Miercuri,
20.10.2021
Cer Senin
Acum
4°C

Poziția Colegiului Medicilor din Sibiu față de sponsorizările acordate medicilor: ”o practică uzitată şi acceptată legal”

Poziția Colegiului Medicilor din Sibiu față de sponsorizările acordate medicilor: ”o practică uzitată şi acceptată legal”

Biroul executiv al Colegiului Medicilor din Sibiu arată că sponsorizările făcute de companiile din domeniul pharma către medici sunt ”unica modalitate de acces a medicilor din România la informaţia de ultimă oră din domeniul medical”.

Precizarea reprezentanților Colegiului medicilor vine ca urmare a publicării de către Turnul Sfatului a listei cu medicii sibieni care, în cursul anului trecut, au beneficiat de sponsorizări din partea a diferite companii distribuitoare de medicamente. Potrivit calculelor Turnul Sfatului, în cursul anului trecut valoarea sponsorizărilor plătite direct către aproximativ 240 de medici sibieni a fost de aproximativ 800.000 de lei. ”Sponsorizările enumerate sunt prezentate în mod transparent pe site-ul Agenţiei Naţionale a Medicamentului din cadrul Ministerului Sănătăţii, putând fi consultate şi verificate de orice persoană. Aceste sponsorizări sunt făcute strict în cadrul legal şi sunt destinate în principal participării la diverse Congrese internaţionale, precum şi pregătirii în aplicarea unor tehnici de vârf în domeniul medical”, se arată în punctul de vedere semnat de dr. Dan Bratu, președintele Colegiului Medicilor Sibiu.

În condițiile în care medicii sunt obligați prin lege să își actualizeze permanent cunoștințele, conducerea Colegiului arată că aceste metode de susținere financiară sunt necesare și, în plus, sunt unicele căi prin care doctorii români pot accesa noutățile din domeniu. ”Educaţia medicală continuă fiind obligatorie prin lege, acest tip de sponsorizare o considerăm a fi strict necesară în condiţiile actualei salarizări din domeniul sanitar, fiind din păcate şi unica modalitate de acces a medicilor din România la informaţia de ultimă oră din domeniul medical. În încheiere menţionăm că acest tip de sponsorizare este o practică uzitată şi acceptată legal în majoritatea statelor europene”, se mai arată în punctul de vedere transmis ziarului Turnul Sfatului.

Ce spune legea

În România, potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, companiile din domeniu care sponsorizează medici, asistenți sau organizații profesionale ori ale pacienților sunt obligate să declare aceste sponsorizări Ministerului Sănătății și Agenției naționale a medicamentului și a dispozitivelor medicale, aceasta din urmă fiind obligată să și asigure publicitatea acestor contracte de sponsorizare. În acest moment, cei care doresc să verifice aceste sponsorizări pot intra pe site-ul ANMDM, doar că informațiile nu sunt deloc ușor de accesat decât pentru inițiați. Asta deoarece, pentru a verifica sponsorizările acordate, trebuie accesat linkul către ”Medicamente de uz uman”. Pe pagina care se deschide astfel, trebuie căutat anunțul publicat în 30 iunie 2016, în cadrul căruia cei de la ANMDM au inserat un alt link spre secțiunea ”Publicitate”, acolo unde este accesibil ”Registrul declarațiilor activităților de sponsorizare (pentru a accesa direct acest registru, urmați acest link). Cea care a descoperit cât de ”neintuitiv” este drumul către acest registru este Laura Ștefănuț, editor al Digi24. În fine, ajunși la respectivul Registru, cei interesați de contractele de sponsorizare pot căuta fie după numele societății care oferă sponsorizarea, fie după numele doctorului.

Legea mai prevede la articolul 108, alineatul (5) că ”medicii şi asistenţii-şefi ai unităţilor de primire a urgenţelor nu pot fi sponsorizaţi şi/sau finanţaţi, direct sau indirect, pentru participare la conferinţe, congrese şi alte tipuri de manifestări, de către firmele care comercializează produse farmaceutice şi/sau materiale sanitare ori firmele care reprezintă interesele acestora şi nici de către firmele de aparatură medicală. În situaţii speciale, bine justificate, se pot obţine excepţii doar cu aprobarea Ministerului Sănătăţii”

Nu pot acorda sponsorizări societățile comerciale ”care au în proprietatea lor servicii private de ambulanţă” (art. 106, alin 2). În fine, ”donaţiile şi sponsorizările către serviciile publice de urgenţă nu pot fi efectuate în vederea obţinerii unor privilegii care duc la discriminare în acordarea asistenţei de urgenţă, cum ar fi: asigurarea asistenţei medicale de urgenţă sau a primului ajutor calificat în mod preferenţial donatorului, sponsorului sau altor persoane” (art. 100, alin 4).

Citește și

http://www.turnulsfatului.ro/2016/07/21/800-000-de-lei-contractele-de-sponsorizare-ale-gigantilor-pharma-catre-medicii-sibieni-lista-completa/

Foto: arhiva TS

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

mihai

Acum 5 ani

Sigur, ca doar nu o sa zica despre colegii lor altceva. Daca nu le-a venit si lor randul o sa le vina... Asa cum bine sa spunea intr-un comentariu de fapt care e interesul firmelor de medicamente? Unul caritabil? In nici un caz... unul strict comercial. Sa sponsorizeze un congres de geologie sau de apicultura si atunci nu se face legatura; insa acum este o teava directa intre buzunarele medicilor si companiile de medicamente.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus