La aproape zece ani de la prima cursă în care a fost testată varianta utilizării liniilor ferate industriale dezafectate pentru un tren interurban, un sibian a realizat o lucrare de disertație pe o temă apropiată. Lucrarea – documentată în trei țări și aplicată teoretic pe liniile CF industriale din Sibiu – are în vedere în special traficul navetiștilor către Zona Industrială Vest. Din calculele inginerului sibian Dan Hodorogea cu doar două tramvaie din noua generație și costuri de implementare suportabile din bugetul local și fonduri europene, numărul autovehiculelor care circulă pe strada Alba Iulia pentru naveta spre serviciu ar scădea cu 1.500 în fiecare zi.
Dan Hodorogea este cel care, în 2007, conducea sectorul de exploatare al Depoului CFR Sibiu. Acum lucrează în București, în cadrul Departamentului de Strategie al operatorului național de transport feroviar, CFR Călători, iar anul trecut și-a finalizat lucrarea de disertație cu tema ”Utilizarea de tramvaie pe liniile industriale dezafectate pentru eficientizarea transportului urban”. ”Pentru a prezenta fezabilitatea proiectului dar și în scopul implementării unui proiect pilot într-un oraș deschis la inițiative de modernizare a transportului, am studiat cazul orașului Sibiu”, arată Dan Hodorogea în lucrarea sa.
Merită subliniat faptul că, pentru studiul de caz, sibianul s-a întâlnit cu reprezentanții mai multor companii din Zona industrială vest, a cules date actuale despre naveta făcută de către angajați și, mai ales, s-a deplasat și în alte trei țări (Cehia, Germania și Austria) pentru a se documenta.
Ce fel de tramvaie?
Proiectul lui Dan Hodorogea pentru Sibiu prevede utilizarea unor tramvaie (trenuri urbane) care utilizează ”supercapacitorii” ca sursă de energie. ”Datorită timpilor foarte mici de reîncărcare, supercapacitorii sunt folosiți începând cu anul 2011 la tramvaiele cu pantograf, pentru recuperarea energiei de frânare, generând economii importante”, arată specialistul în căi ferate. El propune utilizarea unor astfel de tramvaie pe baterii - care se încarcă rapid inclusiv în stații în timp ce pasagerii coboară și urcă – deoarece ar elimina din cheltuielile cu amenajarea infrastructurii aeriene de alimentare cu energie electrică.
”În 2011, producătorul spaniol CAF (cu care s-au contractat și o parte din trenurile metroului bucureștean) a dezvoltat un acumulator cu încărcare rapidă ACR bazat pe tehnologia supercondensatorilor (SCD). În prezent sistemul operează în Sevilla si Zaragoza”, arată Dan Hodorogea. El s-a întâlnit pentru documentare și cu specialiști ai RNV – operatorul de transport public din Mannheim și Heidelberg (Germania), al căror parc numără 190 de tramvaie, din care 20 utilizează noile tehnologii SCD.
Calculele estimate pentru Zona Industrială Vest
Pentru a demonstra utilitatea (cel puțin teoretică) a unor tramvaie de ultimă generație pe liniile industriale dezafectate din Sibiu, Dan Hodorogea propune utilizarea a două trasee: unul care leagă Zona Industrială Vest de Gara CFR Sibiu (7,9 km lungime, 11 stații propuse) și unul care conectează cartierul Ștrand de Șelimbăr, via Gara CFR Sibiu (9,7 km lungime, nouă stații propuse).
Pentru a verifica dacă astfel de trasee ar avea clienți, Dan Hodorogea a analizat și evoluția numărului de angajați din cadrul a patru mari companii din ZIV (Continental AS, SNR Roulments, Takata și Marquardt). Din datele furnizate a rezultat că dintr-un total de aproximativ 8.600 de angajați (date aferente lunii mai 2015), mai bine de 6.200 sunt navetiști.
”Efectuând o estimare, în contextul în care din 10.000 de angajați, cel puțin 90% vin din alte zone ale orașului sau ale județului, putem aprecia că vor apela la acest mod de transport (tramvaiele pe linile CF – n.r.) circa 600 de persoane pe un singur schimb (din trei schimburi pe zi) – în limitele capacității de transport în cazul studiat. Dacă acești 600 de angajați - care ar fi utilizat autoturismul personal sau microbuze – ar utiliza tramvaiul, apreciind o încărcare medie de 1,5 persoane la autoturism și circa șase la microbuz (firmele din ZIV folosesc și microbuze pentru transportul navetiștilor – n.r.) se poate estima reducerea traficului pe șosea cu circa 250 de vehicule pe schimb. Făcând calculul pentru dus și întors rezultă 1500 vehicule în 24 de ore reducere, ceea ce este semnificativ pentru traficul pe o artera rutieră cum este Șoseaua Alba Iulia, care are două benzi pe sens”, apreciază Dan Hodorogea, în lucrarea sa.
Din calculele făcute, viteza medie a trenului urban va fi cuprinsă între 23 și 28 de km/h, iar întreg traseul ar putea fi parcurs în 21 de minute, cu timp de staționare cuprinși între 30 de secunde și un minut. ”Ținând cont de orele de schimb al personalului la firmele din Zona Industrială Vest s-au prevăzut la fiecare schimb două perechi de trenuri, astfel că pe linia respectivă trebuie să circule minim șase curse dus-întors pe zi pentru transportul navetiștilor. Pentru legătura dintre cartiere si Gara CFR s-au stabilit opt curse pe zi”, arată Dan Hodorogea.
Estimări de costuri
Dan Hodorogea a ales Sibiul ca oraș pentru realizarea studiului de caz având în vedere și inițiativa SMART City adoptată de Sibiu în urmă cu trei ani, inițiativă care are drept scop promovarea unor soluții inteligente de producere și utilizare a energiei, precum și gestionarea consumului de energie în oraș. Mai mult, Dan Hodorogea arată că în Planul de acțiune pentru energie durabilă al Sibiului, realizat în 2014 obiectivele converg cu proiectul unui sistem de transport electric Catfree (care nu au nevoie de infrastructură de alimentare de la fir cu catenară). Planul respectiv adoptat de Sibiu prevede investiții de 11 milioane de euro în transportul public.
Iar Dan Hodorogea calculează că investițiile pentru ca două tramvaie să circule pe liniile de cale ferată în Sibiu ar însuma puțin peste zece milioane de euro. Cel mai mare cost îl presupune achiziționarea materialului rulant (două tramvaie – 6,4 milioane de euro), dar astfel de achiziții pot face obiectul unor proiecte din fonduri europene. Substația de încărcare rapidă și sistemele de alimentare cu energie amplasate în stații ar costa alte aproximativ 1,5 milioane de euro, restul sumei estimate fiind alocată amenajării de stații, traversări de șosea, pregătirii de personal, sisteme de vânzare, semnalizare, reparații linii etc.
Al doilea proiect
Inițiativa lansată de Dan Hodorogea este a doua de acest fel propusă pentru Sibiu. În 2006, Jens Kielhorn, inginer german stabilit la Sibiu, a prezentat un studiu de fezabilitate pentru un tren regional Aeroport – Gară – Cisnădie, tren care să folosească și liniile industriale din oraș. Proiectul lui Kielhorn a inclus și o cursă demonstrativă între Cisnădie și Aeroportul din Sibiu. Autoritățile locale nu au preluat, însă, acea idee. Kielhorn insistă în continuare pe ideea unui tren interurban. ”Important ar fi să ajungem la o gândire regională - zona metropolitană Sibiu, care coordonează și transportul în comun”, este de părere Kielhorn. Referitor la studiul de caz aplicat de Hodorogea, Kielhorn crede că amenajarea infrastructurii feroviare ar implica cheltuieli mai mari. ”Trebuie luat în seamă și schimbările de semnalizare și configurare a liniilor din gările Turnișor și Sibiu, având în vedere că nu suntem singurii care folosesc această infrastructură”.
Dan Hodorogea și-a predate proiectul reprezentanților administrației locale, inclusiv primarului interimar, Astrid Fodor. Proiectul va fi prezentat și în cadrul discuțiilor despre Planul de mobilitate urbană a Sibiului, dezbateri care vor avea loc în următoarea perioadă. Dan Hodorogea a anunțat că va iniția și discuții cu reprezentanți ai CFR (gestionarul infrastructurii feroviare) pentru a le propune un parteneriat pentru Sibiu.
”Felicit această inițiativă. Sper că veți avea mai mult succes decât mine în 2006 – 2007”, Jens Kielhorn, inițiatorul primului proiect de tren interurban la Sibiu
”Unitățile (tramvaiele - n.r.) sunt 70% low-floor, accesul fiind la nivelul peronului. Sunt adaptate pentru transportul persoanelor cu mobilitate redusă și dotate în interior cu sisteme moderne de informare, cu camere video antivandalism și senzori pentru numărarea pasagerilor care urcă/coboară, amplasați în partea superioară a ușilor”, Dan Hodorogea, despre tramvaiele propuse în proiectul său
Stații pentru traseul Gara Sibiu – Continental
Continental
Europa Unită
Aeroport
Ambient
Str. Turda
Str. Ogorului
Str. Frigoriferului
Turnișor
Țiglarilor
Gara Mică (Sibiu Haltă)
Gara CFR Sibiu
Stații pentru traseul Ștrand - Șelimbăr
Ștrand
Poligon ISU
Turnișor
Țiglarilor
Gara Mică (Sibiu Halta)
Gara CFR Sibiu
Vasile Aron
Cartier Triaj
Cartier Șelimbăr
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Gara Mică , initiativa , Vasile Aron , Astrid Fodor , Alba Iulia , Gospodăria Comunală , gara sibiu , Ministrul Transporturilor , Zona Industrială Vest , masini , Șoseaua Alba Iulia , Proiectului Pilot , Pentru Sibiu , Europa Unită , Jens Kielhorn , Dan Hodorogea , Cartier Triaj , Cartier Șelimbăr , Iar Dan Hodorogea , Sibiu Halta , Tramvai Sibiu
Vizualizari: 11579
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Diana
Acum 3 ore
Il ie
Acum 3 ore
Emil
Acum 3 ore
Eori
Acum 3 ore
Nelutu O