Vineri,
09.12.2022
Innorat
Acum
9°C

Interviu cu pilotul de raliu Cristi Rus, prezent la Raliul Sibiului 2016

Interviu cu pilotul de raliu Cristi Rus, prezent la Raliul Sibiului 2016

Cristi Rus a descoperit tehnicile de pilotaj de la simulatoarele auto de pe calculator iar un îndemn venit de la un prieten l-a făcut participe la un concurs. Premiul era un sezon complet în Campionatul Național de Raliuri, iar în 2011 trăia primele clipe ca pilot adevărat. În 15-16 aprilie vine la Raliul Sibiului și abia așteaptă Super Speciala, proba care l-a determinat să participe la etapa de săptămâna viitoare.

Reporter: Cristi, tu ai o poveste extrem de interesantă legată de momentul în care ai decis să participi la raliuri. Povestește-ne, te rog, cum s-a produs pasul către pilotaj? Cristi Rus: O poveste are, în general, personaje imaginare, însă sunt de acord să fim creativi și să reinventăm puțin stilul, folosind personaje reale, iar naratorul să fie chiar personajul principal. Așadar, a fost odată ca niciodată, undeva în 2010, când primesc un telefon de la un prieten foarte bun care mă înștiința de un concurs național la care marele premiu era un sezon complet în Campionatul Național de Raliuri. Inițial am ezitat, dat fiind faptul că singurele momente de contact cu acest sport erau rarele prezențe pe marginea probelor la Raliul Sibiului, încercând să observ unele detalii pe care alții, probabil, le treceau cu vederea. Urmăream controlul derapajului, apel/contra-apel, ruliul mașinilor etc. și, bineînțeles, mă fascinau motoarele turate. Termenii tehnici și câte ceva despre tehnicile de pilotaj, le cunoșteam de la simulatoarele auto pe calculator, care sunt, de departe, cea mai ieftină metodă de a concura în motor-sport, virtual ce-i drept, însă mult mai multe elemente și sentimente decât ce v-ați imagina sunt comune. La acel concurs s-au înscris mii de oameni, au fost selectați doar 90, în 3 manșe desfășurate în 3 orașe ale României, iar în urma testelor s-au calificat 10 în marea finală. A câștigat unul singur și de-asta sunt aici.

Rep.: Ce amintiri ai despre primul raliul la care ai participat? Dar despre primul de la Sibiu? C. R.: Am avut un amalgam de sentimente și trăiri la Brașov în 2011. Scopul acolo a fost să termin raliul, să acumulez experiență, însă finalul a fost extraordinar. Locul 9 în clasamentul FIA, la primul raliu, și două podiumuri la categoria 2 roți motrice și clasa 6, unde eram înscris cu un Citroen C2R2 Max. Am fost foarte încrezător la final și am simțit ca e loc de mult mai bine. Am considerat că am mers undeva la 70% din potențialul meu de atunci. La Sibiu am avut primul contact cu macadamul și mi-a plăcut neașteptat de mult. Am avut o ieșire în decor pe urcarea spre Păltiniș, pentru că nu aveam absolut deloc experiență în ceea ce privește comportamentul cauciucurilor de macadam pe asfalt. Proba Păltiniș este pe asfalt, am intrat într-un viraj prea încrezător iar cauciucurile n-au făcut deloc ceea m-am așteptat eu și am lovit un parapet. Regretul e că nu am apucat să fac Șanta pe noapte, un adevărat spectacol în aer liber, în care spectatorii sunt și ei actori.

Nicolae Cristian Rus-Laszlo Csegzy - Brasov 2016 - 18 Rep.: Pregătirile pentru etapa de la Sibiu au intrat în linie dreaptă. Ce așteptări ai de la Raliul Sibiului 2016?

C. R.: La Sibiu vin cu elanul căpătat, acum câteva săptămâni, la Raliul Brașovului. Scopul meu este să mergem mai bine decât la etapa precedentă și să începem să punem presiune pe colegii de la Cupa Suzuki și clasa 9. Brașov a fost o încălzire bine venită, iar la Sibiu începem să punem gazul jos.

Rep.: Că tot ai menționat etapa de la Brașov. Cum a fost? C. R.: După o pauză de cinci ani și adăugând în ecuație mașină nouă, co-pilot nou, cauciucuri noi cu specificație ERC 2016, pot să recunosc că m-am simțit bine doar după vreo câteva probe, când au apărut atât plăcerea de a pilota, cât și încrederea. La început am avut mici probleme și un tête-à-queue din cauză că nu reușeam să încălzesc gumele de pe spate. Cutia de viteze este foarte scurtă și asta mi-a creat puține neplăceri, dar am reușit să o pot exploata bine spre final. Necunoscuta cea mai mare este totuși limita cauciucurilor. Cum nu am avut parte de teste, e destul de greu de experimentat pe probele speciale, pentru că marja de eroare este foarte mică și de acolo rezultă ezitarea în virajele semi-rapide. Oricum, fiecare kilometru în plus contează enorm, iar eu învăț extrem de repede.

Nicolae Cristian Rus-Laszlo Csegzy - Brasov 2016 - 21

Rep.: Ce obiective are echipajul din care faci parte pentru 2016? C. R.: Avem un check-list în care vrem să bifăm cât mai multe căsuțe. Acumularea de cât mai multă experiență într-un timp cât mai scurt, ar fi una din ele. Mărirea treptată a ritmului și urcatul cât mai aproape de timpii celor mai buni de la clasa 9. Pregătirea sezonului 2017 din timp și cât mai temeinic. Distracție și plăcere de pilotaj, pe fiecare viraj, pentru că gustul e demențial.

Rep.: Anul acesta la Sibiu proba Super Specială va avea o configurație în premieră, va avea loc în Piața Unirii. Cum ți se pare traseul ales? C. R.: Cred că locul de desfășurare al Super Specialei a fost unul din punctele care au înclinat balanța în decizia mea de a participa la Raliul Sibiului. Mi se pare un efort extraordinar din partea autorităților și al organizatorului. Pe lângă faptul că e plasată la kilometrul 0 al Sibiului, oferă o foarte bună vizibilitate pentru spectatori. Deja îmi imaginez unghiuri pentru vizionat, fotografiat și înregistrat momente unice. Sunt ferm convins că va fi cireașa de pe tort și sub nicio formă nu trebuie ratată. Pe mine Sibiul m-a adoptat în 2001 și am crescut amândoi foarte mult în tot acest timp. Dacă mi-ar fi spus cineva acum 15 ani că o sa ajung să concurez din față de la Continental Forum, înspre Ramada, teatrul Radu Stanca și înapoi spre Bălcescu, i-as fi zis că e imposibil. Și totuși…

Rep.: Ce mesaj ai pentru fanii care vor participa la Raliul Sibiului? C. R.: Veniți în număr cât mai mare la un spectacol automobilistic de excepție, cu mașini de top, într-un oraș extraordinar. Nu ratați Super Speciala din centru, Păltiniș urcare-coborâre și Călugărul. Pentru aventurieri, Transalpina ne va fi, de asemenea, gazdă și sunt sigur că o să ne distrăm cu toții, atât de la volan - noi suntem echipajul 45 - cât și de pe margine. Haideți la Sibiu și susțineți-vă favoriții!

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus