Modul în care un colț al Parcului Sub Arini a devenit parcare pentru un bloc ridicat în afara autorizației de construire emisă inițial de Primăria Sibiu dezvăluie un alt mod de lucru al autorităților locale. Unul asemănător celor din Șelimbăr, din perioada anchetată acum de DNA. Arhitectul șef al Sibiului, Ioana Urdea, dă vina pe hărțile cadastrale neactualizate atunci când este întrebată cum de a semnat o autorizație pentru asfaltarea Parcului Sub Arini. Apoi spune că parcarea nu a mai fost recepționată, deși asta nu apare în documente. Cel al cărui nume e trecut ca autor al proiectului nu îl recunoaște, iar funcționarii din Primărie care s-au asigurat că ”totul merge ca uns” nu mai vor să vorbească.
În urmă cu două săptămâni, Turnul Sfatului publica un prim articol pe tema unei parcări ivite anul trecut peste un colț verde al parcului Sub Arini, pe strada Avrig. Parcarea a fost construită pentru a servi unui bloc cu două scări construit vizavi de Total NSA, firmă deținută de afaceristul Ioan Domnariu. Inițial, reprezentanții Primăriei Sibiu nu au vrut să facă publice documentele care ar trebui să justifice apariția acestei parcări. În urma unei sesizări administrative înaintată primarului interimar Astrid Fodor, unele documente au fost, totuși, făcute publice la solicitarea Turnul Sfatului.
Convenabil: hărți cadastrale neactualizate
Deși în planșa cu zonificarea teritoriilor intravilane care face parte din Planul Urbanistic General al Sibiului, terenul pe care a fost construită parcarea este evidențiat ca parte a parcului Sub Arini, reprezentanții Primăriei Sibiu nu au luat în considerare acest aspect. ”Autorizația de construire nr. 23/16.01.2015 a fost emisă și pentru amenajare locuri de parcare asigurate de investitor pe domeniul public, conform art. 33, alin. 2 din HG 525/1996, pe baza planului cadastral de situație, în care nu este menționat că terenul este spațiu verde, parte a parcului Sub Arini”, răspunde în scris Ioana Urdea, arhitectul șef al Sibiului, la întrebările Turnul Sfatului.
Merită reamintit că această autorizație din 2015, vine după o alta, eliberată în 2013 de către Primăria Sibiu, și în baza căreia Ioan Domnariu, prin total NSA, a început să ridice blocul din coasta parcului Sub Arini. Doar că această autorizație nu a fost respectată: Domnariu a construit și peste limitele de înălțime, dar și peste cele care limitează amprenta la sol. În urma acestor nereguli, Poliția locală a aplicat o amendă de 55.000 de lei firmei Total NSA și a cerut intrarea în legalitate. Ceea ce a însemnat nu demolarea spațiilor construite în plus, ci obținerea unei noi autorizații. Iar prin această AC nr. 23/2015, Primăria a autorizat și o parcare pentru mașini. Cea în discuție.
Nimeni a ”desenat” parcarea. Dar au autorizat-o
Potrivit copiei autorizației de construire 23 din 16 ianuarie 2015, Primăria Sibiu autorizează firma lui Ioan Domnariu pentru ”intrarea legalitate”, dar și pentru asigurarea de locuri de parcare pe domeniul public. ”Terenul va fi amenajat pe cheltuiala investitorului (prin covor asfaltic, dale înierbate și borduri) și va fi dat în folosință publică”, scrie despre parcare în autorizația respectivă. Autorizația a fost emisă pe baza unei documentații tehnice întocmită de arhitectul sibian Teodor Turcu. Contactat de Turnul Sfatului, arhitectul arată că lucrarea sa nu are treabă cu nicio parcare. Cu atât mai puțin cu una pe spațiul verde al parcului Sub Arini. ”Eu v-am arătat proiectul meu, eu am desenat ceea ce s-a executat. Dar parcarea nici nu a fost inclusă în proiectul acela, s-a executat separat, nu aveam cunoștință de aceasta. Eu am desenat un releveu după ceea ce s-a construit. Dacă aș fi propus soluția aceea… dar nici la bloc nu am propus nimic”, declară Teodor Turcu pentru Turnul Sfatului.
Două nume tăcute, dar eficiente: Veseli și Băra
Toate documentele (autorizații de construire, procese verbale de recepție, certificate de atestare) care au legătură cu blocul lui Domnariu și parcarea făcută să-i servească acestuia au în comun (pe lângă numele șefilor din Primărie) și numele lui Dan Băra și al lui Bogdan Veseli. Primul a fost delegatul Primăriei care a participat la semnarea proceselor verbale la terminarea lucrărilor și întocmirea altor acte, iar al doilea nume este al șefului Serviciului de autorizare în construcții din cadrul Primăriei Sibiu. De anul trecut, însă, niciunul nu mai lucrează în cadrul Primăriei. Și nici nu au dorit să explice pentru Turnul Sfatului cum de, în baza unei autorizații redactată pe 16 ianuarie 2015 și ridicată de Domnariu pe 22 ianuarie, s-au și prezentat pe 29 ianuarie să semneze recepția lucrărilor. O zi mai târziu, pe 30 ianuarie, Ioan Domnariu a primit sub semnătura acelorași Dan Băra și Bogdan Veseli și certificatul de atestare, necesar înscrierii construcțiilor în cartea funciară. Dan Băra lucrează acum la o firmă privată (potrivit informațiilor de pe pagina sa de Facebook), iar Veseli lucrează ca arhitect.
Modul de lucru descris mai sus este unul extrem de rapid, având în vedere că, în ultimul timp, chiar și pentru eliberarea unei autorizații de schimbare de destinație, reprezentanții Primăriei Sibiu au nevoie chiar de mai mult de patru luni. În articolul trecut, Ioan Domnariu a declarat pentru Turnul Sfatului că el nu știe prea multe detalii, deoarece nu s-a ocupat îndeaproape de proiect.
Contează parcul?
”Comisia de recepție, în urma constatărilor făcute, propune: admiterea recepției lucrărilor și notarea în cartea funciară. Comisia de recepție își motivează propunerea făcută prin: respectarea AC nr. 23/16.01.2015 și prin control la fața locului”, scrie în procesul verbal de recepție redactat în prezența lui Dan Băra, reprezentant al Primăriei Sibiu.
Și chiar dacă autorizația de construire în discuție prevede și construirea parcării, procesul verbal întins pe două pagini nu face nicio referire la aceasta. Și nici nu avea de ce: lucrările de construire a parcării aveau să înceapă abia câteva luni mai târziu, prin tăierea celor câțiva copaci care mărgineau parcul, îndreptarea și asfaltarea terenului.
În urma întrebărilor adresate de Turnul Sfatulului, arhitectul șef al Sibiului, Ioana Urdea, susține altceva. ”Procesul verbal de recepție nu s-a întocmit și pentru parcare. Aceasta nu este recepționată”, susține, în scris, Urdea, deși acest aspect nu este menționat în procesul verbal înregistrat în arhiva administrației locale.
Iar la întrebarea ”are arhitectul șef al Sibiului vreo pârghie sau intenție de a determina investitorul care a realizat parcarea să readucă terenul la folosința sa inițială?”, Urdea dă un răspuns sec. ”Autorizația de construire nr. 23/16.01.2015 a fost eliberată pentru intrare în legalitate cu amenajarea locurilor de parcare (de către investitor) conform schiței din dosar”. Atât.
Cine e Ioan Domnariu?
Născut în 1967 în Tilișca, numele lui Ioan Domnariu a devenit cunoscut în special datorită activităților de transporturi rutiere, executate prin intermediul Total NSA. Firma a fost ”conectată” la multe lucrări publice, în special cele de drumuri și autostrăzi. Total NSA a fost una din principalele firme private cu care SC Drumuri și Prestări Construcții SA (societatea Consiliului Local Sibiu) a avut contracte pe perioada în care a administrat străzile municipiului Sibiu. În ultimii ani, Ioan Domnariu a intrat și în afaceri cu proiecte imobiliare.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Astrid Fodor , Parcul Sub Arini , Primăria Sibiu , Consiliului Local Sibiu , Turnul Sfatului , constructor , Prestări Construcții , Ioana Urdea , Primăriei Sibiu , Ioan Domnariu , ancheta , Parcului Sub Arini , urbanism , Bogdan Veseli , Pentru Sibiu , Arta Caracterelor Chinezeşti , Planul Urbanistic General , Teodor Turcu , Bogdan Baraghin , Turnul Sfatulului , autorizatie de contrustie
Vizualizari: 22562
Ultimele comentarii
Acum 7 ore
Till Eulenspiegel
Acum 7 ore
Vecerdea s
Acum 7 ore
Gogu
Acum 8 ore
Aaa
Acum 8 ore
Ciobrânzan Dann