uitat de unde au plecat, iar faptul ca Trustul Eminescu care nu are nimic comun cu sasii, doar cu patrimoniul lor arhitectural valoros, se implica e dovada ca merita.
Raspunde

pt @21

Acum 10 ani

pentru faptul ca n-ati fost bagati la timp in aia a masii si pt faptul ca sasii au fost buni s-a ajuns unde s-a ajuns ! daca faceau putina gura nu pupa in veci amin ROMAnia abuziva si mafiota Transilvania. A ti distrus o tara intreaga cu metehnele voastre mizere, cu las\' ca se poate si asa, cu hahaieli, ciordeli, cersit si alte cele specifice sudului sau estului. cat despre sasi....personal provin direct din ei. scutestene cu aerele de mare sibian adus aici la munca in anii 50-60, e exact centrul de care spuneai plin de deastia, babe si mosi care se plang de una alta. lunile trecute comenta un sibian deasta autentic din BACAU cat de mult il deranjeaza super mama pe balcescu si cat de mafiot e johannis. mai ducetiva si la dracu ! am schimbat pe dracu cu masa la 1918-20, am renuntat la un stat hipercentralizat si am dat de unul mafiot din secunda doi! am vazut Transilvania ce parlament regional etc si alte promisiuni are acum dupa 100 ani de ciordeala....pardon unire.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus