Marţi,
07.02.2023
Ninsori Usoare
Acum
-6°C

Hidrocentrala de 162 de mil. de euro de la Racovita functioneaza doar pe sfert. Din incompetenta, dezinteres si minciuna

Inaugurată cu mare pompă de premierul Victor Viorel Ponta în decembrie 2013, Centrala Hidroelectrică Racovița (județul Sibiu) a fost pusă în funcțiune, în realitate, abia în decembrie 2014. Acum nu funcționează deloc, din cauza unei defecțiuni. Dar și remediată această defecțiune, hidrocentrala tot nu ar putea funcționa la mai mult de un sfert din puterea instalată din cauza a două poduri foarte vechi ale CFR, aflate la trei kilometri în aval și care împiedică amenajarea canalului de fugă al hidrocentralei la adâncimea optimă. De 25 de ani, de când a început construirea hidrocentralei, aceste două poduri trebuiau înlocuite, dar nimeni nu a fost capabil să o facă.

Joi, 19 decembrie 2013. Înconjurat de directori la costum, fețe bisericești și presă, premierul Victor Viorel Ponta participă la inaugurarea Centralei Hidroelectrice (CHE) Racovița construită pe Olt, scuzându-se că poartă o geacă de fâș: peste câteva ore este așteptat la o altă inaugurare în aer liber, a trei din cele patru tronsoane ale autostrăzii Orăștie – Sibiu.

La Racovița, alături de ministrul delegat pentru Energie, Constantin Niță, premierul taie panglica inaugurală a hidrocentralei de 162,7 milioane de euro, după care este invitat în camera de comandă pentru a pune în funcțiune agregatul și a urmări cum acesta ajunge la parametri instalați, este textul servit presei. Oficialitățile anunță că hidrocentrala va funcționa la parametri instalați (31,5 MW) de la începutul lui 2014, în urma unei perioade de probă. În treacăt, mai era menționată ”o problemă insurmontabilă în ultimii 24 de ani - existenţa unor poduri de cale ferată în aval de CHE Racoviţa care condiţionau punerea în funcţiune a centralei. ”A fost rezolvată ca urmare a deciziei Ministerului Transporturilor, care şi-a asumat finanţarea construirii unui nou pod de cale ferată", mai era anunțul oficial al acelei zile.

Sâmbătă, 6 decembrie 2014. Abia în această zi este pus în funcțiune unul din cele două hidroagregate ale CHE Racovița. Și acesta, însă, funcționează doar la jumătate din puterea maximă instalată (7 MW față de 15,75 MW putere instalată). ”Restricțiile de funcționare sunt determinate de amplasarea în avalul centralei a două poduri Căile Ferate Române (datând din anii 1897 și 1907 care necesită aprobare si suport din partea CFR pentru construcția unui nou pod) ceea ce determină o reducere a căderii nete în aval cu patru metri, precum și a nefinalizării complete a digurilor amonte prevăzute a fi executate în cursul anilor 2015 și 2016”, precizează reprezentanții Hidroelectrica, într-un răspuns oficial transmis Turnul Sfatului.

Ziua de azi. CHE Racovița nu funcționează deloc. Din cauza unei defecțiuni. Noroc că este în garanție echipamentul. ”În prezent, hidroagregatul 1 este oprit temporar pentru remedierea unei defecțiuni de furnitură, lucrare care este în curs de execuție. Remedierea este executată de U.C.M. Reșita S.A. - furnizorul echipamentului în cadrul garanției”, mai explică oficialii Hidroelectrica.

Ce (nu) se întâmplă cu hidrocentrala de la Racovița a explicat pentru Turnul Sfatului un reprezentant al Hidroelectrica, a cărui identitate nu va fi dezvăluită. Mai întâi, el a explicat într-un limbaj cât mai puțin tehnic incompatibilitatea hidrocentralei cu actuala stare a podurilor de cale ferată. Cele două poduri aflate nici o sută de metri unul de altul, suportă câte o linie de cale ferată: una ce servește relației Sibiu – Brașov și una ce servește rutei Sibiu – Râmnicu Vâlcea. ”Pe sub aceste poduri trece canalul de fugă al hidrocentralei, care trebuie să aibă o anumită adâncime. Aceasta are nevoie de o cădere de 12 metri, dar în prezent căderea este de doar opt metri. Această diferență de patru metri de cădere face ca hidrocentrala să nu funcționeze la capacitatea proiectată, fapt care se știe. S-a stabilit că, dacă se mai excavau cei patru metri era pusă în pericol stabilitatea pilelor, deci și rezistența podurilor. Și atunci s-a făcut în aval de pod un prag deversor, tocmai ca să protejeze podurile acestea, sub care acum nu mai poate fi săpat și trebuiau înlocuite de 25 de ani”.

 Același oficial din cadrul companiei de stat a făcut și o scurtă istorie a ”problemei podurilor CFR”.

”Problema este demult, de când a început efectiv partea de proiectare a centralei ăsteia, înainte de ’90. Podurile acelea sunt foarte vechi și au termenul de exploatare depășit. Cei de la CFR le tot cârpesc de pe un an pe altul. În decretul de execuție al centralei de la Racovița, de dinainte de 1990, era prevăzut ca aceste poduri să se reabiliteze tot prin această investiție.  În devizul general era prevăzută o sumă substanțială de bani, care era în sarcina Ministerului Transporturilor, pentru refacerea acestor poduri sau construirea unuia nou. Înainte de 1990, ministerul chiar a început o organizare de șantier, dar care după Revoluție a fost oprită deoarece nu mai existau fonduri. Podurile au rămas așa… La fiecare aviz care s-a dat, însă, pentru hidrocentrală s-a menționat că aceste poduri au durata de viață depășită”, a mai amintit sursa Turnul Sfatului.

Pentru că Hidroelectrica și CFR sunt două companii de stat în subordinea unor ministere diferite, chestiunea podurilor care împiedică funcționarea unei investiții de 162,7 milioane de euro are nevoie de o rezolvare la nivel guvernamental. Rezolvare care nu și-a găsit niciodată ministrul care să stea suficientă vreme în fotoliul de șef. ”Perindându-se atâția miniștri pe la conducerea Transporturilor, de fiecare dată fiecare zicea că se rezolvă. Dar niciunul nu a fost în stare”. Potrivit sursei Turnul Sfatului, ministrul Transporturilor care s-a aflat ”cel mai aproape de rezolvarea problemei podurilor” a fost Ludovic Orban. Și ”cel mai aproape” înseamnă o promisiune verbală, nimic trecut prin ședințele de Guvern. ”Cum, nu s-a rezolvat problema de la Racovița încă? Acum, nu mai țin minte multe detalii, dar știu că prin 2008, când am fost la Sibiu, am discutat despre această situație. Dar cum, chiar nu s-a rezolvat, au trecut șapte ani de atunci?”, se arată mirat acum Ludovic Orban.

Nici actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, habar nu are că este în fruntea unui minister responsabil pentru funcționarea redusă a unei investiții de 162,7 milioane de euro. Rugat să comenteze - prin intermediul consilierei care a răspuns la telefonul său -  situația de la Racovița, în locul ministrului au sunat înapoi reprezentanții CFR. Cărora le-a fost transmisă o solicitare pe acest subiect în cursul săptămânii trecute. Răspunsul CFR la această solicitare urmează să fie transmis în zilele următoare.

Ministrul delegat pentru Energie în vremea inaugurării centralei a fost Constantin Niță, cel care a și tăiat panglica alături de Victor Viorel Ponta. ”Nu știu despre ce este vorba”, a răspuns sec fostul ministru Niță, în a cărui subordine se afla Hidroelectrica SA, proprietara hidrocentralei de la Racovița.

foto Turnul Sfatului/ Guv.ro

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

7 comentarii

joseph

Acum 7 ani

Încă un brașovean hoțoman arestat, lupul pus paznic la oi, individul care s-a chinuit din răsputeri să-l găsească pe Iohannis incompatibil. Horia Georgescu, prietenul și tovarășul de coțcarii al alinei bica a ieșit azi cu cătușele la mâini din sediul DNA. Încet, încet mizeria iese la suprafață.
Raspunde

adiarc

Acum 7 ani

Așa se întâmpla , cand in posturi cheie pui doar politruci habarnisti , iar cand faci restructurări , dai afara tot putini specialiști rămași , pt ca nu răspund la comenzi
Raspunde

unu

Acum 7 ani

Si ca sa fie tot tacâmul va rog sa va interesati sa vedeti ca aceste hidrocentrale nu mai sunt nici păzite.
Raspunde

@1

Acum 7 ani

Hahaha Asa e Joseph .. Acum te inteleg.. Dupa logica ta pupenklauseana ..brasovenii sunt hotomani , ceea ce inseamna ca sibienii sunt toti sterpi si pe invers . Ca doar nu vrei sa imi spui ca , Kovesi e femeie si Johannios barbat . Asta ar fi chiar prea de tot. Acum vezi si tu cat esti de fraier!
Raspunde

@4

Acum 7 ani

:)))))))))))))))LOL ....m-ai facut sa rad iasovene.....Kovesi e din Mediasul ala plin de tigani iar Iohanniosul e barbat numai pt rahatul ala de chiriac-pui de drac-de la teatru!!!:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))0
Raspunde

jihadist

Acum 7 ani

se stringe latu ,iasovene ,ati pus de o minarie si clocimbaleleala comuna ,acum se verde de ce vati coabitat toti impotriva lui johannis ,incepind din 2009 ,cind la-ti pus pentru inca un mandat presedinte pe matrozu ,la-ti tradat pe gioana ca va era ftica de protocolu cu johannis premier ,numai ca de data asta boboru s-a trezit si va dat planurile ticaloase peste cap ,ba iasovene de acea a-ti vrut s-a ne giti capitala ca judetu asya s-a va tina in spate ,aducse toate deconcentratele inapoi ,nu pe bani sibienilor s-a va faceti voi pibu judetului si constructi de autostrazi [comarnic-iasov ] si aeroport ,la ce va mai trebuie aeroportcind in perimetru de 100 de km in juru vostru sunt 3 [sibiu ,tg mures ,bucuresti ]ai vazut soldovene de iasov de ce era asa vehement cu incompatibilitatea lui johannis tiri vedea ca este alba numai giorgica de la ani vedea invers ,ba dumnezeu nu lasa nimic la voia intimplari ,totu se plateste in viata ,acum sa-l vezi ce guita al vostru consatean ca nu va-fi fraier s-a faca el udreasi compania zeci de ani de pripon deja capul tautatilor si sforaru sef [basescu ] incepe s-a secomporte ca un viitor penal da din el si ce nu-l inteaba nimeni ,astept reactia lui boc ,s-a vezi popindau asta ce da din el ,deturnari de fonduri ,si aua cu podurile este tot un fel de sabotaj pe care i-l practica de 70 de ani impotriva sibiului ,bai bani de la poduri si centura sibiului s-au dus la ,stadioanelew ,centurile si aeroportu din cluj napoca ,de undecredeti caau avut aia de la cluj nuget sa-si construiasca asemenea grandomani ,,sti cum se numeste ce a facut boc [*** ] cind a fost sinistru si prim deturnare de fonduri bani care in loc s-a mearga unde trebuie [autostrazi ,modernizari ,,canalizari ,locuri de munca etc ] si-a transferat bani de la centura sibiului ,urmatoru este alt apropiat a lui basescu care a incercat sa-l compromita cu minciuni mediatice pe ,johannis ,acuma are ocazia ,johannis s-a afle si cine la amenintat cu disparitia fizica in perioada cind era primar
Raspunde

hop

Acum 7 ani

25-30 de ani,au trecut de la inceperea acestei catrastofe de lucrare,s-au risipit banii publici si nimeni nu da socoteala tipic ptr. tara asta gestionata de neispraviti care NU DAU SOCOTEALA!!!deci traiasca DNA!!!!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus