Realizat pentru accesarea celor 33,53 de milioane de euro, fonduri nerambursabile care sunt puse la dispoziția municipiului în actualul exercițiu financiar european, Planul de mobilitate urbană durabilă a Sibiului a fost realizat în cursul anului trecut pentru suma de 250.000 de euro și supus consultării publice în decembrie 2016. În urma acelei consultări, planul a fost modificat, iar principala modificare adusă este cea de renunțare la proiectul construirii unei centuri de sud a Sibiului, proiect estimat la 15 milioane de euro. Totodată, majoritatea dintre cele 31 de proiecte propuse prin PMUD au termene prelungite în noua variantă de plan.
Noua variantă de Plan de mobilitate urbană durabilă (PMUD) a fost publicată pe site-ul Primăriei în vederea consultării publice. Noul plan va face obiectul unui proiect de hotărâre ce va fi supus votului consilierilor locali în ședința de joi luna viitoare. PMUD vizează perioada 2016 – 2030, în condițiile în care cele 33,53 de milioane de euro ar putea fi atrase și cheltuite de municipalitate până în anul 2020 inclusiv (cu foarte probabila prelungire de încă doi ani a termenului de absorbție, după modelul concesiei făcute României și în exercițiul financiar european trecut). În plus, proiectele prezentate în PMUD sunt și eșalonate pe trei perioade: termen scurt (2017), termen mediu (2018 - 2023) și termen lung (2024 - 2030). Aceste perioade sunt importante pentru interpretarea modului în care executivul local a decis să modifice varianta de PMUD prezentată în decembrie 2016.
Din rândul celor 31 de proiecte prezentate în PMUD, reprezentanții Primăriei urmează să le aleagă pe cele pentru care să obțină cele 33,53 de milioane de euro, fonduri nerambursabile.
A fost eliminat proiectul unei centuri ocolitoare de sud
Proiectul unei centuri ocolitoare de sud a Sibiului a fost eliminat din Planul de mobilitate urbană durabilă a Sibiului. În locul acestui proiect estimat la 15 milioane de euro și care ar fi presupus o nouă cale rutieră pe teritoriul Sibiului, Cristianului, Cisnădiei și Șelimbărului, în noul PMUD apare proiectul de reabilitare a podului de piatră de peste râul Cibin, cel din dreptul străzii Gladiolelor. Podul nu este deocamdată expertizat, dar reabilitarea podului care este prezentat drept monument istoric este estimată la 972.000 de euro, fără TVA. Podul are o lungime de 60 de metri și o lățime de nouă metri, iar realizarea lui ar urma să fie corelată cu o eventuală redeschidere a prelungirii străzii Ocnei peste terenul ocupat acum de fosta fabrică Independența.
În schimb, la legăturile rutiere noi cu Șelimbărul apare și o a cincea. Este vorba de cea deja anunțată ca urmând să lege Sibiul de Șelimbăr printr-un nou pod care va conecta străzile Oașa (Sibiu) și Octavian Goga (Șelimbăr). Pe lângă aceste noi conexiuni, PMUD continuă să includă variantele prelungirii străzii Socului până la str. Ștefan cel Mare, iar mai departe prin Rampa Ștefan cel Mare până la strada Nicolae Brana, din Șelimbăr, cea a prelungirii străzii Oașa până la strada Ioan Slavici (Șelimbăr și cea a prelungirii străzii Oștirii până la str. Doamna Stanca (Șelimbăr). Și bugetul estimativ al acestor investiții a fost modificat, de la 4,52 de milioane de euro în prima variantă la peste 6,3 milioane de euro în varianta actuală.
O altă modificare este cea a bugetelor estimative pentru două noi poduri peste Cibin: unul care să lege șoseaua Alba Iulia de Maramureșului și unul care să prelungească strada Moara de scoarță peste Cibin, pentru a face legătura cu o viitoare stradă (care să lege, la rându-i, strada Rusciorului de Sergiu Celibidache). În varianta de anul trecut a PMUD, bugetul estimativ pentru aceste două noi poduri era de un milion de euro, iar acum este de 2,87 de milioane de euro. Cele două poduri ar urma realizate într-un orizont de timp mediu (pentru podul dintre șoseaua Alba Iulia și Maramureș există și studiu de fezabilitate). O altă modificare de bugete este cea de la proiectul referitor la realizarea a peste 70 de km de străzi noi în Sibiu, proiect estimat inițial la 35 de milioane de euro și care, acum, este considerat că ar avea nevoie de 37,8 milioane de euro, cu tot cu TVA.
Parcări: este propusă o nouă parcare subterană. În Vasile Aaron
O altă modificare face referire la rețeaua de parcări rezidențiale, care să fie amenajate multietajat (supra sau subteran). În planul inițial, numărul acestora era de patru: în capătul străzii Muncel din cartierul Vasile Aaron, la intersecția străzilor Intrarea Arieșului și Siretului din cartierul Hipodrom, în perimetrul delimitat de străzile Maramureșului și Vrancei în cartierul Ștrand și, respectiv, pe strada Vasile Cârlova a aceluiași cartier Ștrand. În noua variantă a PMUD, acesta mai include două parcări rezidențiale multietajate, respectiv în perimetrul străzilor Mirăslău și Gorăslău și, respectiv, în cel al străzilor Șureanu – Semaforului. Ultima parcare, spre diferență de toate celelalte, este propusă a fi realizată subteran, localizarea acesteia fiind în zona actualei biserici construită în spatele blocurilor de pe strada Șureanu. Cu toate că numărul parcărilor rezidențiale multietajate a crescut de la patru la șase, bugetul estimativ al acestor lucrări (pentru care nu există studiu de fezabilitate) a fost păstrat la nivelul a 16 milioane de euro, inclusiv TVA. Aceste parcări pot fi realizate și în parteneriat public-privat, iar termenul de implementare este cel mediu și lung (adică 2018 – 2023 și, respectiv, 2024 - 2030).
A fost eliminat proiectul tramvaiului
Noua variantă de Plan de mobilitate urbană durabilă a Sibiului a scos din discuție și proiectul unui tramvai în orașul Sibiu (proiect estimat la peste 71 de milioane de euro). PMUD inițial prevedea o nouă linie de tramvai care să lege Zona industrială vest de Calea Cisnădiei via strada Andrei Șaguna (Banatului), cu o prelungire a acestui traseu și pe bulevardul Corneliu Coposu până la gara CFR, într-o etapă ulterioară de dezvoltare. În noua variantă de PMUD, traseul a rămas, dar în locul tramvaielor (șase la număr) sunt propuse 18 autobuze ecologice de mare capacitate. În acest context, bugetul estimativ al acestui proiect de conectare a Zonei Industriale Vest de Calea Cisnădiei scade de la peste 71 de milioane de euro (în varianta tramvaielor) la 11,8 milioane de euro (nouă milioane de euro pentru cele 18 autobuze și restul pentru amenajarea infrastructurii). Proiectul rămâne de implementat ”pe termen lung”.
În PMUD rămâne însă proiectul realizării unui trei urban care să lege Zona industrială vest de Gara CFR. O adăugire a fost făcută, însă, la acest proiect care a fost păstrat spre a fi implementat tot numai pe termen lung. Este vorba de precizarea că, în viitor, acest tren interurban va trebui dezvoltat și la nivel regional, prin conectarea pe calea ferată cu Șelimbărul și Cisnădia, mai apoi cu Cristianul, Ocna Sibiului și, într-o ultimă etapă, cu Tălmaciu și Avrig. Transportul urban: ecologic/hibrid în loc de electric?
Varianta nouă de Plan de mobilitate urbană păstrează și propunerea de introducere a transportului ecologic de capacitate mică în zona centrală a orașului, cu același traseu care leagă Piața Gării de Piața Unirii via Magheru – Constituției și, mai apoi, de străzile Tribunei, Mitropoliei, Al. Odobescu, Măsarilor, Piața Cibin, Turnului, Faurului, Ocnei, Teclu, Regele Ferdinand și înapoi în Piața Gării. Bugetul estimat pentru acest proiect care implică achiziționarea a zece minibus-uri (electrice în prima variantă de plan, electrice/ecologice în varianta actualizată) a fost crescut de la 900.000 de euro la două milioane de euro. La fel a fost modificat și termenul de realizare, de la cel scurt la scurt/mediu. O altă modificare adusă acestui proiect este cea a tipului de autobuze de mici dimensiuni care ar trebui achiziționate: dacă în prima variantă de Plan acestea erau prevăzute a fi electrice, planul modificat acum prevede achiziția de ”minibus-uri electrice/ecologice”.
Modificări relevante au fost aduse și proiectului pentru achiziționarea de noi autobuze electrice și ecologice. Prima modificare relevantă este cea a numărului: dacă în planul inițial era propusă achiziția a 55 de noi autobuze, noul plan prevede achiziția a 107 de noi autobuze pentru înlocuirea parcului existent, precum și a altor 23 de autobuze (dintre care zece de capacitate mică) pentru îmbunătățirea frecvenței, operarea în zone cu accesibilitate redusă și în zonele limitrofe ale orașului. În aceste condiții și bugetul estimat pentru acest proiect a fost crescut de la 21,5 la 44,2 milioane de euro. Doar că acești bani sunt preconizați să fie cheltuiți în două faze separate. În prima fază, proiectată a fi realizată în termen scurt/mediu, bugetul estimat este de 19,5 milioane de euro, bani alocați pentru 42 de autobuze (dintre care 28 articulate). Restul investițiilor (24,7 milioane de euro) ar urma realizate pe termen mediu. La fel ca și în cazul minibus-urilor, și în ceea ce privește autobuzele caracteristica ”electrice” a fost înlocuită cu ”electrice/hibrid”. Tot din zona transportului public este și proiectul estimat la un milion de euro pentru modernizarea tuturor stațiilor de autobuz din oraș. Proiectul este menținut cu aceleași caracteristici și în noua variantă de plan de mobilitate, doar că termenul de implementare a fost modificat din ”scurt” în ”scurt/mediu”.
Au fost aduse modificări și în ceea ce privește proiectul pentru creșterea eficienței transportului public prin modernizarea sistemului automat de taxare, completarea sistemului de management al flotei și crearea sistemului de informare dinamică a călătorilor în stații și vehicule. Chiar dacă bugetul estimativ a fost păstrat (două milioane de euro), din proiect au fost eliminate toate țintele asumate. Spre exemplu, dacă în prima variantă de plan erau enumerate achiziții precum 250 de validatoare contactless pentru vehicule, 20 de automate moderne de bilete, 110 receptoare GPS ori 110 afișoare interioare pentru vehicule, în noul plan aceste formulări au fost înlocuite cu unele precum ”achiziționarea și amplasarea de validatoare contactless” ori ”achiziționarea și amplasarea de automate moderne de bilete”. Iar dacă în prima variantă de plan, acest proiect era prevăzut a fi realizat în termen scurt, noua variantă propune ca acest proiect să fie implementat pe termen mediu.
În schimb, de la termenul ”mediu” la termenul ”scurt/mediu” a fost modificat proiectul pentru crearea de facilități de alimentare pentru autobuzele electrice sau hibride. Acest proiect este mult mai detaliat în noua variantă de PMUD, bugetul estimativ al acestuia urcând de la 300.000 de euro la 2,64 de milioane. Concret, prin noua variantă de plan, Primăria își propune să amenajeze 44 de puncte de încărcare: 15 într-o primă fază și 29 în faza a doua.
Dacă amenajarea a zece stații de încărcare a mașinilor electrice sau hibride în Sibiu era considerat un proiect pe termen mediu în planul inițial, acum acesta este considerat a fi necesar de implementat într-un termen scurt sau mediu. Bugetul estimat pentru o astfel de investiție este de 50.000 de euro.
Noi parcări multietajate în zona centrală: prin 2023, cel târziu
În ceea ce privește implementarea unui sistem de management al traficului, în noua variantă de plan termenul a fost modificat de la ”scurt” la ”mediu”, iar bugetul estimativ crescut de la 3,7 milioane de euro la 5,25 milioane, cu precizarea că ”studiul de fezabilitate va include și un studiu de trafic, care va identifica modificările necesare de sensuri de deplasare”.
În ceea ce privește parcările multietajate (supra ori subterane) din jurul centrului istoric, amplasarea acestora a fost menținută din varianta inițială: Piața Cibin, Gara CFR, Piața Unirii/Casa de cultură a sindicatelor și, respectiv, zona intersecției Ocnei – Nicolae Teclu – Târgu Fânului (zona fabricilor Independența - Libertatea). Bugetul estimat a rămas același (42,6 milioane de euro), doar că Primăria își asumă prin noul plan realizarea a două parcări (Gara Sibiu și Piața Cibin) în termen mediu, iar celelalte, în termen lung, precizare care lipsea în varianta inițială. Cu aceleași caracteristici, însă, a fost păstrat și proiectul referitor la crearea unor parcări de tip ”park and ride” la marginea orașului, în zona complexului comercial din Șelimbăr, în cea a magazinului Dedeman și în cea a intersecției dintre Drumul Hoților (Calea Șurii Mici) și DN1T. Bugetul proiectului a fost menținut la estimarea de 1,6 milioane de euro, din care cea mai mare parte (1,2 milioane) ar trebui investită de comuna Șelimbăr. Termenul de implementare a unui astfel de proiect a fost menținut la ”mediu/lung”.
În ceea ce privește eliminarea parcărilor din zona centrală a orașului (Piața Huet, Piața Mică parțial, Piața Schiller, străzile Turnului, Faurului, Tribunei etc), termenul de îndeplinire a proiectului estimat la 7,4 milioane de euro a fost modificat de la ”scurt/mediu și lung” la ”mediu și lung”. La fel, de la termen de implementare ”scurt/mediu” la un termen ”mediu și lung” a fost modificat și proiectul realizării a șase spații publice pietonale în zone precum Gușterița, Terezian, Cedonia ori Vasile Aaron (cu o valoare estimată la 5,3 milioane de euro).
Alternativa pentru bicicliști: mersul pe jos
Prima variantă de PMUD prevedea crearea unui coridor favorabil deplasărilor nemotorizate între parcul Sub Arini și Gară, inclusiv prin lățirea pistelor pentru biciclete de pe acest traseu și separarea lor de traficul auto. Noua variantă de Plan de mobilitate păstrează acest proiect, dar îi aduce și o variantă B care implică accesibilizarea pasajelor pietonale din zona Pieței Unirii (cel de sub A. Șaguna și cel de sub Piața Unirii) precum și prelungirea celui de sub bulevardul Andrei Șaguna până către Teatru, pe sub bulevardul Corneliu Coposu. Bugetul estimat pentru ambele variante este de un milion de euro. Termenul de implementare a fost modificat de la ”scurt/mediu” la ”scurt/mediu și lung”. În ceea ce privește proiectul creării unui sistem de bike-sharing, prin achiziția a 300 de biciclete și crearea a 15 centre de închiriere, proiectul a fost menținut la aceleași caracteristici, dar termenul de implementare a acestuia a fost modificat de la ”scurt” la ”mediu”. În acest context a fost modificat și termenul de implementare a proiectului de realizare a 110 km de piste ”ciclabile”, proiect estimat la 2,8 milioane de euro și destinat inclusiv eliminării conflictelor dintre vehicule și biciclete în scenariul virajului la dreapta al vehiculului și al deplasării înainte a bicicletei. Dacă în prima variantă de PMUD, termenul de implementare a acestui proiect era ”mediu”, acesta a devenit acum ”mediu și lung”. La fel au fost modificate și termenele de realizare a unui coridor pilot sigur pentru deplasarea cu bicicleta, care să lege cartierele Valea Aurie și Gușterița. Acest coridor implică realizarea unei piste de la Grădina Zoologică până pe strada Maramureșului și, respectiv, a unui piste de pe str. Sergiu Celibidache până pe strada Podului (zona albiei Cibinului urmând să fie tratat într-un proiect separat). Dacă în prima variantă de PMUD, aceste două piste erau enumerate ca proiecte de implementat pe termen ”scurt/mediu”, în noua variantă de proiect cu acest termen mai rămâne doar tronsonul de 3,9 km dintre Zoo și Maramureșului. Pentru ceilalți 2 km către Gușterița, termenul a fost modificat în ”lung”.
În ceea ce privește construirea de noi pasarele pietonale sau pentru subtraversarea căilor ferate, Primăria a solicitat modificarea PMUD prin adăugarea unei traversări suplimentare. Astfel, pe lângă pasarelele pentru zona Zăvoi/Cucului, Aleea Șelimbăr – Doamna Stanca (Șelimbăr), Oncești – Ioan Slavici (Șelimbăr) și pasajul subteran între Fabricii și Dorobanților, noul PMUD propune crearea unui pasaj subteran de 100 de metri lungime pe sub calea ferată din dreptul străzii Șerpuite, pasaj care să lege str. Gării de str. Socului. Bugetul estimativ al acestui proiect a fost crescut de la 1,4 la 2,6 milioane de euro, termenul de implementare fiind menținut ”scurt/mediu”.
Pentru proiectul de conectare pietonală a cartierului Lazaret cu zona Gării și, mai departe, centrul istoric, termenul de implementare a fost modificat din ”scurt/mediu” în ”mediu”, iar valoarea de 100.000 de euro a fost menținută ca estimare pentru reabilitarea pasajului ce leagă str. Lupeni de piața Gării și, respectiv, pentru amenajarea unei piațete în zona dinspre Lazaret a acestui pasaj.
Proiectele pentru Cibin, Valea Săpunului și Rosbach
Unul din cele mai discutate proiecte a fost cel al creării unui traseu pietonal și pentru bicicliști, dar și zonă de promenadă, în lungul râului Cibin, traseu cu două secțiuni. Prima este cea de 2,1 km între podul peste Cibin al șoselei Alba Iulia și podul peste Cibin din zona Târgu Fânului. Cea de-a doua este împărțită în două tronsoane, unul care să plece din Cristian, pe malul Cibinului, până la secțiunea 1, iar cel de-al doilea tronson ar porni de la Târgu Fânului până în cartierul Gușterița. Cu un buget estimativ de un milion de euro și un termen de realizare ”scurt/mediu”, acest proiect a avut numărul 29 în prima variantă de PMUD. Același număr îl poartă și în noua variantă de plan de mobilitate, dar bugetul estimat este de 4,2 milioane de euro, iar termenele au fost modificate în ”scurt/mediu și lung”. Totodată, aceste termene devin mai ”concrete”: secțiunea 1 ar urma implementată până în 2030, urmând ca secțiunea 2 să devină un proiect implementat peste mai bine de 13 ani. Totodată, secțiunii întâi i-au fost aduse modificări prin integrarea în acest traseu a încă 2,1 km de traseu între zona Târgu Fânului și Calea Gușteriței a râului Cibin.
Alte două proiecte similare (cu spații de recreere și promenadă) sunt prevăzute și pentru zona Văii Săpunului și a Văii Rosbach, pe trasee cu lungimi de 6,2 km, respectiv 7,6 km. În ambele cazuri, noua variantă de Plan de mobilitate crește bugetele estimative: de la 0,6 la 1,8 milioane de euro pentru traseul propus pentru Valea Săpunului și de la 0,8 la 2,2 milioane de euro pentru Valea Rosbach. La fel, termenele au fost modificate din ”scurt/mediu” în ”scurt/mediu și lung”.
Descarcă de aici Fișele proiectelor din noua variantă a Planului de mobilitate urbană
Sibienii care au comentarii sau opinii ori propuneri legate de noua variantă a PMUD sunt invitați de reprezentanții Primăriei să le transmită în scris administrației locale, prin intermediul Centrului de informații pentru cetățeni.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: În Vasile Aaron , Calea Şurii Mici , Piaţa Gării , Octavian Goga , Astra film festival , Piața Huet , vasile aaron , Grădina Zoologică , Valea Aurie , Alba Iulia , Ocna Sibiului , Parcul Sub Arini , Piața Mică , gara sibiu , Piaţa Regele Ferdinand , Andrei Șaguna , Drumul Hoţilor , Calea Cisnadiei , Valea Săpunului , Piaţa Cibin , Nicolae Teclu , Aleea Șelimbăr , Zonei Industriale Vest , Piaţa Schiller , Văii Săpunului , Poet Vasile Cârlova , proiecte , Schunn Service , Sergiu Celibidache , Pieței Unirii , Dream Personal Logistik Gmb , Centurii Ocolitoare , Ioan Slavici , Corneliu Coposu , Rampa Ştefan , Pentru Sibiu , plan de mobilitate urbana , Marlex Duo Company , Fântânița Haiducului , Trigo Industry Services , Nicolae Brana , Doamna Stanca , Piaţa Unirii , centura , Târgu Fânului , Intrarea Arieşului , Tramvai Sibiu , Calea Guşteriţei , Valea Rosbach , Văii Rosbach
Vizualizari: 12888
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
R
Acum 6 ore
Emil
Acum 6 ore
Newman
Acum 6 ore
Newman
Acum 6 ore
C