Miercuri,
09.10.2024
Partial Noros
Acum
14°C

Cum (nu) ne-am civilizat dupa suspendarea ridicarilor de masini

În medie 12 șoferi sunt amendați zilnic în Sibiu pentru parcare neregulamentară. Asta în condițiile în care, în tot orașul, există amenajate de municipalitate aproximativ 12.300 de locuri de parcare, marea majoritate fără plată. Valoarea totală a amenzilor a depășit anul trecut suma de 330.000 de lei.
Conform Primăriei Sibiu, pe durata anului 2014 în oraș au fost aplicate 4600 de amenzi șoferilor care au parcat neregulamentar, ceea ce înseamnă o medie săptămânală de 88 de amenzi. În prima săptămână de la suspendarea ridicărilor de mașini, adică între 25 și 31 mai, Poliția Locală și Serviciul de Administrare a Domeniului Public au aplicat, împreună, 86 de amenzi. Ceea ce înseamnă că parcăm la fel de dezordonat, iar autoritățile își fac treaba în același ritm ca înainte.  

”Poliția Locală și Serviciul de Administrare a Domeniului Public continuă să aplice amenzi pentru parcarea neregulamentară a autovehiculelor. În săptămâna 25-31 mai 2015 Poliția Locală a întocmit 54 de procese verbale pentru parcarea neregulamentară a autovehiculelor. În aceeași perioadă, Serviciul de Administrare a Domeniului Public a aplicat 32 de astfel de sancțiuni. În întreg anul 2014, serviciile publice menționate au aplicat în total peste 4.600 de amenzi însumând ca valoare o sumă ce a depășit 330.000 de lei”, a declarat pentru Turnul Sfatului Mirela Gligore, purtătorul de cuvânt al Primăriei Sibiu.
Conform grilei de la Poliția Locală, marea majoritate a amenzilor se încadrează între 150 și 300 de lei, pentru persoanele fizice, și între 400 și 600 de lei, pentru persoanele juridice. Spre exemplu, amenda pentru parcarea pe loc exclusiv pentru persoanele cu handicap este între 150 și 250 de lei pentru persoane fizice și între 400 și 600 pentru persoane juridice. Pentru parcarea pe stații verzi amenda este între 150 și 250 de lei pentru persoane fizice și între 400 și 600 pentru juridice. Blocarea căilor de acces se pedepsește cu amendă între 200 și 300 de lei – persoane fizice, și între 400 și 600 - juridice. Parcarea pe pista de biciclete sau trecerea de pietoni se pedepsește cu amendă între 100 și 200 de lei pentru persoane fizice și între 400 și 600 persoane juridice.

De ce la alții se ridică mașini și la noi nu?

Începând cu data de 25 mai, SC Piețe SA a încetat să mai ridice mașinile parcate neregulamentar în Sibiu, ca urmare a deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție. Concret, maşinile parcate neregulamentar nu pot fi ridicate în baza unei decizii a consiliului local, întrucât această autoritate nu este competentă să reglementeze procedura în acest sens, doar Guvernul putând să stabilească regulamentul de aplicare a acestor măsuri contravenţionale. Și atunci, de ce în marile orașe din Europa se pot ridica mașini, iar în România nu? Avocatul sibian Ștefan Nartea a explicat pentru Turnul Sfatului că nu ridicarea mașinilor a fost declarată ilegală de Înalta Curte, ci cadrul legislative în baza căreia se făcea această operațiune. ”În România, Înalta Curte de Casație și Justiție prin intermediul recursului în interesul legii, care reprezintă un mijloc de unificare a practicii judiciare la nivel național, are posibilitatea de a interpreta legislația și jurisprudența, statuând într-un anumit sens, ce va fi obligatoriu de aplicat de la momentul publicării deciziei în Monitorul Oficial. Astfel, ridicarea mașinii nu a fost exclusă în totalitate, ci a fost combătută doar efectuarea acesteia în baza unor reglementări neuniforme de la nivel local, prin intermediul unor hotărâri de consiliu local contradictorii în funcție de zona țării unde se aplicau”, a declarat avocatul Ștefan Nartea. Mai departe, avocatul sibian a arătat că nu există la nivel european o reglementare pentru toate statele membre. ”Această hotărâre a fost adoptată prin interpretarea prevederilor Codului Rutier, a regulamentului său de punere în aplicare și a legii administrației publice locale, neproducând însă efecte decât la nivel național, având în vedere ca la nivel european nu există o reglementare în acest sens prin intermediul unei directive ori a unui regulament. Anumite țări, precum Austria ori Germania, pot proceda în continuare în acest sens, atâta timp cât sistemul lor legislativ permite sancționarea participanților la trafic prin aceste operațiuni iar Curtea Supremă din fiecare stat ori Curtea Constituționala nu statuează în sens contrar”, a mai spus Ștefan Nartea.

Ce cred sibienii

Am întrebat un taximetrist din Sibiu dacă a sesizat vreo diferență în trafic după data de 25 mai. ”La noi în oraș oamenii sunt totuși decenți. Mai lasă unii mașinile pe trotuare dar cu avariile puse și câteva minute, apoi o iau de acolo. Nu cred că ne putem compara cu alte orașe din țară, unde este mult mai grav. Oamenii s-au mai civilizat. Pe de altă parte, nu mai e frica aia că te întorci și nu-ți mai găsești mașina unde ai lăsat-o. În cel mai rău caz plătești câteva zeci de lei, nu știu cât e amenda, dar nu se compară cu 600 de lei”, spune Marius B., taximetrist la firma 942. Un alt sibian și cititor al ziarului nostru, Ovidiu C., ne-a trimis săptămâna trecută mai multe imagini cu mașina personală blocată cu nesimțire de un alt șofer din Sibiu. ”M-a blocat 15 minute în zona Pieței Rahova... am solicitat și un echipaj de la Poliția Rutieră dar până au sosit nesimțitul a plecat”, ne-a scris Ovidiu. Exemplele de parcări neregulamentare s-au înmulțit în ultimele două săptămâni, pe străzi precum Mitropoliei, 9 Mai, Avram Iancu sau strada Ocnei.

Parcarea e un lux

Încă din 2013 administrația locală a trecut la un nou sistem de gestionare a locurilor de parcare: toate, inclusiv cele din cartiere, vor deveni locuri cu plată. Acest proiect, de durată, are mai multe etape, iar printre primele implementate va fi cea de ridicare a mașinilor care parchează pe actualele locuri cu plată, dar nu achită contravaloarea acestui serviciu. ”Eu nu mă grăbesc foarte mult (referitor la transformarea tuturor locurilor în locuri de parcare cu plată – n.r.), pentru că este o cheltuială suplimentară și nu văd nevoia stringentă acum, de a generaliza chestiunea. Dar trebuie să fim conștienți că a parca o mașină într-un oraș de secol XXI nu devine un drept, ci devine un lux. Luxul se plătește. Peste tot în lume evoluția este aceasta și nu vom putea face excepție prin simplul fapt că nu avem de unde scoate tot mai multe locuri de parcare. Și atunci trebuie tratat ca și un serviciu contra cost”, declara primarul de atunci, Klaus Johannis.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

12 comentarii

Alex

Acum 9 ani

Hmm, in cartiere ar trebui sa se faca la fel ca in Sighisoara, te duci, ceri un anumit loc, il platesti lunar, trimestrial sau anual si gata, e al tau, nu mai are nimeni nicio problema cu tine. In centru ar trebui reconfigurata toata treaba; pe Avram Iancu si pe Pompeiu Onofreiu ar trebui scoase de tot parcarile (mai ales pe Onofreiu) iar unde se poate, inca o parcare cu plata. Toti vor locuri de parcare, dar cele cu plata stau goale ca asa e romanul.
Raspunde

lege

Acum 9 ani

Ba, ati suspendat ridicarile de masini din orase ptr. ca banii din amenzi sa mearga la voi la bucuresti si sa nu ramina comunitatilor locale. Ba parsivilor, numa legi ticaloase in favoarea vostra ginditi, perversilor.
Raspunde

xyz

Acum 9 ani

in zona pietei Rahova locurile de parcare sunt rezervate locatarilor (mare parte din ei platind taxa de parcare) - lucru semnalizat prin mai multe panouri instalate de primarie. oare domnul Ovidiu este locatar sau fiind doar in trecere a ocupat locul de parcare al unui locatar?
Raspunde

xyz

Acum 9 ani

Politia locala arde gazul si plimba uniformele degeaba. Sunt o gramada de masini parcate pe pista pentru biciclisti, pe trecerile de pietoni sau inainte de acestea, pe si la colturi de strada in asa fel incat nu mai exista nici un stop de vizibilitate. Ce face MLS(Militia Locala Sibiu)? Se plimba, ca doar asta stiu sa faca. Dovada la 0:50. ***www.youtube.com/watch?v=EEVa4hC3A-8***
Raspunde

Muc cel Mic

Acum 9 ani

Respectivul cetatean Ovidiu unde a parcat nu a ocupat locul nici unui locatar...locul respectiv este domeniu public si nu se plateste nici o taxa pt.loc de parcare special...cel care l-a blocat nu locuieste acolo era si el in \"trecere\" dar a fost mai nesimtit decat se cuvine in mod normal
Raspunde

siby

Acum 9 ani

De ce nu se taxeaza locul de parcare diferentiat in functie de zona orasului, de ex.: 2 lei/ora in centru, 1 leu/ora in apropierea zonei centrale si 1 leu/5 ore in zonele rezidentiale? Pentru zonele de blocuri ar trebui instituite abonamente pentru locurile de parcare marcate si numerotate, la un pret de 15-20 lei/luna!
Raspunde

gica

Acum 9 ani

Domnule Stefan Dobre ! Va rog sa nu mai faceti comparatii intre Romania si alte tari daca nu spuneti toate amanuntele necesare intelegerii corecte . Da ! In Germania sunt ridicate masinile parcate \" neregulamentar \" Dar \" amanuntul \" este ca sunt ridicate doar masinile care BLOCHEAZA --salvarea --pompierii--politia --garajele --curtiile caselor . Nu sunt ridicate masinile care sunt parcate \"neregulamentar \"in alte situatii . Cea mai mare lipsa de bun simt din partea \"organului \"Sibian de a ridica masini am vazut-o linga Facultatea de Medicina . Se numeste abuz si ar trebui sa plateasca toti banii incasati pina acum ,plus dobinda . O zi buna sa aveti si sa complecati articolul cu ceva \" amanunte \"
Raspunde

gica

Acum 9 ani

Domnule Dobre ! Am uitat sa va intreb daca ati masurat vreo data latimea unui loc de parcare din parcarea de linga Teatru si unul de la Kaufland . S-ar putea sa constatati o diferenta mare de \"centimetrii \"
Raspunde

@Alex

Acum 9 ani

Esti foarte prost informat. Ce s-a facut in Sighisoara e o mare, FOARTE MARE nesimtire! S-au facut marcaje pe zone cu pamant, pe trotuare (pe unde mai mergi cu copilul?!) . Si plus de asta, simti nevoia sa mai platesti inca o data echivalentul impozitului pe masina? Te-ai intrebat ce frustrari au creat in randul sighisorenilor, ca mai sa le \"rupa\" usa la primarie. De \"parcari\" bineinteles ca se ocupa o firma \"de casa\". Sau esti cumva promotor al intereselor locale?!
Raspunde

@9

Acum 9 ani

Nu stiu cine se ocupa sau ce interese are cu parcarile dar oricum este o solutie buna pentru rezidenti. Nu sunt construite pe pamant/trotuare, sunt in pseudo parcarile comuniste (majoritatea) iar intre blocuri, strada este considerata rezidentiala si are rol de trotuar astfel n use creaza nicio inconvenienta nici pentru masini nici pentru pietoni. Si da, sunt promotor al intereselor locale, nu imi convine sa fie sifonati banii la bucuresti in defavoarea orasului.
Raspunde

titu enacache

Acum 9 ani

mai Dobre la rm valcea de unde esti tu o fi asa dar aici ...
Raspunde

amenzi mai stie cineva sa scrie?

Acum 9 ani

Sa se mai dea si amenzi, nu doar ridicat. S-au obisnuit prost dragii de ei pietzarii si acum daca le-a intrerupt cineva afacerea sunt frustrati rau...Las\' ca va da iar voie sa ridicati, nu mai plangeti atata ca ni se rupe sufletul.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus