Două excavatoare, un buldozer și câteva basculante au început – de joi - să mute pământ din groapa de 200 de metri lăsată de italienii de la Salini - Impregilo Spa în lotul III al autostrăzii Orăștie – Sibiu.
Lucrările sunt executate în regie proprie de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, iar joi a venit și ministrul Transporturilor, Dan Costescu, să viziteze șantierul. ”Lucrările au termen de finalizare septembrie și costă aproximativ 70 de milioane de lei”, a declarat Costescu. În paralel cu refacerea porțiunii de 200 de metri de terasament demolat de italieni în septembrie 2015 (pentru refacerea unei fisuri apărută imediat după deschiderea circulației, în noiembrie 2014), muncitorii CNADNR vor lucra și la refacerea unor alte fisuri de pe traseul de 22,11 km al lotului de autostradă cuprins între Săliște și Cunța (jud. Alba).
Iar cum în derulare este și o expertiză asupra acestui lot de autostradă (cu termen de predare decembrie 2016), finalizarea lucrărilor la cei 200 de metri demolați nu înseamnă automat și redeschiderea circulației. ”Noi dorim să deschidem circulația, dar depinde și de rezultatul expertizei”, a mai declarat Costescu.
”Rămâne de văzut ce se întâmplă pe toți cei 22 de km. Finalul contractului nu îl putem accelera dacă vrem să nu ne batem joc. Deschiderea acestui tronson nu înseamnă deschiderea circulației. Putem să avem o surpriză, să găsim la alt kilometru alte probleme și atunci degeaba avem acest punct rezolvat”, Dan Costescu, ministrul TransporturilorValori imense
Cele 70 de milioane de lei anunțate de Costescu drept valoare a lucrărilor includ, din informațiile furnizate pe șantier, refacerea celor 200 de metri de autostradă demolată, intervențiile pentru stabilizarea taluzurilor imensului debleu de la Aciliu, reabilitarea unei părți a drenajelor de pe autostradă și intervențiile parțiale asupra celorlalte fisuri din autostradă. Banii necesari acestor lucrări sunt acoperiți de scrisorile de garanție ale Salini Impregilo Spa, care au o valoare cumulată de aproximativ 90 de milioane de lei.
Că sumele necesare pentru finalizarea tuturor lucrărilor de pe lotul III al autostrăzii sunt mult mai mari poate fi dedus din faptul că lucrări pe care italienii nici nu le-au mai început (amenajarea spațiilor de servicii sau stabilizarea dealului din apropierea nodului rutier de la Apoldu de Jos) nici nu sunt luate în calcul, deocamdată, de către echipele de muncitori de la CNADNR. Valoarea inițială a contractului pentru construirea celor 22,11 km de autostradă a fost de 604,7 milioane de lei.
”Valorile vor fi susținute din resursele Companiei și din scrisorile de garanție ale constructorului care a «ratat» această zonă. Acestea sunt în valoare de 90 de milioane de lei. În acest moment, suntem cu estimarea valorii lucrărilor necesare la 70 și ceva de milioane de lei, deci sub valoarea scrisorilor de garanție. Vom vedea ce mai apare suplimentar pe restul”, Dan Costescu, ministrul TransporturilorPaștile opresc, deocamdată, șantierul
Lucrările demarate în grabă o dată cu vizita ministrului Transporturilor vor fi întrerupte, de sâmbătă. Șantierul va fi redeschis de miercuri, pentru început programul de lucru fiind de 12 ore pe zi. Vor lucra aproximativ 30 de muncitori, dar în perioadele de vârf se va ajunge până la aproape 50 de constructori pe șantier, a anunțat ministrul.
Este posibil ca, în funcție de rezultatele expertizei executată asupra autostrăzii, în cadrul proiectului să fie angajate și alte companii, alături de muncitorii CNADNR. ”Aici (în zona unde a fost demolată autpstrada) se aplică tehnologia cea mai simplă, pentru că s-a apelat la demolare. Nu același lucru nu-l dorim și în celelalte puncte, caz în care s-ar putea să avem nevoie de tehnologii mai sofisticate. În acest caz apelăm și la colaborarea altor companii care dețin acele tehnologii și care le pot implementa”, a anunțat ministrul Transporturilor.
Lucru ”în mai multe puncte”
Potrivit șefului de proiect, Octavian Bârsa, echipele de muncitori veniți de la regionalele Brașov și Cluj ale CNADNR vor lucra în paralel în mai multe locuri. ”Soluția pe care o aplicăm mai întâi (în zona unde este demolată autostrada – n.r.) este îmbunătățirea terenului de fundare, căci aici au fost probleme. Ulterior, corpul drumului se va construi conform soluției inițiale avizată în proiectul tehnic. Soluțiile de remediere a defecțiunilor de pe autostradă vor fi diferite. Una este fisura care se propagă doar în adâncimea straturilor asfaltice, alta este o crăpătură care depinde până unde ajunge”, a declarat șeful de proiect. Potrivit lui, echipele CNADNR vor interveni în zilele următoare și pentru stabilizarea debleului de la Aciliu, unde în lipsa unui sistem de drenare funcțional, valuri de pământ au început să se apropie de autostradă. ”Nu putem să dăm în circulație această autostradă fără să avem cea mai mică protecție. În paralel cu lucrările de la acest kilometru se vor desfășura lucrări de consolidare a acestor taluzuri, pe care le-ați văzut că alunecă”.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Compania Naţională , Drumuri Naţionale , Octavian Bârsa , Salini Impregilo Spa , Dan Costescu
Vizualizari: 7233
Ultimele comentarii
Acum 46 minute
Ombladon
Acum 1 oră
Paganini
Acum 1 oră
Didulescu
Acum 1 oră
Mioara
Acum 1 oră
Andrei