Vineri,
27.05.2022
Acum
0°C

Orașe favorabile pentru locuit (I)

Marți 16 februarie a avut loc la Alba Iulia un adevărat eveniment din aria urbanismului, atât pentru profesioniștii și studenții în domeniu cât și pentru administrația locală: Conferința despre „orașe atractive pentru locuit în sec. XXI”, prezentată de prof. dr. arhitect Jan Gehl din Danemarca, renumit în toată lumea pentru studiile biroului pe care îl conduce – asupra realităților urbane contemporane și a soluțiilor durabile de ameliorare.

J. Gehl este deja la o vârstă biologică foarte frumoasă (79 de ani), la un stagiu profesional de invidiat (peste 50 de ani de meserie de mare succes), dar și la o vârstă sufletească de o remarcabilă tinerețe !! Nu obosește să-și practice meseria pe toate continentele, acordând consultanță și realizând proiecte urbanistice foarte complexe în cele mai mari capitale, dar și într-o puzderie de orașe din toate tipurile de țări și de economii, dovedind că ideile corecte - corect aplicate - sunt generatoare de viață urbană sustenabilă și amenitate comunitară !!

Această adevărată risipă de știința bunei locuiri, de „tehnologie urbanistică” și de spiritualitate prin sociologie și antropologie urbană, este un dar oferit celor mai diverse comunități, conduse de cele mai diverse administrații, și care întotdeauna au ajuns la rezultate optime în utilizarea potențialului de „locuibilitate” din orice colț al lumii contemporane. Aici se include și excepționala activitate de autor de cărți, despre această corecție posibilă în toate aglomerările urbane, cărți traduse în zeci de limbi, inclusiv în românește.

Povestea a început în Copenhaga, unde este și sediul de bază al biroului „Gehl Architects” și profesorul ne-a explicat, chiar sub formă de poveste, despre viața sa de profesionist și familist, începută în plin triumf al modernismului în arhitectură și urbanism... Treptat, inclusiv sub înrâurirea soției de profesie psiholog, el și-a dat seama că proiectarea urbanistică nu era orientată tocmai spre oameni, spre comunitate – și asta în toată lumea, indiferent de dezvoltarea industrială!

Sociologii, antropologii, nu intrau în „jocul urbanistic”, iar administratorii intrau mai ales în forme voluntariste, inaugurând epoca „ingineriilor social-urbane”. Așa a început pentru Jan Gehl o luptă de mai multe decenii tocmai cu miezul tare al modernismului, prea sigur de preceptele sale și predispus experiențelor traumatizante pentru sute de milioane de oameni...

El spune că una dintre direcțiile filosofice ale demersului a fost „să facem oamenii VIZIBILI !” (în studiile urbane, în orașul real...). Pentru că a observat tendința orășenilor contemporani de a regreta „zilele bune de odinioară / orașele bune de locuit de altădată” ! – cu cât se modernizau și creșteau orașele în a doua parte a sec. XX, cu atât regretele se amplificau și ele !! Cu mult umor, arhitectul danez ne-a prezentat faptul că vechile orașe erau făcute pentru oameni și pentru cai, că spațiile urbane erau favorabile experiențelor umane firești, de APROPIERE ȘI COMUNIUNE, EMOȚIONAL POZITIVE !!

Iată câteva dintre greșelile constitutive ale „modernismului” aplicat orașelor:

- Modernismul a eliminat tot ce era „vechi”, considerat perimat...

- Spațiile publice tradiționale au fost înlocuite cu spații „libere”, adică neorganizate, prost organizate, după precepte neorganice.

- Scara, proporțiile orașului față de ființa umană și de mișcarea lui naturală, a devenit o scară a „avionului” – adică percepția asupra spațiului urban trebuia să fie mai mult de sus și cu viteză mare (de la cea a automobilului la cea de avion). Un exemplu celebru este capitala Brasilia, născută din întâlnirea unui președinte neo-marxist brazilian cu preceptele arhitectului comunist O. Niemeyer, și unde, cum bine observa un urbanist contemporan, în zonele proiectate de L. Costa și Niemeyer este o atmosferă mormântală, iar viața trepidează doar în suburbiile quasi-insalubre...

- S-a redus semnificativ contactul social în spațiile publice.

- Presiunea publicitară despre „fericirea de a avea o mașină” a dus la invazia automobilului până în cele mai mici orașe... Toate primăriile din lume au un departament de trafic auto, niciuna nu are unul pentru spații de contact social pentru cetățeni!

Rezultatul, după 50 de ani de modernism, este o creștere haotică a orașelor, în toată lumea, drept care noi căutăm acuma să refacem orașele bune pentru locuit, durabile, sănătoase !! Cum ar trebui să fie un oraș SUSTENABIL, favorabil locuirii ?

- El trebuie să fie la scara omului – cu unități de locuire nu prea mari, cu mai puțin zgomot, poluare, stres.

- Orașul să fie dominat de atracția lui numărul 1 – OAMENII !!

- Să avem grijă de impactul orașelor asupra teritoriului, acum, când aproape 80 % din populația lumii va sta în orașe (poluare chimică, climatică ) !

- A da fiecărui cetățean un automobil este O IDEE GREȘITĂ ! Vezi faptul că în SUA sunt orașele cu cei mai grași oameni din lume...

- Circulația pedestră trebuie rezolvată corect, inclusiv pentru ca transportul în comun să funcționeze corect ! Să facem orașele favorabile mișcării oamenilor în aer liber, pe jos !!

- va urma -

 

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus