În medie 12 șoferi sunt amendați zilnic în Sibiu pentru parcare neregulamentară. Asta în condițiile în care, în tot orașul, există amenajate de municipalitate aproximativ 12.300 de locuri de parcare, marea majoritate fără plată. Valoarea totală a amenzilor a depășit anul trecut suma de 330.000 de lei.
Conform Primăriei Sibiu, pe durata anului 2014 în oraș au fost aplicate 4600 de amenzi șoferilor care au parcat neregulamentar, ceea ce înseamnă o medie săptămânală de 88 de amenzi. În prima săptămână de la suspendarea ridicărilor de mașini, adică între 25 și 31 mai, Poliția Locală și Serviciul de Administrare a Domeniului Public au aplicat, împreună, 86 de amenzi. Ceea ce înseamnă că parcăm la fel de dezordonat, iar autoritățile își fac treaba în același ritm ca înainte.
”Poliția Locală și Serviciul de Administrare a Domeniului Public continuă să aplice amenzi pentru parcarea neregulamentară a autovehiculelor. În săptămâna 25-31 mai 2015 Poliția Locală a întocmit 54 de procese verbale pentru parcarea neregulamentară a autovehiculelor. În aceeași perioadă, Serviciul de Administrare a Domeniului Public a aplicat 32 de astfel de sancțiuni. În întreg anul 2014, serviciile publice menționate au aplicat în total peste 4.600 de amenzi însumând ca valoare o sumă ce a depășit 330.000 de lei”, a declarat pentru Turnul Sfatului Mirela Gligore, purtătorul de cuvânt al Primăriei Sibiu.
Conform grilei de la Poliția Locală, marea majoritate a amenzilor se încadrează între 150 și 300 de lei, pentru persoanele fizice, și între 400 și 600 de lei, pentru persoanele juridice. Spre exemplu, amenda pentru parcarea pe loc exclusiv pentru persoanele cu handicap este între 150 și 250 de lei pentru persoane fizice și între 400 și 600 pentru persoane juridice. Pentru parcarea pe stații verzi amenda este între 150 și 250 de lei pentru persoane fizice și între 400 și 600 pentru juridice. Blocarea căilor de acces se pedepsește cu amendă între 200 și 300 de lei – persoane fizice, și între 400 și 600 - juridice. Parcarea pe pista de biciclete sau trecerea de pietoni se pedepsește cu amendă între 100 și 200 de lei pentru persoane fizice și între 400 și 600 persoane juridice.
De ce la alții se ridică mașini și la noi nu?
Începând cu data de 25 mai, SC Piețe SA a încetat să mai ridice mașinile parcate neregulamentar în Sibiu, ca urmare a deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție. Concret, maşinile parcate neregulamentar nu pot fi ridicate în baza unei decizii a consiliului local, întrucât această autoritate nu este competentă să reglementeze procedura în acest sens, doar Guvernul putând să stabilească regulamentul de aplicare a acestor măsuri contravenţionale. Și atunci, de ce în marile orașe din Europa se pot ridica mașini, iar în România nu? Avocatul sibian Ștefan Nartea a explicat pentru Turnul Sfatului că nu ridicarea mașinilor a fost declarată ilegală de Înalta Curte, ci cadrul legislative în baza căreia se făcea această operațiune. ”În România, Înalta Curte de Casație și Justiție prin intermediul recursului în interesul legii, care reprezintă un mijloc de unificare a practicii judiciare la nivel național, are posibilitatea de a interpreta legislația și jurisprudența, statuând într-un anumit sens, ce va fi obligatoriu de aplicat de la momentul publicării deciziei în Monitorul Oficial. Astfel, ridicarea mașinii nu a fost exclusă în totalitate, ci a fost combătută doar efectuarea acesteia în baza unor reglementări neuniforme de la nivel local, prin intermediul unor hotărâri de consiliu local contradictorii în funcție de zona țării unde se aplicau”, a declarat avocatul Ștefan Nartea. Mai departe, avocatul sibian a arătat că nu există la nivel european o reglementare pentru toate statele membre. ”Această hotărâre a fost adoptată prin interpretarea prevederilor Codului Rutier, a regulamentului său de punere în aplicare și a legii administrației publice locale, neproducând însă efecte decât la nivel național, având în vedere ca la nivel european nu există o reglementare în acest sens prin intermediul unei directive ori a unui regulament. Anumite țări, precum Austria ori Germania, pot proceda în continuare în acest sens, atâta timp cât sistemul lor legislativ permite sancționarea participanților la trafic prin aceste operațiuni iar Curtea Supremă din fiecare stat ori Curtea Constituționala nu statuează în sens contrar”, a mai spus Ștefan Nartea.
Ce cred sibienii
Am întrebat un taximetrist din Sibiu dacă a sesizat vreo diferență în trafic după data de 25 mai. ”La noi în oraș oamenii sunt totuși decenți. Mai lasă unii mașinile pe trotuare dar cu avariile puse și câteva minute, apoi o iau de acolo. Nu cred că ne putem compara cu alte orașe din țară, unde este mult mai grav. Oamenii s-au mai civilizat. Pe de altă parte, nu mai e frica aia că te întorci și nu-ți mai găsești mașina unde ai lăsat-o. În cel mai rău caz plătești câteva zeci de lei, nu știu cât e amenda, dar nu se compară cu 600 de lei”, spune Marius B., taximetrist la firma 942. Un alt sibian și cititor al ziarului nostru, Ovidiu C., ne-a trimis săptămâna trecută mai multe imagini cu mașina personală blocată cu nesimțire de un alt șofer din Sibiu. ”M-a blocat 15 minute în zona Pieței Rahova... am solicitat și un echipaj de la Poliția Rutieră dar până au sosit nesimțitul a plecat”, ne-a scris Ovidiu. Exemplele de parcări neregulamentare s-au înmulțit în ultimele două săptămâni, pe străzi precum Mitropoliei, 9 Mai, Avram Iancu sau strada Ocnei.
Parcarea e un lux
Încă din 2013 administrația locală a trecut la un nou sistem de gestionare a locurilor de parcare: toate, inclusiv cele din cartiere, vor deveni locuri cu plată. Acest proiect, de durată, are mai multe etape, iar printre primele implementate va fi cea de ridicare a mașinilor care parchează pe actualele locuri cu plată, dar nu achită contravaloarea acestui serviciu. ”Eu nu mă grăbesc foarte mult (referitor la transformarea tuturor locurilor în locuri de parcare cu plată – n.r.), pentru că este o cheltuială suplimentară și nu văd nevoia stringentă acum, de a generaliza chestiunea. Dar trebuie să fim conștienți că a parca o mașină într-un oraș de secol XXI nu devine un drept, ci devine un lux. Luxul se plătește. Peste tot în lume evoluția este aceasta și nu vom putea face excepție prin simplul fapt că nu avem de unde scoate tot mai multe locuri de parcare. Și atunci trebuie tratat ca și un serviciu contra cost”, declara primarul de atunci, Klaus Johannis.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Înalta Curte , Codului Rutier , Avram Iancu , Monitorul Oficial , Conform Primăriei Sibiu , Poliția Rutieră , În România , Turnul Sfatului , Klaus Johannis , Turnul Sfatului Mirela Gligore , Parchetul Înaltei Curţi , Primăriei Sibiu , Curtea Constituţională , Curtea Supremă , Poliția Locală , Domeniului Public , Ștefan Nartea , Pieței Rahova
Vizualizari: 835
Ultimele comentarii
Acum 46 minute
Daca esti prost macar nu mai semnaliza de fiecare data !
Acum 1 oră
Kokos
Acum 1 oră
Newman
Acum 2 ore
Iulian
Acum 2 ore
Xxx