Joi,
28.03.2024
Partial Noros
Acum
16°C

Lucrările la autostrada Săliște – Cunța, reclamate la DNA. Contractul trebuia reziliat din 2014

Lucrările la autostrada Săliște – Cunța, reclamate la DNA. Contractul trebuia reziliat din 2014

După ce CNANDR a comunicat că a făcut plângere penală împotriva constructorilor italieni la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu, a venit rândul Ministerului Transporturilor să lanseze cereri de întocmire de rechizitorii. Doar că de această dată, cei reclamați sunt constructorii, cât și șefii din Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. Mai mult, de sesizare penală nu scapă nici cei care au asigurat consultanța pe șantier. Sesizarea către DNA vine ca urmare a unui control al Ministerului Transporturilor.

Un contract pregătit pentru reziliere

Reprezentanții Guvernului consideră că apar elemente de suspiciune penală în contextul în care contractul cu italienii de la Salini Impregilo SpA trebuia reziliat din 2014. Acest ”trebuia” rezultă din documentele care au fost întocmite la nivelul CNADNR, concluzionează reprezentanții Ministerului Transporturilor. ”La începutul anului 2014 a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare și execuție a lotului 3 al autostrăzii Sibiu Orăștie, dar el nu a fost promovat oficial și nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficiențelor”, constată reprezentanții guvernamentali. Potrivit lor, până în acest moment, cei de la Salini Impregilo SpA au primit 94,32% din banii prevăzuți în contract (peste 604 milioane de lei, fără TVA, în formula inițială. Contractul a fost suplimentat în ultimii ani, dar nu este clar din comunicatul MT dacă cele 94 de procente fac referire și la sumele adiționale). Lotul de autostradă construit de italieni este închis din septembrie pentru lucrări de reabilitare, iar șansele ca lotul să fie deschis anul acesta sunt inexistente.

Vinovați pentru că nu l-au reziliat

Conform contractului inițial, lucrările ar fi trebuit încheiate în aprilie 2013. Iar potrivit controlului celor de la Ministerul Transporturilor, la începutul lui 2014 acest contract ar fi trebuit reziliat. Pentru că nu s-a întâmplat acest lucru, dar și pentru că nu au încercat să execute garanția de bună execuție, vinovați sunt cei de la CNADNR, susțin autoritățile guvernamentale. Potrivit raportului Corpului de Control, Beneficiarul nu a urmărit corespunzător derularea contractului și nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat că au fost soluționate toate revendicările sale privind calitatea execuției, nu a luat în calcul executarea garanției de bună execuție și nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului.

Poveștile legate de ”nu am semnat procesul verbal de recepție”

Circulația pe autostrada A1 între Săliște și Cunța (județul Alba) a fost deschisă pe 14 noiembrie, cu două zile înainte de alegerile prezidențiale, în cadrul cărora premierul din acea vreme, Victor Ponta, era contracandidatul lui Klaus Iohannis. Deschiderea circulației a fost făcută în ciuda faptului că lucrările nu erau finalizate, iar alunecările de teren produse în afara căii de rulare erau la ordinea zilei. Șeful CNADNR, Narcis Neaga, a declarat că nu există nicio problemă, din moment ce deschiderea circulației se face în baza unui proces verbal de predare-primire și nu a unui proces verbal încheiat la terminarea lucrărilor. Acest lucru ar fi însemnat – potrivit lui Neaga – faptul că întreaga responsabilitate pentru starea autostrăzii aparține constructorilor italieni. Din actele oficiale, Neaga cita din Legea construcțiilor potrivit căreia în cazul în care “investitorul solicită preluarea unei părți din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va încheia un proces verbal de predare-primire (…) Toate riscurile și pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului cu excepția viciilor ascunse și a celor decurgând din executarea necorespunzătoare”. Doar că cei de la Ministerul Transporturilor sunt de altă părere. ”Practic s-a preluat întregul obiect al contractului și nu doar o parte din lucrare. Acțiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea Antreprenorului (Salini Impregilo SpA – n.r.)”, susțin cei de la MT.

Vine șefilor din CNADNR: sute de neconformități, doar câteva ”stinse”

Motivele care îi determină pe reprezentanții Ministerului să ceară intervenția DNA țin și de numărul mare de nereguli identificate la toate părțile implicate. Astfel, de exemplu, constructorilor italieni de la Salini Impregilo SpA le-au fost întocmite nu mai puțin de 275 de rapoarte de neconformitate (RNC) referitoare la calitatea lucrărilor. Din aceste rapoarte, 26 au fost redactate de către inginerii din cadrul Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRPD) Brașov, care au luat locul consultanților de la Consitrans în vara lui 2013. În acest context, cei de la Ministerul Transporturilor consideră că CNADNR se face vinovat de faptul că a dispus continuarea lucrărilor și efectuarea plăților, cu toate că din cele 276 de RNC-uri, doar 19 au fost ”stinse”. ”Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate. A aprobat, însă, și continuarea lucrărilor, prin aprobarea recomandărilor expertului tehnic emise pentru un număr de doar 19 RNC-uri”, susțin cei de la MT. Care îi consideră vinovați de această situație și pe consultanții de la Consitrans și DRPD Brașov. ”Atât inginerul FIDIC Consitrans, cât și inginerul FIDIC DRDP Brașov nu și-au îndeplinit corespunzător obligațiile prevăzute de serviciile de supervizare”, se arată în comunicatul MT.

“Solicit Consiliului de Administrație și Adunării Generale a Acționarilor de la CNADNR să facă o analiză complexă și să ia măsuri urgente, măsuri care privesc asigurarea unui management performant, atât în ceea ce privește gestionarea fondurilor europene, cât și pentru reprofesionalizarea Companiei. De asemenea, solicit întregii conduceri a CNADNR să își facă o analiză serioasă a întregii activități și în special directorului general, Narcis Neaga”, ministrul Transporturilor, Iulian Matache, într-un comunicat de presă.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Cuntan

Acum 8 ani

Domnule Deleanu daca nu-ti cunosti judetul lasa ziarul si ia harta. Stii unde e Cunta sau Judetul Brasov ? Sper sa fi copiat articolulptr ca altfel e rusine domnule !!!!
Raspunde

Sofer care nu are autostrada

Acum 8 ani

Dl Deleanu ,cred eu, nu are nevoie de harta. Cunta e jud Alba Si controalele facute de drumuri si poduri Brasov nu are nici o alta legatura cu JUDETUL BRASOV, decat ca au sediul acolo... Este o companie de drumuri delegata sa faca controale....
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus