Duminică,
02.10.2022
Partial Noros
Acum
15°C

Tramvaiul fără fir în Sibiu ar scoate din trafic 1.500 de mașini la fiecare 24 de ore

Tramvaiul fără fir în Sibiu ar scoate din trafic 1.500 de mașini la fiecare 24 de ore

La aproape zece ani de la prima cursă în care a fost testată varianta utilizării liniilor ferate industriale dezafectate pentru un tren interurban, un sibian a realizat o lucrare de disertație pe o temă apropiată. Lucrarea – documentată în trei țări și aplicată teoretic pe liniile CF industriale din Sibiu – are în vedere în special traficul navetiștilor către Zona Industrială Vest. Din calculele inginerului sibian Dan Hodorogea cu doar două tramvaie din noua generație și costuri de implementare suportabile din bugetul local și fonduri europene, numărul autovehiculelor care circulă pe strada Alba Iulia pentru naveta spre serviciu ar scădea cu 1.500 în fiecare zi.

Dan Hodorogea este cel care, în 2007, conducea sectorul de exploatare al Depoului CFR Sibiu. Acum lucrează în București, în cadrul Departamentului de Strategie al operatorului național de transport feroviar, CFR Călători, iar anul trecut și-a finalizat lucrarea de disertație cu tema ”Utilizarea de tramvaie pe liniile industriale dezafectate pentru eficientizarea transportului urban”. ”Pentru a prezenta fezabilitatea proiectului dar și în scopul implementării unui proiect pilot într-un oraș deschis la inițiative de modernizare a transportului, am studiat cazul orașului Sibiu”, arată Dan Hodorogea în lucrarea sa.

Merită subliniat faptul că, pentru studiul de caz, sibianul s-a întâlnit cu reprezentanții mai multor companii din Zona industrială vest, a cules date actuale despre naveta făcută de către angajați și, mai ales, s-a deplasat și în alte trei țări (Cehia, Germania și Austria) pentru a se documenta.

Ce fel de tramvaie?

Proiectul lui Dan Hodorogea pentru Sibiu prevede utilizarea unor tramvaie (trenuri urbane) care utilizează ”supercapacitorii” ca sursă de energie. ”Datorită timpilor foarte mici de reîncărcare, supercapacitorii sunt folosiți începând cu anul 2011 la tramvaiele cu pantograf, pentru recuperarea energiei de frânare, generând economii importante”, arată specialistul în căi ferate. El propune utilizarea unor astfel de tramvaie pe baterii - care se încarcă rapid inclusiv în stații în timp ce pasagerii coboară și urcă – deoarece ar elimina din cheltuielile cu amenajarea infrastructurii aeriene de alimentare cu energie electrică.

tren interurban 2 (Copy)

”În 2011, producătorul spaniol CAF (cu care s-au contractat și o parte din trenurile metroului bucureștean) a dezvoltat un acumulator cu încărcare rapidă ACR bazat pe tehnologia supercondensatorilor (SCD). În prezent sistemul operează în Sevilla si Zaragoza”, arată Dan Hodorogea. El s-a întâlnit pentru documentare și cu specialiști ai RNV – operatorul de transport public din Mannheim și Heidelberg (Germania), al căror parc numără 190 de tramvaie, din care 20 utilizează noile tehnologii SCD.

Calculele estimate pentru Zona Industrială Vest

Pentru a demonstra utilitatea (cel puțin teoretică) a unor tramvaie de ultimă generație pe liniile industriale dezafectate din Sibiu, Dan Hodorogea propune utilizarea a două trasee: unul care leagă  Zona Industrială Vest de Gara CFR Sibiu (7,9 km lungime, 11 stații propuse) și unul care conectează cartierul Ștrand de Șelimbăr, via Gara CFR Sibiu (9,7 km lungime, nouă stații propuse).

Pentru a verifica dacă astfel de trasee ar avea clienți, Dan Hodorogea a analizat și evoluția numărului de angajați din cadrul a patru mari companii din ZIV (Continental AS, SNR Roulments, Takata și Marquardt). Din datele furnizate a rezultat că dintr-un total de aproximativ 8.600 de angajați (date aferente lunii mai 2015), mai bine de 6.200 sunt navetiști.

”Efectuând o estimare, în contextul în care din 10.000 de angajați, cel puțin 90% vin din alte zone ale orașului sau ale județului, putem aprecia că vor apela la acest mod de transport (tramvaiele pe linile CF – n.r.) circa 600 de persoane pe un singur schimb (din trei schimburi pe zi) – în limitele capacității de transport în cazul studiat. Dacă acești 600 de angajați - care ar fi utilizat autoturismul personal sau microbuze – ar utiliza tramvaiul, apreciind o încărcare medie de 1,5 persoane la autoturism și circa șase la microbuz (firmele din ZIV folosesc și microbuze pentru transportul navetiștilor – n.r.) se poate estima reducerea traficului pe șosea cu circa 250 de vehicule pe schimb. Făcând calculul pentru dus și întors rezultă 1500 vehicule în 24 de ore reducere, ceea ce este semnificativ pentru traficul pe o artera rutieră cum este Șoseaua Alba Iulia, care are două benzi pe sens”, apreciază Dan Hodorogea, în lucrarea sa.

Din calculele făcute, viteza medie a trenului urban va fi cuprinsă între 23 și 28 de km/h, iar întreg traseul ar putea fi parcurs în 21 de minute, cu timp de staționare cuprinși între 30 de secunde și un minut. ”Ținând cont de orele de schimb al personalului la firmele din Zona Industrială Vest s-au prevăzut la fiecare schimb două perechi de trenuri, astfel că pe linia respectivă trebuie să circule minim șase curse dus-întors pe zi pentru transportul navetiștilor. Pentru legătura dintre cartiere si Gara CFR s-au stabilit opt curse pe zi”, arată Dan Hodorogea.

Estimări de costuri

Dan Hodorogea a ales Sibiul ca oraș pentru realizarea studiului de caz având în vedere și inițiativa SMART City adoptată de Sibiu în urmă cu trei ani, inițiativă care are drept scop promovarea unor soluții inteligente de producere și utilizare a energiei, precum și gestionarea consumului de energie în oraș.  Mai mult, Dan Hodorogea arată că în Planul de acțiune pentru energie durabilă al Sibiului, realizat în 2014 obiectivele converg cu proiectul unui sistem de transport electric Catfree (care nu au nevoie de infrastructură de alimentare de la fir cu catenară). Planul respectiv adoptat de Sibiu prevede investiții de 11 milioane de euro în transportul public.

tren interurban 3 (Copy)

Iar Dan Hodorogea calculează că investițiile pentru ca două tramvaie să circule pe liniile de cale ferată în Sibiu ar însuma puțin peste zece milioane de euro. Cel mai mare cost îl presupune achiziționarea materialului rulant (două tramvaie – 6,4 milioane de euro), dar astfel de achiziții pot face obiectul unor proiecte din fonduri europene. Substația de încărcare rapidă și sistemele de alimentare cu energie amplasate în stații ar costa alte aproximativ 1,5 milioane de euro, restul sumei estimate fiind alocată amenajării de stații, traversări de șosea, pregătirii de personal, sisteme de vânzare, semnalizare, reparații linii etc.

Al doilea proiect

Inițiativa lansată de Dan Hodorogea este a doua de acest fel propusă pentru Sibiu. În 2006, Jens Kielhorn, inginer german stabilit la Sibiu, a prezentat un studiu de fezabilitate pentru un tren regional Aeroport – Gară – Cisnădie, tren care să folosească și liniile industriale din oraș. Proiectul lui Kielhorn a inclus și o cursă demonstrativă între Cisnădie și Aeroportul din Sibiu. Autoritățile locale nu au preluat, însă, acea idee. Kielhorn insistă în continuare pe ideea unui tren interurban. ”Important ar fi să ajungem la o gândire regională - zona metropolitană Sibiu, care coordonează și transportul în comun”, este de părere Kielhorn. Referitor la studiul de caz aplicat de Hodorogea, Kielhorn crede că amenajarea infrastructurii feroviare ar implica cheltuieli mai mari. ”Trebuie luat în seamă și schimbările de semnalizare și configurare a liniilor din gările Turnișor și Sibiu, având în vedere că nu suntem singurii care folosesc această infrastructură”.

Dan Hodorogea și-a predate proiectul reprezentanților administrației locale, inclusiv primarului interimar, Astrid Fodor. Proiectul va fi prezentat și în cadrul discuțiilor despre Planul de mobilitate urbană a Sibiului, dezbateri care vor avea loc în următoarea perioadă. Dan Hodorogea a anunțat că va iniția și discuții cu reprezentanți ai CFR (gestionarul infrastructurii feroviare) pentru a le propune un parteneriat pentru Sibiu.

”Felicit această inițiativă. Sper că veți avea mai mult succes decât mine în 2006 – 2007”, Jens Kielhorn, inițiatorul primului proiect de tren interurban la Sibiu

tren interurban (Copy)

”Unitățile (tramvaiele - n.r.) sunt 70% low-floor, accesul fiind la nivelul peronului. Sunt  adaptate pentru transportul persoanelor cu mobilitate redusă și dotate în interior cu sisteme moderne de informare, cu camere video antivandalism și senzori pentru numărarea pasagerilor care urcă/coboară, amplasați în partea superioară a ușilor”, Dan Hodorogea, despre tramvaiele propuse în proiectul său

Stații pentru traseul Gara Sibiu – Continental

Continental

Europa Unită

Aeroport

Ambient

Str. Turda

Str. Ogorului

Str. Frigoriferului

Turnișor

Țiglarilor

Gara Mică (Sibiu Haltă)

Gara CFR Sibiu

Stații pentru traseul Ștrand - Șelimbăr

Ștrand

Poligon ISU

Turnișor

Țiglarilor

Gara Mică (Sibiu Halta)

Gara CFR Sibiu

Vasile Aron

Cartier Triaj

Cartier Șelimbăr

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

29 comentarii

x

Acum 6 ani

Ideea acestui S-Bahn pentru care in limba romana nu exista traducere, este buna, doar ca mai lipsesc peroane in statiile amintite, multe dintre ele neexistand decat pe hartie (Strand, poligon ISU, Aeroport etc). Apoi nu stiu cum se va impaca CFR cu un proiect regional luand in considerare ca peste 70% din linia folosita se suprapune cu programul CFR(atat marfa cat si transport persoane). Tinand cont ca este S-Bahn sau metrou usor (nu stiu cum sa i spun), acesta va trebui sa aiba un program destul de des ca sa scada numarul masinilor, or acesta va scadea datorita nerviilor creeati in trafic la barierele ce vor fi 80 % din timp coborate la strada Frigoriferului, CL. Turnisor si vreo 2 bariere prin Tiglari. Nu mai zic de zona Selimbar-Bungard. Daca proiectul s-ar extrapola pana la Cisnadie atunci nu vreau sa ma gandesc ce solutie s-ar gasi la traversarea DNului si a drumului catre Cisnadie.
Raspunde

hai-hui

Acum 6 ani

Peroanele nu cred ca sunt mare lucru de amenajat. Barierele daca se face cu interval scurt de semnaforizare nu o sa fie o problema, si la urma urmelor tocmai asta e ideea, sa dispara din masinile din trafic, inclusiv din cele care ar sta la semafor. La faza cu Cisnadia acolo ar fi problema doar... Eventual o finantare europeana pt un viaduct sau mai bine pt intrat in subteran cu el.
Raspunde

hai-hui

Acum 6 ani

Proiectul ar fi interesant pt ca nu implica investitii in cale de rulare noua... Chiar ar fi o alternativa... Ce as mentiona ca a gresit autorul e ca la primul traseu ar fi mult mai bine daca sosirea ar fi in halta CFR din Vasile Aaron. Nu de alta dar acesta e cel mai mare cartier al Sibiului si o groaza de lume din cartier merge in Zona V la munca.
Raspunde

***

Acum 6 ani

voi cautati solutii pe calea ferata? noi ne luam bmw-uri sa ajungem mai repede la destinatie. voi credeti ca eu ma urc intr-un tren jegos? serios asta-i stire ?
Raspunde

mihai

Acum 6 ani

*** ti se potrivesc in loc de nume. poate si in loc de creier
Raspunde

sibian

Acum 6 ani

1500 de masini pe zi vrea sa tamponeze tramvaiu' ala?
Raspunde

Dan

Acum 6 ani

Felicitări, orice idee este buna detaliile dupa
Raspunde

Goguță

Acum 6 ani

Nu se va aplica niciodată, doar nu credeți că autoritățile din Sibiu se vor apuca să falimenteze Tursibul :))
Raspunde

Gufi

Acum 6 ani

Comentariul lui "***" este cu siguranță o ironie, dar are dreptate. Însă dacă un astfel de sistem ar funcționa cum trebuie, ar adera la el ca pasageri și conducătorii auto.
Raspunde

mihai

Acum 6 ani

ironie? nu are el habar ce e aia ironie
Raspunde

DD

Acum 6 ani

De ce nu l-ar implementa chiar Tursibul în colaborare cu primăria? In orașele mari aparțin aceleași firme! Ideea este foarte buna pentru descongestionarea traficului.
Raspunde

Cineva

Acum 6 ani

L-am cunoscut pe Dan Hodorogea. E un om extraordinar, un inginer grozav si un coleg cum rar gasesti. Toate aceste propuneri dovedesc inca o data faptul ca acest om isi foloseste capul asa cum putini din cei ce conduc orasul o fac. Bravo Dan Hodorogea...
Raspunde

dt1961

Acum 6 ani

S-Bahn (Strasse-Bahn) in trducere libera „tren de strada” se gaseste peste tot in Germania , Elvetia si aproape in toate tarile occidentale. De exemplu in Rheinland-Pfalz (regiune in SV Germaniei) acest mijloc de transport este intalnit foarte des si face legaturi intre cartierele oraselor mari si sumedenia de sate din imprejurul lor. Statiile sunt de fapt identice cu orice statie de tramvai de la noi , sistemul de taxare este automat , comfortul este foarte bun, trecerile peste sosele sunt semnalizate si sunt dotate cu semibariere care se inchid cu maxim 10 sec inainte de sosirea trenului si se deschid de cum a trecut ultimul vagon, deci nu se sta mai mult decat la orice semafor. As fi mandru sa vad si in Sibiu cel putin unul sau doua trasee de acestea si sunt sigur ca ar fi o premiera foarte laudabila pentru acest oras care in mod precis ar continua si in alte orase din Romania. Cat despre Gicacontra (carcotasii cronici) care din pacate sunt asa de multi (si) in Sibiu , sunt convins ca o sa fie primii care s-ar lauda cu asemenea infrastructura. Succes in punerea in practica a unui astfel de proiect.
Raspunde

hai-hui

Acum 6 ani

Asta e ce a lipsit ca si subiecte de discutie de la intalnirile din cartiere cu pensionarii...
Raspunde

GIURGIU ADRIAN

Acum 6 ani

BUNA IDEE,PT TOTI AR FI PE PLAC,AR CRESTE NR LOCURILOR DE MUNCA,DEOARECE NAVETA ESTE CEA MAI SCUMPA PT TOTI OAMENII CARE SE INDREAPTA SPRE LOCURILE DE MUNCA,FELICITARI PT INITIATIVA SI SUCCES
Raspunde

LaFlemme

Acum 6 ani

O idee excelenta.
Raspunde

razvan

Acum 6 ani

Salut initiativa! Cam cu atat cred ca o sa ramanem...
Raspunde

rosu

Acum 6 ani

Bai dt1961, dupa ce ca nu sti, mai si arati la toata lumea. S-Bahn NU este Straßenbahn. pentru ca NU merge pe Straße, ci pe sine. Tramvaiul este Straßenbahn. Un S-Bahn ar putea face legatura intre Sebes, Medias, Fagaras, poate Agnita, si Sibiu. Deci un fel de zona metropolitana Sibiu. Care la orele de varf merg din cel putin 15 in 15 Minute, in rest unul la jumate de ora. Ar transporta si elevii, studentii nu doar muncitorii din zona. Si le-ar usura naveta celor care vor sa iasa din orasul sufocat si sa stea la tara. "S"-ul este de la "schnell", deci rapid, fara multe statii in orase. In proiectul de fata vad ca este vorba de o corcitura intre tramvai si S-Bahn. Nu cred ca se va realiza.
Raspunde

Andrei

Acum 6 ani

Am fost acolo in tren, acum 10 ani, cand s-a facut plimbarea oficiala Gara-Aeroport-Gara, cu Bottesch si un oficial german. La revenirea in gara, in boschetii de langa pasaj, ce sa vezi pe geam: unu cu pantalanii pe vine, in pozitia broasca, tocmai isi terminase nevoile, si se ridica cu fundu spre tren...; frumoasa priveliste ptr. oficialul german :) Multumiti-i lui Ciolhanis pentru ca nu s-a introdus acest tren. A zis ca nu-i rentabil, fara macar sa faca niste curse de proba. Suspecta decizie. Cred ceva interese vizavi de Tursib. Sunt mii de oamni care tre sa ajunga zilnic cu naveta , in zone ind. vest, era logic ca acel tren sa aibe succes. Ar fi descongestionat o parte din traficul nebun din perioada 2007-2010, pana nu era centura. Si cel mai stupid, e ca infrastructura exista deja, si rugineste degeaba. Atunci mi-am dat seama inca oda, cat de lipsiti de viziune sunt alesii nostri, si lipsiti de echilibru.
Raspunde

Andrei

Acum 6 ani

Trenul urban este diferenta dintre sat si oras, ori deocamdata noi suntem doar o comuna... una cu pretentii ce-i drept!
Raspunde

D

Acum 6 ani

Sibiul nu are spatiu in oras pentru tramvai. In schimb trenurile regio trebuie modernizate si extinse pe traseele industriale sau abandonate (ex cisnadie sau agnita). Este primitiv sa faci de la medias la sibiu, 56km in 90 minute. Normal ar trebui sa circule regio din 15 in 15 min care sa parcurga aceaeasi distanta in ~30 min. La fel si pentru traseele din sud spre miercurea sibiului sau carta. Astfel oamenii ar putea face naveta mult mai usor, iar transmixt-ul si tursib-ul, sincronizate cu trenurile, ar lega doar zonele care nu pot fi acoperite de tren.
Raspunde

civilizat

Acum 6 ani

Cisnadie, Calea Cisnadiei, Selimbar, Vasile Aaron, Gara, Turnisor , Aeroport, Zona industriala vest. Ar fi extraordinar un astfel de traseu pt un tramvai. Ar rezolva si problema navetei, ar imbunatati si posibilitatile de transport de la aeroport, ai avea legatura si cu gara CFR si cu autobuzele...ar fi...civilizat...
Raspunde

Transportul e bun, calatoru-i problema!

Acum 6 ani

Educatia cu forta trebuie in Sibiu! Conservatorismul a atins limitele prostiei si mandriei! Toate orasele europene migreaza catre transportul in comun, ei (sibieni si alte adunaturi din oras) se urca in cazanele lor din generatia apusei capitale culturale ca doar asta inseamna sa iti depasesti conditia...rar mai intalnesti o atitudine deschisa!
Raspunde

dt1961

Acum 6 ani

@rosu, „Bai” inteligentule! Daca tot vrei sa dai lectii sua sa corectezi pe cineva ,atunci cel putin arata ca esti documentat si nu da aiurea lectii. „Stadtschnellbahn” este numele original in limba germana al acestor mijloace de transport in interiorul oraselor si a fost introdus in Germania in Decembrie 1930 in Berlin. Aceste trenuri care circula la suprafata se numesc S-Bahn cu „S” de la Stadt (oras) si nu de la schnell (rapid) si circula pe strada iar, pe romaneste, le spunem tramvaie. Cele care circula pe sub strada sunt U-Bhan (Unter-Strasse) si noi ii spunem Metrou. De-a lungul timpului in tarile vestice acest transport a fost extins si in afara oraselor insa denumirea lor a ramas nemodificata S-Bhan iar nemtii ii zic Strasse-Bhan si in nici un caz Schnell-Bhan. Acesta este Bundes-Schnell-Bhan (tren de mare viteza). Oricum insa eu as fi foarte bucuros sa vad si la Sibiu un asemenea proiect iar matale si oricine il puteti numi cum vreti, numai sa aveti ce sa numiti. Spor la dat lectii fara pregatire.
Raspunde

ionescu ciprian

Acum 6 ani

FOARTE INTERESANT ACEST PROIECT !!! NU CRED K AUTORITATILE IL VOR PUNE IN APLICARE VREODATA...
Raspunde

CFR-ist

Acum 6 ani

Idee foarte buna, care de altfel a mai fost lansata si de altii in alte orase. Cred ca este valabila pentru multe orase care au avut industrie si bineinteles linii CF. Cu proiecte de genul acesta se poate rezolva o mare parte din traficul ce ne sufoca zi de zi cu noxele lui aferente. Ia ginditi-va ce bun ar fi in Bucuresti. Dar asa cum se intimpla pe la noi nu se poate mai ales cind nu poate fi vorba despre o ,,spaga". Intradevar trebuie ceva investitii dar nu imposibile si ar aduce multe beneficii oraselor aglomerate. Si uite asa v-am spus povestea mea.
Raspunde

Bizonu

Acum 6 ani

Buna ziua! In primul rand il felicit pt proiect pe Dan Hodorogea pe care il cunosc personal si pot spune ca este un om extraordinar si bine pregatit. Bravo "Basule" !!! In al doilea rand vreau sa ii "linistesc" pe cei "inteligenti" care oricum sunt off-topic si care dau lectii pe tema "Traducerea Cuvintelor S-Bahn si U-Bahn din Limba Germaneasca de Jos in Limba Romaneasca de High-End". S-Bahn=Stadtbahn U-Bahn=Untergrundbahnen Daca nu credeti luati si cititi https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_S-Bahn. Daca nu stiti engleza bagati cu translate-ul. P.S. Inainte sa faceti afirmatii idioate si sa ii corectati pe alti tampiti ar fi bine sa va documentati.
Raspunde

rosu

Acum 6 ani

dt1961, asta ai luat-o de pe Wikipedia. Sa-ti mai explic odata: S-Bahn nu opreste la semafoare, prin orase. Intersectiile cu soselele sau alte sine (ex. de tramvai!) sunt fie suspendate, fie subterane. Se folosesc, partial, si rutele de metrou (ex. Berlin, Frankfurt7Main..). Deci merg rapid, fara sa le incurce traficul de prin oras. Ai inteles? In orase cu S-Bahn merg si tramvaie, care se numesc Straßenbahn. Cu S-Bahn mergi, spre ex. intre München si Dachau, cu Straßenbahn, spre ex., din centru in cimitir. Sa nu mai spui la nimeni ca S-Bagn inseamna Straßenbahn.
Raspunde

me323

Acum 6 ani

Vreti tramvai in oras, cand la noi s-a distrus amaratul ala de tramvai rasinari-zoo si a carui cale ferata nu incurca pe nimeni? :))) rad. Au luat sinele de la zoo-la cimitir, au luat tot. Probabil vor niste smecheri sa ridice niste blocuri pe petecul ala de iarba ramas - nu m-ar mira. Tramvaiul ala nu incurca pe nimeni, putea fi lasat de agrement, sa mai dea lumea cate o tura cu el in weekend. Dar nuuuu. Ii intra in ochi lui her iohan, de nu s-au lasat pana nu au dezafectat traseul. Si noi visam la tramvaie in oras :)))
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus