Pentru că ziua de luni, 10 noiembrie, a ieșit din calcule, autoritățile anunță că ”într-una din zilele acestei săptămâni” se va deschide circulația și pe ultimul lot încă necirculat al autostrăzii Sibiu – Orăștie. Cu cei 22,11 km ai acestui tronson, puși lângă centura Sibiului și celelalte bucăți de autostradă deschise în special acum un an, sibienii vor putea circula pe 132 de km de autostradă continuă, înspre granița de vest a României, până dincolo de Deva. Restul autostrăzii de la Sibiu la Nădlac va fi terminată, cel mai probabil, în cel mult doi ani.
Miercuri, 27 iulie 2011.Prin ordinul de plată numărul 244, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România achita 112,49 milioane de lei, sumă care reprezenta avansul pentru contractul de proiectare și execuție lucrări a lotului III al autostrăzii Orăștie – Sibiu (între Cunța, județul Alba, și Săliște, județul Sibiu). Contractul cu o valoare de 749,9 milioane de lei, cu tot cu TVA, și care prevede finalizarea lucrărilor în aprilie 2013 a fost atribuit firmei italiene Impregilo SpA.
Vineri, 7 noiembrie 2014. Cu excepția unei porțiuni de nici 100 de metri, tot tronsonul cu o lungime de 22,11 km este asfaltat de către muncitorii angajați de Impregilo SpA. Lucrări de executat în afara căii de rulare mai sunt din plin, dar constructorii ”trag” tare astfel încât până luni, 10 noiembrie, să termine tot ceea ce e necesar pentru deschiderea circulației, de la asfalt, la marcaje, parapete și garduri de protecție. Mai bine de 300 de muncitori forfoteau pe șantierul care s-a concentrat pe o lungime de câteva sute de metri: în jurul kilometrului 60 (alunecările de teren din apropiere de Apoldu de Jos) și în debleul de la Aciliu.
Termenul de deschidere a circulației pe 10 noiembrie a fost stabilit cu aproximativ o lună înainte, de către autorități. Acum, însă, ziua de luni, 10 noiembrie, a fost scoasă din calcule, dar deschiderea circulației va fi făcută cu siguranță înainte de alegeri. Anumite voci vorbesc de ziua de vineri, 14 noiembrie, dar nimic nu este sigur. ”Nu numai că au lucrat repede, dar au lucrat și bine. Cu siguranță săptămâna viitoare (săptămâna aceasta – n.r.) se va deschide traficul. Luni sau marți vom ști exact când”, a declarat pentru Turnul Sfatului, directorul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Narcis Neaga. În cursul zilei de vineri a săptămânii trecute, alături de o echipă a CNADNR, acesta a vizitat șantierul autostrăzii.
De unde până unde și cum
Lotul III al autostrăzii Sibiu – Orăștie măsoară 22,11 km. Punctul de pornire al acestuia este undeva în dreptul localității Cunța (acolo unde se termină lotul II), iar cel de final este în dreptul localității Săliște (acolo unde începe lotul IV). Pe 16 km din șantier, lucrările au decurs fără probleme. Însă pe o lungime de șase km, alunecările de teren au dat peste cap proiectele inițiale ale italienilor de la Impregilo. Astfel, pe când în dreptul localității Aciliu se ridica cel mai înalt viaduct de autostradă din România (înălțime maximă de 74 de metri, lungime de aproximativ un km), italienii negociau intens cu CNADNR schimbarea soluțiilor cu care au câștigat lucrarea. Pe scurt, italienii ar fi dorit prelungirea viaductului de la Aciliu peste terenul instabil către Sebeș și executarea unui tunel înspre Sibiu, prin dealul care acum este tăiat în două și excavat copios. Soluțiile propuse au fost respinse din cauza costurilor ridicate, astfel că s-a ajuns la peisajul actual: toate dealurile de pe traseul de aproximativ șase km au fost excavate pentru reducerea pantelor, iar de-o parte și de alta a căii de rulare solul a fost stabilizat prin metoda ”deep mixing” (un anumit tip de beton, turnat vertical la adâncimi de peste zece metri, de regulă). Alte peste 450 de gropi de captare a apei rezultată din precipitații au fost săpate în dealurile care alunecă.
Ce mai este de lucru?
Constructorii speră să termine restul lucrărilor până în iulie anul viitor. Dificil de crezut că așa va fi, având în vedere că și pe lotul II sau IV ale aceleiași autostrăzi, ceilalți constructorii care au permis deschiderea circulației încă din decembrie anul trecut nu au terminat nici acum restul lucrărilor rămase. Și vorbim de patru banale spații de servicii (două în apropiere de Cristian, pe lotul IV, și două în apropiere de Cunța, pe lotul II). Aici, pe lotul III, mai rămân de finalizat nu doar spațiile de servicii, ci și ample lucrări de excavații și stabilizare a solului. Astfel, o bună parte din pădurea de după nodul de la Apoldu de Jos va fi defrișată, iar dealul pe care se află va fi excavat pentru a ”îndulci” panta până la un raport de 1:5 și chiar 1:6. Sunt câteva sute de mii de metri cubi de excavat în această zonă, cantitate comparabilă cu excavațiile care vor mai fi executate în dealul ce precedă viaductul de la Aciliu. Și aici va mai fi săpat din deal, pentru a reduce dimensiunile debleului, arată constructorii. Doar că, la ora la care vorbim, pentru aceste două puncte (și mai sunt și altele, mai mici) nu există autorizație de construire. ”În momentul de faţă, s-a demarat procedura de revizuire a Acordului de Mediu, dar Beneficiarul întâmpină dificultăţi deoarece Antreprenorul nu a prezentat o documentaţie conformă, necesară continuării acestei proceduri”, se scuză CNADNR-ul, într-un răspuns transmis ziarului Turnul Sfatului.
Ciudățeniile lotului: oraș fără legătură și sat cu două ieșiri la autostradă
Din motive și decizii care, probabil, nu vor fi făcute publice prea curând, pe lotul III al autostrăzii Sibiu – Orăștie au fost efectuate câteva modificări care au dus la aspecte cel puțin discutabile. Spre exemplu, spațiile de servicii au fost mutate din zona de la Aciliu undeva înspre Miercurea Băi, adică foarte aproape de spațiile de servicii de la Cunța. Mai interesantă este, însă, situația nodurilor rutiere. Miercurea Sibiului, singurul oraș prin dreptul căruia trece lotul III ce va fi deschis circulației zilele acestea. Și tocmai Miercurea Sibiului nu are legătură directă la autostradă, ci prin intermediul satului Apoldu de Jos, unde nu peste tot există asfalt și, mai important, traficul rutier este interzis pentru mașinile care depășesc 7,5 tone pe osie. Iar dacă Miercurea Sibiului nu are ieșire la autostradă, are în schimb Amnașul. Nu una, ci două: șoferii din satul ce aparține de Săliște pot ieși pe drumul auto de mare viteză fie prin nodul deja funcțional de la Săliște, fie prin cel de la Apoldu de Jos, care va deveni funcțional din această săptămână.
2016, anul când vom circula până la graniță pe autostradă
De la Sibiu la Nădlac, autostrada A1 va măsura, în final, aproape 318 km, dacă includem în această distanță și centura ocolitoare a Sibiului. Din această porțiune, practicabili din această săptămână vor fi aproximativ 203 km, restul porțiunilor fiind în curs de execuție. Tronsonul de la graniță (de la Arad la Nădlac)va fi finalizat cel mai probabil în 2015. Cel de la Timișoara la Arad este deschis din 2011, în timp ce porțiunea dintre Lugoj și Arad va fi finalizată, cel mai probabil, în 2016, an în care va fi finalizat, cel mai probabil, și întreg tronsonul dintre Deva și Lugoj. Pe aceste tronsoane lucrările sunt împărțite în mai multe loturi – asemenea tronsonului dintre Sibiu și Orăștie -, astfel încât circulația va fi deschisă pe măsură ce loturile sunt finalizate și au legătură între ele sau cu drumurile naționale existente.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Companiei Naţionale , Compania Naţională , Drumuri Naţionale , Salini Impregilo Sp , Miercurea Sibiului , Turnul Sfatului , Miercurea Băi , Narcis Neaga
Vizualizari: 1953
Ultimele comentarii
Acum 41 minute
Sebastian Petrumihai Dendrologea ( pensionar, 50 de ani, senator )
Acum 44 minute
Mangalitza Intotero_Trifoi
Acum 45 minute
Asdfasdf
Acum 49 minute
Asdfasdf
Acum 52 minute
Un român