Vineri,
07.02.2025
Cer Senin
Acum
-6°C

Gabriel Miclăușu, pilot de raliu: ”Valea Oltului mi se pare un drum excepțional, mie chiar îmi place”

Gabriel Miclăușu, pilot de raliu:  ”Valea Oltului mi se pare un drum excepțional, mie chiar îmi place”

 

Gabriel Miclăușu este pilot de raliu din pasiune, membru al Sibiu Rally Team, și director tehnic al companiei Matec CNC Technik. Recent a concurat la Raliul Sibiu, la volanul unei primei Dacia Sport cu o cutie de viteze secvențială proiectată și produsă în România. De fapt, gândită și creată cu mâna lui.

Reporter: Cum conduc, în general, sibienii?

Gabi Miclăușu: Nu foarte prost. În sensul în care se respectă, cât de cât, regulile de circulație. Bunul simț, care este oarecum specific Sibiului, se vede și la volan. În momentul în care mergi în alte zone ale țării trebuie să fii cam tot timpul cu ochii-n patru.

Rep.: Sunt multe clișee despre șoferii din Pitești, din județul Alba, despre bucureșteni…

Gabi Miclăușu:.: Exact! Bine, clișeele legate de șoferii din Alba, că le-ai menționat, se referă la mai mult la traficul din Alba decât la șoferii în sine. Eu nu cred că poți să spui că cei din Alba sunt mult mai proști decât cei din Sibiu. Bun, poate că nu au o experiență în trafic aglomerat, dar s-au mai schimbat lucrurile și în Alba în ultimii ani. De când avem autostradă nu mai Alba-Iulia pe care o știam, cu două semafoare și cozi interminabile.

Rep.: Conduci des prin oraș, prin Sibiu?

Gabi Miclăușu: Da, relativ des pentru că lucrez în afara Sibiului și folosesc mai mult centura ocolitoare.

Rep.: Ce metehne vezi în traficul din Sibiu? Încep eu cu vreo două exemple: taximetriști opriți pe prima bandă, ”avariați” unde îi taie capul…

Gabi Miclăușu: Asta este o problemă extinsă, n-aș spune că este specifică Sibiului. Nu cred că există vreun oraș în țară în care taximetriștii să oprească oriunde au comandă, client sau unde vor ei.

Rep.: Sensuri giratorii traversate după ureche ai văzut?

Gabi Miclăușu: Da, d-astea văd tot timpul (râde n. r.)! Dar eu vreau să subliniez faptul că aceasta sunt probleme întâlnite peste tot, nu sunt pregnante. Atâta timp cât în România sensurile giratorii au apărut doar de câțiva ani, la nivelul la care le avem acum, e oarecum normal să apară șoferi care să se încurce în ele. Mai trebuie să treacă niște ani până se învață toată lumea cu ele. Ar trebui educați șoferii să își țină banda, să semnalizeze și așa mai departe.

Rep.: Ai mulți kilometri la activ, cum ai caracteriza un drum pe Valea Oltului? Am auzit șoferi profesioniști care îi spun Valea Morții…

Gabi Miclăușu: Mie Valea Oltului mi se pare un drum excepțional, mie chiar îmi place. Îmi plăcea mai mult prin anii 2000, când era mult mai liberă și nu era traficul acesta greu. Pe vremea aceea într-adevăr, era un drum pe care merita să conduci. Acum, în afară să stai în coloană după TIR-uri, nu prea ai ce face.

Rep.: Faci multe depășiri la un astfel de drum?

Gabi Miclăușu: Nu, ideea este în felul următor: în trafic, poate că viteza mea medie este puțin mai mare decât celorlalți șoferi, dar respect cu mare atenție regulile de circulație. De exemplu, eu n-am depășit niciodată pe linie continuă, poate să fie în fața mea o căruță, un tractor, nu depășesc pe linie continuă orice ar fi. Am văzut destule cazuri și accidente in cauza unor depășiri pe linie continuă. Viteza, la fel, sunt foarte atent la limitele impuse. Iar prin oraș, hai, fie, nu spun că o respect sută la sută, dar nici nu o depășesc cu mai mult de zece kilometri pe oră.

Rep.: În medie, pe an, cam câte amenzi de circulație ai primit?

Gabi Miclăușu: N-am mai luat o amendă de cel puțin trei ani. Cum să-ți explic, ajung la Brașov în mod normal într-o oră și jumătate, maxim o oră și 45 de minute. Dacă încalc regulile de circulație și mă grăbesc aș putea ajunge mai repede. Nu am probleme cu radarul, cred că ultima dată radarul m-a prins în Sibiu și aveam ceva de genul 65 sau 67 de kilometri pe oră. A fost o amendă minimă și asta practic din neatenție, nu m-am concentrat la drum, prin Sibiu știu străzile aproape cu ochii închiși.

Rep.: Ce părere ai despre șoferii care folosesc vara cauciucuri de iarnă, sau invers? Sau despre cei care cumpără cauciucuri la mâna a doua, că nu sunt tocite de tot?

Gabi Miclăușu: Cauciucuri second-hand nu recomand nimănui să cumpere. Iarăși, nu recomand să mergi vara cu cauciucuri de iarnă. Dar depinde puțin și aici, dacă le ții pe o mașină cu care mergi trei sau patru mii de kilometri pe an, că sunt destul din acestea, nu merită să schimbi cauciucurile la fiecare sezon. Eu nu recomand să fac asta, dar dacă mergi numai prin oraș, fără să faci mai mult de cinci mii de kilometri pe an, se poate. În oraș ai o viteză maximă de 60 de kilometri pe oră, deci nu ar trebui să-ți provoace probleme foarte mari. Dar este clar și ar trebui să fie clar că nu au fost proiectate pentru temperaturi mai mari de 40 grade Celsius, ori la nivelul asfaltului vara temperaturile depășesc cu mult aceste valori.

Rep.: Cu siguranță ai mers mult pe Transfăgărășan, atât în competiție cât și în afara raliului. Ce părere ai despre recordul anunțat de italieni, cei care au mers de la Bâlea Cascadă la Bâlea Lac în vreo 10 minute, ceva de genul?

Gabi Miclăușu:E record mondial în condițiile în care nimeni n-a mai făcut chestia asta, dar ca timp nu mi se pare extraordinar.

Rep.: În ideea asta, și eu cred că dețin un record mondial pe drumul până la Păltiniș.

Gabi Miclăușu:Oricine îndeplinește condițiile pentru a omologa timpul respectiv pe o anumită porțiune de drum poate spune că deține un record mondial. Adevăratele recorduri o să apară după, în condițiile în care o să vină alții care să conteste acest timp și care o scoată un timp mai bun. Cu alte mașini sau cu aceleași mașini.

Rep.: Voi, în timpul unei competiții, nu vă apropiați de aceleași valori ca timp, pe Transfăgărășan mă refer?

Gabi Miclăușu: Nu vreau acum să compar mașina cu care merg eu cu un Ferrari de ultimă generație, dar dacă este să fac un calcul simplu și să împart distanța între cele două puncte la timpul obținut nu cred că este o viteză medie foarte mare. De fapt, nu e deloc o viteză extraordinară. Chiar cred că este un timp care se poate scoate cu o mașină bună.

Rep.: În încheiere, zi-mi te rog ce părere ai despre șoferii care-și montează camere de filmat pe bord? Tu ți-ai pune, le găsești utile?

Gabi Miclăușu: Cine își pune camere se gândește că pot să apară discuții ulterioare sau probleme în urma unui accident sau a unui eveniment rutier. O cameră care să surprindă totul, chiar dacă nu este omologată pentru a putea fi recunoscută de Poliția Rutieră, ajută la lămurirea lucrurilor, clarifică situația. Dacă surprinde ceea ce este de surprins, bineînțeles. Cred că aș recomanda, mai ales că acum nu mai sunt deloc scumpe, s-au tot ieftinit. Cred că poți găsi o cameră decentă cu două sau trei sute de lei. Dacă există tehnologia asta, de ce să n-o folosim?

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus