Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
19°C

Interviu cu Simina Manea: ”Anul 2015 a fost un an record din punct de vedere al numărului de turiști. În 2016 îl putem depăși”

Interviu cu Simina Manea: ”Anul 2015 a fost un an record din punct de vedere al numărului de turiști. În 2016 îl putem depăși”

Simina Manea este directorul executiv al Asociației Județene de Turism Sibiu și o fire optimistă. Acum, la început de an, vede suficiente motive pentru a spera ca anul 2016 să fie cel mai bun din istoria turismului sibian. Care sunt aceste motive, vedeți mai jos.

Reporter: La o primă vedere, anul 2016 are toate premisele pentru a fi unul de succes pentru Sibiu, din punct de vedere turistic. Mă refer la creșterea economică, la faptul că Transilvania este lăudată pe plan mondial de ghidul Lonely Planet sau la Mărginimea Sibiu care este destinație europeană de excelență. Dumneavoastră sunteți optimistă? Vă așteptați să crească numărul de turiști?

Simina Manea: Cred că ați remarcat foarte bine. Pe de o parte Sibiul se înscrie pe un trend în creștere fără precedent și o dau exemplul anului 2015 care a fost un an record din punct de vedere al numărului de turiști…

Rep.: Aveți cifre?

S. M.: Creșterea este de aproximativ 20 la sută. Numărul de turiști raportat la ceea ce Institutul Național de Statistică oferă este undeva la 380.000 de sosiri și 700.000 de înnoptări. Ceea ce mie mi se pare importantă este creșterea procentuală, pentru că ei lucrează cu eșantioane la care se raportează an de an. Vorbim despre cea mai mare creștere pe care a înregistrat-o Sibiul vreodată.

Rep.: Mai mult ca în 2007?

S. M.: Da, am depășit cifrele din 2007.

Rep.: Dar atunci se vorbea despre un milion de turiști, acum cifrele arată 380.000?

S. M.: Din acest motiv am explicat că nu sunt cifre absolute, ci datele oficiale pe care le oferă Statistica. Ei lucrează cu un eșantion de vreo 80 de structuri de cazare dintr-un total de peste 450. Cifrele sunt mult mai mari, dacă este să vorbim în cifre absolute, dar noi nu ne permitem să le facem publice atâta timp cât cifrele Statisticii sunt cele de referință. Ca să revin, statistic se confirmă o creștere importantă. Apoi feedback-ul primit de la turiști este unul foarte bun. De altfel, pentru lunile iulie și august s-a dublat numărul de turiști și am înregistrat niște luni septembrie și octombrie extrem de bune. Asta dovedește că există loc de investiții în Sibiu, este nevoie în continuare de investiții în spații de cazare de capacitate mare.

Rep.: Din acest punct de vedere aveți o relație bună cu mediul privat și oamenii de afaceri? Știți să fie anunțate pentru anul acesta investiții majore în turism?

S. M.: Din asociația noastră, pe lângă instituțiile de stat, fac parte numeroase agenții de turism, hotelieri și avem chiar o parte de cercetare prin Universitatea ”Lucian Blaga”. Dialogul este frecvent și noi avem acces la informațiile privaților, la fel cum ei primesc toate informațiile de care dispunem noi. Pentru anul 2016 sunt anunțate investiții importante în turismul sibian. Pot să vă dau exemplul unei agenții importante de turism care are deja punct de cazare la Bazna și care va dori să facă investiții într-un hotel. Cu siguranță sunt încurajați și alți investitori. O creștere semnificativă cunoaște și partea de închirieri de apartamente în Sibiu și zona Sibiului. Pe booking.com Sibiu are undeva la 400 de structuri de cazare clasificate, iar un alt site, care permite cazarea la localnici, arată undeva la 170 de apartamente. Multe dintre acestea nu sunt clasificate, pentru că aceasta este formula, cazarea la localnici fiind un trend internațional extrem de puternic.

Rep.: Când se atinge vârful de turiști, cred că în perioada estivală, se ocupă toate aceste spații?

S. M.: Da, există perioade în care nu se mai găsesc locuri de cazare în Sibiu. Știm foarte bine că dincolo de turismul de loisir există turismul de business, care are rezultate foarte bune în Sibiu, și în aceste momente de vârf, în care ai și evenimente în oraș, este și perioadă de vacanțe, și se mai organizează congrese medicale, practic se ocupă toate spațiile. În anul 2016 Sibiul are niște oportunități foarte mari. Pe de o parte, așa cum ați remarcat, Lonely Planet numește Transilvania regiunea numărul unu în lume, pentru care noi vom și participa, în premieră, la târgul de turism de la Londra. Este singurul târg de turism din Marea Britanie dedicat marelui public. Tocmai pentru că avem și curse aeriene directe Sibiu-Londra credem că este oportun să participăm la acest târg. Cu siguranță că numărul turiștilor din Marea Britanie va crește. Tocmai în acest sens am intensificat și relația cu biroul de promovare al României din Marea Britanie. Punem la dispoziție toate detaliile legate de oferta sibienilor.

Rep.: În ultimii ani s-au reabilitat mai multe drumuri județene, fapt ce facilitează accesul turiștilor către anumite obiective turistice. Reabilitări au existat și la bisericile fortificate, precum și în multe sate atractive pentru turiști. Cu toate acestea sunt curios ce nemulțumiri semnalează turiștii care ajung la Sibiu?

S. M.: Din fericire, odată ce ajung în România și iau contact cu realitatea, majoritatea sunt foarte încântați. Feedback-ul pe care în avem de la agențiile de turism și de la unitățile de cazare este că turiștii sunt încântați. Ei găsesc în Transilvania ceea ce caută, adică autenticitate. Și asta încercăm și noi să le transmitem celor din mediul rural, că turiștii caută simplitatea, spiritul locului, mâncarea tradițională pe bază de produse de sezon, rețete locale. Noi pe toate acestea le avem în mod natural, important este să conștientizăm că ceea ce avem se caută, nu avem nevoie să facem tot felul de artificii. Bineînțeles că mai apar și probleme, dar aceste probleme trebuie văzute la nivel global, unde siguranța este precară și oamenii sunt foarte sensibili la ce ar putea să apară. Ca să vă dau un exemplu, s-a dezvoltat foarte bine partea de turism rural, se fac foarte multe trasee cu bicicleta și am avut plângeri referitoare la câinii de la stâne. În Sibiu au mai apărut probleme legate de hoții de buzunare. Noi ținem legătura contant cu Poliția Locală și putem spune că își fac treaba. La fiecare început de sezon le atragem atenția că sunt focare, parcarea de autocare de la Sala Thalia trebuie supravegheată mai atent, la fel zona centrală, terasele în perioada estivală. Aici se fac eforturi contante, dar pentru zona rurală, ceea ce spuneam referitor la câini, este un proces pe teren lung.

Rep.: Noi măcar suntem învățați.

S. M.: Nici noi nu suntem învățați, nu știi cum să reacționezi.

Rep.: Știm să fugim.

S. M.: Da, dar altfel, reacțiile să știți că sunt pozitive. Turiștii mai apreciază și ofertele de cazare, calitatea cazării și masa oferită.

Rep.: Referitor la masă, mai reprezintă posibilitatea de a deveni Regiune Gastronomică Europeană o prioritate? Dacă da, cât de bine lucrați împreună cu Primăria Sibiu pentru a atinge acest scop?

S. M.: Partea de gastronomie este un magnet în acest moment pentru turiști, iar Sibiu a reușit să se alinieze destul de bine cu destinații importante din Europa, cum este Catalunia, pentru a obține acest titlu. Inițiatorii acestui proiect sunt Primăria Sibiu, Consiliul Județean, Universitatea ”Lucian Blaga”, Asociația Județeană de Turism și lor s-au alăturat foarte mulți operatori. Urmărim foarte atent toți pașii necesari și etapele pentru a putea depune dosarul de candidatură. Așa cum s-a aplicat pentru Capitală Culturală Europeană anul acesta noi va trebui să depunem dosarul de candidatură pentru pentru ca din 2019 să devenim Regiune Gastronomică Europeană.

Rep.: Cu cine ne concurăm și ce șanse reale avem?

S. M.: Avem șanse reale mari. Fiind un proiect la început, Sibiul se regăsește printre membrii fondatori ai acestei rețele. Am văzut deja dosarele pe care le-au depus regiuni importante în Europa, cum sunt Lombardia, Catalunia, Riga… deja știm la ce nivel suntem și ce trebuie să facem. Avem un expert internațional de renume alături de care vom concepe această aplicație, domnul Ilie Rotaru de la Universitatea ”Lucian Blaga”, deci chiar cred că din punct de vedere tehnic avem toate șansele să depunem un dosar de calitate. Iar ceea ce este cel mai important este că avem materia primă cu care să lucrăm, avem produse locale, există o bio-dinamică, restaurantele sunt deja mult mai receptive la ceea ce înseamnă nou și avem timp să ne pregătim.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus