În zona unde a fost demolat pe o lungime de 200 de metri lotul III al autostrăzii Orăștie – Sibiu (cuprins între Cunța și Săliște) a mai apărut o crăpătură cu o lungime de aproximativ 300 de metri, a anunțat miercuri Cătălin Homor, directorul CNADNR.
Acesta spune că riscul ca aceste fenomene să se extindă este redus și că în cursul acestei luni va fi lansată procedura de achiziție a lucrărilor de remediere a problemelor de pe acest lot. Astfel încât, până în septembrie, cei 22,11 km ai lotului de autostradă în discuție să fie redați traficului.
”Pur și simplu a apărut”
”Acea fisură (cea care a apărut în noiembrie 2014 – n.r.) s-a extins cu vreo trei sute de metri. Pur și simplu a apărut, s-au produs niște fenomene de tasare la același nivel cu cele înregistrate pe cei 200 de metri. Riscul să se mai extindă este mic. În zona unde au mai apărut crăpăturile există o secțiune de corp al autostrăzii cu o stratificație diferită de restul autostrăzii. Lucrări ce nu au fost respectate întocmai. Există un strat de piatră spartă care nu a fost executat conform proiectului și acest strat îl regăsim pe o porțiune cu o lungime de 600 de metri, fapt ce a permis apariția acestei crăpături. Ne așteptăm ca fisura să rămână izolată pe acea porțiune. Dacă vor mai apărea alte probleme, vor fi remediate”, a declarat Cătălin Homor într-o conferință de presă susținută la sediul Companiei de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. Procedura de achiziție a lucrărilor de remediere ar urma lansată pe 1 martie, mai spune șeful CNADNR, iar caietul de sarcini va include nu doar remedierea zonei de 600 de metri cu probleme. ”(Va include – n.r.) repararea zonei în care s-a săpat, remedierea situației pe cei 300 de metri suplimentari, sunt două zone cu ebulment (surpare – n.r.) care trebuie reabilitate și finalizarea sistemului de colectare a apelor pluviale și a drenajelor. Nu putem să ținem autostrada închisă doar s-o mai întâmpla ceva”, a mai spus Homor.
O expertiză pentru tot lotul
În paralel cu procedura de achiziție a lucrărilor de remediere, CNADNR pregătește tot în cursul acestei luni o procedură de achiziție a unei expertize pentru întreg lotul executat de constructori italieni de la Salini Impregilo. ”Până la sfârșitul lunii februarie va fi lansată licitația pentru expertizarea întregului lot de 22 de km. Estimarea pe care am făcut-o este că până la sfârșitul anului vom avea expertiza pe masă și ne vom face o imagine completă, clară asupra calității lucrărilor”. Chiar dacă acest document ar urma finalizat după termenul propus pentru redeschiderea traficului, directorul companiei de drumuri nu consideră că ar mai putea apărea probleme care să pună în pericol viața celor care vor folosi autostrada. ”Ținând cont că pe această autostradă s-a circulat aproape un an, putem spune că s-a așezat. Probabilitatea să apară noi deficiențe este foarte mică”.
”Impregilo a dat un comunicat foarte firav prin care a încercat să explice că din cauza presiunilor politice au fost nevoiți să deschidă traficul acolo. Chestiuni puerile, dar… Nu știu dacă a fost așa. În calitate de profesionist, constructor fiind, n-avea dreptul să dea drumul traficului dacă știa că nu este în regulă”, Cătălin Homor, director CNADNRGaranții de 90 de milioane de lei
La îndemâna autorităților române sunt două scrisori de garanție eliberate în numele constructorilor italieni. ”Avem două scrisori de garanție în cuantum de 90 de milioane de lei, în acest moment se lucrează la determinarea pagubelor propuse, astfel încât în momentul în care executăm scrisorile de garanție să avem o justificare solidă. Ne-am propus ca până la sfârșitul lunii să le executăm pe amândouă”, a mai spus directorul CNADNR.
Lotul III al autostrăzii Orăștie – Sibiu a fost deschis circulației pe 14 noiembrie 2014, cu două zile înaintea alegerilor prezidențiale la care participa și premierul din acea vreme, Victor Viorel Ponta. Circulația a fost deschisă chiar dacă lucrările din afara căii de rulare nu erau terminate și cu un an și jumătate peste termenul inițial stabilit pentru finalizarea contractului. În ciuda asigurărilor date atât de șeful CNADNR din acea vreme, sibianul Narcis Neaga, cât și de constructori, cum că lucrările au fost bine executate, zece zile mai târziu autostrada s-a fisurat pe o lungime de aproximativ zece metri. Fisura a devenit o crăpătură lungă de 50 de metri și lată de zece centimetri, iar în septembrie 2015 circulația a fost închisă pentru remedierea situației. Salini Impregilo a excavat 200 de metri de terasament din zona cu fisura, după care a părăsit șantierul. La mijlocul lunii ianuarie, conducerea Ministerului Transporturilor a anunțat rezilierea contractului cu firma italiană.
Foto: arhiva TS
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Drumuri Naţionale , Victor Viorel Ponta , Salini Impregilo Sp , autostrada A1 inchisa , autostrada sărpată , Cătălin Homor , Ministerului Transporturilor , Narcis Neaga
Vizualizari: 2736
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Ron
Acum 1 oră
Pop
Acum 3 ore
Till Eulenspiegel
Acum 4 ore
Dorin
Acum 5 ore
George