Autoritățile române dau vina pe fostul constructor italian pentru masivele alunecări de teren care amenință circulația de pe autostrada ce leagă Sibiul de Orăștie. Până la refacerea zonei, CNAIR anunță că a pregătit o echipă de intervenție, gata să dea pământul la o parte.
În urma articolului publicat de Turnul Sfatului referitor la alunecările masive de teren care ar putea afecta circulația pe autostrada Orăștie - Sibiu, în zona viaductului de la Aciliu, reprezentanții Companiei de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR, fosta CNADNR) au emis un răspuns în care susțin că alunecările de teren sunt, deocamdată, de suprafață. „Apreciem că alunecările din zona adiacentă autostrăzii sunt doar de suprafață și apreciem cauza lor ca fiind fenomenul de îngheț-dezgheț și umiditatea crescută“, este concluzia trasă de CNAIR.
Foștii constructori sunt de vină
De vină pentru apariția acestor valuri de pământ care curg de pe dealul Bucium către autostradă este fostul constructor, Salini impregilo SpA. Contractul cu italienii a fost reziliat la finele lunii ianuarie 2016, în urma scandalului iscat de demolarea terasamentului pe o lungime de 200 de metri. „Antreprenorul Salini Impregilo SpA nu a finalizat lucrările de consolidare a versanților înainte de rezilierea Contractului de lucrări (…) și nici nu a realizat lucrările de protejare și/ sau conservare a acestora conform instrucțiunii Inginerului“, arată reprezentanții CNAIR. Lucrările la care se face referire în răspunsul celor de la CNAIR sunt cele de „îndulcire“ a pantelor dealului Bucium și de construire a unei rețele de rigole pentru scurgerea apelor pluviale.
O echipă pregătită de intervenție
Valurile de pământ care curg de pe dealul Bucium au înaintat în ultimele două săptămâni cu 30 de centimetri, este concluzia unui test realizat de Turnul Sfatului și concretizat în articolul publicat în cursul zilei de ieri. În răspunsul remis redacției Turnul Sfatului, cei de la CNAIR spun că respectivele alunecări sunt ținute zilnic sub observație și că periodic au loc lucrări de asanare a apelor care nu au unde să se scurgă în acest moment. ”În prezent, compania a mobilizat o echipă de intervenție, pregătită să acționeze în orice moment pentru degajarea pământului alunecat în șanţul existent de la baza corpului autostrăzii, dacă va fi cazul”, se mai arată în răspunsul CNAIR.
Celelalte alunecări ”s-au echilibrat”
Cu câteva zeci de metri deasupra valurilor de pământ care s-au scurs până la 12 metri de autostradă, aproape de creasta dealului în discuție, noi falii de pământ s-au rupt în ultimele luni. Acestea, denumite ”prag de rupere” în limbajul tehnic, nu mai reprezintă un pericol, susțin autoritățile. ”A fost identificată crearea unui prag de rupere spre coama dealului, cu lungimea aproximativă de 200 m și înălțimi diferite în lungul acestuia, a cărui aspect confirmă existența unui plan de alunecare, însă acesta s-a echilibrat momentan, cu mult în amonte față de autostradă. Menționăm că aceste cedări ale terenului existau și erau vizibile anterior rezilierii Contractului de lucrări, iar evoluția din anul 2016 este ca urmare a nefinalizării lucrărilor și nerealizării lucrărilor de conservare/protejare a versanților de către Salini Impregilo SpA”, se mai arată în răspunsul CNAIR.
Vor mai trece multe mașini până la reparații
Alunecările de teren au fost expertizate și de reprezentanți ai Universității Tehnice de Construcții din București, angajați de CNAIR pentru a monitoriza diferite puncte ale autostrăzii în discuție. ”Echipele de monitorizare și intervenție acționează conform celor propuse de către UTCB prin Raportul tehnic care recomandă refacerea sistemului de drenaj actual, astfel încât să fie descărcate de ape zonele de acumulare”, mai arată autoritățile în răspunsul lor.
Doar că aceste lucrări nu vor fi efectuate prea curând. Potrivit CNAIR, mai întâi trebuie angajată o firmă care să execute o expertiză asupra întregului lot III, lung de 22,11 km (și cuprins între Cunța, județul Alba, și Săliște, județul Sibiu). ”Se estimează ca, în condiții normale, expertiza tehnică să fie finalizată în trimestrul trei al anului 2017, având în vedere că durata de realizare a acesteia este estimată pentru o perioadă de cinci luni”, mai comunică CNAIR. Abia după realizarea acestei expertize tehnice, Compania va lansa o nouă licitație pentru a contracta proiectarea și execuția lucrărilor de refacere și consolidare care se impun. Costurile acestor lucrări ar urma să fie acoperite din garanția de bună execuție în valoare de 60,4 milioane de lei, pe care CNAIR a executat-o în urma rezilierii contractului cu Salini Impregilo SpA. Din acești bani, până acum au fost cheltuiți aproximativ nouă milioane de lei, pentru refacerea terasamentului demolat pe o lungime de 200 de metri. Respectiva lucrare, necesară pentru a elimina o crăpătură ivită de-a lungul căii de rulare, a fost executată la aproximativ 1,5 km de dealul care acum alunecă înspre autostradă.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Orastie , Salini Impregilo Sp , Turnul Sfatului , Klaus Johannis , alunecari de teren , autostrada A1 inchisa , Antreprenorul Salini Impregilo , Execuție Lucrări , Pentru Sibiu , Universității Tehnice
Vizualizari: 2128
Ultimele comentarii
Acum 3 minute
Adina
Acum 25 minute
Trancau
Acum 51 minute
Adi
Acum 57 minute
Chiorul
Acum 1 oră
Barosanu