Corpul de Control al prim-ministrului va sesiza Direcția Națională Anticorupție pentru încălcarea unor prevederi legale în legătură cu modernizarea drumului național "Transalpina" în timpul mandatelor foștilor miniștri liberali Ludovic Orban și Varujan Vosganian.
Corpul de Control al prim-ministrului a efectuat un control, din dispoziția lui Victor Ponta, la entitățile publice implicate în inițierea, elaborarea, avizarea, prezentarea și adoptarea actelor normative din 2008 referitoare la modernizarea DN 67C, Bengești-Sebeș (Transalpina).
În raportul Corpului de Control, publicat marți și citat de Agerpres, se precizează că pentru acest obiectiv s-a produs o pagubă de 388.725.108,53 lei la bugetul general consolidat al statului prin bugetul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA.
Inspectorii mai arată că Ludovic Orban a promovat în Guvern o hotărâre având ca scop finanţarea de la buget a acestui proiect, act normativ care, deşi nu a avut avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, a fost contrasemnată, pentru ministrul Transporturilor, de către secretarul de stat Septimiu Buzaşu şi de ministrul de atunci al Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.
Astfel, în şedinţa de Guvern din 18 septembrie 2008, Ludovic Orban ar fi solicitat includerea pe lista suplimentară a agendei de lucru a unei hotărâri prin care se prevedea ca modernizarea Transalpina să se realizeze de bugetul de stat, prin bugetul Transporturilor.
Corpul de Control arată că hotărârea nu a fost semnată de ministrul de resort, ci de secretarul de stat Septimiu Buzaşu, deşi nu fusese emis niciun act administrativ având ca obiect preluarea atribuţiilor ministrului Transporturilor de către secretarul de stat.
Vosganian a semnat şi nota de fundamentare, deşi nu exista avizul ministerului prin direcţiile de specialitate, informează Mediafax.
Potrivit Guvernului, la scurt timp, în sedinţa de Guvern din 4 noiembrie 2008, a fost adoptată, tot prin introducerea pe lista suplimentară a agendei de lucru, o nouă hotărâre care o modifica pe cea anterioară şi stabilea ca finanţarea proiectului să se realizeze şi din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Autostrăzi Drumuri Naţionale.
Noua hotărâre a fost semnată de secretarul de stat Barna Tanczos, deşi nici în acest caz nu a fost emis niciun act administrativ pentru preluarea atribuţiilor ministrului Transporturilor şi nici nu a fost supusă avizării Ministerului Economiei şi Finanţelor, potrivit legii, mai arată Corpul de Control al Guvernului.
După aprobarea Guvernului, CNADNR a achitat 49,9 milioane lei, reprezentând de asemenea o pagubă la buget.
Conform Corpului de Control al Guvernului, executarea lucrărilor în sistem de credit-furnizor a fost dispusă de Ludovic Orban înaintea aprobării celor două hotărâri de Guvern, respectiv în urma unei discuţii cu conducerea CNADNR, discuţie menţionată într-o notă a companiei din 14 februarie 2008.
În mai 2014, când Guvernul anunţa că va sesiza DNA pentru posibile fapte de natură penală în acordarea către Romstrade a contractului de proiectare şi execuţie a tronsonului DN 67C Bengeşti-Sebeş, precum şi în derularea ulterioară a lucrărilor, constructorul a reacţionat susţinând că oferta pentru Transalpina a fost conformă cerinţelor şi imperativelor legale de la acea dată şi că datele din raportul Corpului de Control al Guvernului privind această investiţie sunt eronate.
Nelu Iordache, care controlează firma de construcţii Romstrade, aflată în insolvenţă, este judecat, din mai 2014, pentru fapte de corupţie privind lucrări de modernizare a 148 de kilometri din DN 67C Transalpina, fiind acuzat de instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată şi instigare la abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave. Alături de acesta sunt judecaţi firma Romstrade şi mai mulţi şefi de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova.
În martie, Compania de Drumuri a anunţat că a preluat provizoriu amplasamentul Transalpina de la constructorul Romstrade, în faliment, unde va începe lucrări de consolidare şi, totodată, "întreprinde demersuri" în justiţie pentru rezilierea contractului cu firma deţinută de Nelu Iordache.
Compania arăta că Romstrade nu a respectat termenul de un an şi jumătate pentru modernizarea drumului, în baza contractului semnat în septembrie 2008, astfel că CNADNR a suspendat lucrările, în 2012. Între timp, constructorul nu a conservat lucrările, înregistrându-se în prezent degradări ale structurii de rezistenţă.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Potrivit Guvernului , Companiei Naţionale , Ludovic Orban , Victor Ponta , Autostrăzi Drumuri Naţionale , Drumuri Naţionale , Varujan Vosganian , Barna Tanczos , Ministerului Economiei , Conform Corpului , Direcţia Regională , Nelu Iordache , Septimiu Buzaşu
Vizualizari: 603
Ultimele comentarii
Acum 21 minute
Alte natiuni erau demult reunite - noi lucru slab
Acum 34 minute
HBomb
Acum 34 minute
Q
Acum 41 minute
Q
Acum 49 minute
Q - erau limacși